Agressie van de de jeugd in het algemeen en in de klas.

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

wilfred degens
Forum fan

Agressie van de de jeugd in het algemeen en in de klas.

Bericht door wilfred degens » 05 feb 2016 22:47

Is hier nog iemand die iets zinnigs te zeggen heeft over de pedagogische en psychologische invloeden van de massa's agressieve computerspelletje die bijna onmogelijk voor de ouders zijn om die in hun familie onder controle te houden? Of blijven we alleen maar over "veters vastmaken om kinderen vallen te leren voorkomen" en wat dikkemick schreef:
"Feit blijft dat de jeugd de toekomst heeft en respect opbrengen voor anderen kun je leren. Disrespect ook." En zijn degelijk onderwijs als oplossing tegen het vergevorderde en tomeloze generatieconflict waar dat videootje een voorbeeld van demonstreerde? Er moet toch een oorzaak bestaan voor deze, sinds die videospelletjes de kindermarkt wisten te veroveren, hoeveelheid aan agressievere reacties die veel van onze jongeren al op zeer jonge leeftijd vertonen naar elkaar en hun opvoeders? Of is deze link alleen mij opgevallen?
Het vermoeden aan zekerheid grenzend bestaat al langer dat agressieve spelletjes ook het kind agressiever en veel brutaler maken. Vooral wanneer agressief gedrag in het spel beloond wordt, kan dit steeds makkelijker tot het normaal vinden van agressie gaan leiden. Voor agressieve televisie-programma's is hiertussen al een verband vast gesteld. Het verband tussen agressie en agressieve spelletjes werd al in 2005 onderzocht. Helaas kan ik niet zo gauw het resultaat van deze logica vinden. Maar voor mijn freethinking staat dat vast als een paal boven water. Onderwijs leert denken, niets van sociaal en asociaal gedrag en vooral het leren omgaan met je eigen gevoelens. Geen leraar die zich in klassikaal onderwijs zich daar aan waagt zonder razende ouders ook nog over zich heen te krijgen.
Ik plant gedachtes en ideeën, maar nooit zonder een vraagteken. Niet ik ben van belang om op te reageren, maar alleen mijn reacties staan open voor opbouwende kritiek, zonder stigmatiserende op- en aanmerkingen.

lost and not found yet!
Bevlogen

Re: Radicalisering in de klas

Bericht door lost and not found yet! » 05 feb 2016 23:18

Ben oprecht blij dat ik bewust geen kinderen heb! :D Ga maar weer los!
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.
Wil je gelukkig zijn of gelijk hebben? Yolanda

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 06 feb 2016 10:10

Beste Wilfred
Begrijp ik nu dat computerspelletjes op nummer 1 staat?

Wat speelde jij vroeger als klein kind? Ik kan me nog goed herinneren dat wij in de buurt altijd
cowboytje vs indiaantje speelde. Met pijl en boog en(!) geweer/pistool. We schoten elkaar DOOD. Agressief als
we waren en onze ouders hadden hier maar weinig controle op. Want deze strijd voerde zich buiten af.
Hoe anders is dit met de pc. Er zijn uiteraard gruwelijke spellen op de markt, maar ik heb nog wel het naïeve idee, dat als
je de pc in de huiskamer zet (en 1 van de ouders thuis is en niet zoals te doen gebruikelijk tegenwoordig, dat ze beiden carrière moeten maken...)je min of meer controle hebt over hetgeen geïnstalleerd (en dus gespeeld) wordt. Hier ligt een taak bij de opvoeders, die later verder opgepakt kan worden op school. En dan moet dus de mentaliteit van de ouders en van het onderwijs op de schop. Maar dan wil ik de moed niet verliezen.
We zitten nu nog steeds in een maatschappij waar 'meer-meer-meer' de norm is, maar de toenemende werkloosheid begint die iets te vervagen. Er komen weer traditionele gezinnen waarin de kinderen door (1 avn de) ouders opgevoed worden en net door oma's/opa's, crèches en bso's. ALS een school/klas wil radicaliseren is er geen betere tijd als de huidige tijd. Kinderen brengen meer op school, dan thuis door.
Maar nogmaals: Het lesprogramma moet op de schop en er komt slechts 1 soort openbaar basisonderwijs.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

wilfred degens
Forum fan

Bericht door wilfred degens » 06 feb 2016 10:29

lost and not found yet! schreef:Ben oprecht blij dat ik bewust geen kinderen heb! :D Ga maar weer los!
Verstandige keus (hoop ik voor jou) van jou! Zeker milieu vriendelijk te noemen, maar die invalshoek klopt niet bij jou bij je sigaar.
Voor kinderen krijgen is het beter eerst zelf volwassen te worden. Want hoe voed je je kind op wanneer je zelf dat egocentrisch kind nog bent?
Wat mag je dan een redelijke staat van volwassen noemen? Wanneer je al je verantwoordelijkheden om een humaan mens te zijn probeert te herkennen en te dragen in je dagelijks sociale gedrag. Ik was ook Davidoffs No 2, Louixs en Hajenius sigaren gewend te roken in navolging van mijn mannelijke familieleden. Allemaal mee gestopt om mijn volwassen geworden verantwoorde sociale redenen. Ik bijt nu alleen nog op een stokje zoethout. Volwassen worden is een leven durend proces.
Dus, het is altijd een gok wat je van je opvoeden terecht brengt alleen al omdat je met je familie niet op een eigen eiland woont noch tussen de mensen op zo'n eiland zou willen wonen. Het probleem waar niemand aan ontkomt zijn de ontelbare invloeden van de wereld om je heen in deze tijd. Je kind leert het meest van de wereld om hen heen en niet zo veel van je beste bedoelingen als ouders.
Ik plant gedachtes en ideeën, maar nooit zonder een vraagteken. Niet ik ben van belang om op te reageren, maar alleen mijn reacties staan open voor opbouwende kritiek, zonder stigmatiserende op- en aanmerkingen.

wilfred degens
Forum fan

Bericht door wilfred degens » 06 feb 2016 11:20

dikkemick schreef:Beste Wilfred
Begrijp ik nu dat computerspelletjes op nummer 1 staat?

Wat speelde jij vroeger als klein kind? Ik kan me nog goed herinneren dat wij in de buurt altijd
cowboytje vs indiaantje speelde. Met pijl en boog en(!) geweer/pistool. We schoten elkaar DOOD. Agressief als
we waren en onze ouders hadden hier maar weinig controle op. Want deze strijd voerde zich buiten af. Maar dat vroeg in onze jeugd heel wat meer fantasie om het zo echt voor te stellen als wanneer we achter de computer met visueel een echte kalasjnikov en echte handgranaten en machetes waar echt rood bloed vloeit. Dat is wat je als kind anno 2000 allemaal even knabbelend op je chips en lurkend aan je glas cola doet, om het nog even eigentijdser onpedagogischer te maken. Zo relaxed vanuit je comfortabele bureaustoel en als vanzelfsprekend zoveel mogelijk afslachtingen en martelingen gaan ongemerkt dan in je systeem zitten net zoals wij in doodsangst zomaar ineens, tegen onze ratio in, god aanroepen en wij ons niet helemaal van onze christelijke normen in ons spontane gedrag kúnnen losmaken.
Hoe anders is dit met de pc. Klopt! Er zijn uiteraard gruwelijke spellen op de markt, maar ik heb nog wel het naïeve idee, dat als
je de pc in de huiskamer zet (en 1 van de ouders thuis is en niet zoals te doen gebruikelijk tegenwoordig, dat ze beiden carrière moeten maken...)je min of meer controle hebt over hetgeen geïnstalleerd (en dus gespeeld) wordt. Hier ligt een taak bij de opvoeders, die later verder opgepakt kan worden op school. Maar Dikkemick, jij en ik weten toch dat juist daar die schoen in hun dagelijkse praktijk zo wringt? En dan moet dus de mentaliteit van de ouders en van het onderwijs op de schop. Maar dan wil ik de moed niet verliezen. Je bent nu toch echt veel te optimistisch ten koste van de ongenadige praktijk van de gemiddelde ouder in hun struggle for live maatschappelijk en in hun huwelijk.
We zitten nu nog steeds in een maatschappij waar 'meer-meer-meer' de norm is, maar de toenemende werkloosheid begint die iets te vervagen. Er komen weer traditionele gezinnen waarin de kinderen door (1 avn de) ouders opgevoed worden en net door oma's/opa's, crèches en bso's. Hadden we het nu over wat de oorzaken konden zijn van het gedrag van die +/- 16 jarige agressieve computersmurf in die klas in zijn gedrag tegen die leraar? Jij tekent nu hier jouw toekomstverwachting op grond van onzekere, zeer schommelende economische en maatschappelijke verwachtingen. ALS een school/klas wil radicaliseren is er geen betere tijd als de huidige tijd. Kinderen brengen meer op school, dan thuis door.
Maar nogmaals: Het lesprogramma moet op de schop en er komt slechts 1 soort openbaar basisonderwijs. Mijn opvatting is dat jouw schoolverwachtingen nauwelijks invloed hebben op de oorzaak van de toename van agressie al bij heel jonge kinderen tegen iedere vorm van gezag en discipline.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 06 feb 2016 11:47

Ik meende nochtans dat ik duidelijk was.
Het hele maatschappelijke systeem (opvoeding, onderwijs, verhoudingen, omgang met elkaar etc.) moet nog evolueren.
Wat pc-games en agressie/disrespect van kinderen betreft zie ik tegenstrijdige berichten.
Niet: http://www.nu.nl/tech/3560592/games-mak ... iever.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Mogelijk: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/kin ... deren.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Wel: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/kin ... deren.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En bij deze laatste link staat de tip om je als ouders bij je kind te betrekken. En dat aspect wilde ik ook niet verontachtzamen omdat we nog steeds in een maatschappij leven waarbij succes en 'meer' de norm is. Beetje VVD-mentaliteit zeg maar.
Noem mij een optimist. Een naïeve optimist als je wilt, maar ik blijf de jeugd de toekomst zien hebben. Alleen moet de generatie ouders van vandaag de dag dit gaan inzien. En zo ver zijn we nog niet, want de 2 auto's voor de deur rijden immers niet op water en 3X/jaar op vakantie is ook best armoedig.

Verder denk ik dat agressie voor een groot deel zelfs genetisch bepaald is, maar dat de meeste kinderen hier mee kunnen leren omgaan, zoals nu ieder kind wel een vorm van een autistisch spectrum heeft (lijkt het wel).
Ik geef derhalve de eerste schuld aan de opvoeders (die duidelijk andere prioriteiten stellen) en in de 2e plaats de andere opvoeders, te weten de onderwijzers op de scholen. We zijn allemaal mens. Dat hebben we gemeen en we moeten met elkaar 1 aarde delen. Dat bereik je niet met 'ikke-ikke- ikke' en ik kan ook niet de pc-games de schuld geven van het falen hiervan. Ook kinderfantasie en spel evolueert.
Philip K. Dick

HankS
Diehard

Re: Invloed op de jeugd door computerspelletjes ?

Bericht door HankS » 06 feb 2016 13:35

Er is een heel goed artkel over te vinden hier http://www.forbes.com/sites/jordanshapi ... fed38e49f9" onclick="window.open(this.href);return false; .

Er zijn voordelen en er zijn nadelen, maar uit alle andere artkelen die ik gelezen heb kmt naar voren dat het is zoals met alles wat eenzijdig dan wel monomaan gebeurt het niet goed is voor de ontwikkeling. Er is geen significant relatie tussen geweldadige spelletjes en reëel geweld , net zo weinig als dat er is tussen het lezen van detectives en vethalen over moord en doodslag of dat koeien minder melk zouden gaan geven door de invoering van stoomtreinen.
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell

wilfred degens
Forum fan

Bericht door wilfred degens » 06 feb 2016 15:25

dikkemick » 06 feb 2016 11:47
moet nog evolueren
NOG? Je zal bedoelen zich aanpassen aan de als maar vernieuwende bedreigingen van onze westerse mores door niet alles wat ons door de commercie voorgeschoteld wordt kritiekloos maar op te vreten en wanneer het fout gaat beseffen dat 'we' altijd ver achter de feiten aanlopen.
Alleen al als keihard voorbeeld: hoe de nuchtere industrie miljoenen per jaar uitgeven om via oneindige reclames de domme massa, die daar zich nauwelijks van bewust is, met groot succes weten aan te zetten hun producten daardoor meer te kopen dan zonder die digitale en media reclames. Of dacht je dt die bedrijven daar geen heel goed zicht op hebben hoe hun omzet stijgt na weer een spot op tv voor zoveel geld? We strijden dus over dat ik beweer dat de kinderen zeer ernstig beïnvloed worden door hun agressieve videocames speciaal wanneer zij in hun pubertijd/generatieconflict zijn beland, terwijl jij denkt dat de oorzaak in het falen van de opvoeders zowel thuis als buitenhuis. Hoe onrealistisch is dit niet wanneer je het leven kent van ouders met 3 kinderen met beide een goede baan?
Zelfs wanneer een ouder niet werkt kan nooit alsmaar zomaar over de schouder van hun kinderen kijken wat ze allemaal op hun computer uitvogelen en al helemaal niet wanneer hun kinderen ook bij vriendjes en vriendinnetjes mogen logeren. Wil je mega bonje met je kinderen, wie je aldoor geleerd hebt om meer en meer eigen verantwoording en zelfstandig te worden voor zij over een X aantal jaren hun nest gaan verlaten, dan moet je politieagentje gaan spelen tijdens hun pubertijd. Ja, dan ben je ze heel gauw kwijt, als je dat wilt. Je hebt in mijn visie geen reëel beeld van de reden waarom die puber die leraar zo benaderde. Want dat is waar ik op reageerde met mijn link naar de agressieve videogames in ieder huis en oncontroleerbaar voor de ouders die after all hun gezin bij elkaar willen houden.

wilfred degens
Forum fan

Bericht door wilfred degens » 06 feb 2016 15:36

Godver....., waar zit ik nu weer op?
Wie bepaalt hier nu het onderwerp waarin hij/zij al geschreven heeft? De moderator, of de vrijdenker waar hij nog wel of niet meer in wil schrijven?
Ik reageerde met al mijn reacties in het topic over de radicalisering in de klas! Niet in dit nieuwe, weer even door de moderator veranderde topic, waardoor de inhoud van het onderwerp een heel andere context krijgt en mijn hier al gegeven reacties niet meer slaan op mijn kijk op het almaar excessief agressievere gedrag in en buiten de klassen. :evil:

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 06 feb 2016 15:46

:D Goed lezen waar je op reageert...
Wat betreft commercie/reclame: =D> Hier mag wat mij betreft, als de commercials beginnen, de TV uit, maar dat zou betekenen dat deze nooit aan kan.
Ik zou zelf een goed orthodox gereformeerde zijn. Die TV is het eerste dat de deur uit gaat. Feit is dat de kinderen er toch nog hun plezier uithalen. Plezier wat wij volwassenen ons niet meer kunnen voorstellen omdat wij ook niet meer weten dat we indiaantje en cowboytje gespeeld hebben.
Wat het topic betreft. Er wordt hier in huis besproken wat wel/niet wenselijk is. En natuurlijk doen kinderen dingen die de ouders liever niet zouden zien. Maar wederom: Deden wij dat nooit? Hoort dat niet bij de ontwikkeling naar volwassenheid? In grote lijnen moet kinderen weer bijgebracht worden waar het om draait. En dat is dus niet succes, carrière en geld alleen. Maar computerspelletjes horen er anno 21e eeuw gewoon bij.
Laatst gewijzigd door dikkemick op 06 feb 2016 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Philip K. Dick

Maria
Moderator

Re: Agressie van de de jeugd in het algemeen en in de klas.

Bericht door Maria » 06 feb 2016 16:48

wilfred degens schreef:Wie bepaalt hier nu het onderwerp waarin hij/zij al geschreven heeft? De moderator, of de vrijdenker waar hij nog wel of niet meer in wil schrijven?
Nogmaals: Lees eens de huisregels.
Nu vwb. het offtopic reageren.
Ook aangaande protesten tegen het beheer. Die kunnen in het forum Feedback van deelnemers naar Forumbeheer.,

Het off topic gaan was al veel eerder en ook structureel begonnen.
Daarom nog meer afgesplitst en weer samengevoegd.
Ik hoop dat het nu weer wat meer een samenhangend geheel is geworden.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 06 feb 2016 22:03

wilfred degens schreef:
lost and not found yet! schreef:Ben oprecht blij dat ik bewust geen kinderen heb! :D Ga maar weer los!
Verstandige keus (hoop ik voor jou) van jou! Zeker milieu vriendelijk te noemen, maar die invalshoek klopt niet bij jou bij je sigaar.
Voor kinderen krijgen is het beter eerst zelf volwassen te worden. Want hoe voed je je kind op wanneer je zelf dat egocentrisch kind nog bent?
Wat mag je dan een redelijke staat van volwassen noemen? Wanneer je al je verantwoordelijkheden om een humaan mens te zijn probeert te herkennen en te dragen in je dagelijks sociale gedrag. Ik was ook Davidoffs No 2, Louixs en Hajenius sigaren gewend te roken in navolging van mijn mannelijke familieleden. Allemaal mee gestopt om mijn volwassen geworden verantwoorde sociale redenen. Ik bijt nu alleen nog op een stokje zoethout. Volwassen worden is een leven durend proces.
Dus, het is altijd een gok wat je van je opvoeden terecht brengt alleen al omdat je met je familie niet op een eigen eiland woont noch tussen de mensen op zo'n eiland zou willen wonen. Het probleem waar niemand aan ontkomt zijn de ontelbare invloeden van de wereld om je heen in deze tijd. Je kind leert het meest van de wereld om hen heen en niet zo veel van je beste bedoelingen als ouders.
En wat heeft dat met mijn sigaar te maken? Jij gaat me toch niet vertellen dat zoethout eten beter is? En denk je echt dat ik sigaren rook? Ja? Foute gevolgtrekking! Nee? Ook fout! Daar ga je weer met je juiste analyses!
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.
Wil je gelukkig zijn of gelijk hebben? Yolanda

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 08 feb 2016 02:07

wilfred degens schreef:
A: Het is 8.15 uur op mijn klok.
B: Ik vroeg naar de volgorde van belangrijkheid. Ik kan ze nergens terug vinden.
C: Een redelijk verstand heb ik niet, want u had reeds de conclusie getrokken dat ik naief was...
Hé dikkemick,
A: zou ik uit de box gedacht misschien de tijd op je avatar bedoeld kunnen hebben?
B: Jah, zou je je gevraagde ook liever nog alles op alfabetische volgorde willen hebben? En daarna nog even fonetisch?
C: Jôh dikkemick, in mijn prille begin hier dacht ik dat we dikkemick waren maar hoe kunnen slechts de woorden van een illusie mens, die dat al van zichzelf bij het voorstellen meedeelde te zijn, je zo serieus raken dat je niet meer zijn opmerkingen in het geheel van deze, zonder heldere reden, controversiële topic kan zien en plaatsen met een knipoog naar de illusie man en vooral naar jezelf?
Zoals ik al relativerend ook nog opmerkte ben ik eveneens volgens mijn vrienden af en toe wel eens naïef, maar dat vinden zij nou juist zo leuk aan mij. Koester nooit je vermeende wrok of boosheid, maar geef jezelf en iedereen een 2de en meerdere kansen te groeien. Ik reageer altijd sarcastisch secondair, want wie kan en doet dat in mijn geval in dat topic niet? Pilsje? Ik proost dan op alle boze mensen op mijn manier van reageren waarin ik ongekunsteld mezelf ben, anders kan ik niet communiceren. Op flaporen word je hier toch ook niet veroordeeld, erik en vijvermaatjes?
Als je meent de antwoorden al gegeven te hebben, verwijs er dan na met een link! Ik kan zo ook nergens vinden. Als je meent dat de oorzaken zo belangrijk zijn, dan mag je ze best nog een tweede keer noemen. We zitten hier niet op het forum om zoekspelletjes te spelen! Peter van Velzen
Ik wens u alle goeds

wilfred degens
Forum fan

Bericht door wilfred degens » 08 feb 2016 21:28

Als je meent de antwoorden al gegeven te hebben, verwijs er dan na met een link! Ik kan zo ook nergens vinden. Als je meent dat de oorzaken zo belangrijk zijn, dan mag je ze best nog een tweede keer noemen. We zitten hier niet op het forum om zoekspelletjes te spelen! Peter van Velzen
Als je ook mij alle goeds wenst, moet je me niet nog meer vragen naar wat ik in mijn vrijdenken stelde als een zeer weinig belicht en verwaarloosd feit binnen het gezin n.m. wanneer het plotseling door agressie uit de hand van de ouders met hun kinderen gaat lopen. Geen zoekspelletjes omdat niet iedereen in staat is om te begrijpen waar het bij een reaguurder om gaat? Aan de eis om weer en weer hetzelfde te betogen bevalt mij niet. Jou wel?

Ook alle goeds toegewenst.
Laatst gewijzigd door wilfred degens op 08 feb 2016 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 08 feb 2016 21:31

En in begrijpelijk Nederlands?
Ik kan er geen touw aan vastknopen. Wat zeg je nou?
Philip K. Dick

Plaats reactie