Uitschelden voor 'kankerflikker' geen homohaat?

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Maria
Site Admin

Uitschelden voor 'kankerflikker' geen homohaat?

Bericht door Maria » 02 nov 2018 15:11

https://www.ad.nl/dordrecht/dordtse-jon ... ~a270987a/
01-11-18
Dordtse jongeren veroordeeld na mishandelen homo's: homofobie niet bewezen
Voor het in de val lokken en mishandelen van enkele homoseksuelen in Dordrecht zijn alle dertien verdachten veroordeeld. Van homofoob geweld zijn ze allemaal vrijgesproken..

Niet homofoob
Rechters vonden dat uit het onderzoek niet is gebleken dat de jongerengroep homofoob geweld heeft toegepast. De aanstichters zouden juist hebben gezocht naar kwetsbare groepen om die te beroven.

Dat er bij de mishandelingen termen als ‘kankerhomo’ en ‘flikker’ werden geroepen vonden de rechters evenmin bewijs voor een vermeende anti-homo-actie. ,,Hoe laakbaar die woorden ook zijn, het is meer illustratief voor het dagelijks taalgebruik van de verdachten’’, stelt de rechtbank.
:shock:
Ik vraag me dan toch af wat dan wel homofobie is, als dit vooraf gepland is en gericht op homo's.
En idd. is het taalgebruik in het algemeen bij velen sterk verloederd en zijn mn. scheldwoorden heel kwetsend geworden.
Dat is trouwens niet nieuw.
Maar mi. hier wel heel duidelijk en doelbewust zo gericht naar de homofiele mens en dan is het mi. een uiting van een mening geworden.

Eerder 01-04-18 :
https://www.ad.nl/dordrecht/groep-lokt- ... ~ad8ec863/
Groep lokt homo in de val via Grindr en takelt hem ernstig toe in Dordrecht
Een 28-jarige man uit Dordrecht is in de nacht van vrijdag op zaterdag het slachtoffer geworden van extreem anti-homogeweld. Hij werd in de val gelokt via datingapp Grindr. Niet veel later vond een tweede geweldincident plaats.
Edit.
Zonet
https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artik ... ratiekloof
Volgens taaldeskundige Rob Tempelaar begeeft de rechter zich op glad ijs. "Ergens begrijp ik het wel, want 'kanker' is een versterkend voorvoegsel geworden. Het betekent 'heel erg'", legt hij uit. "Maar veel mensen voelen dat niet zo. Voor veel jongeren is het heel gebruikelijk, maar ouderen denken dan meteen aan de ziekte."

"In dit geval wordt het 'kanker' als een uiterst grof scheldwoord gebruikt. Ik denk dat de rechter naar de context had moeten kijken. De uitspraak is duidelijk anti-homo", zegt Tempelaar. Tenminste, nu dan. "Over 50 jaar vinden we kankerhomo of kankerflikker misschien heel normaal."
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

appelfflap
Superposter

Re: Uitschelden voor 'kankerflikker' geen homohaat?

Bericht door appelfflap » 02 nov 2018 16:31

Maria schreef:
02 nov 2018 15:11
Ik vraag me dan toch af wat dan wel homofobie is, als dit vooraf gepland is en gericht op homo's.
uit je eigen tekst lees ik dat ze kwetsbare groepen zochten
dat kan vanalles zijn
homo's, oudjes, kinderen, allochtonen, vrouwen, ....
homofoob betekent u eenmaal dat het expliciet en uitsluitend tegen homo's gericht is, hier niet het geval volgens de rechter en dus niet homofoob

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 02 nov 2018 17:03

appelfflap schreef:
02 nov 2018 16:31
dat kan vanalles zijn
homofoob betekent u eenmaal dat het expliciet en uitsluitend tegen homo's gericht is, hier niet het geval volgens de rechter en dus niet homofoob
Ik mag toch aannemen, dat dit van geval tot geval wordt bekeken.
Sinds wanneer vallen mannelijke homo's onder de kwetsbare groepen?
Tja.... als je met een hele groep komt.
Lees even verder hoe het verhaal zich ontwikkelt.
Eerst waren en 2 en dat breidde zich uit.
Het vervolg is de volgende dag duidelijk een ander verhaal.

https://www.ad.nl/dordrecht/dordtse-jon ... ~a270987a/
De volgende dag was de groep ‘pedojagers’ verdubbeld naar zestien deelnemers. Die probeerden onder meer een man te grazen te nemen, die juist had verklaard niet met een minderjarige te willen daten. Een van de aanstichters had evenwel aangedrongen om toch te komen om hem thuis te brengen.

In dat laatste geval zag het Openbaar Ministerie bewijs dat er bewust op homo's werd gejaagd en er dus sprake was van een haatmisdrijf.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger » 02 nov 2018 19:36

Als het doel van dit tuig was om pedofielen aan te pakken, waarom riepen ze dan niet 'kankerpedo' en 'kinderneuker'? Het lijkt mij dat de scheldwoorden die ze gebruikten er wel degelijk op wijzen dat ze het op homoseksuelen voorzien hadden. Bovendien ging het om meerdere slachtoffers. Waren die allemaal 'toevallig' homoseksueel? Dat vergt wel erg veel goedgelovigheid. De rechter is hier flink de mist ingegaan.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 02 nov 2018 22:11

Ik vraag me af wat de achtergrond van die Dortse jongeren is.
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.
Wil je gelukkig zijn of gelijk hebben? Yolanda

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 03 nov 2018 11:39

Lijkt me even dwaas als het besluit om iemand te vestraffen die Mohammed een pedofile vond.
Ik wens u alle goeds

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 03 nov 2018 16:58

appelfflap schreef:
02 nov 2018 16:31
Maria schreef:
02 nov 2018 15:11
uit je eigen tekst lees ik dat ze kwetsbare groepen zochten
dat kan vanalles zijn
Ik betwijfel dat homofobie en seksisme tegenstrijdig zijn.

Homofoob in deze context, betekent IMO dat iemands homoseksuele orientatie op zich voldoende is als motivatie om die persoon als slachtoffer er uit te pikken. Het spreekt niet tegen dat er ook andere voldoende voorwaarden kunnen zijn.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 08 nov 2018 15:23

axxyanus schreef:
03 nov 2018 16:58
Homofoob in deze context, betekent IMO dat iemands homoseksuele orientatie op zich voldoende is als motivatie om die persoon als slachtoffer er uit te pikken. Het spreekt niet tegen dat er ook andere voldoende voorwaarden kunnen zijn.
het is maar hoe je het bekijkt
hier hebben we mensen die met iedereen ruzie zochten, wil je provoceren dan ga je uiteindelijk altijd af op duidelijke uiterlijke/Zichtbare/oppervlakkige kenmerken.

zie je 2 mannen kussen ga je af op hun homo zijn
wil je ruzie met een dikzak dan noem je die zo
met een rosse, genoeg lelijke koosnaampjes
neger? idem
wil ik ruzie met hollanders? genoeg koosnaampjes
...

ze viseerden iedereen, in die zin is het niet homofoob. homofoob zou beteken dat ze enkel homo's zoeken en de rossen, negers, vrouwen, oudjes, ... zouden gerust laten

zo bekijk ik het althans

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 08 nov 2018 16:43

appelfflap schreef:
08 nov 2018 15:23
ze viseerden iedereen, in die zin is het niet homofoob. homofoob zou beteken dat ze enkel homo's zoeken en de rossen, negers, vrouwen, oudjes, ... zouden gerust laten.
Homofobie en racisme gaan vaak genoeg samen. Zoals jij het bekijkt zouden die tegenstrijdig zijn.

Ik betwijfel dat ze iedereen viseerden. Ze lijken eerder iedereen te viseren waarvoor ze gemakkelijk verontwaardiging konden opwerpen.

In ieder geval wat mij betreft als je je als een homofoob gedraagt met alle homofobe eigenschappen zoals specifieke homofobe beledigingen enz dan is er in de praktijk sprake van homofoob gedrag. Daar gaat het uiteindelijk in de rechtspraak om, om gedrag. Dat het in je hoofd allemaal een soort van lugubere grap is, en je gewoon voor de kick zoveel mogelijk mensen wenst aan te randen, maakt voor de slachtoffers weinig verschil. Vooral omdat de slachtoffer juist uitgekozen werden omdat dat kenmerk hun in de ogen van de daders een gemakkelijk slachtoffer maakte.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 08 nov 2018 17:28

Maar als ze homo's lokken en er op af gaan, dan lijkt het erop, dat ze inderdaad geen angst hebben voor homo's. In zoverre kan ik de rechter wel volgen.
Mogelijk is de aanklacht niet goed geformuleerd en waren ze wel veroordeeld als de aanklacht homo-discriminatie zou zijn.

Overigens is 'pedofiel' ook een normaal gangbaar scheldwoord, dus die veroordeling van die O'rijkse vrouw snap ik dan weer niet.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 08 nov 2018 20:36

Vilaine schreef:
08 nov 2018 17:28
Maar als ze homo's lokken en er op af gaan, dan lijkt het erop, dat ze inderdaad geen angst hebben voor homo's. In zoverre kan ik de rechter wel volgen.
Mogelijk is de aanklacht niet goed geformuleerd en waren ze wel veroordeeld als de aanklacht homo-discriminatie zou zijn.
Overigens is 'pedofiel' ook een normaal gangbaar scheldwoord, dus die veroordeling van die O'rijkse vrouw snap ik dan weer niet.
de rechter is niet meegegaan in het puur homofobe omdat ze ook andere groepen viseerden, dus iedereen die niet aan hun norm voldeed.

pedofiel kan een scheldwoord zijn maar ook gewoon een feitelijk omschrijving, een volwassene die kinderen verkracht (naar eigen zeggen zich er toe aangetrokken voelt)

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 08 nov 2018 21:23

Vilaine schreef:
In welk woordenboek of wettekst is homofobie beperkt tot angst?

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 09 nov 2018 02:33

axxyanus schreef:
08 nov 2018 21:23
Vilaine schreef:
Het (oud) Griekse woordenboek
Fobie betekent letterlijk angst.
De wet heeft het echter over haat. Niet over angst, dus - met jou - vraag ik me af hoe Vilaine de rechter kan volgen.
Ik wens u alle goeds

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 09 nov 2018 09:34

Peter van Velzen schreef:
09 nov 2018 02:33
axxyanus schreef:
08 nov 2018 21:23
Vilaine schreef:
Het (oud) Griekse woordenboek.
Aangezien wij hier geen oud-grieks spreken is dat naast de kwestie.

Wie denkt dat het woord homofobie enkel op angst kan slaan omdat fobie het (oud)grieks voor angst is, die heeft een veel te beperkt idee over hoe woorden een betekenis kunnen krijgen in een moderne taal zoals het Nederlands.

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 09 nov 2018 10:10

Peter van Velzen schreef:
09 nov 2018 02:33
Het (oud) Griekse woordenboek
Fobie betekent letterlijk angst.
De wet heeft het echter over haat. Niet over angst, dus - met jou - vraag ik me af hoe Vilaine de rechter kan volgen.
je kunt niet zomaar ettelijke vertalingen en betekenissen van 2000 à 3000j geleden op vandaag toepassen en elke context negeren.

Plaats reactie