Agressie van de de jeugd in het algemeen en in de klas.

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

vegan-revolution
Superposter

Agressie van de de jeugd in het algemeen en in de klas.

Bericht door vegan-revolution » 04 feb 2016 14:29

Maria schreef:Dit betekent dat we nu niet alweer alleen moeten zeggen, dat opvoeding alleen de taak is van ouders.
We weten nu dat als we kinderen tot volwaardige geëmancipeerde mensen op willen zien groeien in onze maatschappij, dat extra aandacht zal eisen.
Dit betekent dat er een enorme taak ligt bij mensen die, mede, kinderen naar volwassenheid begeleiden.
Tsja, maar hoe kun je als docent in de praktijk het beste omgaan met zoiets als dit :

Denken "wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Maria
Moderator

Re: Radicalisering in de klas

Bericht door Maria » 04 feb 2016 14:45

Je mag ook de filmpjes laten zien van ambulance personeel dat wordt gemolesteerd, door welke kleur dan ook.

Deze jongeman is blijkbaar vaak bij de arm gepakt, maar slaat niet, ook al heft hij (al) zijn arm als hij niet direct zijn zin krijgt.
Dat is, denk ik, wat deze docent probeert te voorkomen, een escalatie.

Als je kinderen niet voor hun 12e hebt geleerd wat wel en niet kan, ben je te laat.
Op het moment dat je een kind niet meer bij de arm kunt pakken, om terug te zetten op zijn plaatst, ben je te laat.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

kiks
Bevlogen

Bericht door kiks » 04 feb 2016 15:16

Ik denk dat die docent verstandig gehandeld heeft. Een boos kind, zoals in het filmpje is vaak niet te corrigeren. Escalatie vermijden heeft dan prioriteit. Het vervolgtraject, in samenspraak met ouders/verzorgers, kan wel veranderingen in gedrag veroorzaken. En niet..., dan maar schorsen voor (on)bepaalde tijd of desnoods een verwijderingstraject inzetten. Het is trouwens niet een specifiek aan Marokkanen of welke etniciteit te koppelen probleem, en het komt maar al te vaak voor helaas.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 04 feb 2016 15:37

Het is natuurlijk gemakkelijk om aan de zijlijn te verkondigen wat docenten zouden moeten doen en laten. Maar ga er maar aan staan in de praktijk. Dat blijkt niet mee te vallen, getuige het volgende bericht :

Burn-out neemt toe in onderwijs

Daaruit :
Maar liefst één op de vijf mensen in het onderwijs kampt namelijk met burn-out klachten. Het percentage vertoont bovendien een stijgende lijn, zo blijkt uit een vergelijking met eerdere jaren. Het lag rond de 18 procent en is in 2014 opgelopen tot boven de 21 procent.

Daarmee is het onderwijs kampioen werkdruk
Verder scoort het onderwijs ook het hoogste op onderdelen als heel veel werken en emotionele uitputting. Verder hebben scholen het meeste last van ‘pesten door klanten’, wat te vertalen valt als agressie van de kant van ouders en leerlingen.
Denken "wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

kiks
Bevlogen

Bericht door kiks » 04 feb 2016 16:06

Mijn ervaring is, dat het werken met kinderen meestal niet de oorzaak is van het ervaren van hoge werkdruk. De zaken er om heen wel. De maatregelen die van bovenaf op het personeel worden neergelaten zijn vaak oorzaak van moedeloosheid. De klassen worden steeds groter, de te grote verschillen in mogelijkheden en bijpassende individuele aanpak van leerlingen, waar geen rekening mee wordt gehouden, het niet serieus genomen worden door leidinggevenden, die vaak nog slechts bezig zijn hun eigen positie te bewaken, de desinteresse van ouders voor hun schoolgaande kind, vergadercultuur regeldruk en scoringsdwang, het zijn allemaal zaken die het vak er niet leuker op maken. En zo zijn er nog wel wat belemmerende factoren te benoemen zijn. Vroeger was de docent de koning in zijn lokaal, waar overigens wel het een en ander op aan te merken was. Tegenwoordig is de docent slechts onderdeel van het vastlopende zichzelf in stand houdende imo ontspoorde systeem, dat puur gericht is op de afrekenende prestatie-eisen, en is er bijgevolg maar weinig tijd en oog meer voor de zaken die voor leerlingen hoogst belangrijk zijn. Weer mijn ervaring: leerlingen willen gehoord en gezien worden, en als je in staat bent om dat hoog op je prioriteitenlijstje als docent te zetten, heb je waarschijnlijk een fantastische tijd in het onderwijs. M.a.w. je staat midden in je klas in plaats van (waartoe je vaak gedwongen wordt) vóór de klas.

Groet

kiks
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 04 feb 2016 18:50

Weer terug naar het anti-autoritaire onderwijs, de leraar bij de voornaam noemen, leerlingen inspraak in de lesinhoud?
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 04 feb 2016 19:00

Vilaine schreef:Weer terug naar het anti-autoritaire onderwijs, de leraar bij de voornaam noemen, leerlingen inspraak in de lesinhoud?
Dit is onderdeel van het probleem. "JIJ dit, JIJ dat".
Een rokende autoritaire leraar met een Spaans rietje voor de klas hoeft van mij niet, maar zoals gebruikelijk slaat alles weer door naar de andere kant.
De inhoud van de lessen kan wat mij betreft eens goed onder de loep worden genomen, maar ook de verhoudingen (en disciplinaire maatregelen) in de klas. Feit blijft dat de jeugd de toekomst heeft en respect opbrengen voor anderen kun je leren. Disrespect ook.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

kiks
Bevlogen

Bericht door kiks » 04 feb 2016 19:41

Vilaine schreef:Weer terug naar het anti-autoritaire onderwijs, de leraar bij de voornaam noemen, leerlingen inspraak in de lesinhoud?
Nee, maar wel meer aandacht voor dat wat de leerling bezighoudt en niet alleen voor datgene wat ze voorgeschoteld krijgen. Zorgen dat de leerlingen weten dat ze grote verantwoordelijkheid hebben in hun eigen ontwikkeling. Oog voor belemmerende zaken zorgt er imo voor dat leerlingen zich een persoon voelen en niet nummer zoveel op de klassenlijst. Ik ben ervan overtuigd dat veel schoolmeesters graag zo zouden willen werken, maar de prestatie- en afrekencultuur in combinatie met veel te grote groepen en een overdosis aan contacturen werken belemmerend en dat kan imo al snel tot frustratie of erger bij de juf of meester leiden.

Groet

kiks

wilfred degens
Forum fan

Bericht door wilfred degens » 04 feb 2016 20:53

Waar ik nooit iets over lees binnen dit vraagstuk van hoe die pubers zo agressief en respectloos tegenover de hele oudere generatie geworden zijn is n.m.m. de invloed al zoveel jaren vanaf hun kleuterjaren van hun heel vaak, niet door de ouders te controleren, agressieve videospelletjes. Ik vermoed dat niemand in twijfel trekt hoe onze godsdienstlessen, zelfs nadat we ons geloof hebben verlaten, nog heel diepe waarden en normen in onze levenshouding hanteren die toch onbewust aan onze godsdienstlessen gerelateerd kunnen worden.
In ons geval in positieve zin. Zo veronderstel ik in tegenovergestelde negatieve zin, dat hun identificatie met de schietende en moordende hoofdrolspeler in allerlei agressieve varianten en keer op keer bij ieder open en kwetsbaar kind zeer drempel verlagend gaat werken. Met name in hun generatieconflict wat ieder kind doormaakt, te beginnen thuis en spoedig uiteraard tegenover ieder volwassen gezag. Zoveel jaren hebben kinderen bij zoveel zeer werk en eigen leven geoccupeerde, egoïstische ouders op hun computers, tijdens hun afwezigheid of bij vriendjes, hun gang kunnen gaan.
Wat vinden hier de experts in het onderwijs van? Zie ik dit weer helemaal fout?
Ik plant gedachtes en ideeën, maar nooit zonder een vraagteken. Niet ik ben van belang om op te reageren, maar alleen mijn reacties staan open voor opbouwende kritiek, zonder stigmatiserende op- en aanmerkingen.

wilfred degens
Forum fan

Bericht door wilfred degens » 05 feb 2016 09:11

De analyse en benaderingen worden ook hier als bij de meeste huisartsen bij klachten als slechts het symptoom bestrijden en behandeld. De oorzaken zouden voor de oplossers het meest urgent interessant moeten zijn. Maar dweilen met de ongewijzigd wagenwijd openstaande kraan houdt de theekransen spraakzaam. We zullen ook eens de hand in eigen boezem moeten steken..... :roll:
Ik plant gedachtes en ideeën, maar nooit zonder een vraagteken. Niet ik ben van belang om op te reageren, maar alleen mijn reacties staan open voor opbouwende kritiek, zonder stigmatiserende op- en aanmerkingen.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 05 feb 2016 16:41

En wat zijn die oorzaken (in volgorde van belangrijkheid)?
Philip K. Dick

wilfred degens
Forum fan

Bericht door wilfred degens » 05 feb 2016 17:01

dikkemick schreef:En wat zijn die oorzaken (in volgorde van belangrijkheid)?
Het is 14.41 uur op uw klok. Daar vraag ik toch ook niet naar? De antwoorden op die vraag heb ik n.m.m. voldoende omschreven voor een goede lezer met een redelijk verstand en een schone spiegel in huis wanneer hij/zij (terug)kijkt naar zijn/haar eigen kinderen in die leeftijd, waarin zijzelf mogelijk heel veel tekort geschoten zijn bij de introductie van de computerspelletjes in het leven van hun kinderen. Met name wat voor spelletjes op den duur je kinderen m.n. de jongens nog wel zo leuk vonden in hun identificatie schietpartijen, waar heel weinig ouders voldoende kijk op hadden en daar tegenover veel teveel kinderen door werden en zijn opgevoed. Want de computer voedt je kinderen meer op dan jezelf uit een jeugd zonder computers ooit voor mogelijk houdt en hield.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 05 feb 2016 17:32

wilfred degens schreef:
dikkemick schreef:En wat zijn die oorzaken (in volgorde van belangrijkheid)?
Het is 14.41 uur op uw klok. Daar vraag ik toch ook niet naar? De antwoorden op die vraag heb ik n.m.m. voldoende omschreven voor een goede lezer met een redelijk verstand en een schone spiegel in huis wanneer hij/zij (terug)kijkt naar zijn/haar eigen kinderen in die leeftijd, waarin zijzelf mogelijk heel veel tekort geschoten zijn bij de introductie van de computerspelletjes in het leven van hun kinderen. Met name wat voor spelletjes op den duur je kinderen m.n. de jongens nog wel zo leuk vonden in hun identificatie schietpartijen, waar heel weinig ouders voldoende kijk op hadden en daar tegenover veel teveel kinderen door werden en zijn opgevoed. Want de computer voedt je kinderen meer op dan jezelf uit een jeugd zonder computers ooit voor mogelijk houdt en hield.
A: Het is 8.15 uur op mijn klok.
B: Ik vroeg naar de volgorde van belangrijkheid. Ik kan ze nergens terug vinden.
C: Een redelijk verstand heb ik niet, want u had reeds de conclusie getrokken dat ik naief was...
Philip K. Dick

wilfred degens
Forum fan

Bericht door wilfred degens » 05 feb 2016 19:45

A: Het is 8.15 uur op mijn klok.
B: Ik vroeg naar de volgorde van belangrijkheid. Ik kan ze nergens terug vinden.
C: Een redelijk verstand heb ik niet, want u had reeds de conclusie getrokken dat ik naief was...
Hé dikkemick,
A: zou ik uit de box gedacht misschien de tijd op je avatar bedoeld kunnen hebben?
B: Jah, zou je je gevraagde ook liever nog alles op alfabetische volgorde willen hebben? En daarna nog even fonetisch?
C: Jôh dikkemick, in mijn prille begin hier dacht ik dat we dikkemick waren maar hoe kunnen slechts de woorden van een illusie mens, die dat al van zichzelf bij het voorstellen meedeelde te zijn, je zo serieus raken dat je niet meer zijn opmerkingen in het geheel van deze, zonder heldere reden, controversiële topic kan zien en plaatsen met een knipoog naar de illusie man en vooral naar jezelf?
Zoals ik al relativerend ook nog opmerkte ben ik eveneens volgens mijn vrienden af en toe wel eens naïef, maar dat vinden zij nou juist zo leuk aan mij. Koester nooit je vermeende wrok of boosheid, maar geef jezelf en iedereen een 2de en meerdere kansen te groeien. Ik reageer altijd sarcastisch secondair, want wie kan en doet dat in mijn geval in dat topic niet? Pilsje? Ik proost dan op alle boze mensen op mijn manier van reageren waarin ik ongekunsteld mezelf ben, anders kan ik niet communiceren. Op flaporen word je hier toch ook niet veroordeeld, erik en vijvermaatjes?

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 05 feb 2016 22:13

A: Juist die avatar is beroemd om de tijd. 8.15 uur in de morgen. Daarna stond de klok stil.
B: Is geen antwoord op mijn vraag, meer een uitvlucht.
C: Ik geef je een 2e kans. De oorzaken in alfabetische volgorde aub.
Philip K. Dick

Plaats reactie