Nou lees ik veel over wind- en zonne-energie e.d. Ook discussies zat over kernenergie, maar weinig over Thorium.
Ik denk dat het niet voor elkaar te krijgen is om genoeg energie op te wekken zonder gebruik te maken van kernenergie. Maar zeker weten doe ik het niet. Wat denken jullie?
Wat vinden jullie van kernenergie?
Wat vinden jullie van deze 5 oplossingen?
https://www.duurzaambedrijfsleven.nl/in ... as-afhalen
Over Thorium:Op Europees niveau loopt Nederland als traditioneel gasland achteraan op het gebied van hernieuwbare energie, maar verandering hangt in de lucht. Nederland gaat van het aardgas af, maar hoe? DuurzaamBedrijfsleven zet vijf mogelijke alternatieven voor aardgas op een rij.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Thoriumreactor
Gesmoltenzoutreactoren in combinatie met thorium zijn volgens voorstanders veel veiliger (inherent passieve veiligheid), geven vele malen minder afvalstoffen (tot 1000 keer minder) die bovendien veel minder lang gevaarlijk radioactief blijven (300 jaar in plaats van tienduizenden jaren).[4][5][6][7]
Omdat een thoriumreactor nauwelijks plutonium produceert, levert deze een kleiner risico op nucleaire proliferatie. Weliswaar is het 'gekweekte' 233U in beginsel ook bruikbaar voor kernwapens, maar de aanwezigheid van 232U maakt dat een veel moeizamere onderneming, onder meer vanwege de sterke gamma-activiteit van de dochterkernen van 232U. Wel is het mogelijk 'verse' thorium-brandstofelementen na ongeveer een maand uit de reactor te halen, waarna het dan gevormde protactinium-233 relatief eenvoudig kan worden afgescheiden. Die nuclide vervalt dan naar uranium-233, dat dan dus in bijna zuivere vorm kan worden verkregen.[8]
Het grootste voordeel van een gesmoltenzoutreactor is dat de reactie niet op hol kan slaan en niet op die manier tot gevaarlijk hoge temperaturen kan leiden (die bij conventionele reactoren tot een kernsmelting leiden). De reactor is in principe inherent veilig
In vergelijking met uranium kan er uit eenzelfde hoeveelheid thorium meer energie worden gehaald.
Thorium komt drie keer zo veel voor in de aardkorst als uranium en in tegenstelling tot uranium is 100% van het beschikbare thorium bruikbaar voor de opwekking van energie.