Mooi om de hier gelinkte artikelen en websites te lezen.Op het Skepsiscongres 2018 maakte het bestuur bekend dat de skeptische Piramidependelprijs is toegekend aan dr. Peter Burger uit Leiden. Hij krijgt de prijs voor zijn gehele oeuvre, maar in het bijzonder voor het werk aan Nieuwscheckers dat hij samen met Alexander Pleijter doet.
Peter Burger sprak 24 jaar geleden al eens op ons congres, toen over het getal van het beest. Dat werd later ook een artikel in Skepter. Hij was toen al een aantal jaar bezig met wat doorgaans broodjeaapverhalen heet. Hij publiceerde enkele boeken over het onderwerp, de bekendste titel is De gestolen grootmoeder, en op de website onder die naam kunt u nog steeds nieuwe resultaten van onderzoek naar broodjeaapverhalen vinden. Burger promoveerde in 2014 op een proefschrift getiteld Monsterlijke Verhalen, over misdaadsagen in het nieuws.
Nieuwscheckers bestaat al sinds 2009. Het is een initiatief van Alexander Pleijter en Peter Burger, beiden van de Universiteit Leiden. Aankomende journalisten leren er in kleine projecten hoe je feiten kunt checken.
Zijn blog, De gestolen grootmoeder, is een schat van verzamelde broodje aap verhalen.
Stuk voor stuk onderwerpen,die ieder voor zich een onderwerp ter overdenking zouden kunnen vormen.

Voor de verhalen in de blogs geldt:Waarom heet deze site De Gestolen Grootmoeder?
Sinds 1990 onderzoek ik sterke verhalen. Een van mijn boeken daarover heet De Gestolen Grootmoeder. Dat boek kwam uit in 1996, toen het wereldwijde web was doorgebroken naar het grote publiek en die verhalen zich ook via het net gingen verspreiden. Het was al lang tijd voor een basiskamp op internet – De Gestolen Grootmoeder 2.0. Vandaar deze website.
De grootmoeder uit de titel is de vrouw die met haar dochter en schoonzoon op vakantie ging naar Spanje. Toen ze daar onverwacht haar laatste adem uitblies, wilden ze haar om rompslomp met de autoriteiten te ontlopen op de achterbank naar huis vervoeren.
Omdat de term zo bekend is, gebruik ik hem op deze site regelmatig, maar eigenlijk geef ik de voorkeur aan sage, een vakterm uit het onderzoek naar volksverhalen. De termen verschillen ook in betekenis: een broodje aap is altijd onwaar, een sage is een traditioneel verhaal waarvan de waarheid ter discussie staat. Daarom heb ik het op deze site ook over verhalen waarvan ik zelf denk dat ze over reële gebeurtenissen (kunnen) gaan, zoals drugs in je drankje.
Een korte eigen intro van zo'n verhaal met de bronvermelding ervan zal wsl. niet zo'n probleem zijn.Mag ik teksten van deze site overnemen?
Alleen met mijn toestemming. Stuur me even een mailtje.