Israel

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Maria
Moderator

Israel

Bericht door Maria » 07 apr 2019 14:19

Nav. deze post, als reactie op onduidelijkheid bij mensen over het verschil in antisemitisme en antizionisme en nav. de politiek van het huidige Israel aangaande de oorspronkelijke bevolking van dit gebied, de Palestijnen.
Veel mensen, die de geschiedenis van het joodse volk niet kennen en alleen de politiek van de laatste 50 jaar politiek volgen, worden wel erg in verwarring gebracht, als Israel wereldwijd en vooral nu nog door de US politiek in het gelijk wordt gesteld, in de pogingen het hele gebied onder hun zeggenschap te krijgen en zelfs te annexeren.
.
viewtopic.php?p=562461#p562461
Maria schreef:
23 mar 2019 11:55
Labyrint schreef:
23 mar 2019 11:15
Ik hoorde dit pas afgelopen week in 'deze context'. Laten we het in de gaten houden. En kreeg met een link dit stuk toegestuurd.
Dank voor je link.
Daarmee kwam ik op het volgende artikel.
https://likud.nl/2019/02/groenlinks-ver ... acistisch/
Maar eerst:
Bedenk wie dit schrijft en wie deze aantal punten samenstelt en een eigen gekleurde context kan creëren.
LIKOED NEDERLAND.

Ieder heeft zijn mening en over die boycot, die een teken van antisemitisme zou zijn, valt heel wat te discussiëren en dat wordt er uitermate veel gedaan.
Het gaat zelfs zover, dat iedereen, die protesteert tegen alles waar de staat Israel mee bezig is als antisemiet gezien zou moeten worden.
Deze mening komt mi. volledig op conto van de joods-christelijke denken van uitsluitend de laatste halve eeuw.

Maar feitelijk is dit een andere discussie, maar dit is vooral belangrijk om de uitspraken die nu aan de orde zijn.
Dan nu dit topic nav. van het laatste nieuws.
Netanyahu wil nederzettingen op Westelijke Jordaanoever annexeren
Netanyahu kreeg de vraag waarom hij grote Israëlische nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever niet heeft geannexeerd, zoals Israël wel heeft gedaan met Oost-Jeruzalem en de Golanhoogten. "U vraagt mij of we de volgende fase ingaan", antwoordde Netanyahu. "Het antwoord is: ja, dat gaat gebeuren. Ik zal onze soevereiniteit uitbreiden en ik maak geen onderscheid tussen groepen nederzettingen en geïsoleerde nederzettingen."

Israëls belangrijkste bondgenoot, de VS, heeft onder president Trump Jeruzalem erkend als hoofdstad van Israël. Ook heeft Amerika de Israëlische annexatie van de Golanhoogten erkend, het gebied dat net als de Westelijke Jordaanoever sinds 1967 door Israël is bezet. Netanyahu claimde in het tv-interview dat hij degene is die president Trump zover heeft gekregen om dat te doen.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

appelfflap
Superposter

Re: Israel

Bericht door appelfflap » 07 apr 2019 16:12

Israel is nu eenmaal een politieke Westerse bondgenoot.
dat impliceert nu eenmaal dat je diens gedrag anders bekijkt en interpreteert
hang daar nog eens de geschiednies aan en dat versterkt die visie, zeker mbt misdaden gepleegd door Israel

uiteraard is mijn gebruik vd term misdaad al volledig onaanvaardbaar en compleet over de schreef.

ChaimNimsky
Diehard

Bericht door ChaimNimsky » 07 apr 2019 17:58

Antisemitisme is anti-Joodse gezindheid oftewel Jodenhaat, terwijl antizionisme gekant is tegen het recht voor Joden een eigen staat te hebben. Tot zover gaat de definitie; wat volgt is politiek.

Het oude Palestina is feitelijk een landstreek in het oude Kana'an die de huidige staten Israël & Palestina omvatte, maar eveneens delen van Jordanië, Syrië & Libanon. Israel en Jehoedah hadden zich daar reeds in de ijzertijd gevestigd. Maar de geschiedenis heeft nogal gecompliceerde wendingen genomen en we hebben - om een heel ingewikkeld lang verhaal zeer kort samen te vatten - er samen een zooitje van gemaakt. Na de tweede Wereldoorlog met z'n Holocaust wilde de VN het huidige Israel/Palestina toewijzen aan zowel de Joden (het grootste gedeelte), de Palestijnen (een ietwat kleiner gedeelte) & Jeruzalem -- allen onder internationaal bestuur. Hoewel de Joden het plan accepteerden, weigerden de Arabische delegaties, waarna Palestijnen masaal de straat opgingen om ertegen te protesteren en Joodse bussen en winkels en een synagoge werden vernield, waarna de burgeroorlog tussen Joodse & Palestijnse gemeenschappen startte die vrijwel meteen uitmondde in een full out oorlog, waarbij legio Arabische milities met gerichte aanvallen voor veel leed zorgden en de Joden nog geen officieel leger hadden. Men organiseerde snel iets via een wapenlevering uit Tsjechoslowakije, ging tot vergeldingsacties over, drong deze milities terug en toen de grootmoefti van Jeruzalem openlijk opriep tot uitroeiing van alle Joden in Palestina, ging de Joodse leiding ook over tot uitzettingen. Jisra'el ben Goerion riep de Joodse staat uit en de Arabische oorlog was een feit. Israel won en veroverde veel meer grondgebied dan in het verdelingsplan van de VN (dat niet door de Arabische delegaties werd geaccepteerd) voor een Joodse staat was vastgelegd, waarna het in 1949 Egypte, Libanon, Jordanië, en Syrië min of meer dwong tot het sluiten van wapenstilstandsakkoorden en werd toegelaten tot de Verenigde Naties. De oude resoluties werden weer uit de kast getrokken & de Arabieren hadden de bittere pil te slikken.

Joodse immigranten konden conform de wet van terugkeer uit 1950 worden opgevangen in de huizen van de gevluchte of verjaagde Palestijnse bewoners & de huizen werden vervolgens met de nationale wet in de hand legaal geconfisqueerd door de staat Israël en de Palestijnen werden rechteloos met veel Palestijns lijden tot gevolg. Israël werd geconfronteerd met een economische boycot van Arabische landen & Egypte nationaliseerde het Suezkanaal waarna het geen doorgang gaf aan Israëlische schepen. Israël veroverde vervolgens de Sinaï om daardoor de scheepvaart via het Suezkanaal naar de havenstad Eilat weer mogelijk te maken en dwong een wapenstilstand af waarmee het in 1957 vrije doorvaart verkreeg en er een VN-troepenmacht in de Sinaï gestationeerd werd waardoor het Israëlische leger zich deels terug kon trekken uit de Sinaï & de Gazastrook. Dat was de tijd waarin de PLO werd opgericht dat samen met Arabische landen de strijd aanging tegen Israël. De oorlog duurde slechts 6 dagen en Israël veroverde daarmee eveneens de Gazastrook en het schiereiland Sinaï op Egypte, de Westelijke Jordaanoever op Jordanië en de Golanhoogten op Syrië met als gevolg dat veel Palestijnen en Syriërs deze gebieden verlieten.

In die tijd begon Israël met de bouw van nederzettingen in deze bezette gebieden waarop Palestijnen aanvallen op Joodse doelen binnen & buiten Israël uitvoerden en deze aanvallen al maar intensiveerden.

Op Jom Kipoer - grote verzoendag, één van de belangrijkste Joodse godsdienstige dagen - in 1973, voerden Syrië & Egypte een nieuwe verrassingsaanval uit op Israël, waarna Israël won en hen dwong tot de onderhandelingstafel met als gevolg de bekende Camp Davidakkoorden: Egypte erkende Israël waardoor Israël zich kon terugtrekken uit de Sinaï woestijn. Na daarna met een Intifada te zijn geconfronteerd en neer te hebben geslagen, werden de Oslo-akkoorden gesloten waarbij de Palestijnen de staat Israël erkenden en beloofden het terrorisme tegen Israël te staken, terwijl Israël zich veilig kon terugtrekken uit de Westelijke Jordaanoever. Ook werd in 1994 een vredesverdrag gesloten, waarbij Israël door Jordanië werd erkend (klik).

Een nieuwe Intifada brak uit tegen Israël met legio zelfmoordaanslagen door de Palestijnen: meer dan 600 doden. Een bloeitijd voor wederzijdse propaganda: ''kijk wat de Palestijnen onschuldige burgers aandoen met laffe zelfmoord-aanvallen'' vs ''Kijk hoe de zionisten onevenredig dood en verderf zaaien als vergelding'' (meer dan 3500 Palestijnse slachtoffers). Na de terroristische aanvallen door Al Qaida op het World Trade Center wordt internationaal begrepen dat een reactie tegen terroristen niet uit mag blijven en zijn de duizenden doden aan Palestijnse kant internationaal enigszins te rechtvaardigen. Maar goed, uiteindelijk is het natuurlijk allemaal wederzijdse politieke flauwekul over de rug van onschuldigen. Als boute macht tekortschiet, biedt een beroep op moraal een doorgang. En terwijl de hele wereld een mening heeft over het machtsspelletje waar niemand meer een schone lei heeft, positioneren de hoofdrolspelers hun pionnen op strategische plaatsen. Trump is simpelweg het juiste moment op de juiste plaats voor Binjamien Netanjahoe (die politiek in de problemen is) om de volgende zet voor te bereiden.

Politiek.

Als mensen werkelijk voldoende om elkaar zouden geven, daadwerkelijk het lijden zouden bevatten dat ze elkaar aandoen, zouden begrijpen dat vrede en genegenheid een meerwaarde heeft die nooit kan worden gecompenseerd door het resultaat van de verschrikking van oorlog, dan is uiteraard veel mogelijk. Maar het ziet er niet naar uit dat zoiets snel zal plaatsvinden in een landje dat bijna tweemaal zo klein is als Nederland met twee ideologieën die overlappende belangen hebben en een God als excuus.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 08 apr 2019 00:38

Voor wie twijfelt aan het voorgaande bericht,
hier de betreffende WIkipedia Pagina
Ik wens u alle goeds

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 08 apr 2019 16:58

Enige tijd gekleden was er een programma op de TV waarin een Nederlander van Palestijnse afkomst door de Arabische landen reisde.
Er vielen me een aantal dingen op, die ik wellicht verkeerd interpreteer. ChaimNimsky mak me corrigeren.

In Jordanië werd gesproken met Palestijnse Jordaniërs (of andersom). Zij beweerden dat er voor de Arabieren geen Palestina bestond, maar dat de gebieden die ChaimN beschreef een provincie was van het Ottomaanse rijk genaamd Groot-Syrië. De Arabische bewoners noemden zich Arabieren en voelden zich bezet door de Turken. De Joodse en Christelijke bewoners werden door de Arabieren Palestijnen genoemd.

In de verdeling van het Midden-Oosten ging het grootste deel van Palestina (Groot-Syrië) naar de Arabieren. Jordanië, stukje Syrië, stukje Iraq. Een deel bleef nog een mandaat gebied. Het gebied waar de zionisten belangstelling voor hadden en waar joodse, arabische en een enkele christelijke nederzettingen waren. De zionisten hebben zich toen een deel toegeëigend, min of meer erkend door de UN. De Arabieren vluchtten c.q. werden verjaagd. De joden werden uit de Arabische landen verjaagd. Joden werden voor een groot deel opgenomen door Israël, Arabieren werden niet door de Arabische landen opgenomen maar in vluchtelingenkampen gestopt. Naar ik begrijp noemden de Arabische vluchtelingen zich pas veel later Palestijnen.

Ik weet nooit goed wat ik van veroverde gebieden moet denken. Misschien teruggeven aan de nakomelingen van de oorspronkelijke bewoners, zoals ook Karelië terug moet naar Finland, West Polen naar Duitsland, West Oekraïne aan Polen, de Nederlanden aan Spanje, West-Sahara aan de Sahara bewoners, het Midden-Oosten aan Turkije/Ottomanen, of toch maar de Arabieren. Wat zijn de rechten van de Romeinen trouwens.
Soms heb ik het idee dat alle landen ontstaan zijn door veroveringen door volken en stammen.

Soms denk ik dat je er maar het beste van moet maken en dat in de geschiedenis landsgrenzen af en toe opnieuw getrokken worden. Niet alleen in het Midden-Oosten, maar ook in Europa hebben na de oorlog massale volksverhuizingen plaats gevonden. Maar wie heeft het nog over Duitse vluchtelingen, Poolse vluchtelingen, Finse vluchtelingen en overige gevluchte bevolkingsgroepen? Naar mijn idee is een Arabisch Palestijnse staat op Israëlisch grondgebied een gepasseerd station.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

Plaats reactie