2e en 3e generatie moslims, integratie en nieuwkomers.

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

lanier
Superposter

Re: 2e en 3e generatie moslims, integratie en nieuwkomers.

Bericht door lanier » 27 nov 2018 13:38

Overigens moet je zonder boerka of niqaab op de pasfoto staan. Dat is overal zo, ook in moslimlanden. Vaak krijg je een vrouwelijke beveiliger toegewezen op een vliegveld die je in een apart hokje identificeert zonder boerka of niqaab, ook dat is overal zo.
Wat wel heel apart is, dat tijdens de hadj in Mekka een boerkaverbod heerst om de gelijkheid van gelovigen te benadrukken…

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 27 nov 2018 16:40

axxyanus schreef:
26 nov 2018 11:28
Storm schreef:
26 nov 2018 10:00
Ik zie liever dat vrouwen een niqab dragen en zo buiten komen, dan dat ze verplicht binnen zit. Dus niks verbieden.
Ik vrees dat dat in de praktijk heel wat problemen kan opleveren.

In dat nos-artikel gaat het bv even over moeders die hun kinderen naar school brengen. Maar kinderen moeten natuurlijk ook afgehaald worden. Moet een school een kind dan maar gewoon meegeven aan een een persoon in Niqab of boerka die zich voordoet als de moeder?

In Australia of Nieuw-Zeeland is er ooit een enorme rel geweest omdat een vrouw in Niqab of boerka een valse aanklacht had ingediend maar men haar daarna niet kon veroordelen omdat de persoon wiens naam onder de aanklacht stond ontkende die aanklacht ingediend te hebben en door de Niqab of boerka de persoon die de aanklacht indiende niet herkenbaar was.

Een ander voorbeeld, ik kan gewoon naar mijn bakker gaan en een bestelling voor volgende week bestellen en betalen. Als ik die volgende week dan kom afhalen dan herkent die bakker mij en geeft die bestelling gewoon mee. Hoe moet zoiets als de persoon die de bestelling plaatst een Niqab draagt?
Ja dat is een groot probleem, het voorbeeld wat Launier naar voren brengt zal hier ook op van toepassing zijn.viewtopic.php?p=558518#p558518 Het lijkt me dat weigeren; niet naar binnen gaan betekend, indentificeren bij school wanneer nodig.. Nee, ik ben er niet blij mee met de Niqab maar voor mij geldt toch dat het verschrikkelijk zal zijn als deze vrouwen binnen moeten blijven.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 27 nov 2018 17:20

Storm schreef:
27 nov 2018 16:40
Ja dat is een groot probleem, het voorbeeld wat Launier naar voren brengt zal hier ook op van toepassing zijn.viewtopic.php?p=558518#p558518 Het lijkt me dat weigeren; niet naar binnen gaan betekend, indentificeren bij school wanneer nodig.. Nee, ik ben er niet blij mee met de Niqab maar voor mij geldt toch dat het verschrikkelijk zal zijn als deze vrouwen binnen moeten blijven.
Van wie moeten ze binnen blijven?

Er lijken mij hier twee mogelijkheden te zijn.
1) Zij zijn onderworpen aan een echtgenoot of familielid die dit oplegt. Maar dan lijkt het probleem te zijn bij die derde persoon. Dan kunnen wij alleen maar hopen dat die vrouw voldoende moed heeft om een klacht in te dienden tegen die persoon.

2) Het gaat om de persoonlijke keuze van deze vrouwen om een Niqab te dragen. In dat geval moeten deze vrouwen niet binnen blijven. Deze vrouwen hebben een keuze. Wat is voor hen het belangrijkste? Naar buiten gaan of die kledingvoorschriften rigoureus opvolgen? In dat opzicht staan zij voor een gelijkaardig dilemma als de naturist. Als die dames voor hun kledingvoorschriften kiezen dan kunnen wij de gevolgen van die keuze betreuren maar het blijft uiteindelijk hun keuze.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 28 nov 2018 01:05

Ja, deze vrouwen hebben een "keuze'' hoop ik. Soms zal haar man invloed op haar keuze hebben en dat is verwerpelijk maar gebeurd. Soms wil ze dit zelf; je kunt zeggen; "dan blijf je maar binnen, het is je eigen keuze''. Dat gaat me te ver. Maar ik zie ook problemen en ik wil die niet wegpoetsen. Weet jij wat het beste is? Ik niet. :(
Bob Dylan

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 28 nov 2018 02:59

appelfflap schreef:
27 nov 2018 07:14
Petra schreef:
27 nov 2018 03:58
dat ik persoonlijk wel liever te maken heb met open/herkenbare mensen.
Waarom?
wat maakt dat uit als het allemaal vrijheid, blijheid en keuze is?
Dat ik een ander niet wil vertellen hoe diegene moet leven; laat iedereen maar doen, laten, vallen en opstaan naar eigen inzicht.
Iemand die mijn mening vraagt geef ik eerlijk antwoord. Mag je oppakken of naast je neerleggen.
Voor mezelf wil ik ook de vrijheid hebben om mijn eigen keuzes te maken, naar eigen eer en geweten.
Een burka zint mij niet. Toch vind ik dat een ander die keuze moet mógen maken.
Zo is een heleboel wat MIJ niet aantrekt, maar waarvan ik vind dat anderen dat voor zichzelf mogen bepalen.
Ik zal niet snel mensen veroordelen omdat hun keuzes anders zijn dan de mijne.
Mijn keuze is het bijv. om hier wél herkenbaar op dit forum te zitten, met eigen naam, foto, fb en al. Ik vind het ook prettiger te weten met wie ik hier te maken heb, door fb en eigen namen enzo. Maar ook daarover zal ik anderen niet veroordelen die dat anders zien.
Dát noem ik vrijheid blijheid.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 28 nov 2018 11:01

Storm schreef:
28 nov 2018 01:05
Soms wil ze dit zelf; je kunt zeggen; "dan blijf je maar binnen, het is je eigen keuze''. Dat gaat me te ver.
Waarom gaat jou dat te ver? Is het een kwestie van verwoording? Wat als je zegt: "Tja dan vrees ik dat er geen andere mogelijkheid blijft dan binnen te blijven."

Persoonlijk ben ik van oordeel dat die vrouwen de verkeerde prioriteiten stellen door om wille van dergelijke kledingvoorschriften de voorkeur te geven binnen te blijven. Maar dat is de vrijheid die deze vrouwen hebben. Dat is de vrijheid die iedereen in zekere zin heeft. Binnen het kader van de wet moeten we allemaal kiezen voor waar we voorrang aan geven als blijkt dat bepaalde zaken wettelijk niet samengaan. Voor zover ik kan volgen komen de plaatsen waar het verboden is met gezichtsbedekkende kleding rond te lopen ongeveer overeen met de plaatsen waar het verboden is te roken. De mate waarin deze vrouwen in hun vrijheid beperkt zijn, komt dat ongeveer overeen met de mate waarin een verstokte roker in zijn vrijheid beperkt is. Stel dat er iemand is die echt de ene sigaret met de andere opsteekt en daardoor zeer beperkt is in zijn bewegingsvrijheid, zou dat voor jou te ver gaan?
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 28 nov 2018 11:30

https://www.trouw.nl/opinie/laten-we-he ... PezfCYtL4s

Ik ben allerlei standpunten gaan lezen en het jouwe wordt hier ook enigszins verwoord. Het is een keuze die consequenties heeft; en ook al vind ik het rot voor hen die niet meer naar buiten zullen gaan ik neig nu toch naar ......dat is een keuze. Misschien dat het vrouwen dan toch over de streep trek om een hoofddoek te gaan dragen i.p.v een boerka. Medelijden met hen is geen goede basis.
Bob Dylan

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 28 nov 2018 12:13

Storm schreef:
Ja, deze vrouwen hebben een "keuze'' hoop ik. Soms zal haar man invloed op haar keuze hebben en dat is verwerpelijk maar gebeurd. Soms wil ze dit zelf; je kunt zeggen; "dan blijf je maar binnen, het is je eigen keuze''. Dat gaat me te ver. Maar ik zie ook problemen en ik wil die niet wegpoetsen. Weet jij wat het beste is? Ik niet. :(
Ze kan wel naar buiten, alleen niet overal naar toe.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 28 nov 2018 17:13

Fish schreef:
28 nov 2018 12:13
Storm schreef:
Ze kan wel naar buiten, alleen niet overal naar toe.
@Fish,
Je hebt gelijk.
Bob Dylan

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 29 nov 2018 04:02

Storm schreef:
28 nov 2018 11:30

Ik ben allerlei standpunten gaan lezen en het jouwe wordt hier ook enigszins verwoord. Het is een keuze die consequenties heeft; en ook al vind ik het rot voor hen die niet meer naar buiten zullen gaan ik neig nu toch naar ......dat is een keuze. Misschien dat het vrouwen dan toch over de streep trek om een hoofddoek te gaan dragen i.p.v een boerka. Medelijden met hen is geen goede basis.
Ik ben het niet eens met het 'roken' argument. Roken belast je de gezondheid van anderen mee. Dat doet een boerka niet.
Behalve dan de ergernis of angst die het opwekt. Zou dat een gezondheidsargument kunnen zijn?

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 29 nov 2018 08:55

Petra schreef:
29 nov 2018 04:02
Ik ben het niet eens met het 'roken' argument. Roken belast je de gezondheid van anderen mee. Dat doet een boerka niet.
oneens
je gezichtsveld verkleint, met als gevolg je reactievermogen, de massa aan kleding hindert (je bent trager of groter risico dat stof tussen voet en rem blijft hangen)
in eht verkeer is er wel degelijk een groter risico, incl. dat van anderen

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 29 nov 2018 15:35

Petra schreef:
29 nov 2018 04:02
Storm schreef:
28 nov 2018 11:30

Behalve dan de ergernis of angst die het opwekt. Zou dat een gezondheidsargument kunnen zijn?
Dat is voor het punt dat ik wilde maken naast de kwestie. Waar het om gaat is dat in beide gevallen je aan een voorwaarde moet voldoen om ergens toegang tot te krijgen. En aan een voorwaarde voldoen is niet hetzelfde als geen toegang hebben. Je hebt in het eerste geval de keuze of die toegang voor jou belangrijk genoeg is om aan de voorwaarde te voldoen of niet.

In hoeverre de specifieke voorwaarde redelijk is of niet, is een andere vraag.

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 28 feb 2019 03:24

Geweldige vrouw! =D>
Waarom Nazmiye Oral besloot zichzelf haar maagdelijkheid ‘cadeau’ te doen -

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 28 feb 2019 14:19

Geweldig doordringend voorgedragen.
Wat een moed.
Om zo te kunnen denken en zeker nog meer, als je dit van de daken kunt schreeuwen.
Maar direct ook:
Waarom was/is er zo'n slechte communicatie tussen moeder en dochter?

Het roept direct vragen op, waar een moderne in het westen opgegroeide moslima mee kan zitten.
En wat blijft er dan over als een moslim(a) vrijzinnig gaat worden?
Herkenbaar bij streng opgevoede jonge christenen?
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Plaats reactie