De stoomwals Trump is op gang gekomen.

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

De stoomwals Trump is op gang gekomen.

Bericht door Maria » 24 jan 2017 23:45

http://www.rd.nl/vandaag/politiek/ploum ... -1.1369643" onclick="window.open(this.href);return false;
Trump houdt 600 miljoen dollar in zijn zak voor zijn "America first".
2 vliegen in één klap.
Ook zijn belofte naar christenen toe.
Wat de gevolgen zijn voor de gezondheidszorg en vrouwen in de derde wereld, waar alle landen in de wereld, die iets kunnen missen een duit in het zakje doen, zal hem een zorg zijn.
Minister Lilianne Ploumen (Ontwikkelingssamenwerking) wil een van de eerste maatregelen van de nieuwe Amerikaanse president Donald Trump teniet doen. Die schrapte maandag de financiering van organisaties die in arme landen helpen bij gezinsplanning, maar ook de mogelijkheid van een veilige abortus aanbieden.
Hierdoor zitten deze clubs met een gat van zo’n 600 miljoen dollar. De bewindsvrouw begint daarom een initiatief om een nieuw internationaal fonds op te richten die deze organisaties moet compenseren. „We willen dat vrouwen zoveel mogelijk toegang houden tot hun rechten”, zegt Ploumen dinsdag.

Vooral vrouwen in Afrika het zullen volgens haar de gevolgen van het besluit in Washington voelen. „Het verbieden van abortus leidt niet tot minder abortussen. Het leidt tot meer onverantwoorde praktijken in achterafkamertjes en tot meer moedersterfte.”

De beslissing van de Amerikanen betekent niet alleen dat vrouwen in arme landen minder toegang krijgen tot veilige abortussen, maar ook komen zaken als kraamhulp, seksuele voorlichting en voorbehoedsmiddelen minder beschikbaar.

http://www.volkskrant.nl/buitenland/tru ... ~a4452836/" onclick="window.open(this.href);return false;
De twee decreten van dinsdag laten zien hoezeer Trump wil inzetten op fossiele energie
De Amerikaanse president Donald Trump laat er ook op het gebied van energie en milieu geen gras over groeien. Dinsdag tekende hij twee decreten voor de versnelde aanleg van twee omstreden oliepijpleidingen die onder zijn voorganger Barack Obama mede vanuit milieuoverwegingen waren afgeblazen.

De plannen voor Keystone XL zijn jarenlang bestreden door de Amerikaanse milieubeweging, die van het megaproject het symbool maakte van de Amerikaanse verslaving aan fossiele energie. Obama blokkeerde de aanleg in het najaar van 2015 omdat zij een obstakel zou zijn voor de wereldwijde klimaatcoalitie die hij in de aanloop naar de klimaattop van Parijs wilde realiseren.

De tweede pijpleiding is de Dakota Access, die olievelden in Noord-Dakota moet verbinden met een terminal in Illinois. Het tracé loopt door het reservaat van de Standing Rock Sioux. Die stam protesteerde vorig jaar maandenlang tegen de aanleg omdat de pijpleiding haar drinkwater zou vervuilen en sacrale plaatsen zou ontheiligen. Het Army Corps of Engineers schrapte het gewraakte tracé uiteindelijk en raadde alternatieve routes aan. Het is aannemelijk dat Trumps decreet het verzet weer zal doen oplaaien.

Opruimen milieuwetgeving
De EPA was voor Obama een cruciaal instrument voor milieubeleid.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Samante
Ervaren pen

Re: De stoomwals Trump is op gang gekomen.

Bericht door Samante » 25 jan 2017 00:12

Een cartoon die ik een tijdje terug zag was van Obama, keurig in pak, die werd uitgezwaaid door Europa en de holbewoner Trump, met berenvel en grote knots die op Europa kwam aflopen.

Veelzeggend die cartoon, weet helaas niet meer wie hem tekende, want Trump regeert nu al met de botte bijl en maakt zeer veel vijanden daarmee. En de halve VS wil hem al niet en heeft een bloedhekel aan hem.

Het zal niet lang duren denk ik voordat Trump op de een of andere manier wordt gestopt, hetzij door een schandaal en impeachment, hetzij door grof geweld.
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 25 jan 2017 00:22

Ik ga nog even wachten, maar ik ben niet tevreden met wat ik zie en met wat ik héb gezien.
Geeft niet. Wat hij vernielt wordt tegenwoordig in een geglobaliseerde wereld door anderen overgenomen. ;)
http://www.voanews.com/a/asia-looking-t ... 89296.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://edition.cnn.com/2017/01/23/opini ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... Jg7J4i4oIw" onclick="window.open(this.href);return false;
Alles is tijdelijk en heel iets anders dan wij denken... Niets aan te doen...

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 25 jan 2017 08:25

:(
Ik wens u alle goeds

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 25 jan 2017 16:04

Ja... elk voor het ze taige, Peter. :wink:
Alles is tijdelijk en heel iets anders dan wij denken... Niets aan te doen...

ChaimNimsky
Diehard

Bericht door ChaimNimsky » 25 jan 2017 22:13

Maria schreef:http://www.rd.nl/vandaag/politiek/ploum ... -1.1369643
Trump houdt 600 miljoen dollar in zijn zak voor zijn "America first".
2 vliegen in één klap.
Ook zijn belofte naar christenen toe.
Wat de gevolgen zijn voor de gezondheidszorg en vrouwen in de derde wereld, waar alle landen in de wereld, die iets kunnen missen een duit in het zakje doen, zal hem een zorg zijn.
Minister Lilianne Ploumen (Ontwikkelingssamenwerking) wil een van de eerste maatregelen van de nieuwe Amerikaanse president Donald Trump teniet doen. Die schrapte maandag de financiering van organisaties die in arme landen helpen bij gezinsplanning, maar ook de mogelijkheid van een veilige abortus aanbieden.
Hierdoor zitten deze clubs met een gat van zo’n 600 miljoen dollar. De bewindsvrouw begint daarom een initiatief om een nieuw internationaal fonds op te richten die deze organisaties moet compenseren. „We willen dat vrouwen zoveel mogelijk toegang houden tot hun rechten”, zegt Ploumen dinsdag.

Vooral vrouwen in Afrika het zullen volgens haar de gevolgen van het besluit in Washington voelen. „Het verbieden van abortus leidt niet tot minder abortussen. Het leidt tot meer onverantwoorde praktijken in achterafkamertjes en tot meer moedersterfte.”

De beslissing van de Amerikanen betekent niet alleen dat vrouwen in arme landen minder toegang krijgen tot veilige abortussen, maar ook komen zaken als kraamhulp, seksuele voorlichting en voorbehoedsmiddelen minder beschikbaar.
Nederland wordt best bekend -- eerst Lubach's boodschap aan de VS welke een internationale hit is geworden & zelfs op de pagina van het Witte Huis staat, en nu dit op CNN.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 26 jan 2017 13:20

ChaimNimsky schreef: Nederland wordt best bekend -- eerst Lubach's boodschap aan de VS welke een internationale hit is geworden & zelfs op de pagina van het Witte Huis staat, en nu dit op CNN.
Ik vind het een geweldig initiatief. Niet de handdoek in de ring gooien maar het stokje overnemen. Ploumen zoekt naar financiers. Hoop dat er een brede beweging ontstaat die dit gat gaat opvullen, misschien moet ze Obama vragen voor crowdfunding.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante » 26 jan 2017 13:33

PietV. schreef: Ik vind het een geweldig initiatief. Niet de handdoek in de ring gooien maar het stokje overnemen. Ploumen zoekt naar financiers. Hoop dat er een brede beweging ontstaat die dit gat gaat opvullen, misschien moet ze Obama vragen voor crowdfunding.
Dat vind ik wel een ijzersterk idee, Obama vragen voor crowdfunding. Denk dat heel veel democraten wel willen doneren.
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 26 jan 2017 20:41

Toch wel spannend. Hij verbiedt wetenschappelijke publicaties die hem onwelgevallig zijn. Nu dus overklimaat verandering.
Zou hij creationist zijn? Wellicht verbiedt hij dan ook publicaties over evolutie.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 26 jan 2017 21:08

Vilaine schreef: Zou hij creationist zijn? Wellicht verbiedt hij dan ook publicaties over evolutie.
Als je googled op Mike Pence - creationist dan rolt er een onvervalste ID aanhanger over het scherm die dit onderwerp graag in de schoolbanken terug ziet komen. Trump zal hem wel de ruimte geven gezien zijn aversie tegen alles dat hem niet zint. Zelfs de NASA moet oppassen wat ze opschrijven.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

ChaimNimsky
Diehard

Bericht door ChaimNimsky » 26 jan 2017 23:14

PietV. schreef:Ik vind het een geweldig initiatief. Niet de handdoek in de ring gooien maar het stokje overnemen. Ploumen zoekt naar financiers. Hoop dat er een brede beweging ontstaat die dit gat gaat opvullen, ...
Ik ook. En ik moet toegeven dat ik best wel trots ben op Nederland op het moment als ik dit allemaal vanuit Spanje bezie. Zonder de confrontatie te zoeken toch een duidelijk statement maken & tegelijk constructief handelen.
Ben allen bang dat dit Trump ten goede komt. Het komt een beetje op me over als de geweldige vrijwilligers in de zorg: zonder hen zouden de bezuinigingen in de zorg tot vreselijke & onacceptabele situaties leiden, maar dankzij hen kon/kan de regering gewoon bezuinigen omdat het gat toch wel door vrijwilligers wordt opgevuld, terwijl de situatie schijnbaar acceptabel blijft.

Het zou kunnen dat door een succesvolle actie van Ploumen de uitvoering van de plannen van Trump weinig negatieve effecten lijken te hebben & relatief onschuldig toeschijnen.
(...) misschien moet ze Obama vragen voor crowdfunding.
Dat zou inderdaad een prachtig initiatief zijn.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 27 jan 2017 12:59

ChaimNimsky schreef: Dat zou inderdaad een prachtig initiatief zijn.
Nog mooier is een verdubbeling van het bedrag. Dan staat Trump in zijn hemd en heeft hij het omgekeerde bereikt.

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 28 jan 2017 12:59

Zat me opeens te bedenken. De muur zal gebouwd worden met het idee buitenlanders buiten te houden, maar kan straks ook gebruikt worden om binnenlanders binnen te houden. Is er alleen nog een grens met Canada te doen.

Ik denk dat er al veel Amerikanen weg willen.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie » 28 jan 2017 16:43

Bonjour schreef:Zat me opeens te bedenken. De muur zal gebouwd worden met het idee buitenlanders buiten te houden, maar kan straks ook gebruikt worden om binnenlanders binnen te houden. Is er alleen nog een grens met Canada te doen.

Ik denk dat er al veel Amerikanen weg willen.
Amerikanen die weg willen kunnen dat gewoon via het vliegveld doen. De muur kan voor Mexico ook het voordeel hebben dat de import van wapens daarmee wordt bemoeilijkt. Je weet waarschijnlijk wel dat vuurwapens in Mexico nog een veel groter probleem opleveren dan in de V.S.
Hallo meneer God, met Anna.

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 28 jan 2017 16:53

Voorlopig kunnen de Amerikanen nog via het vliegveld weg, maar of dat zo blijft. Je weet het maar nooit.

Wellicht als Trump nu ook een oceaan gaat bouwen tussen de States en Mexico, dat je gelijk krijgt. Zolang er echter sprake blijft van goederenvervoer, kan er gesmokkeld worden. Verder heb je nog onderzeeboten en nog wat meer geintjes om de spullen in de States te krijgen en weer terug. Er kunnen ook nog tunnels gemaakt worden en er zijn vast creatievelingen nog originelere opties aan het bedenken.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Plaats reactie