Democratie op de tocht?

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Hopper
Ervaren pen

Re: Democratie op de tocht?

Bericht door Hopper » 13 okt 2018 17:59

@Doppelgänger

Ik ontken niet dat VVD en CDA maatregelen willen nemen, maar dat is onder druk van de coalitie. En zal waarschijnlijk resulteren in een kolencentrale die 1 jaar eerder sluit. (of zoiets) Een beetje cosmetisch gedoe, geen echte maatregelen tegen klimaat verandering.

Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger » 13 okt 2018 20:53

Dat zou je normaal gesproken inderdaad verwachten, maar ik betwijfel of ze daar nu nog mee weg kunnen komen. Er staat in het regeerakkoord een zeer ambitieuze klimaatparagraaf.
(...) De Europese Unie heeft namens alle lidstaten harde toezeggingen gedaan om de uitstoot van broeikasgassen in 2030 met minstens 40 procent te verminderen ten opzichte van 1990. Die toezegging is winst, maar onvoldoende om de doelstellingen van 2 graden Celsius te halen, laat staan de ambitie van 1,5 graad Celsius. Daar is meer voor nodig.

We leggen daarom de lat hoger dan de toezegging die de EU gedaan heeft. In Nederland nemen we maatregelen die ons voorbereiden op een reductie van 49 procent in 2030. We maken een nationaal klimaat- en energieakkoord dat sectoren de zekerheid geeft aan welke doelstellingen voldaan moet worden op de langere termijn. Voor de korte termijn nemen we maatregelen als vergroening van het belastingstelsel, meer kavels op zee voor windenergie, de introductie van een minimumprijs van CO2 voor de elektriciteitssector.
In de EU nemen we het voortouw om het doel op 55 procent te krijgen. In 2019, vijf jaar na het verdrag van Parijs, is de eerste van de vijfjaarlijkse mogelijkheid om internationaal de doelen aan te scherpen. Daarvan maken we gebruik. Als de EU als geheel onvoldoende ambitieus is, trekken we samen met buurlanden op om gezamenlijk een extra inzet af te spreken bovenop de EU-afspraken. (...)
Met daarin hele concrete maatregelen. Daaruit moeten ze nu een keuze maken. Het kabinet zou zichzelf onsterfelijk belachelijk en ongeloofwaardig maken als ze daar helemaal niets van zouden uitvoeren.
"Strange new trend at the office. People putting names on food in the company fridge. Today I had a tuna sandwich named Kevin." - Some E-cards

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 14 okt 2018 03:39

appelfflap schreef:
13 okt 2018 07:49
Petra schreef:
13 okt 2018 07:43
Waarom alleen aan vrouwen? Zouden mannen niet netzozeer papa willen worden?
zoals je weet heeft een man er niet zoveel over te zeggen als de madamme geen mama wil worden
of is dit excuus nr. 1 en is overbevolking geen issue meer :)
Je stelling ging erover hoe belangrijk de wens tot moederschap is voor vrouwen.
Die vlieger gaat IMO net zo op voor mannen.

Hoeveel zeggenschap zij dan wel of niet daarover hebben is vers twee.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 14 okt 2018 03:41

Gerard R. schreef:
13 okt 2018 09:48
Zou dit alles egoisme zijn of verdringing? Of beide?
Of is het net zoiets als met "Wij willen vrede (dus niet)"?
Hoe vaag zit de.mens in elkaar?
Ik vrees idd. dat dit zo is.
De mens in optima forma :lol:
We willen van alles, alleen willen we er geen last van ondervinden en hebben het liefst dat een ander het opknapt.

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 14 okt 2018 03:56

heeck schreef:
13 okt 2018 13:10
Petra schreef: . . . . De overheid IS natuurlijk wél al verantwoordelijk. Enerzijds door het verdrag met de EU. En wordt ook veroordeeld door de EU als zij het verdrag schend, in 2020 dus.
Nou ben ik er zover niet ingedoken maar in het algemeen leidt dit tot EU opgelegde maatregelen; sommeringen, dwangsom, e.d. of in ernstige situaties curatele.
En anderzijds (zoals een democratie betaamt) door afrekening/veroordeling van het volk.
Mijn mentale zeurtje kwam vannacht boven water:

Pikmeerarrest, Volkelarrest, met allebei op eigen wijze een ter verantwoording roepen van de overheid over wat al gebeurd was en toch door de overheid terzijde werd gesteld met deels overlappende argumenten als bv:
"Als uitgangspunt heeft te gelden dat de handelingen van de Staat geacht moeten worden te strekken tot de behartiging van het algemeen belang"

https://nl.wikipedia.org/wiki/Pikmeerarrest

https://nl.wikipedia.org/wiki/Arrest_Vliegbasis_Volkel

Roeland
Pikmeer II was vrij belangrijk. (De scheiding tussen publiek en privaat)
Uitbaggeren is een noodzakelijkheid in het algemeen belang. Waar je met je rommel naartoe gaat is een keuze van een ambtenaar.
heeck schreef:
13 okt 2018 13:10
Mijn verwachting is dat het niet uitmaakt of er wel of niet in cassatie wordt gegaan omdat een dwangsom bij gebleken nalatigheid ook te laat zal zijn voor hetgeen door Urgenda wordt beoogd.
Mijn gedachte is dat het Urgenda om meer gaat dan dit alleen.
Via de media-aandacht willen zij ook het publieke debat aanwakkeren.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 14 okt 2018 06:14

Hopper schreef:
13 okt 2018 12:28

Die rechtse meerderheid bestaat uit VVD, CDA, SGP, PVV en FVD. Partijen die het eigenlijk geen fluit interesseert, die hele klimaatverandering. Hun achterban dus ook niet. De rechter gaat dus met zijn uitspraak in tegen de opvatting van de meerderheid. Deze partijen hebben 77 zetels.
Je bewering - dat het ze geen fluit interesseerd - is niet erg onderbouwd. Hoe dan ook, als de meerderheid van de kiezers vindt dat we moeten verzuipen, waarom zou de rechter dan iemand bestraffen voor het onder water duwen van anderen? Antwoord: Ook een meerderheid mag in een democratie niet zomaar doen wat ze wil.
Ik wens u alle goeds

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 14 okt 2018 06:35

Peter van Velzen schreef:
14 okt 2018 06:14
Antwoord: Ook een meerderheid mag in een democratie niet zomaar doen wat ze wil.
Dat is idd de revolutionaire kern van deze rechtszaak.

Als een democratie niet mag doen wat de meerderheid wil... is het dan nog wel een democratie ?

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 14 okt 2018 06:58

Petra schreef:
14 okt 2018 06:35
Antwoord: Ook een meerderheid mag in een democratie niet zomaar doen wat ze wil.
Dat is idd de revolutionaire kern van deze rechtszaak.

Als een democratie niet mag doen wat de meerderheid wil... is het dan nog wel een democratie ?
Want als de meerderheid de minderheid wil uitmoorden? Acht jij dat democratisch?
Ik wens u alle goeds

Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger » 14 okt 2018 07:40

Een democratie is iets anders dan een dictatuur van de meerderheid.
"Strange new trend at the office. People putting names on food in the company fridge. Today I had a tuna sandwich named Kevin." - Some E-cards

Hopper
Ervaren pen

Bericht door Hopper » 14 okt 2018 10:28

Hopper schreef:

Die rechtse meerderheid bestaat uit VVD, CDA, SGP, PVV en FVD. Partijen die het eigenlijk geen fluit interesseert, die hele klimaatverandering. Hun achterban dus ook niet. De rechter gaat dus met zijn uitspraak in tegen de opvatting van de meerderheid. Deze partijen hebben 77 zetels.
Je bewering - dat het ze geen fluit interesseerd - is niet erg onderbouwd. Hoe dan ook, als de meerderheid van de kiezers vindt dat we moeten verzuipen, waarom zou de rechter dan iemand bestraffen voor het onder water duwen van anderen? Antwoord: Ook een meerderheid mag in een democratie niet zomaar doen wat ze wil.
Als je van mening bent dat klimaatverandering een belangrijk onderwerp is dan stem je niet op VVD, CDA, SGP, PVV of FVD.
Dat de meerderheid dat wel doet lijkt me voldoende onderbouwing dat het onderwerp 'klimaatverandering’ niet erg leeft in Nederland.
Ook zie ik geen enkele aanstalten om eventuele gevolgen van zeespiegelstijging op te vangen. Notabene in een land wat voor de helft onder NAP zit.
We zouden kunnen overwegen om bepaalde gedeelte van het land op te geven in -laten we zeggen- 2050.
Maar niks van dat alles.

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 14 okt 2018 10:32

1: Ik denk dat er niet rechts gestemd omdat men tegen klimaatmaatregelen is.

2: Als beleid strijdig is met grondwet is het niet aan de kamers om daarover te oordelen. Dat is nu precies het principe van een grondwet.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 14 okt 2018 15:56

Hopper schreef:
14 okt 2018 10:28
Hopper schreef:

Als je van mening bent dat klimaatverandering een belangrijk onderwerp is dan stem je niet op VVD, CDA, SGP, PVV of FVD.
Dat de meerderheid dat wel doet lijkt me voldoende onderbouwing dat het onderwerp 'klimaatverandering’ niet erg leeft in Nederland.
Dát is nou het probleem van het partijstelsel. Er zijn zoveel punten in een partijprogram van belang. En je kunt een partij niet in stukjes hakken. Wat moet je stemmen?? Overigens is het bedrijfsleven, dus de achterban de VVD-er enzo, plaatselijk nogal milieubewust hoor.
Zie wat bedrijven doen om maar niet negatief op te vallen. Zeer groen en milieubewust.
Ook zie ik geen enkele aanstalten om eventuele gevolgen van zeespiegelstijging op te vangen. Notabene in een land wat voor de helft onder NAP zit.
Zó snel (2050) gaan we nou ook weer niet verzuipen hoor. Maar voor de wat langere duur zijn er geen garanties.
Alles is tijdelijk en heel iets anders dan wij denken... Niets aan te doen...

Hopper
Ervaren pen

Bericht door Hopper » 14 okt 2018 18:18

Gerard R. schreef:
14 okt 2018 15:56

Zó snel (2050) gaan we nou ook weer niet verzuipen hoor. Maar voor de wat langere duur zijn er geen garanties.
Dat is nu juist het punt. In 2050 zijn alle 50 plussers dood of bijna dood. Het zal mijn tijd wel duren, denkt men. En jongeren zijn er ook niet zo mee bezig. Wie ben ik dan om als een Don Quichot mij druk te maken? Het was lekker weer de laatste dagen, ik heb er van genoten. Dat was 2018, dat is tastbaar.

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 14 okt 2018 18:27

Ik denk, dat men er inwendig heel hard mee bezig is, oud of niet.
Alleen is, doordat er geen keiharde garanties zijn, de onzekerheid over 'wat te doen' nog erg groot.
Ik verzeker je, dat als het klaar en duidelijk zou zijn dat het nageslacht het extreem moeilijk gaat krijgen door teveel water en/of vervuiling, de animo heel groot zou worden onder ouderen. Verder schat ik dat de animo groter is dan je denkt. Maar 'wat moet men doen???' schreef ik al. Dit zijn zaken in het groot en dat moet liefst niet teveel kosten.
Alles is tijdelijk en heel iets anders dan wij denken... Niets aan te doen...

Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger » 14 okt 2018 20:38

Het gaat om een cultuurverandering, en dat gaat verder dan alleen praktische maatregelen. Het betekent dat we afscheid moeten nemen van het regerende consumentisme; niet meer elk jaar die nieuwe iPhone kopen - die je toch al niet nodig had, want hoezo is die ineens zoveel beter dan die van 365 dagen geleden? Geen goedkope, vervuilende vliegvakanties meer. Veel minder vlees eten.

Als mensen dat soort dingen niet meer 'mogen', zullen ze dat als een afname van hun welvaart ervaren. Dat geeft echter vooral aan dat we een nieuwe definitie van welvaart nodig hebben; eentje die niet gebaseerd is op het verzamelen van zoveel mogelijk troep.

Plaats reactie