Noord Korea

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

dikkemick
Ontoombaar

Re: Noord Korea

Bericht door dikkemick » 29 apr 2018 21:23

De Encyclopedist schreef:
29 apr 2018 21:19
dikkemick schreef:
29 apr 2018 16:26
lanier schreef:
29 apr 2018 14:12
Als de Koreanen zich gaan herenigen dan gaat er een aardige beerput open in het Noorden. Wat gebeurt er dan met het regime? Herenigen zou mooi zijn maar ik zie het nog niet gebeuren.
Maar vrede zou al heel wat zijn.
Het zijn 2 totaal tegenstrijdige regimes. Achterdochtig als ik ben, ben ik nog steeds bang dat het een publiciteits(?)stunt van Kim Jung Un is.
En het is vooral geen publiciteits(?)stunt van Moon Jae-in?
Geen idee. Ik dacht altijd dat Kim de grote dwarsligger was.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 29 apr 2018 21:52

dikkemick schreef:
Het zijn 2 totaal tegenstrijdige regimes. Achterdochtig als ik ben, ben ik nog steeds bang dat het een publiciteits(?)stunt van Kim Jung Un is.
over herenigen moet je ni praten maar de oorlog officieel beëindigen zou een grote stap zijn
nucleair arsenaal afbouwen? zie ik nog ni zo rap gebeuren maar dat je erover praat is al symbolisch belangrijk

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 30 apr 2018 14:50

29 apr 2018 21:19
dikkemick schreef:
lanier schreef:
29 apr 2018 14:12
Als de Koreanen zich gaan herenigen dan gaat er een aardige beerput open in het Noorden. Wat gebeurt er dan met het regime? Herenigen zou mooi zijn maar ik zie het nog niet gebeuren.
Maar vrede zou al heel wat zijn.
En het is vooral geen publiciteits(?)stunt van Moon Jae-in?
Het kan zijn dat de Zuid-Koreanen nieuws iets positiever brengen dan straks zal blijken. Immers de Noord-Koreanen hebben zelf geen officieel statement uitgebracht, alle nieuws komt van de Zuid-Koreanen.

Wat heel belangrijk is voor de Noord-Koreanen is dat ze serieus worden genomen in de wereldpolitiek, en dat is ze gelukt. De afgelopen jaren kwamen ze agressief over, denk aan de raketlanceringen, maar dat is altijd uitgelegd als zelfverdediging. Kim Il-Sung was al duidelijk: geen Amerikaanse overheersing. Die haat zit zo diepgeworteld vanwege de oorlog, de steun van de Amerikanen, en het aantal oorlogsslachtoffers, dat prioriteit nummer 1 is en was het verdedigen van het land. Onze bril is buitengewoon Westers gekleurd, we gaan al snel voorbij aan cultuur en mogelijke andere zienswijzen. De Chinezen hebben het denk ik veel beter begrepen. Zij wisten dat Noord-Korea zou inbinden als ze op het niveau zouden komen als waar ze nu zijn. Voordeel voor de Chinezen is dat er geen Amerikanen aan de grens met China opduiken. Staat ook hoog op het lijstje van de Chinezen. Neemt niet weg dat de dictatoriale familie aardig heeft huisgehouden in Noord-Korea en dat het volk buitengewoon heeft geleden. Maar dat zal als noodzaak worden gezien omdat alles maar dan ook alles was gericht op zelfverdediging. De Noord-Koreanen zouden Zuid-Korea nooit aanvallen omdat het regime dan zelf zou worden vernietigd.
Ik denk dat Kim Jung-Un nu zal zinspelen op vrede tussen beide Korea’s en wil dat de Amerikanen een stap terug doen. Trump denkt dat hij nu dé man is vanwege de ontwikkelingen, maar ik denk dat de Amerikanen uiteindelijk macht gaan verliezen in Zuid-Oost Azië. Vrede en één Korea zit ook diep geworteld in Zuid-Korea. Ook China zal aansturen op vrede. Het wordt hoe dan ook een lang proces.

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist » 30 apr 2018 15:28

lanier schreef:
30 apr 2018 14:50
Het kan zijn dat de Zuid-Koreanen nieuws iets positiever brengen dan straks zal blijken. Immers de Noord-Koreanen hebben zelf geen officieel statement uitgebracht, alle nieuws komt van de Zuid-Koreanen.
Ik kan me de tijd nog heugen dat Zuid-Korea niet bepaald het braafste jongetje van de kapitalistische klas was: een generaal die door een staatsgreep president was geworden liet het leger op demonstranten schieten. In de jaren 80 zat aan beide zijden van de 38ste breedtegraad een dictatuur, De laatste decennia heeft Zuid-Korea zijn leven gebeterd en zijn internationale imago flink opgepoetst, onder meer met een paar sportevenementen. Hoe democratisch gezind Zuid-Korea werkelijk is kan ik niet zeggen.
lanier schreef:
Wat heel belangrijk is voor de Noord-Koreanen is dat ze serieus worden genomen in de wereldpolitiek, en dat is ze gelukt. De afgelopen jaren kwamen ze agressief over, denk aan de raketlanceringen, maar dat is altijd uitgelegd als zelfverdediging. Kim Il-Sung was al duidelijk: geen Amerikaanse overheersing. Die haat zit zo diepgeworteld vanwege de oorlog, de steun van de Amerikanen, en het aantal oorlogsslachtoffers, dat prioriteit nummer 1 is en was het verdedigen van het land. Onze bril is buitengewoon Westers gekleurd, we gaan al snel voorbij aan cultuur en mogelijke andere zienswijzen. De Chinezen hebben het denk ik veel beter begrepen. Zij wisten dat Noord-Korea zou inbinden als ze op het niveau zouden komen als waar ze nu zijn.
Raden wat de Kims willen is niet bepaald een exacte wetenschap, meer een soort Kremlinologie. Het is me wel duidelijk waarom Noord-Korea zo met die kernwapens en raketten in de weer is: met zulke schietjes hoor je bij de grote jongens en laten de pestkoppen je met rust. Ik heb weinig sympathie voor het regime; dictaturen deugen nu eenmaal niet, welke ideologie ze ook aanhangen.
lanier schreef:
Het wordt hoe dan ook een lang proces.
Wat al 65 jaar duurt repareer je niet in een week.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 30 apr 2018 16:37

30 apr 2018 15:28
Ik heb weinig sympathie voor het regime; dictaturen deugen nu eenmaal niet, welke ideologie ze ook aanhangen.
Is er een dictatuur denkbaar die wel deugt? Bijvoorbeeld als de dictator een uitermate verlicht, sociaal bewogen en verstandig mens is? Vooropgesteld dat zo iemand überhaupt bestaat...

Is democratie dan de beste vorm? Is het überhaupt een uitgelezen vorm? Kan een democratie zichzelf lange tijd in stand houden, bijvoorbeeld omdat vrijheid en gelijkheid op gespannen voet met elkaar staan? (De oude Grieken hebben hem hun democratie al vroeg weer afgeschaft).

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist » 30 apr 2018 18:45

Giovedico delle Fate schreef:
30 apr 2018 16:37
30 apr 2018 15:28
Ik heb weinig sympathie voor het regime; dictaturen deugen nu eenmaal niet, welke ideologie ze ook aanhangen.
Is er een dictatuur denkbaar die wel deugt? Bijvoorbeeld als de dictator een uitermate verlicht, sociaal bewogen en verstandig mens is? Vooropgesteld dat zo iemand überhaupt bestaat...
Nee, dictaturen zijn moorddadig, of worden het spoedig. Dat komt vanzelf waar mensen macht hebben over anderen zonder dat ze voor hun daden ter verantwoording kunnen worden geroepen.
Giovedico delle Fate schreef:
30 apr 2018 16:37
Is democratie dan de beste vorm? Is het überhaupt een uitgelezen vorm? Kan een democratie zichzelf lange tijd in stand houden, bijvoorbeeld omdat vrijheid en gelijkheid op gespannen voet met elkaar staan? (De oude Grieken hebben hem hun democratie al vroeg weer afgeschaft).
Democratie zoals we het kennen heeft zo zijn problemen, ik zal het niet ontkennen. Zo democratisch zijn democratieën vaak niet en dictaturen hebben niet het monopolie op politieke moordzucht. Wellicht is er geen politiek systeem dat op alle fronten deugt: we willen er ook zo veel verschillende dingen van, die niet altijd goed samengaan. Misschien is er gewoon teveel politiek.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate » 30 apr 2018 19:26

30 apr 2018 18:45

Democratie zoals we het kennen heeft zo zijn problemen, ik zal het niet ontkennen. Zo democratisch zijn democratieën vaak niet en dictaturen hebben niet het monopolie op politieke moordzucht. Wellicht is er geen politiek systeem dat op alle fronten deugt: we willen er ook zo veel verschillende dingen van, die niet altijd goed samengaan. Misschien is er gewoon teveel politiek.
Mag ik verwijzen? Democratie anno 2018

Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger » 02 mei 2018 11:52

Voor degenen die denken dat de ontmoeting tussen de Koreaanse leiders uniek is, en een voorbode van allerhande eensgezindheid: die kans is erg klein.
(...) Voor de goede orde: Koreaanse leiders ontmoetten elkaar wel vaker, en spraken dan mooie beloftes uit over vrede. Het Noorden krijgt dan veel geld of andere concessies, de relaties verslechteren drastisch en de cyclus begint opnieuw. (...)
Voor dergelijke nuances was uiteraard nauwelijks aandacht in de massamedia.
"Strange new trend at the office. People putting names on food in the company fridge. Today I had a tuna sandwich named Kevin." - Some E-cards

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 15 mei 2018 21:14

Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Plaats reactie