Uitslag referendum Associatieovereenkomst

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Uitslag referendum Associatieovereenkomst

Bericht door Maria » 07 apr 2016 07:05

Nos Uitslag referendum
Bent u voor of tegen de wet tot goedkeuring van de Associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en Oekraïne?
Eindstand
Voor 38,1%

Tegen 61,1%
Opkomst
32,2%0%

30%: nodig voor geldigheid
Nu maar afwachten wat hiervan uit komt. :?
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Maria
Moderator

Re: Uitslag referendum Associatieovereenkomst

Bericht door Maria » 07 apr 2016 07:13

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 07 apr 2016 07:22

De burger is los na dit referendum, en dat is erg
De huidige referendumwet is per gewone meerderheid aangenomen en zou geen kans maken op een tweederdemeerderheid in zowel de Tweede als de Eerste Kamer. Kortom: formeel ligt de macht nog gewoon bij het parlement.

Die macht heeft het parlement echter uit handen gegeven door voorafgaand aan het referendum alvast in meerderheid te verklaren dat het zich zal neerleggen bij de uitslag. Een deel van het associatieverdrag is overigens al ingegaan en kan niet meer worden teruggedraaid.
(.................)
De manier waarop de huidige referendumwet wordt uitgevoerd, zet de deur wijd open voor populisme, zowel binnen als buiten het parlement. Hoe onverstandig kan een wettig gekozen volksvertegenwoordiging zijn die bij de eedaflegging heeft gezworen (of beloofd) trouw te zijn aan de grondwet die geen referendum kent.

Jan Drentje is historicus aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Hoe erg?

FransP
Forum fan

Bericht door FransP » 07 apr 2016 08:16

Of je nu voor of tegen of blanco bent.
Ik vind de opkomst een blamage. NL krijgt wat het toekomt.
Een schande voor de democratie.
En dan roept er een dat we rekening moeten houden met de niet stemmers.
Helemaal van de zotte. Hadden ze maar moeten stemmen.
Niet stemmen, geen recht van spreken meer.
Wil God het kwaad voorkomen, maar kan Hij het niet? Dan is Hij niet almachtig.
Kan Hij het wel, maar wil Hij het niet? Dan is Hij kwaadwillig
Kan Hij het wel en wil hij het ook? Waar komt dan het kwaad vandaan?
Kan Hij het niet en wil Hij het niet? Waarom noemen we Hem dan God?"

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 07 apr 2016 08:41

Ach het waseen raadgevend referendum en de uitkomst kan de regering naast zich neer leggen. Ik heb echter een donkerbruin vermoeden dat het met wat zogenaamde concessies alsnog geaccordeerd wordt gezien de huidige coalitie.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

FransP
Forum fan

Bericht door FransP » 07 apr 2016 09:02

doctorwho schreef:Ach het waseen raadgevend referendum en de uitkomst kan de regering naast zich neer leggen. Ik heb echter een donkerbruin vermoeden dat het met wat zogenaamde concessies alsnog geaccordeerd wordt gezien de huidige coalitie.

Juist om die reden vind ik, dat je moet stemmen. En heb ik ook gestemd.
Zorgen dat er een overduidelijk voor of tegen komt, waar de regering niet omheen kan.
Wil God het kwaad voorkomen, maar kan Hij het niet? Dan is Hij niet almachtig.
Kan Hij het wel, maar wil Hij het niet? Dan is Hij kwaadwillig
Kan Hij het wel en wil hij het ook? Waar komt dan het kwaad vandaan?
Kan Hij het niet en wil Hij het niet? Waarom noemen we Hem dan God?"

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 07 apr 2016 09:19

FransP schreef:

Juist om die reden vind ik, dat je moet stemmen. En heb ik ook gestemd.
Zorgen dat er een overduidelijk voor of tegen komt, waar de regering niet omheen kan.

Wie wordt gevraagd om een stem en dat dan laat afweten is werkelijk van de zotte. Op het moment dat we Nederlanders om hun mening vragen dan behoren de Nederlanders die te geven. Ook ik heb moeite met het bespelen van het referendum door middel van aflaten. Gezien de aandacht in de media is de opkomst inderdaad schrikbarend laag.
De beste manier om kritiek te voorkomen is door je mond te houden. Aristoteles

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 07 apr 2016 09:45

Ik zou weleens willen weten hoeveel mensen niet hebben gestemd, omdat ze niet weten wat.
Dat had dan alleen het aantal blanco's verhoogd.
Blanco stemmers hebben alleen invloed op het percentage dat noodzakelijk is om het referendum wel serieus te nemen, nl. meer dan 30% opkomst.

Niet gestemd hebben, omdat ze geen inzicht hebben in deze zaak.
Of omdat ze vinden, dat er net zoveel voor als tegen de overeenkomst is.
Of omdat ze zo gefrustreerd zijn door deze hele zaak, omdat de weg naar een overeenkomst al eerder geplaveid is en het de vraag is of er bij het eerst volgende EU voorstel er wel weer een klein stapje gedaan zal worden.

Ik denk wel, dat we nu weten hoe de verhouding ligt van de mensen, die het wel weten en er ook belang aan hechten dat te laten horen.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 07 apr 2016 09:47

Ik denk niet dat de politiek zomaar de uitkomst van dit referendum naast zich neer kan leggen. Het zal nog waarschijnlijk maanden duren voordat er daadwerkelijk een beslissing wordt genomen. Ook al was de opkomst laag, het volk heeft gesproken. Ik ben zelf bestuurslid geweest van een vereniging en daar was bij de Algemene Ledenvergadering de opkomst altijd zeer laag, vaak een paar procent van het totaal aantal leden. Maar op zo’n vergadering werden wel knopen doorgehakt met instemming van de aanwezige leden. Was je niet aanwezig dan moet je achteraf ook niet zeuren. Net als de mensen die nu niet gestemd hebben.
Ik vind dat de regering zich overigens zelf al jarenlang buitenspel zet. Een minderheidsregering die alleen kan regeren met de gratie van de SGP was van de zotte. En er zijn nu zoveel kleine partijen dat er nauwelijks sprake is van een duidelijk beleid. Met alles en iedereen moet overlegd worden. Natuurlijk moet je niet over ieder wissewasje een referendum organiseren en dat zal ook niet gebeuren. Maar veel mensen zijn de politiek beu aan het worden wat daadkracht betreft. Niet dat een referendum nu een middel bij uitstek is om plannen er doorheen te drukken, maar het is wel een duidelijk signaal naar de politiek. Sommige politici zie je nauwelijks en bij een aantal vraag ik me sterk af of ze überhaupt wel weten wat er speelt in de maatschappij. Wat de gevolgen zijn van dit referendum moet nog blijken.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 07 apr 2016 09:53

lanier schreef:Ik denk niet dat de politiek zomaar de uitkomst van dit referendum naast zich neer kan leggen.
Ik weet niet wanneer er weer verkiezingen zijn, maar misschien is deze overeenkomst er toch nog wel op tijd door te drukken (met een grote glimlach uiteraard).
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 07 apr 2016 11:37

Maria schreef:
Niet gestemd hebben, omdat ze geen inzicht hebben in deze zaak
Je bent wel echt een struisvogel als je ondertussen nog niet weet waarover het referendum is gehouden. De media heeft er bol van gestaan.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 07 apr 2016 12:55

Met struisvogels heeft dit niets te maken.
Ik zou mensen niet de kost willen geen die nooit een krant inzien, die zelfs amper weten wat opiniepeilingen inhouden.

Wel met politiek niet geïnteresseerd zijn, media moe zijn, teleurgesteld in de eigen partij, en een domweg niet in staat zijn te bevatten waar het nu eigenlijk om gaat.
Niet iedereen is even politiek onderlegd of even slim om dat allemaal bij te kunnen houden en dan ook nog eens te begrijpen.

Voor de meeste mensen is het hemd nader dan de rok en zolang er elke dag brood op tafel komt is men dan alleen geïnteresseerd in het waarom de portemonnee ieder jaar weer meer te groot lijkt te zijn voor de centen, die er nog over zijn elke maand om erin te doen.
Dat is dan ook de motivatie voor bijna iedereen om hun mond open te doen en natuurlijk ook om schuldigen aan te wijzen.

Dat zo'n overeenkomst wisselend van belang is voor individuele groepen, erg tegenstrijdig berichten lijken te zijn voor mensen die moeite hebben met een overzicht, en daardoor alleen een onzekere factor is voor velen voor de eigen portemonnee, is duidelijk.

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 07 apr 2016 14:27

Maria schreef:Met struisvogels heeft dit niets te maken.
Ik zou mensen niet de kost willen geen die nooit een krant inzien, die zelfs amper weten wat opiniepeilingen inhouden.

Wel met politiek niet geïnteresseerd zijn, media moe zijn, teleurgesteld in de eigen partij, en een domweg niet in staat zijn te bevatten waar het nu eigenlijk om gaat.
Niet iedereen is even politiek onderlegd of even slim om dat allemaal bij te kunnen houden en dan ook nog eens te begrijpen.

Nou, we mogen toch aannemen dat een stemgerechtigde geïnteresseerd is in politiek. Dat zou wat zijn zeg, als we blijken stemmen uit te delen aan mensen die het helemaal niet eens interesseert.

Waarom?
Diehard

Bericht door Waarom? » 07 apr 2016 14:38

Jan van Lennip schreef:
Maria schreef:Met struisvogels heeft dit niets te maken.

Nou, we mogen toch aannemen dat een stemgerechtigde geïnteresseerd is in politiek. Dat zou wat zijn zeg, als we blijken stemmen uit te delen aan mensen die het helemaal niet eens interesseert.
Wel Jan,

Dat is ooit de reden dat er volksVERTEGENWOORDIGING is gekomen. Niet alleen omdat miljoenen mensen lastig allemaal vertegenwoordigd kunnen zijn maar ook omdat een stuk van de massa dom is, niet geinteresseerd, etc.
De vertegenwoordigers doen het moeilijke handwerk.... :wink:
Uiteraard is na 100 jaar van deze werkwijze wel iets te verbeteren, i.p.v 1 peiling in 4 jaar. Daar kan een referendum goed in voorzien ( en dan het liefst correctief in mijn ogen). Maar er zijn nog steeds burgers die vinden dat de volksvertegenwoordiging alle werk moet doen. Maar voor de gemiddelde burger zul je de komende tijd iets moeten doen om die afstand tussen (vaak alleen neuzelend en mediageile optreden in Den Haag ) en de burger te overbruggen.

Den Haag is vaak alleen bezig met zelf-profilering.
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 07 apr 2016 16:56

Waarom? schreef:
Wel Jan,

Dat is ooit de reden dat er volksVERTEGENWOORDIGING is gekomen. Niet alleen omdat miljoenen mensen lastig allemaal vertegenwoordigd kunnen zijn maar ook omdat een stuk van de massa dom is, niet geinteresseerd, etc.
De vertegenwoordigers doen het moeilijke handwerk.... :wink:
Uiteraard is na 100 jaar van deze werkwijze wel iets te verbeteren, i.p.v 1 peiling in 4 jaar. Daar kan een referendum goed in voorzien ( en dan het liefst correctief in mijn ogen). Maar er zijn nog steeds burgers die vinden dat de volksvertegenwoordiging alle werk moet doen. Maar voor de gemiddelde burger zul je de komende tijd iets moeten doen om die afstand tussen (vaak alleen neuzelend en mediageile optreden in Den Haag ) en de burger te overbruggen.

Den Haag is vaak alleen bezig met zelf-profilering.
Zelfs bij het kiezen van volksvertegenwoordiging is verdieping in de stof nodig. Ik begin te denken dat de verkiezingen voor 70 % zijn gebaseerd op natte vinger werk.

Plaats reactie