"Feit blijft dat de jeugd de toekomst heeft en respect opbrengen voor anderen kun je leren. Disrespect ook." En zijn degelijk onderwijs als oplossing tegen het vergevorderde en tomeloze generatieconflict waar dat videootje een voorbeeld van demonstreerde? Er moet toch een oorzaak bestaan voor deze, sinds die videospelletjes de kindermarkt wisten te veroveren, hoeveelheid aan agressievere reacties die veel van onze jongeren al op zeer jonge leeftijd vertonen naar elkaar en hun opvoeders? Of is deze link alleen mij opgevallen?
Het vermoeden aan zekerheid grenzend bestaat al langer dat agressieve spelletjes ook het kind agressiever en veel brutaler maken. Vooral wanneer agressief gedrag in het spel beloond wordt, kan dit steeds makkelijker tot het normaal vinden van agressie gaan leiden. Voor agressieve televisie-programma's is hiertussen al een verband vast gesteld. Het verband tussen agressie en agressieve spelletjes werd al in 2005 onderzocht. Helaas kan ik niet zo gauw het resultaat van deze logica vinden. Maar voor mijn freethinking staat dat vast als een paal boven water. Onderwijs leert denken, niets van sociaal en asociaal gedrag en vooral het leren omgaan met je eigen gevoelens. Geen leraar die zich in klassikaal onderwijs zich daar aan waagt zonder razende ouders ook nog over zich heen te krijgen.