Hoofddoekjes.

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Hoofddoekjes verbieden op openbare scholen?

Ja! (graag uitleggen waarom)
4
31%
Neen! (graag uitleggen waarom)
7
54%
Anders, namelijk.....
2
15%

Totaal aantal stemmen: 13

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 29 sep 2004 16:56

Mar schreef: Ik denk dat er een groot onderscheid gemaakt moet worden tussen een hoofddoekje - waarbij het gezicht gewoon vrij is zoals bij een hoed - en een burka.
Dat weet ik wel maar ik raak soms 'carried away' als ik hier de straat (kasba) op en neer ben gelopen. :mrgreen:
Een burka roept, althans bij mij, een groot gevoel van onveiligheid op...
Ik hoor te denken; ik kan niet in haar hart en ziel kijken dus ik mag niet oordelen.
Ik denk; daar krijg je nooit een vrijzinnigdenkend geemancipeerd Opzij-typje uit...
Wie zegt mij dat er niet een kerel achter zit om maar wat te noemen?
Dat zou ik dan wel weer spannend vinden. LOL

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 29 sep 2004 22:02

Devious schreef:Alleen in functies waarin een ambtenaar geheel neutraal dient te zijn, zoals bijvoorbeeld in een rechtzaal, moet men ieder religieus symbool uitbannen.
Voor de rest zeg ik: 'gelijke monniken, gelijke kappen'
Of het één, of het ander. .........
En niet zeuren over petten in de klas.
Ik kan niet in het gevoelsleven van een kind kijken. Echter het kind is een afspiegeling van de ouders. Tot een zekere leeftijd. In sommige kringen blijft dit fenomeen tot in lengte van dagen aanwezig. Echter ik vind dat alle religieuze uitingsvormen verboden moeten worden. En beperkt moeten blijven tot de privé-sfeer. Reli-teksten op t-shirts vinden de meesten ook niet altijd prettig. Zag laatst trouwens iemand lopen met de tekst "jesus krijst". Ik heb hier navraag over gedaan op een ander forum. Het blijkt moderne spelling te zijn :wink:
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic » 29 sep 2004 23:06

tjeerdo schreef: Echter ik vind dat alle religieuze uitingsvormen verboden moeten worden. En beperkt moeten blijven tot de privé-sfeer. Reli-teksten op t-shirts vinden de meesten ook niet altijd prettig. Zag laatst trouwens iemand lopen met de tekst "jesus krijst". Ik heb hier navraag over gedaan op een ander forum. Het blijkt moderne spelling te zijn :wink:
Wat dan te doen met die visjes (Ichthusjes?) achter op auto's, mogen die dan ook niet meer?
Laatst zag ik er eentje die werd opgeslokt door een haai, waar met grote letters in stond geschreven "SATAN" . Dan zou dat ook niet meer mogen?
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)

Enigma
Forum fan

Bericht door Enigma » 30 sep 2004 00:08

Ik blijf toch voor die vrijheid van keuze alhoewel ik zelf ook merk dat ik tegenover die zwarte tenten niet neutraal kan staan, ik kom ze nu vaker tegen dan vroeger en vaak zijn de ogen wel te zien maar hebben ze dus ook nog handschoenen aan en zijn ze echt volledig met zwarte lappen bedekt. Ik heb begrepen dat het dan getoruwde vrouwen zijn maar ik merk dat ik dus echt met medelijden naar die vrouwen kijk wat ik niet heb met hoofddoekjes. Ik vind ergens ook dat het gewoon niet kan omdat het de vrouw tot iets anoniems maakt, een wandelende zwarte berg lappen, het menselijke gaat verloren en dat maakt me dan weer kwaad op de mannen die dit opleggen aan hun vrouwen en de vrouwen die zich daar niet aan kunnen ontrekken, hmmm beetje dubbel dus meelij en boos :?

Toch gelooof ik dat de keuzevrijheid de beste kansen geeft dat ze later andere beslissingen nemen voor zichzelf en hun dochters,wezenlijke verandering kan alleen maar van binnenuit komen door de "Ayaan's" die het voortouw nemen.
Echter ik vind dat alle religieuze uitingsvormen verboden moeten worden. En beperkt moeten blijven tot de privé-sfeer.
Net als Skeptick vraag i kme af hoe je dat zou kunnen bewerkstelligen, moet ik mijn kettingkje met kruisje dan ook onder mijn kleding dragen buiten? en mag ik ook geen visje meer op mijn voordeur hebben? Maak je dan niet teveel jouw "moeite"het probeleem van de anderen?

groet Enigma
Geen mens is intelligent genoeg om de eigen domheid te begrijpen.

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 30 sep 2004 12:50

tjeerdo schreef: Echter ik vind dat alle religieuze uitingsvormen verboden moeten worden. En beperkt moeten blijven tot de privé-sfeer. Reli-teksten op t-shirts vinden de meesten ook niet altijd prettig.
Dan torn je toch aan de vrijheid van meningsuiting. Dit lijkt toch echt wel een beetje op de oude communistische regimes. Ik denk niet dat we die kant opmoeten. Keiharde repressie werkt contraproduktief. Er moeten strikte regels zijn waar iedereen zich aan moet houden, maar er moet ook ruimte blijven om te ademen. Anders worden we een seculiere taliban.

ciao...
Ps. Ik heb zelf een trui van Dimmu Borgir, een noorse metalband, met achterop te tekst: 'Do what has to be done. In Satan we trust.' :lol: Die wil ik ook graag kunnen blijven dragen, ook al geloof ik niet (letterlijk) in Satan. :wink:
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 30 sep 2004 12:57

Enigma schreef: Toch gelooof ik dat de keuzevrijheid de beste kansen geeft dat ze later andere beslissingen nemen voor zichzelf en hun dochters,wezenlijke verandering kan alleen maar van binnenuit komen door de "Ayaan's" die het voortouw nemen.
Da's een belangrijk punt.
Maar hoe gaan we dat doen he?
Ik zie nog zo gauw geen collectieve hoofddoekverbranding a la de beha-verbrandingen door feministes op korte termijn.
Sterker nog, ik zie verrekte weinig 'Ayaans'.

Enigma
Forum fan

Bericht door Enigma » 30 sep 2004 15:25

Ik kom er nog op terug van het weekend, heb al eerder een stukje beloofd met betrekking hier op maar volgens mij zitten de nieuwe Ayaan's deels in bijvoorbeeld de wegloophuizen voor Islamitische meisjes en in de Blijf van mijn Lijfhuizen.

Dat lijkt krom maar zo werkt het wel, die vrouwen en meiden die het helemaal zat zijn en de stap zetten weg te lopen zijn degen die mi het voortouw nemen door te laten zien dat het anders kan.

Nu nog veel meer bescherming bieden en hardere straffen voor de mannen, vaders ed. die zulke vrouwen en meiden alsnog vermoorden of anderzins te grazen nemen.

Maar ik heb echt een leuk artikel hierover in de pen zitten, u hoort van mij. :wink:

groet Enigma
Geen mens is intelligent genoeg om de eigen domheid te begrijpen.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 30 sep 2004 23:38

Hoe kun je in godsnaam je eigen vrouw of familieleden vermoorden? In Nederland is het gelukkig een onderwerp van discussie en wordt het breed uitgemeten in de pers. Dit kunnen wij gewoon niet tolereren. Hopelijk wordt de nieuwe generatie wat toleranter en lost het probleem zichzelf op. Zolang een vrouw in Nederland naar school gaat en zichzelf kan ontwikkelen hoop ik dat zij zelf ook tot inzicht komt. Daarom moeten alleen al streng religieuze scholen worden afgeschaft. Meningen van klasgenoten en leeftijdsgenoten zijn enorm belangrijk in je ontwikkeling. In streng gelovige culturen krijgen vrouwen de kans vaak niet om langer door te studeren omdat ze jong moeder worden en voor het gezin moeten zorgen. Daardoor krijg je al een isolement. In Iran gaan bijvoorbeeld ook al stemmen op in de regering om een eigen internet op te starten en dit los te koppelen van het www. Dat zal daar met name de vrouwen niet ten goede komen.

MR_WALLACE

Bericht door MR_WALLACE » 05 okt 2004 22:07

Devious schreef:
tjeerdo schreef: Echter ik vind dat alle religieuze uitingsvormen verboden moeten worden. En beperkt moeten blijven tot de privé-sfeer. Reli-teksten op t-shirts vinden de meesten ook niet altijd prettig.
Dan torn je toch aan de vrijheid van meningsuiting. Dit lijkt toch echt wel een beetje op de oude communistische regimes. Ik denk niet dat we die kant opmoeten. Keiharde repressie werkt contraproduktief. Er moeten strikte regels zijn waar iedereen zich aan moet houden, maar er moet ook ruimte blijven om te ademen. Anders worden we een seculiere taliban.

ciao...
Ps. Ik heb zelf een trui van Dimmu Borgir, een noorse metalband, met achterop te tekst: 'Do what has to be done. In Satan we trust.' :lol: Die wil ik ook graag kunnen blijven dragen, ook al geloof ik niet (letterlijk) in Satan. :wink:
Ik dacht dat de discussie ging over hoofddoekjes op openbare scholen?
Ik vind dat elke school zelf mag beslissen wat ze wel of niet toelaat. Er bestaat namelijk zoiets als een schoolreglement dat elke student aanvaardt als hij of zij naar die school gaat. Als het schoolreglement hoofdoekjes verbiedt en men wil er toch een dragen dan moet men maar een andere school zoeken.

Een algemeen verbod zie ik echter niet zitten omdat dit in strijd is met het recht op vrije meningsuiting.

PS: Als het reglement T shirts van Dimmu Borgir verbiedt dan heb je pech. :wink:
JESUS DIED FOR HIS OWN SINS, NOT MINE.

molleboon
Ervaren pen

Bericht door molleboon » 05 okt 2004 23:38

Laat die mensen lekker hun hoofddoekjes dragen.
Helemaal mee eens als het over het "de straat" gaat.
Echter op een openbare school vind ik dat zo'n doek een symbool van segregatie is, en segregatie moeten we zeker op scholen tegengaan.

[/quote]

Ruby
Forum fan

Bericht door Ruby » 09 okt 2004 14:39

an3sdej schreef:
Laat die mensen lekker hun hoofddoekjes dragen.
Helemaal mee eens als het over het "de straat" gaat.
Echter op een openbare school vind ik dat zo'n doek een symbool van segregatie is, en segregatie moeten we zeker op scholen tegengaan.
Kinderen binnen een (openbare) school zijn zelf altijd bezig om zich buiten of juist binnen een groep te plaatsen. Sommigen gebruiken daar een hoofddoekje voor, anderen een naveltruitje.
Persoonlijk denk ik dat hoe harder wij roepen dat het onderdruktheid toont, hoe harder de moslima zullen willen bewijzen dat dit niet perse hoeft. Kijk maar toen naar Frankrijk, het waren wel de moslima die de straat op gingen.
Ik denk dat we niet zo moeilijk moeten doen, want je kunt het nooit "hard" maken. Het is niet altijd duidelijk of iemand een hoofddoek draagt uit geloofsovertuiging of niet, zeker niet als je zo'n regel zou invoeren.
En ik hoorde al dat er een meisje was in Frankrijk die zich heeft kaalgeschoren, zodat in ieder geval niemand haar haar zou kunnen zien. Dit lijkt me nou ook echt niet de bedoeling.
Gewoon accepteren denk ik. Hoe vaker je het ziet hoe meer het went. En het wil niet meteen zeggen: hoe vaker je het ziet, hoe meer er komen. Dat hoeft niet. Het kan ook gewoon een "mode"gril zijn. Wie weet vindt men het over 5 jaar wel niet meer zo nodig en zie je er weer minder.

Maar Burka's, daar zou ik wel op tegen zijn. Niet alleen omdat er een soort contact mist, maar ook omdat alle vrouwen dan eender worden.JAG (een serie) had daar een keer een hele mooie aflevering van.
Groeten van Ruby
-------------------------------------------
I don't question your existence - God

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 10 okt 2004 13:55

Helemaal mee eens Ruby, al vind ik de gedachte achter de sluier verwerpelijk (ik wil dat er toch altijd ff bijvermelden)

ciao..
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple » 03 dec 2004 18:13

Ik vind "hoofddoekjes" pure provocatie. Als men wil dat men als "gelijke" behandeld word, moet men zich niet als "ongelijke" voordoen. Hoofddoekjes hebben niks met geloof te maken, en zijn daarom niks anders dan een "persoonlijke" opvatting, of een "petje".

Jutter
Ervaren pen

Bericht door Jutter » 03 dec 2004 21:37

Ik heb "anders" gestemd.

Hoofddeksels kunnen een storende factor zijn voor leskrachten. Op basis van wat stel je grenzen, en hoe rechtvaardig je die grenzen zonder in discriminatie te vervallen? Hoogte, breedte, model, kleuren... hoe handhaaf je dat allemaal?
Ik vindt dat er geen uitzondering gemaakt moet worden op basis van irrelevante factoren, dus in dat opzicht had ik ja kunnen zeggen. Maar dat 'geen uitzonderingen maken' werkt dan wel alle kanten op. Maak er dan een algeheel verbod op hoofddeksels in de klas van, en maak geen uitzonderingen voor hoofddoekjes. (de Sint en zijn Pietermannen uitgezonderd natuurlijk ;) ) Dan ben je ook van al dat 'discriminatie' geouwehoer af.
~Als je het denken aan pappa overlaat, blijf je een kind.~
The ?uestionmark Shaped Hole :a rationalist's fairytale in the making.

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 05 dec 2004 00:20

Jutter schreef: Maar dat 'geen uitzonderingen maken' werkt dan wel alle kanten op. Maak er dan een algeheel verbod op hoofddeksels in de klas van, en maak geen uitzonderingen voor hoofddoekjes. (de Sint en zijn Pietermannen uitgezonderd natuurlijk ;) ) Dan ben je ook van al dat 'discriminatie' geouwehoer af.
mag van mij ook. Het is of het één, of het ander. Of wel hoofddeksels, of geen hoofddeksels. Dragers van hoofddeksels vanwege religieuze redenen mogen niet bevoordeeld worden. Zoja, dan wil ik daar hele goede argumenten voor zien.
ciao...

Plaats reactie