Rusland actief in Syrië

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

lanier
Superposter

Rusland actief in Syrië

Bericht door lanier » 10 sep 2015 12:55

De Amerikanen, westerse leiders en de NAVO schijnen nogal bezorgd te zijn over de aanwezigheid van Russen in Syrië:
http://www.nu.nl/buitenland/4122695/zor ... syrie.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Om de haverklap duiken er nu berichten op over dit onderwerp, meestal gaat het erover dat men niet wil dat Rusland op eigen houtje optreedt, maar dat ze eventueel wel aan de coalitie mogen meedoen.

Ondertussen schijnen hoge Amerikaanse militaire officieren de resultaten een stuk rooskleuriger te doen lijken dan ze daadwerkelijk zijn:
http://www.telegraph.co.uk/news/worldne ... rking.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dus het louter bombaderen vanuit de lucht zet nog weinig zoden aan de dijk. Dat lijkt me ook logisch omdat in veel gevallen IS opereert vanuit kleine groepen. Een konvooi bombarderen is één, maar twee terroristen op een brommer is van een hele andere orde. IS en aanverwante groepen hebben geleerd de afgelopen 20 jaar hoe ze geen makkelijk doelwit moeten zijn voor bombardementen. Het enige succes wat ik zo kan noemen is de slag om Kobani, wat grotendeels te danken is aan de bombardementen én de Koerdische troepen op de grond. Andere grote steden zoals Mosul en Ramadi zijn nog steeds in handen van IS.

De Russen hebben er nooit een probleem van gemaakt dat ze Assad steunen. Ze hebben een basis in Tartous aan de Middelandse Zee. Dit is de enige marinebasis die Rusland heeft aan de Middellandse Zee, en daardoor voor hun van onschatbare strategische waarde. Dat zullen ze niet zomaar opgeven, iets wat de Amerikanen ook nooit hadden gedaan. Overigens beweren de Russen dat ze alleen adviseurs hebben gestuurd die het leger van Assad moeten trainen, en materieel die de Syriérs in de strijd kunnen inzetten.

Volgens mij zit de (met name) Westerse coalitie (die bestaat uit 50! landen) met de handen in de haren. Ze willen niet dezelfde fouten maken als in Irak en Afghanistan, om over Libië nog maar te zwijgen; daarvoor is nooit een offciële legitieme reden gegeven om er binnen te vallen. De oorlogen in het MO draaien om politieke religieuze overtuigingen, die je niet zomaar uitwist door het gooien van een bom. Net als dat criminelen een bepaalde overtuiging hebben, hebben deze lui ook een overtuiging die je wel kunt indammen, maar niet echt kunt uitroeien.

Het westen schijnt te denken dat de problemen in Syrië wel opgelost worden als Assad weg is en er vrije verkiezingen komen. Iedereen vrolijk en blij, net als in Libië en Irak……. Het lijkt me veel beter eerst de boel te stabiliseren en misschien is het dan het beste om Assad eerst te laten zitten, ondanks de verschrikkingen die hij op zijn kerfstok heeft. Met zijn inlichtingendienst weet hij als geen ander hoe de situatie is in zijn land. Soms is het beter dat er één crimineel heerst, dan dat je allerlei cellen hebt die met en tegen elkaar strijden. Het overzicht ben je dan al snel kwijt. Omdat deze oorlog draait om religieuze overtuigingen, krijg je nooit alle partijen op één lijn. De haat zit zo diep geworteld dat het ondenkbaar is dat er bij wijze van spreken volgend jaar vrije verkiezingen zouden zijn en dat Syrië een democratie is. Toen de tsunami in 2004 zorgde voor ellende in o.a. Indonesië, boden mensen zich vrijwillig aan om bijvoorbeeld huizen op te bouwen in dat land. Daar zaten ze niet op te wachten; er zijn zat mensen in Indonesië die willen en kunnen bouwen. Het ontbrak ze aan de materialen. Dus bemoeienissen zijn niet altijd gewenst, al helemaal niet van christelijke organisaties die moslims helpen en daarnaast een goed gesprek over God willen voeren.

Het optreden in Syrië, of eerder gezegd het ontbreken daarvan, is met name een strijd tussen Rusland en Amerika. Conflicten zijn goed voor de eigen economie; De Amerikanen hebben een defensiebudget van zo’n $600 miljard, en de Russen van $28 miljard. Dan moet er wel wat reuring zijn wereldwijd.

De foto van Aylan in de branding op het strand van Bodrum heeft voor een kentering gezorgd. Plotseling buitelen politici over elkaar heen, worden er (spontane) acties voor vluchtelingen op touw gezet, en slaat de burger met de vuist op tafel; “en nu is het godverdomme genoeg geweest!”. Dat schoot tenminste door mijn hoofd toen ik die foto zag die inmiddels onuitwisbaar in mijn geheugen staat gegrifd. Dat de Russen nu actie schijnen te ondernemen in Syrië betekent in veel gevallen een stuk enthousiasme bij de burger, hoewel nog moet blijken wat dit voor effect zal hebben. Enige sympathie hebben ze daar nu mee opgewekt en de westerse coalitie wordt daarmee neergezet als een stel amateurs die geen beslissingen durven en kunnen nemen. Plotseling lopen de Russen in de weg, terwijl er nauwelijks resultaat wordt geboekt door deze coalitie! Waarom zouden anders meer en meer mensen wegtrekken; inmiddels is de helft van de bevolking op de vlucht geslagen! Tot die foto draaide het om statistieken; zoveel miljoen mensen op de vlucht en meer dan 240.000 doden. Je kunt een bevolking (die het tot voor kort goed voor elkaar had en goed was opgeleid) niet kwalijk nemen om elders een beter heenkomen te zoeken. De mensen die het hardst schreeuwen en tegen opvang van vluchtelingen zijn, maken zelf als eerste dat ze weg komen als er iets aan de hand is. Laten we hopen dat dit jongetje niet voor niets is gestorven en voor een kentering heeft gezorgd. Dat ook grote landen als Amerika en Rusland in staat zijn in belang van de burger op te treden en niet zichzelf op de borst slaan. Obama is tot eind 2016 president; ik hoop dat hij toch nog iets gaat neerzetten waardoor mensen hem zullen herdenken. Niet alleen maar omdat hij de eerste Amerikaanse zwarte president was. Tot nu toe heb ik dat beeld wel van hem. Poetin zal nog wel enige tijd in het Kremlin zitten, van hem verwacht ik wat meer op de langere termijn, en hopelijk ook positief. Tot nu toe heeft hij gelijk gekregen over de invasies in Irak, Afghanistan en Libië.

Gerard R.
Bevlogen

Re: Rusland actief in Syrië

Bericht door Gerard R. » 10 sep 2015 13:22

Obama is voor de VS een groot president geweest. Al zal hij wellicht niet zo worden herinnerd.
Hij heeft het land (en de wereld) behoed, samen met Biden, voor een totale ineenstorting.
Er is ook nu zorg voor iedereen. En er is wel meer positiefs te melden.
Bepaalde zaken (denk b.v. aan Gitmo Guantanamo) zijn beloofd vanaf dag 1 van zijn presidentschap
maar niet uitgevoerd.

Poetin heeft Rusland weer fors op de kaart gezet. Ik hoop, dat dát goed afloopt...
We weten niet wat de Russen van plan zijn in Syrië. Het is te hopen voor ze, dat het niet wordt als
in Afghanistan...
Economisch:
De economie daar draait in Rusland weer redelijk na het verdwijnen van het communisme en de val van de muur. Maar het is voornamelijk de olie waar ze groot mee verdienen.
Alles is tijdelijk en heel iets anders dan wij denken... Niets aan te doen...

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 10 sep 2015 14:24

Ook nog: http://feeds.nos.nl/~r/nosjournaal/~3/2 ... 130/844068" onclick="window.open(this.href);return false;
De Russen zijn net zo beducht voor IS als het Westen en feitelijk iedereen..

DiMensie

Bericht door DiMensie » 13 sep 2015 01:48

.
Het Westen brengt bommen die ook op onschuldige burgers terecht komen,
en wat doen die 'stoute' Russen?
NOS schreef:
'Russische vliegtuigen met hulpgoederen in Syrië'

In Syrië zijn twee Russische vliegtuigen geland met hulpgoederen voor de bevolking. Dat melden Syrische staatsmedia.

De toestellen zouden zijn aangekomen in de stad Latakia en ze zouden 80 ton aan noodhulp bij zich hebben. Syrië ontkent met klem dat het gaat om Russische militaire steun.

Bron: 'Russische vliegtuigen met hulpgoederen in Syrië'

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 14 sep 2015 19:50

DiMensie schreef:.
.............wat doen die 'stoute' Russen?
Dit!

De spanningen tussen Rusland en de Verenigde Staten zijn de afgelopen dagen verder toegenomen, nu Rusland een luchtbrug heeft opgezet om Syrië te voorzien van wapens.
Volgens mij zijn de Russische wapenleveranties naar Syrië de afgelopen 30 jaar zeer omvangrijk te noemen en is de stroom Russische vliegtuigen, kanonnen, tanks, raketten, AK-47's, munitie en ander oorlogstuig ook na de "Arabische Lente" onverminderd doorgegaan.
Lees deze link van een paar weken geleden er ook maar op na. Het is maar een voorbeeld dus. Er is natuurlijk nog veel meer.
6 Mig-31 vliegtuigen ( Jane's Defence Weekly 16 August 2015 )

En om helemaal actueel te worden.
The Times of India: Russia building airstrip in Syria's Latakia, report says
Russia is building an airstrip in the Syrian regime's stronghold Latakia province, and has brought hundreds of technicians and military advisers to the site, a monitor said Sunday.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 14 sep 2015 20:21

Poetin ziet heel goed het gevaar van IS. Hij wil geen soortgelijke toestanden in bijvoorbeeld Tsetjenie. Moslimterroristen die worden opgeleid en aanslagen plegen in Rusland. Ook heeft Rusland één basis aan de Middellandse zee die strategisch zeer belangrijk voor hun is. Net zo belangrijk als bijvoorbeeld de luchtmachtbasis van de Amerikanen in Turkije die daarom oogluikend de bombardementen toestaan op de PKK. Je ziet daarom dat nu eerst een bruggenhoofd tot stand is gekomen tussen Rusland en die basis in Syrië. Poetin is niet zozeer vriendjes met Assad, als wel dat hij de belangen van Rusland behartigd.
In Europa staan nu West en Oost lijnrecht tegenover elkaar wat het vluchtelingenbeleid betreft. Niet hulp ter plekke of militair ingrijpen is nu belangrijk, nee het gaat om het opnemen van een paar honderd of duizend vluchtelingen meer of minder in eigen land. Politici twijfelen nu of ze moeten meesurfen op de golf van voorstanders van meer, of op de golf van minder vluchtelingen opnemen. Daar schiet geen burger in Syrië momenteel mee op. En wat doet Amerika momenteel? Ik heb zelf geen idee. Waarschijnlijk maken ze zich drukker over Donald Trump of over het zich kandidaat stellen van Kanye West voor de verkiezingen van 2020. The show must go on!

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 14 sep 2015 21:09

Als ISIS het grote gevaar is, dan zou het inderdaad het overwegen waar zijn om tijdelijk alle andere partijen te verenigen en samen met én Assad, én de Koerden, én de Turken, én de overige rebellen, én Hesbollah én de Kuds van generaal Soleimani, één front te maken tegen ISIS. Maar het probleem is dat Israël daar niet bij gebaat is. Voor hen is niet ISIS het gevaar (doen absoluut niets tegen Israel) maar juist Hezbollah en Iran. Voor de Turken zijn de Koerden het grootste gevaar, en voor Saoedi Arabië de Shiietische Houties in Jemen. Dus al met al is het één grote rotzooi.

Ik vraag me af wat de reden is voor Poetin om Assad te steunen. Oude vrienden? Geen vrienden van de VS? Of het feit dat de gevaarlijkste terroristen geen Sjiieten zijn maar Soenieten? Voor alles valt wat te zeggen.
Ik wens u alle goeds

Vit
Banned

Bericht door Vit » 14 sep 2015 21:15

Peter van Velzen schreef: Maar het probleem is dat Israël daar niet bij gebaat is. Voor hen is niet ISIS het gevaar (doen absoluut niets tegen Israel) maar juist Hezbollah en Iran.
Dat zou een "Deathwish" zijn, en zo gek zijn ze nou ook weer niet, tegen een stukje westen in het oosten.
Religie is gebouwd op drijfzand, Atheïsme ook maar stevig gefundeerd.

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 14 sep 2015 21:19

Wat Poetin doet lijkt me nogal avontuurlijk.
Dat is in Afghanistan indertijd goed fout gegaan.
Maar goed, als de Russen de I.S. willen bestrijden, omdat ze die gevaarlijk vinden,
en dat is dan dat.. waarom niet?
Gaat het verder, dan moeten sommige partijen goed oppassen.

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 14 sep 2015 21:23

Het lijkt dat we het hier allemaal helemaal mee eens zijn.
Het is oorlog in Syrië en Rusland doet ook van harte mee.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 14 sep 2015 21:30

Cluny schreef:Het lijkt dat we het hier allemaal helemaal mee eens zijn.
Ben je daarop tegen?

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 14 sep 2015 21:31

Ik ben benieuwd of dat zo blijft dan.....

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 15 sep 2015 08:07

lanier schreef:
Ben je daarop tegen?
De vraag zou moeten zijn: Kan je ervoor zijn als je deze pagina grondig bestudeert en de feiten daarin begrijpt en meeneemt in de vorming van je eigen mening?
Wiki: Russia's role in the Syrian Civil War

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 15 sep 2015 09:47

Cluny schreef:
lanier schreef:
Ben je daarop tegen?
De vraag zou moeten zijn: Kan je ervoor zijn als je deze pagina grondig bestudeert en de feiten daarin begrijpt en meeneemt in de vorming van je eigen mening?
Wiki: Russia's role in the Syrian Civil War
Nee, nee, nee [-X
Jij hoeft mij niet te vertellen welke vragen ik stel en hoe ik deze formuleer.
Ik weet wat voor persoon Assad is, net als dat ik weet wat Saddam en Ghadaffi deden.

Zijn de Amerikanen en bondgenoten volgens jou momenteel goed bezig in Syrië in de strijd tegen IS?
Laatst gewijzigd door lanier op 15 sep 2015 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 15 sep 2015 17:03

Niet geheel onbelangrijk nieuws:
http://nos.nl/artikel/2057839-westen-ne ... etten.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Assads aftreden zou onderdeel zijn van een vredesakkoord tussen het Syrische regime en de oppositie. Volgens Ahtisaari werd het voorstel genegeerd omdat het westen ervan overtuigd was dat het regime van Assad toch snel zou vallen.....Het plan bestond uit drie punten. Het westen moest de oppositie niet bewapenen, er moesten zo snel mogelijk vredesonderhandelingen worden gestart met het Syrische regime en enige tijd na de start van die vredesbesprekingen zou Assad aftreden......Door dit plan niet in overweging te nemen heeft het westen de huidige vluchtelingencrisis zelf veroorzaakt, zegt Ahtisaari in het interview.....We betalen de rekening voor wat we zelf hebben veroorzaakt", zei hij tegen de Britse krant The Guardian.

Plaats reactie