Cryptovaluta, een vloek of een zegen

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jan van Lennip
Diehard

Cryptovaluta, een vloek of een zegen

Bericht door Jan van Lennip » 23 dec 2017 14:17

Je kan je hoofd in het zand steken, maar ontkennen kan niet meer. De nieuwsberichten vullen de dag ermee. Cryptovaluta zijn hot. Maar goed. We zien hoe volatiel de bitcoin is, met koerscorrecties van 25% tot 40%. Een echte valuta is dit natuurlijk niet. De bitcoin wordt gepresenteerd als een commodity. Iets wat het waarschijnlijk beter kan blijven. Deze cryptocurrency heeft een maximum van 21.000.000 stuks. Deze worden gegenereerd door een miningsysteem. De huidige stand van het aantal bitcoins is rond de 17.000.000. Logisch is dat de prijs stijgt. Wie wil er nou niet een stukje digitale geschiedenis in zijn zak hebben. Aan de andere kant; wie wel.

Want, is het nou allemaal wel zo interessant, dat decentrale financiële verkeer. Als iedereen zijn geld decentraal beheert, hoe gaan we dan om met het belasten van vermogen? En wat nu met de mogelijkheid om crimineel geld te verhandelen zonder dat iemand daar inzicht in heeft? Maakt het ondoorzichtige van de bitcoin deze cryptocurrency nou een vloek, of een zegen?
De beste manier om kritiek te voorkomen is door je mond te houden. Aristoteles

LonelyThinker
Ervaren pen

Re: Cryptovaluta, een vloek of een zegen

Bericht door LonelyThinker » 23 dec 2017 14:44

Ik dacht dat de bitcoin juist crimineel-bestendig is.

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 24 dec 2017 09:24

LonelyThinker schreef:
23 dec 2017 14:44
Ik dacht dat de bitcoin juist crimineel-bestendig is.
De anonimiteit van de bezitter maakt het ideaal voor boeven en naar het schijnt ook Noord Korea :) . Als betaalmiddel is het ruk omdat de snelheid van verwerken en het aantal transacties beperkt is. De Ripple is al een stuk beter evenals versies die in the internet of things als intermediair kunnen fungeren. Interessante ontwikkelingen maar ook gelijktijdig een tulpenmanie https://nl.wikipedia.org/wiki/Tulpenmanie in het huidig tijdsgewricht nog eens aangewakkerd door FOMO (fear of missing out)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 24 dec 2017 09:48

Volgens mij is het aantal transacties nog beperkt in bitcoins, zekers als je de aankoop en verkoop ervan aftrekt. Verder schijnen de transactiekosten erg hoog te zijn waardoor een hoop bezitters minder dan de transactiekosten aan bitcoins hebben.
Het lijkt mij dat bitcoins op dit moment alleen speculatie objecten zijn.
En een paar mensen zullen er goed aan verdienen en een hoop mensen zullen er wat aan kwijt zijn.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 24 dec 2017 10:40

doctorwho schreef:
24 dec 2017 09:24

De anonimiteit van de bezitter maakt het ideaal voor boeven en naar het schijnt ook Noord Korea :) . Als betaalmiddel is het ruk omdat de snelheid van verwerken en het aantal transacties beperkt is. De Ripple is al een stuk beter evenals versies die in the internet of things als intermediair kunnen fungeren. Interessante ontwikkelingen maar ook gelijktijdig een tulpenmanie https://nl.wikipedia.org/wiki/Tulpenmanie in het huidig tijdsgewricht nog eens aangewakkerd door FOMO (fear of missing out)
Daar ligt bij mij ook een beetje de crux. Het gemak dat deze cryptovalutas onzichtbaar maakt is voor criminelen een uitgelezen kans hun zwarte geld wit te wassen. Eigenlijk heel onethisch. De EU begint al in te spelen op deze trend, we moeten ons binnenkort identificeren om een wallet te openen. Echter er zijn genoeg mogelijkheden in de huidige markt waarbij dit nog niet het geval is.

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 24 dec 2017 10:45

Bonjour schreef:
24 dec 2017 09:48
Volgens mij is het aantal transacties nog beperkt in bitcoins, zekers als je de aankoop en verkoop ervan aftrekt.
Er worden zeven transacties per seconde verhandeld
Verder schijnen de transactiekosten erg hoog te zijn waardoor een hoop bezitters minder dan de transactiekosten aan bitcoins hebben.
Volgens mij is het telkens een percentage van de transactie.
Het lijkt mij dat bitcoins op dit moment alleen speculatie objecten zijn.
En een paar mensen zullen er goed aan verdienen en een hoop mensen zullen er wat aan kwijt zijn.
In feite is het een commodity. Je kunt het minen en er is een beperkt aantal van te verkrijgen. Dit laatste zal absoluut invloed hebben op de koers. Het is idd een soort pyramidespel, maar dan wel eentje waarbij je in en uit kunt stappen op elk gewenst moment.

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 24 dec 2017 11:07

Jan van Lennip schreef:
24 dec 2017 10:45
Er worden zeven transacties per seconde verhandeld
En dat is vast wereldwijd en inclusief het omwisselen naar andere valuta. Een paar maanden geleden was het nog zo'n 400.000 per dag.
Vergelijk dat even met vrijdag: 18.7 miljoen pintransacties. 277 per seconde. Alleen Nederland.
Jan van Lennip schreef:
Volgens mij is het telkens een percentage van de transactie.
Dat is niet wat ik lees, maar het is niet volkomen doorzichtig.
It's important to note that the total bitcoin amount of your transaction doesn't matter for the purposes of fee calculation! For example, if your transaction is 250 bytes, you'll have to pay the same fee whether you're transferring 0.001 bitcoins or 1 million bitcoins.
(https://support.earn.com/digital-curren ... action-fee)
Jan van Lennip schreef:
Je kunt het minen en er is een beperkt aantal van te verkrijgen.
En dat laatste vind ik heel eng. Er zijn er 21 miljoen en een groot deel is al vergeven. Er is een bepaald bedrag dat steeds aangeboden wordt. De beschikbaarheid van kopers bepaalt de koers. Hoeveel geld moet je op je bankrekening hebben staan om de koers significant te kunnen beïnvloeden? Ik heb het idee dat dat bedrag kleiner is dat wat een klein land als Noord-Korea beschikbaar heeft.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 24 dec 2017 11:52

Bonjour schreef:
24 dec 2017 11:07
En dat is vast wereldwijd en inclusief het omwisselen naar andere valuta. Een paar maanden geleden was het nog zo'n 400.000 per dag.
Vergelijk dat even met vrijdag: 18.7 miljoen pintransacties. 277 per seconde. Alleen Nederland.
Dit is dan ook gelijk het nadeel van de bitcoin. Zij hebben hiervoor een hard fork in het leven geroepen. De bitcoin Cash. Die zou dit probleem moeten oplossen. Het nieuwe probleem van een hard fork is dat het de bitcoin heel difuus maakt. De ethereum heeft ook een hard fork. Binnen de top 3 cryptovaluta is het alleen de Ripple die het niet heeft.
Dat is niet wat ik lees, maar het is niet volkomen doorzichtig.
It's important to note that the total bitcoin amount of your transaction doesn't matter for the purposes of fee calculation! For example, if your transaction is 250 bytes, you'll have to pay the same fee whether you're transferring 0.001 bitcoins or 1 million bitcoins.
(https://support.earn.com/digital-curren ... action-fee)
Volgens mij is dit via een wallet berekent. Als je een handelsbeurs neemt dan wordt de fee voor je berekent
En dat laatste vind ik heel eng. Er zijn er 21 miljoen en een groot deel is al vergeven. Er is een bepaald bedrag dat steeds aangeboden wordt. De beschikbaarheid van kopers bepaalt de koers. Hoeveel geld moet je op je bankrekening hebben staan om de koers significant te kunnen beïnvloeden? Ik heb het idee dat dat bedrag kleiner is dat wat een klein land als Noord-Korea beschikbaar heeft.
Interessant om te zien in de neerwaardse correctie van de bitcoin van afgelopen maandag hoe de koers van de bitcoincash bijna evenredig toeneemt. Hierbij doel ik op het difuse in de ontwikkeling met hard forks.

Plaats reactie