heeck schreef: ↑12 okt 2018 19:25
Petra,
Tot hoever moet de tijdschaal worden ingekrompen om de/een overheid welzeker veroordeelbaar te zien en verantwoordelijk te houden?
Roeland
hm hm hm, De target is een reductie van minimaal 25% in 2020 t.o.v. 1990. Voor zover ik weet zijn er geen tussentijdse ijkpunten opgenomen.
Waar het nu om gaat is dat we nu op slechts 13% zitten en dat het kabinet tegen de eigenaren van kolencentrales heeft gezegd dat ze tot 2025 of tot 2030 open konden blijven. Het lijkt erop dat het kabinet niet eens probeert om die target serieus te nemen.
De overheid IS natuurlijk wél al verantwoordelijk. Enerzijds door het verdrag met de EU. En wordt ook veroordeeld door de EU als zij het verdrag schend, in 2020 dus.
Nou ben ik er zover niet ingedoken maar in het algemeen leidt dit tot EU opgelegde maatregelen; sommeringen, dwangsom, e.d. of in ernstige situaties curatele.
En anderzijds (zoals een democratie betaamt) door afrekening/veroordeling van het volk.
Ik vraag me af of ze al bv op de hoogte zijn van de strafsom/dwangsom en dat afzetten tegen de winst uit het openhouden van kolencentrales. Waardoor het dus gewoon weer een baten/lasten verhaaltje is geworden i.p.v. zich te realiseren dat het water idd tot aan de lippen gaat komen.
Wederom, de 'prachtige' werking van ons kapitalistisch systeem.