Rapport: Radicalisering in de klas

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

vegan-revolution
Superposter

Rapport: Radicalisering in de klas

Bericht door vegan-revolution » 02 feb 2016 15:06

In Discussie: Rapport "2 werelden, 2 werkelijkheden" over radicalisering in de klas. een artikel naar aanleiding van het verschijnen van het rapport Twee Werelden, Twee Werkelijkheden.

Daarin wat citaten uit het rapport, zoals deze :
Een docente burgerschap van een mbo in Amsterdam was nog maar net begonnen aan de les over discriminatie, toen een meisje met een Marokkaanse achtergrond opstond. Ze deed of ze een wapen vasthield en ermee in de rondte schoot. „Als ik een kalasjnikov had, schoot ik alle Joden dood”, riep ze.

De docente zei haar dat Joden en meisjes zoals zij veel met elkaar gemeen hadden. Ze vroeg haar zich in te leven in een willekeurig Joods meisje van vijf jaar uit Amsterdam. Geen spoor van empathie. Het meisje wist alleen: de Joden moeten dood. Andere studenten, leerlingen van Turkse komaf en niet-moslima’s, begonnen hun klasgenoot bij te vallen. De Surinaamse studenten hielden hun mond. Aan het eind van de les kwam de boze leerling naar de docente toe. Ze was nu helemaal rustig en hoopte dat de docente op het goede pad zou komen. „Dat gun ik u.”
Een deel van het commentaar in het artikel luidt als volgt :
Het huidige vluchtelingendebat vind ik verziekt en de PVV biedt geen enkele oplossingen. Rechtse media zoals Geenstijl zaaien alleen haat en polarisatie. Dit soort verhalen hoor je vanuit die hoek al vaker, maar ik zag dit altijd als incidenten en vooral als voer om alle moslims weg te zetten als terroristen.
Toch knaagt het er voor eerst iets na het lezen van dit rapport bij mij. Dit is officieel rapport van de overheid en nota bene geschreven door een journalist die werkte voor de Groene.
Betekent dit nu dat steeds meer mensen die doorgaans nogal luchtig deden over integratieproblemen nu eindelijk ook gaan inzien dat deze integratieproblemen veel ernstiger zijn dan oorspronkelijk door hen verondersteld werd?
Denken "wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

dikkemick
Ontoombaar

Re: Radicalisering in de klas

Bericht door dikkemick » 02 feb 2016 15:31

Of je integreert of je gaat!
En met integreren bedoel ik dan niet dat je je geloof vaarwel moet zeggen, wel dat je je geloof (zoals in dit geval) moet bijstellen. Respect voor andersdenkenden hoort bij integreren. Je mag het oneens zijn met anderen, je blijft (verbaal ook) met je poten van ze af! Misschien moet er wel sociale controle in moskeeën en kerken komen?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 02 feb 2016 16:40

Een veelzeggend rapport.
Ook doordat in het voorwoord van minister Bussemaker duidelijk wordt waar het fout gaat. De politiek laat signalen uit de praktijk domweg links liggen: ze geeft aan dat Bildung belangrijk is, een docent geeft in het rapport aan dit juist nutteloos is.
Ik denk dat er maar 1 oplossing is, en realiseer me direct dat de politiek deze oplossing niet aan durft: afschaffing van onderwijs op religieuze basis.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

wilfred degens
Forum fan

Bericht door wilfred degens » 02 feb 2016 16:43

Misschien moet er wel sociale controle in moskeeën en kerken komen?
'Dat' is nog eens een suggestie waar NL wat aan heeft! Maar eh, hoe dacht je, zonder zelf gefrustreerd te zijn, dat te verwezenlijken? Ik zie het al voor me, voor ze de bidruimtes in mogen iedere keer een sociale controle onder 2 ogen met wie? En welke criteria dacht je daarvoor te gebruiken?
Ik heb wel een effectieve. Iedere moslim die in ons land zich wil vestigen - en al heeft gevestigd - onder ede te laten beloven op de koran zich te onderwerpen aan het Nederlandse wetboek. Onze cultuur te zullen respecteren alsof het de hunne al is.
Wél uitvoerbaar en wie dat niet doet, zonder pardon melden bij de vreemdelingen politie en retour naar een moslimland.
http://www.elsevier.nl/Nederland/nieuws ... ER218625W/" onclick="window.open(this.href);return false;
De situatie is veel erger met de moslims binnen onze cultuur dan de geïntegreerde, brave en succesvolle moslims hun permanente verblijven voor allemaal nog kunnen rechtvaardigen.
Hoe lang gaat dit nog verder bergafwaarts? Beste is om een open ticket Montevideo te boeken voor wanneer de hel in ons land gat losbarsten o.l.v. onze regering en hun Brusselse bazen. Iedere maatregel die wel van toepassing zou kunnen zijn lijkt mij nu al veel te laat uitvoerbaar.
Ik plant gedachtes en ideeën, maar nooit zonder een vraagteken. Niet ik ben van belang om op te reageren, maar alleen mijn reacties staan open voor opbouwende kritiek, zonder stigmatiserende op- en aanmerkingen.

wilfred degens
Forum fan

Bericht door wilfred degens » 02 feb 2016 16:48

Dat beloof ik schreef: Ik denk dat er maar 1 oplossing is, en realiseer me direct dat de politiek deze oplossing niet aan durft: afschaffing van onderwijs op religieuze basis.
Gelijk heb je maar onze democratische politieke moraal staat ons ook daar weer in de weg.
Banksaldo en enkele reis naar Uruguay!
Ik plant gedachtes en ideeën, maar nooit zonder een vraagteken. Niet ik ben van belang om op te reageren, maar alleen mijn reacties staan open voor opbouwende kritiek, zonder stigmatiserende op- en aanmerkingen.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 02 feb 2016 17:20

Dat beloof ik schreef: Ik denk dat er maar 1 oplossing is, en realiseer me direct dat de politiek deze oplossing niet aan durft: afschaffing van onderwijs op religieuze basis.
Die partij krijgt mijn stem!
Philip K. Dick

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 02 feb 2016 17:23

De schoolwaar het om gaat was vast geen islamitische school. De kinderen zullen het ook niet zelf bedacht hebben. Waarschijnlijk zijn het ook kinderen van de 3de en 4de generatie in Nederland.
Ze leren het kennelijk thuis en in de moskee en het verspreidt zich onder geloofsgenootjes, want ze gaan niet om met ongelovigen.
Hoe moet je dat in 'gods/allahsnaam" doorbreken?

Het onderwijs zou inderdaad voor iedereen verplicht 'openbaar onderwijs' moeten zijn. En hoe moeilijk ook, ze maar murw beuken door je normaal te blijven gedragen en je niet steeds meer aan te passen aan de islam.
Draag je een V-hals war moslims niet tegen kunnen? Blijven doen. Draag je een getailleerde bloes of jurk waar moslims ook al niet tegen kunnen? Blijven dragen. Willen ze geen hand geven? Negeer ze maar. Want wie wil geen contact met wie?
Kun je niet tegen schilderijen met vrouwen? Laten hangen.
Misschien wel verbieden van schaaps- en rundvlees. Verplichte consumptie van varkensvlees gaat misschien wat ver.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

kiks
Bevlogen

Bericht door kiks » 02 feb 2016 17:25

wilfred degens schreef: Ik heb wel een effectieve. Iedere moslim die in ons land zich wil vestigen - en al heeft gevestigd - onder ede te laten beloven op de koran zich te onderwerpen aan het Nederlandse wetboek.
Met als doel?
Onze cultuur te zullen respecteren alsof het de hunne al is.
Wat is dat eigenlijk, onze cultuur? Ah, ik zie in je volgende opmerking iets dat tot onze cultuur behoort?
Wél uitvoerbaar en wie dat niet doet, zonder pardon melden bij de vreemdelingen politie en retour naar een moslimland.
Dat melden bij de vreemdelingenpolitie, daar hebben we een eigenaardige ervaring mee.
Maar volgens jou uitvoerbaar. :shock:

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 02 feb 2016 18:24

wilfred degens schreef: Ik heb wel een effectieve. Iedere moslim die in ons land zich wil vestigen - en al heeft gevestigd - onder ede te laten beloven op de koran zich te onderwerpen aan het Nederlandse wetboek
Dat gaat niet. Veel moslims dulden geen gezag over de koran.
Daarnaast lijkt het mij beter om geen eed meer te accepteren, maar alleen persoonlijke beloftes.
Bij een eed wordt de hulp van een imaginair wezen afgesmeekt, bij een belofte beloven mensen zelf.
Als er dan stront aan de knikker is zijn mensen daar ook persoonlijk op aanspreekbaar.

Was getekend,
Dat beloof ik.
wilfred degens schreef:]Onze cultuur te zullen respecteren alsof het de hunne al is.
Iedereen houdt zich aan de Nederlandse wetten, that's all. Je kun niet van moslims eisen André Hazes te respecteren.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

FransP
Forum fan

Bericht door FransP » 02 feb 2016 18:53

Dat beloof ik schreef:
wilfred degens schreef: Ik heb wel een effectieve. Iedere moslim die in ons land zich wil vestigen - en al heeft gevestigd - onder ede te laten beloven op de koran zich te onderwerpen aan het Nederlandse wetboek
Dat gaat niet. Veel moslims dulden geen gezag over de koran.
Daarnaast lijkt het mij beter om geen eed meer te accepteren, maar alleen persoonlijke beloftes.
Bij een eed wordt de hulp van een imaginair wezen afgesmeekt, bij een belofte beloven mensen zelf.
Als er dan stront aan de knikker is zijn mensen daar ook persoonlijk op aanspreekbaar.

Was getekend,
Dat beloof ik.
wilfred degens schreef:]Onze cultuur te zullen respecteren alsof het de hunne al is.
Iedereen houdt zich aan de Nederlandse wetten, that's all. Je kun niet van moslims eisen André Hazes te respecteren.
Ik meen trouwens dat in de koran staat dat je een belofte of eed tegenover een niet gelovige, niet hoeft te respecteren.
Stond in het boek de duivelsverzen van Rushdie. Wat ik op dit moment even niet kan terug vinden. Heb poos geleden een hoop boeken in dozen gedaan om ruimte te creëren.
Wil God het kwaad voorkomen, maar kan Hij het niet? Dan is Hij niet almachtig.
Kan Hij het wel, maar wil Hij het niet? Dan is Hij kwaadwillig
Kan Hij het wel en wil hij het ook? Waar komt dan het kwaad vandaan?
Kan Hij het niet en wil Hij het niet? Waarom noemen we Hem dan God?"

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 02 feb 2016 19:16

Dat beloof ik schreef:Iedereen houdt zich aan de Nederlandse wetten, that's all.
Dat is alles. Dus wanneer er in een klas geroepen wordt "de joden moeten dood" waarna er vanuit een groot deel van de klas luide bijval met applaus volgt dat gewoon laten voor wat het is?
Denken "wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

wilfred degens
Forum fan

Bericht door wilfred degens » 02 feb 2016 20:01

@kiks
Met als doel?
Voor de waarde die zij aan een eed op Allah waard vinden.
Wat is dat eigenlijk, onze cultuur? Ah, ik zie in je volgende opmerking iets dat tot onze cultuur behoort?
De Zwitsers zijn met diezelfde door mij bedoelde aanpak toch ook geen cultuurbarbaren!
Geen spijkers op laag water met hakenkruizen gaan zoeken in mijn reactie s.v.p.

@Frans P en Dat beloof ik
Ik respecteer onze cultuur maar ...,ik hou ook niet van André Hazen. Ik tolereer die geluiden wel en zie die als leuk voor een andere subcultuur dan de mijne waar ik mij in thuis voel.

Dat zij zich niet aan een eed hoeven te houden tegenover een ongelovige wist ik niet! Nieuw inzicht voor mij. Maar waar de een zich niet aan houdt hoeft nog niet te betekenen dat zij dat ook allemaal niet zullen doen. Immers onder de moslims zijn ook zoveel verschillende graden van beleving en uitleg van hun koran.

FransP
Forum fan

Bericht door FransP » 02 feb 2016 20:15

Dat zij zich niet aan een eed hoeven te houden tegenover een ongelovige wist ik niet! Nieuw inzicht voor mij. Maar waar de een zich niet aan houdt hoeft nog niet te betekenen dat zij dat ook allemaal niet zullen doen. Immers onder de moslims zijn ook zoveel verschillende graden van beleving en uitleg van hun koran.
Eens, maar hoe weet je welke gradatie van beleving ze hebben, als ze kunnen terug grijpen naar deze regel, wanneer ze maar willen.?
Wil God het kwaad voorkomen, maar kan Hij het niet? Dan is Hij niet almachtig.
Kan Hij het wel, maar wil Hij het niet? Dan is Hij kwaadwillig
Kan Hij het wel en wil hij het ook? Waar komt dan het kwaad vandaan?
Kan Hij het niet en wil Hij het niet? Waarom noemen we Hem dan God?"

kiks
Bevlogen

Bericht door kiks » 02 feb 2016 20:36

wilfred degens schreef:@kiks
Met als doel?
Voor de waarde die zij aan een eed op Allah waard vinden.
Wat is dat nou voor een antwoord. Het is niet verplicht om je geloof of overtuiging bekend te maken. Een eed op welk religieus boek dan ook heeft dan ook niets om het lijf. En gelukkig hoeven we niet allemaal een eed af te leggen op wet en of grondwet, op straffe van wegzending. Waarom iemand met een andere geografische afkomst of andere cultuur iets dergelijks wel zou moeten doen ontgaat mij, al zie ik wel de bedreiging die iets dergelijks zou inhouden. IS voert dit in extreme vorm ook uit: bekeer of ...kop eraf. Dwang kan dus effectief zijn, maar of je dat moet wensen? Ik niet.
De Zwitsers zijn met diezelfde door mij bedoelde aanpak toch ook geen cultuurbarbaren!
Geen spijkers op laag water met hakenkruizen gaan zoeken in mijn reactie s.v.p.
Dat doe ik dan ook niet, en ik heb het ook niet over cultuur-barbarisme. Wel over je opmerking m.b.t. wegsturen en de link met onze cultuur. Ik laat je bij deze weten dat dit ik het wegsturen niet als een verschijnsel zie dat tot onze cultuur behoort, al zouden sommigen daar wel een voorstander van zijn.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 02 feb 2016 20:42

http://frankrijk.nlambassade.org/you-an ... steem.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Noot: Het overgrote deel van de privé-scholen werkt onder contract met de overheid ('sous contrat'). Het onderwijzend personeel wordt door de overheid betaald en het lesprogramma moet overeenstemmen met dat van de openbare scholen.
Philip K. Dick

Plaats reactie