terreur in Spanje

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Moderator

terreur in Spanje

Bericht door Peter van Velzen » 18 aug 2017 12:35

Deze keer geen "lone wolf" maar - volgens de laatste berichten - een groep van 8.

Voor wie beseft dat het verkeer nog altijd meer slachtoffers maakt dan de terroristen. is het een wrang besef, dat de terroristen dat inmiddels ook achter zijn. Zowel bij de "gelukte" aanslag in Barcelona. als bij de mislukte poging in Cambrils, werd gebruik gemaakt van een minibusje. Een schrale troost is dat het aantal terroristen in de wereld ook weer met vier personen is gedaald. Dat is verhoudingsgewijs waarschijnlijker meer dan het aantal (aan terrorisme) onschuldige mensen in de wereld.

Nog altijd is ISIS in staat berichten de wereld in te sturen, waarin ze de verantwoordelijkheid opeist voor deze moordpartij. Het ia en blijft diep treurig. Ondertussen is het aantal doden als gevolg van een modderstroom in Sierra Leone nog veel groter. Gelukkig maar dat de terroristen niet Zo makkelijk een modderstroom kunnen veroorzaken.

Wel is het opvallend dat onze (demissionaire) premier direct alle hulp aan Spanje heeft beloofd. Heeft hij dat voor Sierra Leone ook gedaan? Daar dreigen nog steeds nieuwe modderstromen, en hulp lijkt me daar effectiever dan in Spanje.
Ik wens u alle goeds

dikkemick
Ontoombaar

Re: terreur in Spanje

Bericht door dikkemick » 18 aug 2017 12:43

Weet je nog dat dit, (colum van Hanina Ajarai), onlangs in het nieuws was? Misschien wel vergelijkbaar. Zal ongetwijfeld een psychologische achtergrond hebben. Dat je bij hele grote (onbekende) groepen in andere werelddelen minder kunt rouwen dan om individuelen die dichter bij je staan. Een dergelijk aanslag kan ons nl. allemaal overkomen. Een modderstroom daarentegen behoort tot de gruwelen der natuur. Het is: Hoe dichter bij huis des te confronterender het allemaal wordt.
Maat wat dit soort terreuraanslagen betreft. Ook hier beginnen we aan te "wennen". Zo zal niemand in dit land verbaast reageren als er in A'dam/R'dam binnenkort ook een keer een dergelijke idiote actie plaatsvindt.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 18 aug 2017 13:09

Wel is het opvallend dat onze (demissionaire) premier direct alle hulp aan Spanje heeft beloofd. Heeft hij dat voor Sierra Leone ook gedaan? Daar dreigen nog steeds nieuwe modderstromen, en hulp lijkt me daar effectiever dan in Spanje.
En dan hebben we ook deze week nog Bangladesh, terwijl dit amper 2 maanden geleden is.
Teveel op een hoop voor mijn arme hoofd.
Moeilijk als je alle moeilijk op te lossen rampen, terreur binnen een paar minuten op je TV scherm en op je netvlies krijgt.
Waar ligt onze meeste aandacht en hoe verdelen we die over de diverse wanstaltige resultaten van wat de ene mens de ander aandoet?
Want ook diverse natuurrampen lijken vaak de oorsprong in menselijk handelen te hebben.

Ieder naar eigen prioriteit, maar ook ieder naar eigen macht en kracht.
Ik kan niet veel meer dan huilen en op den duur denken:
"Waarom maak ik mezelf zo kapot door de ellende van de hele wereld op mijn nek te laden?"

En dat is wat ik ten allen tijde zal bestrijden bij mezelf persoonlijk.
Ik vecht tegen onverschilligheid of tegen de gedachten, dat dit ver van mijn bed is, dus mijn aandacht niet waard.
Daarnaast en bovendien:
Ik laat mijn positieve mensbeeld niet kapot maken door deze legio aan verschrikkelijke anekdotische verhalen.
Zeker: Ik weet dat ze niet op zich staan en een verband hebben met elkaar.

En daar waar ik ellende van dichtbij meemaak, zal ik ook altijd proberen de samenhang te zien.
Maar waarom?
Om er iets aan te kunnen doen?
Ik heb niet die illusie.
Wel kan ik proberen hiermee dit alles een plek te geven in mijn persoonlijke leven en er mijn voordeel mee te doen, als ooit die tijd komt dat dit soort gebeurtenissen mij ook van nabij zouden overkomen of anderszins direct zouden raken.

Want in gedachten ben ik bij die mensen, zoals jij en ik en zoals degenen, die daar in Barcelona (en de rampgebieden) rondliepen en moesten vluchten, als ze konden en niet zelf getroffen waren en anderen helpen, die dat wel waren.

Wel zou ik heel graag en vaak willen weten wat ik persoonlijk zou kunnen doen, anders dan alleen maar toezien en toehoren of mijn ogen dichtknijpen.
Of met een vinger wijzen naar al dan niet vermeende groepen schuldigen.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 18 aug 2017 16:27

Laatst gewijzigd door Fenomeen op 18 aug 2017 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 18 aug 2017 17:05

Wij kunnen persoonlijk de ellende inde wereld niet oplossen, we kunnen alleen degenen steunen die daarmee bezig zijn. En we moeten onze steun onthouden aan hen die die ellende mede veroorzaken. Dat lijkt weinig, maar als iedereen dat doet, dan kan dat veel opleveren.

Wat Turku betreft: https://nos.nl/artikel/2188651-meerdere ... turku.html
Ik wens u alle goeds

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 18 aug 2017 18:24

Fenomeen schreef:
18 aug 2017 16:27
Vandaag Finland (onder voorbehoud).
Je was nog eerder bij dit nieuwsbericht dan ik die in Finland woon!
Net de politiepersconferentie gekeken op de Finse TV.

De politie werd om vier uur gealarmeerd vanwege een steekpartij. Twee mensen zijn daarbij om het leven gekomen, een vrouw die met een kinderwagen wandelde en een man die te hulp schoot. Eén ervan was op slag dood en de ander is in het ziekenhuis overleden. Daarna heeft de dader nog twintig minuten rond gerend en zes andere personen gestoken, die nu in ziekenhuisbehandeling zijn. Drie schijnen ernstig gewond te zijn. De dader werd na twintig minuten door de politie in zijn dij geschoten, en is nu ook in ziekenhuisbehandeling.
De identiteit van de persoon is nog niet bekend, maar de minister van binnenlandse zaken die ook op de persconferentie aanwezig was liet weten dat het om iemand ging "met de uiterlijke kenmerken van een buitenlander".
Born OK the first time

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 18 aug 2017 18:39

Heb de Zweedse tv opgezet, is net iets toegankelijker. ;)
De media hier berichten nog voornamelijk over Spanje.
Ik begrijp dat dé Fin niet bestaat maar hoe reageert men?
Het land is tenslotte geen terrorisme gewend, net als wij.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 18 aug 2017 19:30

Fenomeen schreef:
18 aug 2017 18:39
Ik begrijp dat dé Fin niet bestaat maar hoe reageert men?
Het land is tenslotte geen terrorisme gewend, net als wij.
Ik heb mijn ex-vrouw en mijn dochter en kleinkind gebeld die in Turku wonen. Ze vertelden me dat ze op tweehonderd meter afstand in de stad rondliepen, gelukkig aan de andere kant van de rivier die door het centrum van Turku stroomt. Ze vertelden me details zoals dat het om iemand ging in een wit gewaad met een enorm groot wit mes en dat de vrouw die doodgestoken was in de rug was gestoken en ook haar keel was doorgesneden, en ook dat men de dader "allah" had horen roepen. Er is op dit moment op YouTube één kort beeld ervan te bezien, maar wat er geschreeuwd wordt is mij volstrekt niet duidelijk. ( https://www.youtube.com/watch?v=Mw_nlr5pZEI ).

Hoe reageert men? Op slag is het internet vol met "alle moslims moeten dood", "alle moslims het land uit", en het sarcastisch aanhalen van de woorden die een Finse minister ooit uitsprak toen vorig jaar de stroom vluchtelingen binnenkwam: "multicultuur is een rijkdom". Ik kom zelfs een commentaar tegen: "en al jullie die tolerantie prediken slachten we ook af. Finnen ontsteken langzaam, maar wanneer ze eenmaal razend zijn kennen ze geen grenzen meer". Gelukkig reageert er dan weer één: "Je bent geen haar beter dan zij".

Voor mijzelf is de terreur nu heel dichtbij gekomen.
De meest benauwende gedachte is dat mijn kleindochter van tien een andere kleur heeft (kind van mijn blanke dochter en een Cameroenese vader, geboren en getogen in Finland). Ik ben bang dat er onder de jeugd en jongeren een enorme golf van racisme nu over Finland spoelt, en iedereen met een andere kleur daar onder te lijden krijgt.
Born OK the first time

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 18 aug 2017 19:37

Rereformed schreef:
18 aug 2017 19:30
Ik ben bang dat er onder de jeugd en jongeren een enorme golf van racisme nu over Finland spoelt, en iedereen met een andere kleur daar onder te lijden krijgt.
Dat valt niet te hopen. Hopelijk lukt het de meeste mensen in Finland het één van het ander goed te onderscheiden. Islamfanatici met terreurneigingen kunnen ze daarentegen ook in Finland missen als kiespijn. Ongeacht hoe het uiterlijk van dergelijke islamfanatici eruit ziet.

Afsplitsen naar "terreur in Finland" ?
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik » 18 aug 2017 19:56

Peter van Velzen schreef:Voor wie beseft dat het verkeer nog altijd meer slachtoffers maakt dan de terroristen ........

Een schrale troost is dat het aantal terroristen in de wereld ook weer met vier personen is gedaald. Dat is verhoudingsgewijs waarschijnlijker meer dan het aantal (aan terrorisme) onschuldige mensen in de wereld .........

Ondertussen is het aantal doden als gevolg van een modderstroom in Sierra Leone nog veel groter ..........
Wat is je punt nu eigenlijk Peter?
Je vind de terreuraanslag vreselijk maar tegelijkertijd vind je het blijkbaar heel belangrijk om veel nadruk te leggen op leed wat jij schijnbaar erger vind.
Of een argumentum ad populum te moeten gebruiken om de nadruk te leggen op het feit dat er veel meer goede islamieten zijn dan slechte.
Zodra het over terreur met islamitische grondslag gaat of over radicale moslims/islamieten vuur je de ene na de andere bagetalisatie af teneinde de "goede" islamieten in bescherming te nemen.
Waarom is dat?
Ben je bang dat zij zichzelf niet kunnen verdedigen?
Ik moet toegeven dat ik de "goede" ook niet massaal op dezelfde manier als jij in opstand komen.
Mede daarom plaats ik goede ook tussen aanhalingstekens, omdat ik niet meer weet welke de goede nu eigenlijk zijn en die scheidslijn wordt met iedere nieuwe aanslag vager.
Peter van Velzen schreef: Wel is het opvallend dat onze (demissionaire) premier direct alle hulp aan Spanje heeft beloofd. Heeft hij dat voor Sierra Leone ook gedaan?
Dat is meer om duidelijk aan de buitenwereld te laten zien dat men in Europa een front vormt tegen terreur, en het hoort nu eenmaal zo in de politiek.
En nee dat heeft hij niet voor Sierra Leone gedaan of voor welke andere vreselijke ramp die iedere dag weer ergens ter wereld plaatsvind.
Zou dat binnen het vermogen van Nederland en Rutte liggen denk je?
En de strijd tegen terrorisme waar Rutte vooral ook op doelt is daarnaast ook nog eens een andere strijd dan die tegen de natuurrampen.
Geen appels met peren vergelijken Peter.

Opmerkelijk is dat een groot deel van de aanslagplegers erg jong is en zoals we weten is de jeugdige geest het gemakkelijkst te indoctrineren met nare religieuze bullshit.
Wordt het niet eens tijd dat de "goede" oudere islamieten massaal de jongeren ervan gaan doordringen dat terreur niet de manier is om je geloof op te leggen aan anderen?!
Ik wacht het af maar heb eerlijk gezegd weinig vertrouwen dat dit gaat gebeuren.
We weten allemaal waar we naar toe gaan als er niet vanuit islamitische kring hard wordt ingegrepen, de afkeer in Europese landen tegen alles en iedereen wat riekt naar islam zal dermate groeien tot het uit de klauwen loopt.

Ik vind iedere dode ter wereld overleden op onnatuurlijke manier erg, maar ik vind mensen die uit het leven worden weggerukt door toedoen van een stel terroristische imbicielen vanuit een religieuze grondslag op een aparte plaats staan.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 18 aug 2017 20:15

De Noren hebben zich in ieder geval niet gek laten maken.

Hier is de hysterie weer eens toegeslagen.
Wel of geen paaltjes/betonblokken in de winkelstraten.
We kunnen ook vrachtauto's en bestelbusjes verbieden. :?
En keukenmessen bij de Hema...

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 18 aug 2017 21:03

Mij was de hysterie niet opgevallen. Ik heb Rutte zien zeggen dat nooit is te voorkomen. En de burgemeester van Hilversum gisteren, op de vraag of er extra beveiliging nodig is mensen met messen buiten te houden, een soortgelijke reactie. Je hebt natuurlijk altijd mensen die paniekeren, ook in Noorwegen.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 18 aug 2017 23:04

vegan-revolution schreef:
18 aug 2017 19:37
Rereformed schreef:
18 aug 2017 19:30
Ik ben bang dat er onder de jeugd en jongeren een enorme golf van racisme nu over Finland spoelt, en iedereen met een andere kleur daar onder te lijden krijgt.
Dat valt niet te hopen. Hopelijk lukt het de meeste mensen in Finland het één van het ander goed te onderscheiden.
Mijn dochter stelde me gerust, en zei dat haar dochter toch geen hoofddoek op heeft. Daaraan kan iedereen zien dat ze geen moslim is. Daar had ik niet aan gedacht. Zo is het inderdaad tegenwoordig. Moslima's moeten met een hoofddoek op lopen tegenwoordig. Hoe is die moslimwereld toch zo idioot geworden? Toen ik jong was zag ik geen enkele moslima met hoofddoek. Tegenwoordig moeten ze vanaf een jaar of tien al ingepakt en bijna in zwart rondlopen, zelfs op een bloedhete dag. Laatst zag ik nog een ouwe film over Egypte, en geen vrouw droeg daar een hoofddoek. Alleen mannen liepen daar rond met een bloempot op hun hoofd.
Opeens voel ik een enorm medelijden met al die moslima's in Finland die morgen met een hoofddoek de straat op moeten gaan. En tezelfdertijd voel ik mijn tegenzin tegen dat beeld dat ik vaak om me heen zie tegenwoordig. Ik wil helemaal geen vrouwen op straat die via een hoofddoek hun godsdienst moeten laten zien. Zoiets gaat in tegen alle waarden die ik heb, tegen alles waar Finland voor staat. Een land waar men zich erop beroemt dat vrouwen als eersten in Europa geëmancipeerd waren en stemrecht kregen.

Zoals je ziet, vegan-revolution, is het ook in mijn hoofd een warboel.
Born OK the first time

Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante » 18 aug 2017 23:22

Erik schreef:
18 aug 2017 19:56
Opmerkelijk is dat een groot deel van de aanslagplegers erg jong is en zoals we weten is de jeugdige geest het gemakkelijkst te indoctrineren met nare religieuze bullshit.
Wordt het niet eens tijd dat de "goede" oudere islamieten massaal de jongeren ervan gaan doordringen dat terreur niet de manier is om je geloof op te leggen aan anderen?!
Ik wacht het af maar heb eerlijk gezegd weinig vertrouwen dat dit gaat gebeuren.
De religieuze bullshit moet eigenlijk alleen herzien worden.
islamitische jongeren moeten leren wat almachtig inhoudt. Dat een almachtige Allah echt geen hulp nodig heeft van hen om zich eventueel te ontdoen van ongelovige 'honden'. Ga je een jihadistische strijd aan uit naam van Allah, dan pleeg je regelrechte godslastering omdat je demonstreert dat Allah een hulpbehoeftige sukkel is.

Niet alleen kan Allah zijn eigen boontjes niet doppen, ook kan Allah geen beslissingen nemen. Daar heeft ie een puberale snotneus als zo'n moslimettertje voor nodig. Allah is dus echt niet groot zeg je in feite. Als dàt geen godslastering is!!! :evil:

Leer je dit aan die islamitische jongeren, dan denk ik dat je de drijfveer tot het plegen van deze terreur wegneemt.
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."

ChaimNimsky
Bevlogen

Bericht door ChaimNimsky » 18 aug 2017 23:30

Terrorisme is uiteraard vreselijk, maar al die sentimentele kaarsjes, bloemetjes & leuzen irriteren me in toenemende mate.
Rereformed schreef:
18 aug 2017 23:04
Hoe is die moslimwereld toch zo idioot geworden? Opeens voel ik een enorm medelijden met al die moslima's in Finland die morgen met een hoofddoek de straat op moeten gaan. En tezelfdertijd voel ik mijn tegenzin tegen dat beeld dat ik vaak om me heen zie tegenwoordig. Ik wil helemaal geen vrouwen op straat die via een hoofddoek hun godsdienst moeten laten zien. Zoiets gaat in tegen alle waarden die ik heb, tegen alles waar Finland voor staat. Een land waar men zich erop beroemt dat vrouwen als eersten in de wereld geëmancipeerd waren.
Medelijden met mensen die zich vrijwillig onderwerpen aan een godsdienstige autoriteit? Een moslima die vrij wil zijn, kan haar hoofddoek aan de wilgen hangen & het leven als vrij mens tegemoet treden. Daar is lef voor nodig, maar je leeft maar éénmaal.
Een mens zonder religie is als een vogel zonder fiets.

Plaats reactie