Ulaanbaatar; de hoofdstad van de smog.

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Storm
Bevlogen

Ulaanbaatar; de hoofdstad van de smog.

Bericht door Storm » 27 jan 2019 16:33

Gisterenavond keek ik naar Vranckx waar het ging over zware luchtvervuiling in de stad Ulaanbaatar, de hoofdstad van Mongolië.
De mensen stookten er voornamelijk kolengruis omdat dat het goedkoopste is. Kinderen waren er ernstig ziek. Even buiten de stad is de lucht veel minder vervuild maar is er geen voedsel voor de dieren. Dus boeren lukt haast niet meer. Enorm aangrijpend en ik denk dan vast te simpel, maar is daar nu niets aan te doen? Betere brandstof zou toch al de oplossing kunnen zijn? Wie heeft dit gezien en is dit een onoplosbaar probleem?

Wie het wil kijken hier de link.https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/vranckx/20 ... n-de-smog/
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Gerard R.
Bevlogen

Re: Ulaanbaatar; de hoofdstad van de smog.

Bericht door Gerard R. » 27 jan 2019 16:45

Slechte verdeling in de wereld van rijkdom, dus middelen.

Afbeelding

Dat gaat 'n keer veranderen. Maar dat kan langer duren dan wij allen zouden willen.
Alles is tijdelijk en heel iets anders dan wij denken... Niets aan te doen...

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 28 jan 2019 03:24

Storm schreef:
27 jan 2019 16:33
Betere brandstof zou toch al de oplossing kunnen zijn? Wie heeft dit gezien en is dit een onoplosbaar probleem?

Wie het wil kijken hier de link.https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/vranckx/20 ... n-de-smog/

Ja natuurlijk is het oplosbaar, zoals zoveel dingen oplosbaar zijn... het draait allemaal om de knikkers.

Degene met de meeste knikkers kan het eigen straatje opschonen door (in dit geval) goedkope! kolenenergie in een ander land te planten. Zelf schone energie ontwikkelen en de eigen kolenmijnen sluiten.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bde9b83e/

Dit is een artikel over China..(zijn erg druk in Mongolië) maar hè, Ain't we all! Ook NL importeert energie.
Wat ik er overigens niet in las maar wel 'weet', is dat China en Australië een 'mooie' deel hebben gesloten voor gaswinning in The Great Barrier Reef. Weer 'n stuk natuur naar de klote.
https://www.smh.com.au/business/the-eco ... l8a0w.html
On the largest island in the Great Barrier Reef World Heritage Area, $80 billion of liquefied natural gas terminals are helping feed China's hunger for energy. The next major construction project may appeal to its tourists.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 28 jan 2019 11:28

Het is de hoogste tijd voor waterstofgas, zonnecel, windmolen en wat dies meer zij. Wereldwijd.
Maar voorlopig praat ik nog als een bellenblazer. De wereld heeft even geen tijd.
Alles is tijdelijk en heel iets anders dan wij denken... Niets aan te doen...

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 28 jan 2019 14:01

@Petra,
Een interessant artikel in de Volkskrant. :(

Hoe zit dat in Hanoi, veel last van smog?
Bob Dylan

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 29 jan 2019 07:59

Er is wel veel smerige lucht in centraal Thailand. Men neemt allerlei maatregelen, maar ze helpen niet veel. Hier in het zuiden is dat beter, omdat de wind altijd over honderd kilometer water waait.
Ik wens u alle goeds

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 30 jan 2019 04:46

Storm schreef:
28 jan 2019 14:01
@Petra,
Een interessant artikel in de Volkskrant. :(

Hoe zit dat in Hanoi, veel last van smog?
Vreselijk veel smog, nog erger dan in China.
Ik heb hier in de (zo ongeveer) drie jaar die ik hier ronddartel nog geen enkele keer een echte heldere blauwe lucht gehad.
Het is zelfs al zodanig, na al die jaren in de Chinese smog te hebben geleefd, dat ik merk dat mijn gevoel voor 'blauw' is gewijzigd.
Daar bedoel ik mee: Ik noem hier op een aardige dag de lucht blauw als ik hier langdurig en achtereenvolgend ben. Diezelfde lucht wordt door iemand die net uit NL (of..) over is grijs of smog genoemd.
Als ik dan zelf weer in Nl ben.. val ik temet flauw van die blauwheid van de lucht.

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 30 jan 2019 15:03

@Petra,
Dan zul je niet vaak buiten zitten, of toch wel? In Nederland maar weer genieten van de "blauwe luchten''.
Bob Dylan

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 31 jan 2019 02:13

Storm schreef:
30 jan 2019 15:03
@Petra,
Dan zul je niet vaak buiten zitten, of toch wel? In Nederland maar weer genieten van de "blauwe luchten''.
Jawel hoor; alles went. :lol:

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 31 jan 2019 13:22

Bangkok kan er ook wat van lees ik vandaag in de krant. Scholen zijn gesloten. Mensen is aangeraden binnen te blijven. Velen trekken ook (tijdelijk) de stad uit.

Alle scholen in Bangkok moeten dicht door zware smog
De Thaise hoofdstad Bangkok heeft te kampen met zware smog. De luchtkwaliteit is daardoor zo slecht, dat alle scholen de rest van de week dichtblijven. De bevolking is gevraagd zo min mogelijk buitenactiviteiten te doen. Drones, vliegtuigjes en trucks sproeien water om de fijnstof in de lucht te verminderen.

Aldus de Volkskrant.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

Plaats reactie