Weinig links geweld in de VS

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Peter van Velzen
Moderator

Weinig links geweld in de VS

Bericht door Peter van Velzen » 08 apr 2019 00:16

Ik ben geabboneerd op het Youtube-kanaal The Young Turks en op dat kanaalwordt vaak een overheidsrapport aangehaald waaruit bleek dat in 2018 op één na alle terreuraanslagen in de VS waren gepleegd door rechts-extremisten. De ene uitzondering was weliswaar ook een rechtsextremist, maar een die zich onlangs had bekeerd tot de Islam.

Nu hoorde ik in een NOS-video over een AIVD-rapport, dat stelde dat er in Nederland ongeveer 600 extermisten waren. Met extremisten werden politieke activisten bedoeld die mogelijk geweld niet zouden schuwen. Deze waren volgens dat rapport ongeveer gelijkelijk verdeeld over links en rechts, met dit verschil dat op links de AIVD een 50-tal leidende figuren wist te onderscheiden, ten opzichte van twee- tot driehonderd meelopers.

Nu weten we dat de AIVD van oudsher meer belangstelling voor extreem-links heeft gehad, als gevolg van de koude oorlog en dat zou verklaren waarom ze nog niet zo’n scherp beeld hebben van extreem-rechts als van extreem-links, of het zou kunnen zijn at hun focus nog steeds te veel op links ligt en er al zes keer meer rechts-extrremisten zijn dan links-extremisten. Maar zelfs in dat laatste geval is er toch echt sprake van een heel ander beeld dan in de VS.

Het verschil zit em uiteraard in de verschillende aspecten die gemeten zijn, Lieden met extremistische opvattingen en aanslagplegers. In Nederland vind ongeveer eens in de twee jaar een aanslag plaats en dus kun je die helemaal niet over links en rechts verdelen. Tenzij je oude - achterhaalde – zaken wilt onderzoeken. (dan “wint” links) In de VS ligt dat wel even anders. Enerzijds heeft dat land 20 maal zoveel inwoners, anderszijds beschikken die gemiddeld allemaal over een vuurwapen. Wel zo bevordelijk voor een aanslag.

Blijft de vraag waarom er in de VS zo weinig linkse terroristen zijn. Het land is uiteraard rechtser dan Nederland. Maar de verhouding ligt wel erg scheef. Dus waag ik me nu aan wat speculatie.

Ik volg ook enkele youtubers die zich zorgen maken over het in Nederland weinig bekende fenomeen Social-justice-warriors. Dat zijn mensen die zich inzetten voor de rechten van minderheden en vrouwen. Deze komt men behalve op sociale media blijkbaar veel tegen op universiteits-campussen. En sommigen nemen extreme standpunten in. Mensen die tegengas geven worden direct voor racist en vrouwenhater uitgescholden. En op hun beurt krijgen deze extreme figuren de benaming “feminazi” opgeplakt. (een rare term trouwens)

Nu lijkt het wel alsof extreem-links in de VS geheel en al wordt beheerst door feministen en anti-racisten en als dat inderdaad zo is dan is daarmee direct een deel van het geringe linkse terreurgeweld verklaard. Als de dienst op links wordt uitgemaakt door feministen en dus veelal door vrouwen is er goede evolutionaire reden om te verwachten dat er minder geweld zal worden gepleegd.

Een andere mogelijkheid is dat het geweld veel meer samenhangt met het wapenbezit, en dat het wapenbezit in de VS vooral door rechts wordt gepropageerd. Wie zich daarom identificeert met links is meestal gekant tegen onbeperkt wapen bezit en dan wordt het een moeilijk gedachtekronkel om zelf geweld te gaan gebruiken.

Wellicht dus is links in de VS ontwapent door middel van Feminisme en de wapenlobby.
Het is slechts speculatie, Maar het verschil is opmerkelijk, dus iets moet de oorzaak zijn.
Heeft er iIemand een ander idee?
Ik wens u alle goeds

vegan-revolution
Superposter

Re: Weinig links geweld in de VS

Bericht door vegan-revolution » 05 mei 2019 01:59

Als dit al voorbeelden zijn van links geweld in de VS :

Left-wing violence in the Trump era

Hoe erg moet het dan wel niet gesteld zijn met het rechtse geweld in de VS als dat nóg erger is?
Denken "wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 05 mei 2019 05:43

vegan-revolution schreef:
05 mei 2019 01:59
Als dit al voorbeelden zijn van links geweld in de VS :

Left-wing violence in the Trump era

Hoe erg moet het dan wel niet gesteld zijn met het rechtse geweld in de VS als dat nóg erger is?
Dit is een voorbeeld van rechtse propaganda. Conservapedia is allerminst een betrouwbare bron. Als je goed oplet zul je ontdekken dat de meeste "voorbeelden" helemaal niet zo geweldadig waren. Er wordt - momenteel - vrijwel niemand door "links" geweld gedood.
In 2018 noemt de websites zegge en schrijven één waar geval. Lees hier De dader gebruikte zijn blote vuisten - geen wapen - en het slachtoffer overleed 6 maanden later.

Verder wordt beweerd:
A crazed Trump hater killed 11 worshippers in a Conservative Jewish synagogue in Pittsburgh
Dat is pure misleiding. De dader: Robert Gregory Bowers bekritiseerde Trump omdat hij door "joden" gecontroleerd zou worden. HIj was absoluut niet links,maar oorspronkelijk een conservatief die uiteindelijk een rechts-extremist werd: Lees hier Dat de man vond dat Trump niet rechts en racistisch genoeg was, maakt hem allerminst links.

Ik heb de voorbeelden van niet dodelijk "geweld" (in veel gevallen is er slechts sprake van verbaal geweld) niet gecontroleerd.
Mogelijk zitten daar ook misleidende gevallen tussen.

Daarentegen overleden in 2018 liefst 50 mensen bij terroristisch aanslagen door rechts-extremisten. lees hier
Ik wens u alle goeds

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 05 mei 2019 15:21

Peter van Velzen schreef:
08 apr 2019 00:16
misschien ook ene spelletje van definities?
vanaf wanneer praat je over niks of rechts geweld?

Trump wordt als rechts gezien, sommige zelfs extreem rechts.
als het politieke spectrum zo verengd is dan blijft er nog heel weinig ruimte over voor links.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 06 mei 2019 03:40

appelfflap schreef:
05 mei 2019 15:21
Peter van Velzen schreef:
08 apr 2019 00:16
misschien ook ene spelletje van definities?
vanaf wanneer praat je over niks of rechts geweld?
Nee het is geen spelletje, 50 doden is niet hetzelfde als één. Maar dat verschil is vrij recent. Sinds de val van de sovjet-unie lijkt links geweld in Europa ook sterk verminderd te zijn, Maar rechts geweld lijkt er wel veel minder dan in de VS.
Ik wens u alle goeds

Plaats reactie