Slobodan Milosevic postuum vrijgesproken. En het was stil.

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Doppelgänger
Bevlogen

Slobodan Milosevic postuum vrijgesproken. En het was stil.

Bericht door Doppelgänger » 31 aug 2016 19:01

Oorverdovende stilte in de media na de toch opzienbarende vrijspraak van Slobodan Milosevic. Een van de weinige Nederlandse nieuwssites die het meldden was het Katholiek Nieuwsblad. Op het zeer linkse Counterpunch.org gaan ze er wat dieper op in:
(...) The Tribunal’s determination that Slobodan Milosevic was not part of a joint criminal enterprise, and that on the contrary he “condemned ethnic cleansing”[16] is of tremendous significance because he got blamed for all of the bloodshed in Bosnia, and harsh economic sanctions were imposed on Serbia as a result. Wrongfully accusing Milosevic ranks right up there with invading Iraq only to find that there weren’t any weapons of mass destruction after all.

Slobodan Milosevic was vilified by the entire western press corps and virtually every politician in every NATO country. They called him “the Butcher of the Balkans.” They compared him to Hitler and accused him of genocide. They demonized him and made him out to be a bloodthirsty monster, and they used that false image to justify not only economic sanctions against Serbia, but also the 1999 NATO bombing of Serbia and the Kosovo war.

Slobodan Milosevic had to spend the last five years of his life in prison defending himself and Serbia from bogus war crimes allegations over a war that they now admit he was trying to stop. The most serious charges that Milosevic faced, including the charge of genocide, were all in relation to Bosnia. Now, ten years after his death, they admit that he wasn’t guilty after all – oops. (...)
Waarom wordt dit door de media doodgezwegen? Het lijkt me nogal nieuwswaardig.
"Strange new trend at the office. People putting names on food in the company fridge. Today I had a tuna sandwich named Kevin." - Some E-cards

PietV.
Moderator

Re: Slobodan Milosevic postuum vrijgesproken. En het was sti

Bericht door PietV. » 31 aug 2016 19:41

Ik vraag me af wat voor gevolgen dit heeft. Kan het tribunaal veroordeeld worden tot een schadevergoeding aan de nabestaanden. Verder is het zeer opzienbarend en ik ben tevens benieuwd wat de Serviërs hiervan vinden?
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 31 aug 2016 20:03

Is het wel waar?
Dan zou ik verwachten dat het hier staat.

The International Criminal Tribunal for the Former Yugoslavia:
http://www.icty.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger » 31 aug 2016 20:12

Daar staat het ook, maar dan in de uitspraak tegen Radovan Karadzic van 24 maart. Aldus Counterpunch.org:
The ICTY did nothing to publicize the fact that they had cleared Milosevic of involvement in the joint criminal enterprise. They quietly buried that finding 1,303 pages into the 2,590 page Karadzic verdict knowing full well that most people would probably never bother to read it.
En het staat er inderdaad.
"Strange new trend at the office. People putting names on food in the company fridge. Today I had a tuna sandwich named Kevin." - Some E-cards

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 31 aug 2016 20:14

Verrek zeg. :?
Nu ga ik me hetzelfde afvragen dan jij.

Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger » 31 aug 2016 21:32

Het kan zijn dat het niet is opgepakt door andere media omdat het hier geen formele juridische vrijspraak betreft m.b.t. de aanklachten die er voor zijn dood tegen Milosevic lagen. Hij is nooit formeel aangeklaagd doordat hij overleed, dus hoeft hij ook niet officieel vrijgesproken te worden.

Media weten echter ook donders goed dat de beeldvorming over Milosevic die van een oorlogsmisdadiger is. Het Katholiek Nieuwsblad spreekt nog voorzichtig van een 'gebrek aan bewijs', maar als je de betreffende passage in de uitspraak van het ICTY en het artikel op Counterpunch leest, zien we dat het veel verder gaat dan dat. Het hof bevestigt zelfs dat Milosevic probeerde om de betreffende misdaden te voorkomen. Maar goed, ik kan me voorstellen dat media die zelf hebben bijgedragen aan de heersende beeldvorming rond Milosevic nu niet staan te springen om hun ongelijk toe te geven.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 01 sep 2016 04:49

Het is inderdaad verbazingwekkend hoe weinig aandacht dit in de media heeft gekregen. Ik vond slechts dit bericht van een maand geleden. Overigens is hij in Servie waarschijnlijk wel schuldig geweest aan moord op politieke tegenstanders, maar voor de misdaden in Bosnie is hij dus NIET verantwoordelijk geweest.
Ik wens u alle goeds

Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger » 01 sep 2016 11:56

Mensen zoals Milosevic, in een land als voormalig Joegoslavië, komen niet in machtsposities terecht omdat ze zich aan de regels houden. Hij werd ook verdacht van corruptie en machtsmisbruik.

Misschien besteden de media er geen aandacht aan omdat ze vinden dat hij volgens hen hoe dan ook 'iets slechts' heeft gedaan wat de berichtgeving over Milosevic als superboef rechtvaardigt. Zolang ze maar niet op hun schreden terug hoeven te keren. Het lijkt me in elk geval sterk dat geen enkele journalist van de mainstream media dit bericht ergens heeft opgepikt.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 01 sep 2016 13:38

De Wikipedia-artikelen over Milosevic in diverse talen die ik bekeek reppen er ook met geen woord over.
Born OK the first time

Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger » 01 sep 2016 15:44

De Engelstalige wel, onder het kopje Trial at the Hague:
Wikipedia schreef:Milošević was also the part of the ICTY's case against Radovan Karadžić. On March 24, 2016, the ICTY issued its judgment in this case, in which the Chamber concluded that there was not enough evidence to find Milošević guilty of the war crimes and crimes against humanity in which he had allegedly been complicit, and noted "Milošević's repeated criticism and disapproval of the policies and decisions made by [Karadžić] and the Bosnian Serb leadership" and, in a footnote, the "apparent discord between [Karadžić] and Milošević" during which Milošević "openly criticised Bosnian Serb leaders of committing 'crimes against humanity' and 'ethnic cleansing' and the war for their own purposes." [143]
Een eerdere versie van die paragraaf (zie tabblad View History) stelde dat Milosevic was vrijgesproken, maar een latere editor, die dat "massively biased" vond, heeft het weer afgezwakt naar 'gebrek aan bewijs'. Blijkbaar raken de gemoederen nogal snel verhit rond dit onderwerp. Wat mij betreft zijn de uitspraken van het ICTY in het Karadzic-verdict in elk geval opvallend positief en gaan ze verder dan het behoudende 'gebrek aan bewijs'.

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 01 sep 2016 16:17

En het was stil. (uit de topictitel)
Het wordt steeds vreemder want als een prullenbak in de brand staat op Zestienhoven is het op het hele net te lezen.

Plaats reactie