Weer terug naar huis.

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Maria
Moderator

Weer terug naar huis.

Bericht door Maria » 09 feb 2016 08:39

http://nos.nl/artikel/2085718-marokkane ... -huis.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Drie Marokkaanse jongens zitten in Athene op een bankje naast de ingang van de IOM, de Internationale Organisatie voor Migratie. Ze bekijken papieren die een van hen in zijn hand heeft. "Ik vlieg op 17 februari terug naar Marokko", zegt Moussadi. "Terug naar mijn vrouw, zoontje en familie."

"Half december konden we dit noodprogramma starten, volledig gefinancierd door de Europese Commissie", vertelt Daniel Esdras, directeur van de IOM in Athene. "En zo'n 70 procent van de aanvragen komt van Marokkaanse migranten. Verder van mensen uit andere Noord-Afrikaanse landen en Iraniërs."

Zij behoren tot de groep die min of meer 'opgesloten' zit in Griekenland; sinds november vorig jaar wordt het alleen Syrische, Iraakse en Afghaanse vluchtelingen toegestaan de Grieks-Macedonische grens over te steken. De andere worden door de Macedonische autoriteiten gezien als economische migranten.

Stuk voor stuk zien ze er moe, mager en soms wanhopig uit. De hoop om werk te vinden in Europa is weg.
Een aantal honderden hier in dit centrum is het niet gelukt toch stiekem de grenzen over te steken, heeft het opgegeven en wil naar huis met de hulp van deze instantie.
De intentie van dit programma is prima.
Maar een druppel op een gloeiende plaat.

Als mensen uit (relatief) veilige landen denken dat Europa luilekkerland zal zijn voor werkzoekenden, waarom bereiken hun dan niet de berichten dat dit niet zo is?
Hoeveel leed, euro's en energie en goodwil voor echte vluchtelingen voor hun leven is er niet mede door verloren gegaan?

Is er eigenlijk een programma om mensen in hun thuislanden voor te lichten over hun werkelijke mogelijkheden?
En onmogelijkheden?
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

wilfred degens
Forum fan

Re: Weer terug naar huis.

Bericht door wilfred degens » 09 feb 2016 09:17

Als mensen uit (relatief) veilige landen denken dat Europa luilekkerland zal zijn voor werkzoekenden, waarom bereiken hun dan niet de berichten dat dit niet zo is?[quote][/quote]

Heb ik mij al zo vaak stom verbaasd afgevraagd. Lijkt mij zo voor de hand liggend wanneer je met het mandaat zit om dit vraagstuk op te lossen of effectiever aan te pakken bij de wortel. Maar daar moet je niet voor bij de mensen aankloppen die het daar voor het zeggen hebben. Komen nooit verder dan dweilen met de kraan open en mijlen ver achter de feiten aan sjouwend.
Laatst gewijzigd door wilfred degens op 09 feb 2016 09:20, 3 keer totaal gewijzigd.
Ik plant gedachtes en ideeën, maar nooit zonder een vraagteken. Niet ik ben van belang om op te reageren, maar alleen mijn reacties staan open voor opbouwende kritiek, zonder stigmatiserende op- en aanmerkingen.

PietV.
Moderator

Re: Weer terug naar huis.

Bericht door PietV. » 09 feb 2016 09:17

Maria schreef: Is er eigenlijk een programma om mensen in hun thuislanden voor te lichten over hun werkelijke mogelijkheden?
En onmogelijkheden?
Dan zou je alle televisiezenders in dat land en de magazines in de schappen van de plaatselijke kiosk weg moeten halen.
Het enige wat helpt is dat de mensen die terug keren vertellen dat ze veel geld armer zijn en een illusie rijker. Zolang er een wereld bestaat met een verdeling arm - rijk zal er een stroom mensen naar het laatste gebied willen. Ierland is een mooi voorbeeld, ooit schrijnende armoede en massale trek naar de Verenigde Staten. En dit werd door de VS verwelkomt omdat ze de taal vaardig waren, godsdienstig slechts kleine verschillen, etnisch verwant waren met veel Amerikanen en bereid waren om hard te werken.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Plaats reactie