Wintertijd.

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Maria
Site Admin

Re: Wintertijd.

Bericht door Maria » 07 mei 2019 09:49

FransP schreef:
06 mei 2019 13:47
Ik weet nog wel dat toen ik naar Amerika ging ik de hele vakantie ( 10 dagen) last had van slapeloosheid. Vroeg wakker, niet uitgerust.
Na mijn vakantie net zo.
maar heden te dage, ook last van slecht slapen etc. Maar dat zal geen jetlag zijn denk ik zo.
Dat herinner ik me ook, van toen ik nog heel wat jonger was.
Heenreis in één keer 5 uur en de volgende dag weer een uur.
Op de terugweg 9 uur verschil.
Daar deed ik toch een klein weekje over voor ik weer op orde was.

Tja... en nu de leeftijd hè. :)
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 26 okt 2019 12:46

Het is weer zover komend weekend.
Klok een uur terug.
Als je dat extra uur 's morgens niet al hebt opgesnoept door op zaterdagavond al later naar bed te gaan, heb je het hele weekend om aan te passen en te wennen.
Voor mensen met meer problemen een tip. Dat kan natuurlijk vrijdag avond al.
Alleen voor de zaterdag rekening houden met afspraken buitenshuis.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 26 okt 2019 13:00

Bah! Meer tekst besteed ik er niet aan.
Alles is tijdelijk en heel iets anders dan wij denken... Niets aan te doen...

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 26 okt 2019 16:07

Gerard R. schreef:
26 okt 2019 13:00
Bah! Meer tekst besteed ik er niet aan.
Volgens mij komt er volgend jaar of het jaar daarop gelukkig een eind aan.
Born OK the first time

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 26 okt 2019 16:54

Is het al weer bijna wintertijd? Hier op vrijdagavond al mee begonnen om maandag niet voor dag een dauw wakker te liggen tot de wekker gaat. Persoonlijk zie ik het nut niet want vertrek vroeg om filetijden te mijden. Dit lukt goed op de dagen na dat nog vroeger vertrokken tractorbezitters van het ongebaande pad de snelweg verkiezen. Was op zich wel een belevenis om te zien. Maar nu in donker weg en in met donker thuis i.p.v. nog even de bossen kunnen inkijken. Gelukkig duurt het maar kort en is het zo weer 29 maart.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 26 okt 2019 22:31

Rereformed schreef:
26 okt 2019 16:07
Volgens mij komt er volgend jaar of het jaar daarop gelukkig een eind aan.
we zijn er nog niet

het meot stoppen maar elk land mag kiezen hoe, dat zal de internationale handel ten goede komen als Frankrijk, Spanje, Italie en Duitsland netjes alterneren que keuze

voor belgie wordt dat dan natuurlijk
Vlaanderen zomer, wallonie winter, Brussel in de even jaren winter, de oneven jaren ...
ach, en zou een half uur verschuiven ook mogen?

ma

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 26 okt 2019 23:24

Volgens mij ging het invoeren vrijwel unaniem, in een keer en zonder discussie.
Wat zou er zijn veranderd??

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 26 okt 2019 23:30

Er zijn meer mensen die klagen, denk ik. Het is merkwaardig. Er zijn volksstammen die onregelmatige diensten hebben en dat overleven. Om maar niet te praten over al die mensen die meer dan 1 tijdzone op vakantie gaan. Maar 2 keer per jaar de klok een uur verzetten is een bezwaar.

Maar eigenlijk denk ik dat het probleem ligt bij de magnetron fabrikanten. 2 keer per jaar zit ik weer te vogelen hoe ik de klok ervan moet verzetten. Tja, destijds had je geen magnetrons.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 27 okt 2019 06:58

Gerard R. schreef:
26 okt 2019 23:24
Volgens mij ging het invoeren vrijwel unaniem, in een keer en zonder discussie.
Wat zou er zijn veranderd??
Appelfflap heeft gelijk. We zijn er nog niet. In de plaatselijke krant van vandaag staat het voor mij allemaal uitgespeld. Inderdaad heeft het Europese parlement besloten dat het in 2021 afgelopen moet zijn. Maar blijkbaar heeft een besluit in het Europese parlement maar weinig te betekenen. Het enige effect daarvan is dat het besluit naar de ministerraad gaat. En die ministerraad moet er dan over beslissen. En dat doen ze pas wanneer ze een antwoord hebben gekregen van ieder EU-land wat men in dat land nu precies wil, zomer- of wintertijd. En de meeste landen geven geen antwoord omdat ze wachten op wat de andere landen besluiten...en Ierland en Portugal hebben al aangegeven gewoon met zomer- en wintertijd te willen doorgaan. En wanneer er uiteindelijk méér tijdzones dreigen te komen binnen de EU dan het huidige aantal van twee zien velen dat als iets nóg slechter dan waar we nu mee zitten.
Oftewel, het is Europa hè, men heeft altijd jaren nodig om tot een beslissing te komen, met nog grote kans dat er helemaal niets besloten wordt. :(
Born OK the first time

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 27 okt 2019 08:40

Bonjour schreef:
26 okt 2019 23:30
Maar eigenlijk denk ik dat het probleem ligt bij de magnetron fabrikanten. 2 keer per jaar zit ik weer te vogelen hoe ik de klok ervan moet verzetten. Tja, destijds had je geen magnetrons.
Inderdaad de magnetron het klokje in de auto, de klokthermostaat van de CV. Als mijn wederhelft dit niet zou kunnen instellen had ik thuis maar 1 soort tijd.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 27 okt 2019 09:16

appelfflap schreef:
26 okt 2019 22:31
we zijn er nog niet

het meot stoppen maar elk land mag kiezen hoe, dat zal de internationale handel ten goede komen als Frankrijk, Spanje, Italie en Duitsland netjes alterneren que keuze

voor belgie wordt dat dan natuurlijk
Vlaanderen zomer, wallonie winter, Brussel in de even jaren winter, de oneven jaren ...
ach, en zou een half uur verschuiven ook mogen?
Dat wordt dus zo'n chaos dat we Duitsland nog gaan smeken om alle landen die ze ooit veroverden, nog eens te veroveren. Deutsche Zeit Uber Alles.
(Dit grapje zit aan de rand van het toelaatbare, vergelijk met het elfsteden lied van Herman Finkers)
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 27 okt 2019 10:18

Bonjour schreef:
27 okt 2019 09:16
Dat wordt dus zo'n chaos
dat is een risico

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 27 okt 2019 17:13

Gerard R. schreef:
28 okt 2018 11:51
Op dit punt heb ik het liefst dat de mens wat in de pas loopt met de natuur. Niet andersom.
Iemand die in Finland woont moet hier wel een beetje om glimlachen. In midden Finland waar ik woon komt de zon in december op om kwart voor tien en gaat hij onder om drie uur. De dag duurt in de donkerste tijd 5 uur 20 minuten. En de uren van licht zijn heel donker op een enkele dag na dat de zon schijnt.

In de zomer is de tijd tussen zonsondergang en -opgang 4½ uur. En ook die enkele uren 's nachts is het niet echt donker.
Born OK the first time

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 27 okt 2019 22:37

Rereformed schreef:
27 okt 2019 17:13
Gerard R. schreef:
28 okt 2018 11:51
Op dit punt heb ik het liefst dat de mens wat in de pas loopt met de natuur. Niet andersom.
Iemand die in Finland woont moet hier wel een beetje om glimlachen. In midden Finland waar ik woon komt de zon in december op om kwart voor tien en gaat hij onder om drie uur. De dag duurt in de donkerste tijd 5 uur 20 minuten. En de uren van licht zijn heel donker op een enkele dag na dat de zon schijnt.

In de zomer is de tijd tussen zonsondergang en -opgang 4½ uur. En ook die enkele uren 's nachts is het niet echt donker.
Uiteraard.
Maar ik zie in NL e.d. het liefst 12 uur op de klok als de zon 's middags op zijn hoogst staat.
En vooral dat vooruit en achteruit zetten stoort me. De zin van dit gedoe ontgaat velen.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 28 okt 2019 16:01

Bonjour schreef:
26 okt 2019 23:30
Er zijn meer mensen die klagen, denk ik. Het is merkwaardig. Er zijn volksstammen die onregelmatige diensten hebben en dat overleven. Om maar niet te praten over al die mensen die meer dan 1 tijdzone op vakantie gaan. Maar 2 keer per jaar de klok een uur verzetten is een bezwaar.
Het is niet het verzetten van de klok dat het probleem is.

Als ik op vakantie ben, dan leef ik grotendeels volgens mijn persoonlijk ritme. Ik sta op, een tiental minuten nadat ik wakker geworden ben en ga dan rustig ontbijten in het hotel. Daarvoor kijk ik niet eens op de klok. De enige reden waarom ik de tijd enigszins bij hou is om op de hoogte te zijn van de openingstijden van attracties en musea.

Tijdens de werkmaanden daarentegen, leef ik in een kunstmatige tijd. Mensen verwachten mij ergens op een bepaald moment. Daarvoor moet ik de wekker zetten om zeker te zijn dat ik niet te laat op sta enz. Dat is voor mij persoonlijk voornamelijk haalbaar door een zekere regelmaat. Een regelmaat die volgens mijn lichaam serieus overhoop gehaald wordt als dat ritme van de ene dag op de andere met een uur verschuift.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Plaats reactie