Uitschelden voor 'kankerflikker' geen homohaat?

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Moderator

Re: Uitschelden voor 'kankerflikker' geen homohaat?

Bericht door Peter van Velzen » 09 nov 2018 10:34

Dus wat een fobie is dat weet niemand (behalve gymnasiasten) ? Kom nou! Het doet alleen niet ter zake, want fobiën zijn niet verboden. Haat zaaien wél!
Ik wens u alle goeds

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 09 nov 2018 12:31

Peter van Velzen schreef:
09 nov 2018 10:34
Dus wat een fobie is dat weet niemand (behalve gymnasiasten) ? Kom nou! Het doet alleen niet ter zake, want fobiën zijn niet verboden. Haat zaaien wél!
Homofobie is een wettelijke term, geen psychologische. Homofobie dus als een psychologische fobie zien enkel en alleen omdat er het achtervoegsel "fobie" in voorkomt, is een simplistische benadering van taal.

Wikipedia zegt het volgende:
Homofobie (van de afkorting homo voor "homoseksueel" en fobie, "vrees, angst"; beide woorden komen van het Grieks) betekent letterlijk: angst voor homoseksualiteit. Het woord is in de twintigste eeuw gevormd, echter met als betekenis: een haat voor of afkeer van homoseksuelen en homoseksualiteit.
Dus hou nu op met "homofobie" te willen beperken tot een vorm van angst.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 09 nov 2018 12:56

09 nov 2018 10:34
In de maatschappelijk/juridische context, anno 2018, maakt haat zaaien tegen homo's een integraal onderdeel uit van het begrip homofobie.

en neen
dat betekent niet dat claustrofobie plots haat zaaien zou zijn tegen kleine ruimtes

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 10 nov 2018 02:29

Ik weet uiteraard niet hoe het in België zit en ben al 6 jaar weg uit Nederland, maar ik vermoed dat Homofobie absoluut geen juridiche term is. Deze discussie loopt echter uit de hand. Het is in elk geval onzin dat discriminerende geweld tegen Homo's opeens minder zwaar bestraft zou hoeven te worden als de dader ook andere minderheden aanvalt. Dus we kunnen het er over eens zijn dat dit een miskleun van de rechter is.
Ik wens u alle goeds

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 10 nov 2018 08:45

10 nov 2018 02:29
Ik weet uiteraard niet hoe het in België zit en ben al 6 jaar weg uit Nederland, maar ik vermoed dat Homofobie absoluut geen juridiche term is.
homofobie louter tot angst verengen, op basis van oud-grieks van 2000j geleden, is de realiteit anno 2018 geweld aandoen.
homofobie is oa ook afkeer van homo's
het gaat ook niet enkel om het juridische.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 11 nov 2018 04:55

appelfflap schreef:
10 nov 2018 08:45
10 nov 2018 02:29
Ik weet uiteraard niet hoe het in België zit en ben al 6 jaar weg uit Nederland, maar ik vermoed dat Homofobie absoluut geen juridiche term is.
homofobie louter tot angst verengen, op basis van oud-grieks van 2000j geleden, is de realiteit anno 2018 geweld aandoen.
homofobie is oa ook afkeer van homo's
het gaat ook niet enkel om het juridische.
Het ging het in dit onderwerp om de uitspraak van en rechter. Die sloeg de plank behoorlijk mis. En niet wegens zijn woordgebruik. Dat is er enkele berichten later ingeslopen.
Ik wens u alle goeds

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 11 nov 2018 08:42

11 nov 2018 04:55
Het ging het in dit onderwerp om de uitspraak van en rechter. Die sloeg de plank behoorlijk mis.
ik kan z'n redenering wel volgen als ik de beginpost lees

iemand uitmaken betekent niet automatisch afkeer, haat etc
een homo kankerflikker noemen is in weze net zo homofoob als dat jou een kuthollander noemen een soort van Hollanderhaat zou zijn.
of een dikzak uitmaken
of een rosse
of een ajax-fan
of...

als ik op die manier niemand discrimineer en iedereen provoceer/uitmaak, dan viseer ik niet enkel de homo's en is er van homohaat geen sprake
gewoon een eikel die ruzie zoekt en dan noem je een homo kankerflikker, een Hollander kuthollander en een zwaarlijvig iemand papzak. Uiterlijke kenmerken om snel te provoceren vind je bij iedereen.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 12 nov 2018 03:49

appelfflap schreef:
11 nov 2018 08:42
Het ging het in dit onderwerp om de uitspraak van en rechter. Die sloeg de plank behoorlijk mis.

een homo kankerflikker noemen is in weze net zo homofoob als dat jou een kuthollander noemen een soort van Hollanderhaat zou zijn.
of een dikzak uitmaken
of een rosse
of een ajax-fan
of...
Ze deden wel iets meer dan "iemand uitmaken". Ze gebruikten geweld. Als je mij een kuthollander noemt terwijl je me in kaar slaat, maak je mij niet wijs dat je geen haat jegens een hollander manifesteert. Dat je ook dikke en roodharige mensen in lkaar slaat is geen reden om je minder zwaar te straffen. integendeel, zou ik zeggen...
NB Ik vertrouw er geheel op dat jij dat soort dingen niet doet.
Ik wens u alle goeds

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 12 nov 2018 07:59

12 nov 2018 03:49
Ze deden wel iets meer dan "iemand uitmaken". Ze gebruikten geweld. Als je mij een kuthollander noemt terwijl je me in kaar slaat, maak je mij niet wijs dat je geen haat jegens een hollander manifesteert. Dat je ook dikke en roodharige mensen in lkaar slaat is geen reden om je minder zwaar te straffen. integendeel, zou ik zeggen...
is er van expliciete Hollanderhaat sprake is als ik, zonder aanwijsbare reden, zowel Hollander, Duitsers, Noren en andere nationaliteiten klop geef?
Discrimineer ik Hollanders als ik alle EU nationaliteiten viseer en hen, zonder reden, enkel omwille van hun nationaliteit klop geef?

Volgens mij niet
die stelling, discriminatie of haat jegens 1 groep, houdt mi enkel stand moest ik effectief alleen Hollanders viseren en de Fransman of Italiaan gerust laten.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 12 nov 2018 10:21

appelfflap schreef:
11 nov 2018 08:42

of een dikzak uitmaken
of een rosse
of een ajax-fan
of...

als ik op die manier niemand discrimineer en iedereen provoceer/uitmaak, dan viseer ik niet enkel de homo's en is er van homohaat geen sprake
gewoon een eikel die ruzie zoekt en dan noem je een homo kankerflikker, een Hollander kuthollander en een zwaarlijvig iemand papzak. Uiterlijke kenmerken om snel te provoceren vind je bij iedereen.
Wel ja en wat mij betreft heb je de extra straf wegens homofobie verdiend als je op die manier homo's hebt lastiggevallen. Omdat het wat mij betreft om het effect gaat en niet om de intentie. Homo's zijn extra kwetsbaar in onze maatschappij en zijn vaker het slachtoffer van geweld en aanranding dan hetero's. Het effect op de homo als die lastiggevallen wordt (schijnbaar) om zijn oriëntatie, verandert op geen enkele manier omdat de aanrander in kwestie in hem gewoon een gemakkelijk slachtoffer zag of omdat de aanrander werkelijk homofoob was. In het eerste geval heeft die aanrander bewust gebruikt gemaakt van het stigma dat homo's ten op zichte van heel wat mensen nog steeds hebben.

Als je je als homofoob hebt gedragen, dan verdien je wat mij betreft de straf die bij homofobie hoort. Ook al ben je binnen in je hoofd misschien geen homofoob. Dat laatste kan me eerlijk gezegd weinig schelen. Het gaat mij uiteindelijk om het gedrag. En dat is ook waar het binnen het gerecht om gaat, het gerecht bestraft gedrag en geen gedachtenkronkels.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 12 nov 2018 12:02

axxyanus schreef:
12 nov 2018 10:21
Wel ja en wat mij betreft heb je de extra straf wegens homofobie verdiend als je op die manier homo's hebt lastiggevallen. Omdat het wat mij betreft om het effect gaat en niet om de intentie. Homo's zijn extra kwetsbaar in onze maatschappij en zijn vaker het slachtoffer van geweld en aanranding dan hetero's.
en wat met vreemdelingen, gehandicapten, zieken, vrouwen,...
dat zijn de collega-minderheidsgroepen, uiteraard niet de hetero's
is het geen discriminatie als je agressie jegens homo's zwaarder zou bestraffen als bv agressie tegen negers?
iemand uit een minderheidsgroep viseren is uiteraard een verzwarende omstandigheid, logisch.

als iemand boos is en die roept kankerflikker of kuthollander dan is dat niet automatisch een algemene haat/aanzetten tot/... jegens die groepen.
als ik iemand wil ineenslagen, zoals deze mannen, zoek ik zwakkeren en minderheden.
Ik zoek ze omdat ze tot een minderheid behoren, waarom ze tot deze of gene midnehried behoren is secundair.

kom ik een homo tegen, een gehandicapte,... dat maakt niet uit, verkeerde moment en verkeerde plaats, en zo lees ik de beginpost.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 12 nov 2018 12:46

appelfflap schreef:
12 nov 2018 12:02
axxyanus schreef:
12 nov 2018 10:21
Wel ja en wat mij betreft heb je de extra straf wegens homofobie verdiend als je op die manier homo's hebt lastiggevallen. Omdat het wat mij betreft om het effect gaat en niet om de intentie. Homo's zijn extra kwetsbaar in onze maatschappij en zijn vaker het slachtoffer van geweld en aanranding dan hetero's.
en wat met vreemdelingen, gehandicapten, zieken, vrouwen,...
dat zijn de collega-minderheidsgroepen, uiteraard niet de hetero's
is het geen discriminatie als je agressie jegens homo's zwaarder zou bestraffen als bv agressie tegen negers?
iemand uit een minderheidsgroep viseren is uiteraard een verzwarende omstandigheid, logisch.
Dat is een andere vraag. Dat is de vraag welke groepen eventueel een dergelijke bescherming zouden moeten genieten. De vraag waar het nu om draait is de volgende. Gegeven dat we een bepaalde groep extra bescherming willen geven tegen allerlei vormen van lastigvallen. Dat een dader op een bepaald moment een lid van die groep toch heeft lastiggevallen met de specifieke beledigingen die over het algemeen gebruikt worden door mensen die die groep viseren. Moeten we dan onderscheid maken tussen de echte haters en de opportunisten wat de strafmaat betreft? Wat mij betreft is het antwoord nee.
appelfflap schreef:
als iemand boos is en die roept kankerflikker of kuthollander dan is dat niet automatisch een algemene haat/aanzetten tot/... jegens die groepen.
Denk je dat een onderscheid is dat eventuele omstaander maken? Stel dat er een stelletje "echte" homofoben in de buurt waren geweest die wel zin hadden om mee te doen aan de "pret". Denk je dat het gedrag van de dader een minder opruiend effect bij hen zou hebben gehad, dan wanneer de dader een echte homofoob geweest zou zijn?
appelfflap schreef:
als ik iemand wil ineenslagen, zoals deze mannen, zoek ik zwakkeren en minderheden. Ik zoek ze omdat ze tot een minderheid behoren, waarom ze tot deze of gene midnehried behoren is secundair.
Een onderscheid dat wat mij betreft van geen belang is in het bepalen van de strafmaat want voor de slachtoffers maakt dat ook geen verschil.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 13 nov 2018 06:25

appelfflap schreef:
12 nov 2018 07:59
is er van expliciete Hollanderhaat sprake is als ik, zonder aanwijsbare reden, zowel Hollander, Duitsers, Noren en andere nationaliteiten klop geef?
Discrimineer ik Hollanders als ik alle EU nationaliteiten viseer en hen, zonder reden, enkel omwille van hun nationaliteit klop geef?

Volgens mij niet
die stelling, discriminatie of haat jegens 1 groep, houdt mi enkel stand moest ik effectief alleen Hollanders viseren en de Fransman of Italiaan gerust laten.
Je logica leidt er toe dat a;s je maar genoeg groepen aanvalt, je minder schuldig bent. Dat lijkt me dubieus.
Ik wens u alle goeds

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 15 nov 2018 12:24

13 nov 2018 06:25
Je logica leidt er toe dat a;s je maar genoeg groepen aanvalt, je minder schuldig bent. Dat lijkt me dubieus.
je snapt de redenering niet.

je bent homofoob of maakt je schuldig aan zuivere homofobie als je enkel homo's aanvalt, benadeelt,...
als blijkt dat je nog meer minderheidsgroepen aanvalt verandert de context

en gewoon iemand uitmaken is mi zeker geen haat, zeker als er geen context aanhangt.
net zoals ik geen hollanders haat omdat ik ooit al eens kuthollander geroepen heb.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 15 nov 2018 13:04

appelfflap schreef:
15 nov 2018 12:24
en gewoon iemand uitmaken is mi zeker geen haat, zeker als er geen context aanhangt.
net zoals ik geen hollanders haat omdat ik ooit al eens kuthollander geroepen heb.
Natuurlijk heb je gelijk.
En ook in een paar andere berichten, als je schrijft dat er maar raak gescholden wordt, zonder verdere speciale betekenis.
Al vanaf je eerste bericht hier in dit topic.
Maar het gaat helemaal niet om wat homofoob is.
Dat weten we wel.

Het gaat erom of deze jongens nu, bij deze gebeurtenis, heel specifiek deze homo's in elkaar trimden uit homofobie.
Of juist niet.
Maar je rafelt nu een hele onderwerp van discussie uit tot woordspelletjes.

In het licht van deze gebeurtenissen met een eerste en een vervolgactie is het heel duidelijk geworden, dat hier homofobie in het spel is, zeker bij een paar aangevers van de hele groep.
je bent homofoob of maakt je schuldig aan zuivere homofobie als je enkel homo's aanvalt, benadeelt,...
als blijkt dat je nog meer minderheidsgroepen aanvalt verandert de context
Over context gesproken....... :roll:

Wat er verandert is, dat je naast homofoob ook om andere redenen een klerelijer bent, die het heeft gemunt op oude vrouwen en andere zwakke groepen.
Waar het proces en deze discussie om draait was het in de val laten lopen van heel specifiek homo's en in elkaar timmeren van homo's.
En idd. ook dat je die andere klerelijer kunt zijn, maar dat is nu niet waar dat proces om ging
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Plaats reactie