Agressie van de de jeugd in het algemeen en in de klas.

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

axxyanus
Moderator

Re: Radicalisering in de klas

Bericht door axxyanus » 09 feb 2016 15:28

dikkemick schreef: Noem mij een optimist. Een naïeve optimist als je wilt, maar ik blijf de jeugd de toekomst zien hebben. Alleen moet de generatie ouders van vandaag de dag dit gaan inzien. En zo ver zijn we nog niet, want de 2 auto's voor de deur rijden immers niet op water en 3X/jaar op vakantie is ook best armoedig.
Tja maar welke sinjalen geven wij als maatschappij aan de ouders? Probeer maar eens als koppel, beiden wat minder te werken zodat je alle twee wat meer tijd hebt voor je gezin.

Wat denk je dat er gebeurt als je als werknemer aangeeft even wat minder voorrang aan je werk kan geven omdat je meer tijd nodig hebt voor je gezin? De algemene verwachting is nog steeds dat je eerste prioriteit je carrière is en als je aangeeft dat dat eventjes niet zo is, kan dat redelijk verstrekkende gevolgen hebben.

Ja de jeugd is de toekomst maar dat moet door de hele maatschappij ondersteund worden. Verwachten dat de ouders dat op zichzelf zullen oplossen zonder maatschappelijke steun en zelfs vaak tegen maatschappelijke sinjalen in, lijkt me inderdaad naief optimistisch.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

dikkemick
Ontoombaar

Re: Agressie van de de jeugd in het algemeen en in de klas.

Bericht door dikkemick » 09 feb 2016 16:24

Tja...het gezin (de ouders) wordt toch nog steeds als hoeksteen van de samenleving gezien.
En ik denk dat "het gezin" de luxe van 2-verdienen niet wil opgeven. Want eerlijk is eerlijk. De meeste 2-verdieners werken (bij elkaar) meer dan 40 uur en zouden van 1 salaris prima rond kunnen komen.
Maar zo lijkt het alsof agressie in de klas samenhangt met 2-verdienen en dat is uiteraard onzin.
Wat van mij ook mag terugkeren is meer respect voor de leraar. Niet het ge-je en jou, maar gewoon weer terug naar af. Niet te ver terug, maar een gulden middenweg.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 10 feb 2016 03:26

Is er enig onderzoek bekend naar het effect van twee werkende ouders op de opgroeiende jeugd? Eenieder veronderstelt maar wat, maar zover ik weer is er geen positief effect bekend van een moeder de de hele dag thuis zit. Het zou prettig zijn als iemand aan enige onderzoeksresultaten kon refereren. . .
Ik wens u alle goeds

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 10 feb 2016 10:00

Ik denk dat het (2 verdienen) een klein onderdeel is van de hele veranderende maatschappij, waar agressie dus een onderdeel van is geworden.
Ik wil vroeger niet goedpraten, maar je had wel respect voor leraar. Als er iets was voorgevallen gingen de ouders praten op de scholen.
Exact het tegenovergestelde lijkt nu te gebeuren. Leraren worden aangeklaagd omdat ze niet voldoen aan de wensen van de kinderen. Hoe goed kennen de ouders de kinderen nog in bepaalde (2-verdieners) situaties? Kinderen worden door derden opgevoed.
Wat wel bekend is: Kinderen van tweeverdieners hebben het hoogste opleidingsniveau. Kinderen die opgroeien in een uitkeringssituatie zijn rond hun dertigste lager opgeleid dan hun leeftijdsgenoten.
En dan is de cirkel rond. Carrière/geld en hoge consumptie. "Ik ben belangrijk en maak succes (en laat dat ook zien)"
Succes verzekerd. Maar is dat zo? De 2-deling zal er door toenemen en kinderen krijgen deze sociale status mee. Ook in de klas. En dan kan het nog zijn dat de agressie voor het grootste deel onder de arme bevolking voorkomt, maar dat bedoel ik dan met 2-deling in deze maatschappij. De allochtone kinderen van ouders met een uitkering. Die zien geen toekomst.

Een gulden middenweg zou misschien wenselijk zijn. De inkomensverschillen wat nivelleren en het respect voor de leraar/politie/ambulancepersoneel etc. weer een beetje terug.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Plaats reactie