Brexit breakdown

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Brexit breakdown

Bericht door Rereformed » 15 nov 2018 17:26

Het is heel spannend nu. Het ziet er naar uit dat de overeenkomst die May sloot met de EU eindigt in een regeringscrisis. Verscheidene ministers zijn al afgetreden. May zal waarschijnlijk aftreden. Over een half uur houdt May een toespraak, oa. hier te volgen:
https://www.youtube.com/watch?v=tFsvvyLPJMM

Een nieuwe volksstemming?....Brexit ploft in elkaar.

(dat is natuurlijk de opinie van iemand die daar al twee jaar op hoopt, dus trap er niet te snel in)
Born OK the first time

Maria
Moderator

Re: Brexit breakdown

Bericht door Maria » 15 nov 2018 17:48

Rereformed schreef:
15 nov 2018 17:26
Een nieuwe volksstemming?....Brexit ploft in elkaar.

(dat is natuurlijk de opinie van iemand die daar al twee jaar op hoopt, dus trap er niet te snel in)
Hier nog één.
Wel de lusten niet de lasten is me altijd een doorn in het oog geweest.
Vandaar de hoop.

Ik denk, samen met een grote hoeveelheid Britten, die nu zo langzamerhand bekend zijn geraakt met de consequenties.
Dat naast de lasten ook de lusten wel eens weg zouden kunnen gaan vallen.
Eerder was bekend dat vooral jongeren, (lees: meer bekend met de globale meningen en gevolgen,) de brexit niet zo zagen zitten.

Een nieuwe verkiezing tgv. het wantrouwen in deze regering, met een andere, maar toch zeker een meer uitgebreide opkomst, zou wel eens tot heel andere resultaten kunnen leiden.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

ChaimNimsky
Diehard

Bericht door ChaimNimsky » 15 nov 2018 22:46

Waarom hoop je dat de Brexit in elkaar ploft? Groot Brittannië heeft aangegeven niet voldoende om Europa te geven. Ik hoop op een keiharde Brexit zonder enige garanties. Als de liefde over is heeft het wat mij betreft geen zin de zaak kunstmatig te rekken. Tijd voor iets nieuws.

Bedrijven in Groot Brittannië willen graag aan de EU blijven verkopen zonder extra tarieven en we kunnen ze vrij simpel dwingen van Groot Brittannië naar de EU te verhuizen. Goed voor de werkgelegenheid hier. Dat het nogal verschrikkelijk zal zijn voor Groot Brittannië, is zonder wederzijdse vriendschap niet ons probleem meer.
Maria schreef:
15 nov 2018 17:48
Dat naast de lasten ook de lusten wel eens weg zouden kunnen gaan vallen. (...) Een nieuwe verkiezing tgv. het wantrouwen in deze regering, met een andere, maar toch zeker een meer uitgebreide opkomst, zou wel eens tot heel andere resultaten kunnen leiden.
Wat mij betreft te laat.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 16 nov 2018 03:59

May is een taaie. Ze houdt nog steeds voet bij stuk!

ChaimNimsky schreef:
15 nov 2018 22:46
Waarom hoop je dat de Brexit in elkaar ploft?
Wat mij betreft een bijzonder onzinnige vraag. Engeland is mijn tweede vaderland, mijn tweede moedertaal, een groot deel van onze hele Europese cultuur.
Voor een werelddeel dat de afgelopen 100 jaar de wereld in twee wereldoorlogen heeft gestort zou streven naar een eenheid een vanzelfsprekendheid moeten zijn. Je hoop op een keiharde Brexit zonder enige garanties is het recept voor grotere toekomstige onvrede en verwijdering. Je commentaar "dat het nogal verschrikkelijk zal zijn voor Groot Brittannië, is zonder wederzijdse vriendschap niet ons probleem meer", laat goed zien hoe gemakkelijk zoiets escaleert.
Om in de globaliserende wereld van de toekomst een andere rol te kunnen spelen dan speelbal van grotere machten is al evenzeer een reden om de EU hoog te houden.

Dat Groot Brittannië heeft aangegeven niet voldoende om Europa te geven is imho niet waar. 52% voor en 48% tegen, hetgeen een paar jaar later weer omgekeerde cijfers zou opleveren, is nauwelijks een mandaat. Dezelfde stunt met dezelfde uitslag zou men in ieder ander EU-land kunnen opzetten. Net als in Trumpland heb je maar één of meerdere massademagogen nodig die een hetze tegen iets opzetten.
Als de liefde over is heeft het wat mij betreft geen zin de zaak kunstmatig te rekken. Tijd voor iets nieuws.
Onzin, voor zover men "iets nieuws" nodig heeft moet dat gebeuren binnen de EU, niet door eruit te stappen.
Born OK the first time

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 16 nov 2018 15:50

Als er nu weer een Brits (bindend liefst) referendum zou worden gehouden over deze kwestie
(het vorige was een advies, dacht ik) zouden de Britten in de EU blijven.
Ik vind het een krankzinnig circus met nog niet in alle opzichten bekende gevolgen.
Zij (May) voert het uit, terwijl ze nooit voor uitstappen was tot ze premier werd.
Ik denk niet, dat ze het erg vind, dat GB vrij dicht in de buurt van de EU blijft.
Haar oplossing is waarschijnlijk de beste als men deze weg wil blijven bewandelen.
Maar zoals altijd blijft GB een moeizame factor in EG, EEG, EU...
Misschien is het beter als ze wat losser komen te staan.
Alles is tijdelijk en heel iets anders dan wij denken... Niets aan te doen...

ChaimNimsky
Diehard

Bericht door ChaimNimsky » 16 nov 2018 23:15

Rereformed schreef:
16 nov 2018 03:59
Engeland is mijn tweede vaderland, mijn tweede moedertaal, een groot deel van onze hele Europese cultuur. Voor een werelddeel dat de afgelopen 100 jaar de wereld in twee wereldoorlogen heeft gestort zou streven naar een eenheid een vanzelfsprekendheid moeten zijn.
In jouw schoenen zou ik er wellicht hetzelfde over denken. We hebben uiteraard allemaal baat bij de EU aangezien landen samen sterker staan. Vandaar dat het me enorm tegenviel dat juist het nuchtere Groot Brittannië op de ego-tour is gegaan: ''Zoek het zelf maar uit met de vluchtelingenstroom; wij willen ze niet. Zoek het zelf maar uit met die financiële hulp aan zwakkere en getroffen EU partners; wij doen daar niet meer aan mee.'' Boris Johnson heeft er alles uit willen halen dat erin zat. Het klikte blijkbaar toch niet goed genoeg.

Dat men terug wil nu de nadelen groter lijken te worden dan de voordelen, is vrij voor de hand liggend: het is gebaseerd op hetzelfde egoistische gedachtengoed dat de Brexit heeft voortgebracht.
Je hoop op een keiharde Brexit zonder enige garanties is het recept voor grotere toekomstige onvrede en verwijdering. Je commentaar "dat het nogal verschrikkelijk zal zijn voor Groot Brittannië, is zonder wederzijdse vriendschap niet ons probleem meer", laat goed zien hoe gemakkelijk zoiets escaleert.
Verwijdering staat niet synoniem aan escalatie. Je kapt gewoon de oude banden door en zet je in voor een nieuwe situatie. Daar komt nog bij dat een debacle voor Groot Brittannië een veeg teken is voor andere EU partners die hetzelfde overwegen. Wat mij betreft mogen terug als ze hun hangende pootjes duidelijk hebben getoond.
Om in de globaliserende wereld van de toekomst een andere rol te kunnen spelen dan speelbal van grotere machten is al evenzeer een reden om de EU hoog te houden.
Eens.
Dat Groot Brittannië heeft aangegeven niet voldoende om Europa te geven is imho niet waar. 52% voor en 48% tegen
Dat was aantoonbaar niet voldoende toen het erop aankwam.
Net als in Trumpland heb je maar één of meerdere massademagogen nodig die een hetze tegen iets opzetten.
Vandaar dat het me enorm tegenviel dat juist het nuchtere Groot Brittannië voor de Brexit heeft gestemd naar aanleiding van de oppervlakkige retoriek een stel populisten.
Onzin, voor zover men "iets nieuws" nodig heeft moet dat gebeuren binnen de EU, niet door eruit te stappen.
Zo makkelijk wil ik hun er niet vanaf zien komen. Dan kan iedereen wel gaan exitten en re-enteren. Laat het maar duidelijk worden dat er consequenties zitten aan het opzeggen van een relatie. Ik zou er evenmin rouwig om zijn indien de VS de consequenties gaat voelen van de keuze voor een populistische demagoog.

ChaimNimsky
Diehard

Bericht door ChaimNimsky » 16 nov 2018 23:52

Hier zijn de mogelijkheden helder weergegeven:
Afbeelding

ChaimNimsky
Diehard

Bericht door ChaimNimsky » 01 dec 2018 22:16

Update.

Nu eveneens minister Sam Gyimah z'n ontslag heeft ingediend en Labour, de Lib Dems, de SNP, de DUP en redelijk veel Tory ministers tegen May's plan zullen stemmen, begint een nieuw referendum weer wat meer in zich te komen. We zullen zien op 11 December wat het resultaat is, want dan wordt er gestemd over het plan.

Hopper
Ervaren pen

Bericht door Hopper » 02 dec 2018 08:46

Een nieuw referendum? Waar over dan wel? GB en EU hebben een overeenkomst bereikt, als die afgewezen wordt dan komt er een no deal.
Het is natuurlijk mogelijk dat er bij een afwijzing nogmaals een stemming wordt gehouden in jan, febr of maart. Dat is aan de Britten.
Europa heeft duidelijk gemaakt dat dit het hoogst haalbare is. Zouden zij van standpunt wijzigen dan stort de EU zelf langzaam in. Maar tot dusver heeft de EU van 27 landen zich opvallend eensgezind getoond.

Het verlies van Groot-Brittannië is geen al te groot verlies. Enthousiaste leden (uitgezonderd misschien Schotland) waren ze toch al nooit. Meer een soort van half-lid.
Ze hebben nooit de ever closer union geaccepteerd. Wel waren ze een tegengeluid voor de Frans-Duitse as, dat is iets waar kleine landjes als Nederland zich bewust van moeten zijn.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 02 dec 2018 09:47

Hopper schreef:
02 dec 2018 08:46
Zouden zij van standpunt wijzigen dan stort de EU zelf langzaam in. Maar tot dusver heeft de EU van 27 landen zich opvallend eensgezind getoond.
..........
Wel waren ze een tegengeluid voor de Frans-Duitse as, dat is iets waar kleine landjes als Nederland zich bewust van moeten zijn.
Redenen om dit met spanning te bezien.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Hopper
Ervaren pen

Bericht door Hopper » 02 dec 2018 11:40

Maria schreef:
02 dec 2018 09:47
Hopper schreef:
Zouden zij van standpunt wijzigen dan stort de EU zelf langzaam in. Maar tot dusver heeft de EU van 27 landen zich opvallend eensgezind getoond.
..........
Wel waren ze een tegengeluid voor de Frans-Duitse as, dat is iets waar kleine landjes als Nederland zich bewust van moeten zijn.
Redenen om dit met spanning te bezien.
Zeker. We betreden immers onbekend terrein. GB is het eerste land wat de unie gaat verlaten. Nu dient duidelijk te worden dat een lidmaatschap van de unie voordelen biedt. Of misschien juist niet, dan hebben de sceptici gelijk. Het geeft ook aan dat als een groot en belangrijk land als GB de unie verlaat, dat dit van een andere orde is als Nederland of nog kleinere landen de unie zouden verlaten. De grote 3 (GB, D en Fr) hebben de geschiedenis van ons land in ruime mate vorm gegeven. De grote 3 hebben de EU ook in grote mate vorm gegeven. Een land als Nederland staat niet geïsoleerd in de wereld, wat nationalisten als Wilders en Baudet ons willen doen geloven. Ook GB verdwijnt niet als zij de unie hebben verlaten. We verliezen wel een natuurlijk bondgenoot in de Britten naar mijn persoonlijke opvatting. De Nederlandse houding en verhouding tot de andere 26 zal wijzigen binnen de unie.

ChaimNimsky
Diehard

Bericht door ChaimNimsky » 02 dec 2018 18:59

Hopper schreef:
Een nieuw referendum? Waar over dan wel?
Er zijn na 11 December vijf opties:
1) Er komt een deal.
2) Zoniet, dan komt er een 'no deal',
3) of de onderhandelingen worden hervat,
4) of er worden vernieuwde verkiezingen gehouden,
5) of er komt een nieuw referendum over de Brexit.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 03 dec 2018 06:11

Hopper schreef:
Het verlies van Groot-Brittannië is geen al te groot verlies. Enthousiaste leden (uitgezonderd misschien Schotland) waren ze toch al nooit. Meer een soort van half-lid.
Ze hebben nooit de ever closer union geaccepteerd. Wel waren ze een tegengeluid voor de Frans-Duitse as, dat is iets waar kleine landjes als Nederland zich bewust van moeten zijn...
We verliezen wel een natuurlijk bondgenoot in de Britten naar mijn persoonlijke opvatting.
Imho is de zin waarmee je begint uitzonderlijk kortzichtig. En dat terwijl je juist naar voren laat komen waarom de rol van Britannië voor de EU juist van zo'n groot belang is.
Onbegrijpelijk dat deze opvatting in Europa zo sterk gedeeld wordt.
Born OK the first time

Hopper
Ervaren pen

Bericht door Hopper » 03 dec 2018 10:29

ChaimNimsky schreef:
02 dec 2018 18:59
Hopper schreef:
Een nieuw referendum? Waar over dan wel?
Er zijn na 11 December vijf opties:
1) Er komt een deal.
2) Zoniet, dan komt er een 'no deal',
3) of de onderhandelingen worden hervat,
4) of er worden vernieuwde verkiezingen gehouden,
5) of er komt een nieuw referendum over de Brexit.
Uiteraard staat het de Britten vrij om een referendum te houden over hervatting van de onderhandelingen.
Maar daar is wel de instemming van de EU voor nodig, dus het lijkt mij zinloos.

Over een no deal hoeft ook geen referendum gehouden, die komt er vanzelf wel op 30 maart als GB niks doet.

Over de brexit op zich kan je jaarlijks of desnoods maandelijks een referendum houden, net zo lang tot er een gewenste uitkomst ligt, maar nut heeft het niet.

Over nieuwe verkiezingen een referendum houden lijkt me ook onzinnig. Normaliter schrijft de regering die uit of er is een bepaalde termijn verstreken.

Sorry, ik zie je punt niet. Het is deze deal of geen deal.

Hopper
Ervaren pen

Bericht door Hopper » 03 dec 2018 10:33

Rereformed schreef:
03 dec 2018 06:11
Hopper schreef:
Ze hebben nooit de ever closer union geaccepteerd. Wel waren ze een tegengeluid voor de Frans-Duitse as, dat is iets waar kleine landjes als Nederland zich bewust van moeten zijn...
We verliezen wel een natuurlijk bondgenoot in de Britten naar mijn persoonlijke opvatting.
Imho is de zin waarmee je begint uitzonderlijk kortzichtig. En dat terwijl je juist naar voren laat komen waarom de rol van Britannië voor de EU juist van zo'n groot belang is.
Onbegrijpelijk dat deze opvatting in Europa zo sterk gedeeld wordt.

Ik heb de Britten er graag bij, maar aangezien ze nooit enthousiaste leden zijn geweest is het verlies ook niet zo groot. Misschien begrijp je het zo beter? Wie weet zijn ze over 10 jaar wel enthousiaster over de EU na 10 jaar alleingang. Dan kunnen ze opnieuw een aanvraag indienen en komen we zo uiteindelijk tot een win-win situatie voor zowel Brussel als Londen. (En Den Haag)

Of -en dat is ook een mogelijkheid- bevalt de Britten het prima zonder de EU. Dan wens ik ze het allerbeste toe.

Plaats reactie