Van het gas af

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Moderator

Re: Van het gas af

Bericht door Peter van Velzen » 16 nov 2018 05:26

RobertP schreef:
15 nov 2018 17:45
Ten tweede is waterstof ontzettend lastig spul. Het is een dun gas dat niet gemakkelijk en veilig door pijpleidingen gestuurd kan worden. Compressie en het ontploffingsgevaar maken grootschalige opslag en transport gewoon heel moeilijk en duur. Het is onwaarschijnlijk dat dat ooit kan opboksen tegen alternatieven zoals hoogspanningskabels of accus.

Misschien heb ik geen gelijk, maar het ziet er niet goed uit voor H2. Beter moeten we kijken naar meer redelijke alternatieven.
Hoogspanningskabels bieden geen opslagcapaciteit en accu's zijn niet geschikt voor massa-opslag. Er zijn wat dat betreft meer alternatieven zoals het pompen van water naar een hoger niveau om een groot resserbvoir (de markerwaard is ooit eens mgeopperd) om het dan 's nachts weer te laten uitstromen en daarmee weer electriciteit op te wekken.
CO2 uit de lucht halen om brandstof van te maken is hier ook al genoemd. Maar we hebben een beetje haast. Elk jaar dat we de huidige CO2-uitstoot continueren is er een te veel. Waarschijnlijk moeten we niet de ideale oplossing kiezen maar die welke het snelst te realiseren is.
Ik wens u alle goeds

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 16 nov 2018 12:19

RobertP schreef:
15 nov 2018 16:54
De materiele schade is heel klein, gezondheidsschade is ook heel klein, we hoeven Groningen echt niet te sluiten.
Toevallig woont een broer van mij in Groningen (Meedhuizen), net buiten het officiële aardbeving's gebied. Hij woont in een oude boerderij en de scheuren zitten overal in de muren. Niet direct van de bevingen maar omdat de grond verzakt in hun omgeving.
De inspecteurs van de NAM zijn geweest en er is een bedrag aangeboden om de scheuren te dichten. Mijn schoonzus vertelde ook dat de voorpui (hun slaapkamer is daar) kraakt en piept als het hard waait. Als die omgaat valt hij naar buiten was het 'deskundig' antwoord.
Nou, een hele geruststelling dan. :(

Op korte afstand zit bij hun ook een put. Die put is verder opengedraaid toen de put in Slochteren dicht ging.
Hij is nogal nuchter, zij ook, dus gezondheid's schade zal wel meevallen mits er wel een oplossing komt voor de schade.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 16 nov 2018 12:55

Ik denk dat er en gezin om moet komen bij een volgende beving voordat de rest Nederland dit serieus genoeg vindt. Triest hoe dit gaat.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 20 nov 2018 03:09

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bf8fd95a/
Droge zomer leidt tot verzakkende huizen: Nederlandse bodem zakt veel meer dan gedacht
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 20 nov 2018 10:50

Niet van het gas af maar wel goed bezig. Huis uit 1970 en isolatie was toen nog niet de gewoonte. Dus eerst de muren vol met steenwol laten spuiten, later dubbel glas en het dak geïsoleerd. Wat nog overbleef was de vloer beneden, beton met daarin sinds een jaar of tien vloerverwarming. Die is dit najaar aangepakt (met subsidie).
Op de bodem van de kruipruimte ligt nu een dikke folie en de vloer is met thermo kussens bekleed.
Tot nu toe zijn de resultaten boven verwachting als is het nog niet echt koud geweest.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 17 jan 2019 02:50

Ik plak 'm hier. Ik krijg het niet nagerekend maar als die berekening kopt.. dan is het toch dit hele project toch al gedoemd te mislukken. :shock:
Wim_1946 schreef:
16 jan 2019 16:31
Hoe wil men in goed twintig jaar alle huizen en andere gebouwen van het gas afhalen en isoleren? Daar hebben we helemaal de mankracht niet voor. Nu al is er een groot tekort aan installateurs, elektriciëns etc. In Nederland bevinden zich 7,2 miljoen woningen. Als je nu zou beginnen (wat niet het geval is) zou je 7,2 miljoen / 4.000 = 1800 woningen per dag moeten ombouwen. Daar bovenop komen nog de talrijke (bedrijfs) gebouwen die moeten worden omgebouwd, waarbij die ombouw nog veel omvangrijker is qua werk. Dit is totaal onhaalbaar.
N.B. Bovenstaand getal (4000) is het netto aantal werkdagen in 20 jaar.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 18 jan 2019 04:53

Petra schreef:
17 jan 2019 02:50
Ik plak 'm hier. Ik krijg het niet nagerekend maar als die berekening kopt.. dan is het toch dit hele project toch al gedoemd te mislukken. :shock:
WIm vertelt niet in hoeveel woningen er per jaar wél kunnen worden omgebouwd. De conclusie " onhaalbaar" is dus niet getalmatig onderbouwd, maar een zuiver gevoelsmatige bewering. Je hoeft trouwens niet alle 7,2 miljoen wonngen om te bouwen want in 20 jaar tijd wordt gemiddeld 1/6 van de woningen gesloopt en een flink deel is mogelijk al voldoende geisoleerd. Maar of dat veel uitmaakt, weet ik niet, aangezien ik ook geen idee heb hoeveel ombouwcapaciteit beschikbaar is/komt.
Ik wens u alle goeds

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 18 jan 2019 10:12

Je moet altijd oppassen met dingen te groot te maken. bv: "Per jaar drinkt u wel 100 liter koffie". Klinkt afschuwelijk, maar dat zijn maar een paar bakjes per dag.
Als de ombouw van 1 huis 1 dag kost (Een nieuwe ketel laatst hier was aanzienlijk minder) is 1800 huizen per dag dus 1800 fte. De totale bouw capaciteit is 300.000 man. Dus van die 300.000 moeten we er 1800 vrijmaken voor de ombouw. Als het 5 dagen kost, 9000 man.
Dat klinkt al heel anders.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

windsurfer
Diehard

Bericht door windsurfer » 26 jan 2019 18:30

In landen als Portugal en Ierland is het sinds niet al te lang verplicht om bij nieuwbouw een gasaansluiting te hebben. Omwille van het klimaat! Ik vrees ook dat Nederland dit beleid om gasloos te bouwen wat erg snel heeft genomen. De productie van warmtepompen en isolatiemateriaal kost ook co2, hoeveel jaar moet je een woning gasloos gebruiken om dat te compenseren.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 26 jan 2019 18:53

windsurfer schreef:
26 jan 2019 18:30
In landen als Portugal en Ierland is het sinds niet al te lang verplicht om bij nieuwbouw een gasaansluiting te hebben. Omwille van het klimaat! Ik vrees ook dat Nederland dit beleid om gasloos te bouwen wat erg snel heeft genomen. De productie van warmtepompen en isolatiemateriaal kost ook co2, hoeveel jaar moet je een woning gasloos gebruiken om dat te compenseren.
Weet ik niet. maarwaarschijnlijk aanzienlijk korter dan de gemiddelde woning in gebruik blijft.
Ik wens u alle goeds

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 27 jan 2019 12:39

Het gasnet is zeer geschikt voor het vervoeren van (weliswaar tegen explosie ietsje aangepaste) waterstof.
Dat kan een hoop kosten besparen. Maar ik heb dus zo mijn twijfels over huizen gasaansluitingloos afleveren.... :roll:
Alles is tijdelijk en heel iets anders dan wij denken... En eenvoud is onze sleutel.

windsurfer
Diehard

Bericht door windsurfer » 27 jan 2019 14:04

Peter van Velzen schreef:
26 jan 2019 18:53
windsurfer schreef:
26 jan 2019 18:30
Weet ik niet. maarwaarschijnlijk aanzienlijk korter dan de gemiddelde woning in gebruik blijft.
De pomp gaat ook veel minder lang mee dan de woning, dus die moet op gegeven moment vervangen. Kortom, ik vraag me oprecht af hoeveel co2 winst dit oplevert.

windsurfer
Diehard

Bericht door windsurfer » 27 jan 2019 14:08

Gerard R. schreef:
27 jan 2019 12:39
Het gasnet is zeer geschikt voor het vervoeren van (weliswaar tegen explosie ietsje aangepaste) waterstof.
Dat kan een hoop kosten besparen. Maar ik heb dus zo mijn twijfels over huizen gasaansluitingloos afleveren.... :roll:
Ik heb ook grote twijfels. Vrienden van mij hebben in 2017 hun nieuwbouwwoning opgeleverd gekregen, gasloos. Ze hebben in de winter van 2018 kou zitten lijden, een stevig gestegen elektriciteitsrekening en flink extra moeten investeren in die woning (zonnepanelen, warmtepomp, overal vloerverwarming, extra isolatie, warmte terugwin installatie) - je praat zo over 40-50k extra kosten. Daarom vind ik het relevant om te weten hoeveel co2 je ermee bespaart, want ik heb het gevoel dat het meer om emoties dan om feiten draait in dit verhaal van gasloos bouwen.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 29 jan 2019 02:09

windsurfer schreef:
27 jan 2019 14:08

Ik heb ook grote twijfels. Vrienden van mij hebben in 2017 hun nieuwbouwwoning opgeleverd gekregen, gasloos. Ze hebben in de winter van 2018 kou zitten lijden, een stevig gestegen elektriciteitsrekening en flink extra moeten investeren in die woning (zonnepanelen, warmtepomp, overal vloerverwarming, extra isolatie, warmte terugwin installatie) - je praat zo over 40-50k extra kosten. Daarom vind ik het relevant om te weten hoeveel co2 je ermee bespaart, want ik heb het gevoel dat het meer om emoties dan om feiten draait in dit verhaal van gasloos bouwen.
De vraag lijkt me moeilijk te beantwoorden, want de hoeveeleid CO2 die er vrijkomt bij het ombouwen en bij het vervaardigen van de materialen hangt weer af van de gebruikte energiebron, Als we 100% niet-fossiele ernergie beschikbaar hebben is dat nul, maar wie het nu doet kan daar nog niet van profiteren, We moeten dus als éérste prioriteit de electriciteit CO2-vrij genereren
Ik wens u alle goeds

Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 » 29 jan 2019 10:47

Het mooie aan de mens is al ze in de hoek worden gedreven , er ergens iemand opstaat om iets nieuws te bedenken.

2 mooie linkjes...1 van een 96 jarige nobel prijswinnaar. Hij is overtuigd van zijn volgende nobelprijs..dus dat belooft wat.

https://www.businessinsider.nl/oldest-n ... on-2019-1/

en niet te vergeten de industrieele lancering van LENR technologie E-cat

voor de geinteresseerde demo
http://www.ecatskdemo.com/
On January 31, 2019, at 9am (NEW YORK TIME) the Ecat SK will be unveiled.

wat dat betreft ben ik zeer positief over technologische ontwikkelingen.
Martim Cymbron -

Plaats reactie