VN-onderzoek naar Zwarte Piet

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

DiMensie

Re: VN-onderzoek naar Zwarte Piet

Bericht door DiMensie » 14 nov 2014 14:23

Dat beloof ik schreef:
DiMensie schreef:.
Extreem rechts denkt hetzelfde over onveranderde Zwarte Pieten cultuur als de voorstanders:
Jammer dat er met zo'n drogredenatie moet worden gereageerd
Doorheen alle gezindtes en stromingen zijn voorstanders van Piet.
Ook onder extreem rechts, laten we daar even de nadruk op leggen.
Je bestrijdt dus niet dat ook extreem rechts zoals de PVV voorstanders zijn van onveranderde Zwarte Pieten cultuur? Een drogreden is een reden of redenering die niet klopt, maar wel aannemelijk lijkt. Zijn we het daar ook over eens? Volgens mij verkondig ik een feit waar ik schrijf
  • "Extreem rechts denkt hetzelfde over onveranderde Zwarte Pieten cultuur als de voorstanders"
en toon dat feit in mijn bijdrage ook aan volgens mij.

Hoe kan [het noemen van] dat feit een drogredenatie zijn en/of waarom noem jij zulks een drogredenatie?

.
Over drogredeneren gesproken.

Ik ben het al jaren kotsmoe dat onnodig gedoe rondom de kinderreligie Sinterklaas, al die leugens waarmee kinderen geïndoctrineerd en gehersenspoeld worden waardoor ze zelfs tot waandenkbeelden komen zoals dat Piet door de schoorsteen naar binnen komt en daarom zwart is, waarbij magisch denken gestimuleerd wordt door kinderen zelfs wijs te maken dat de Heilige(!?!?!?) Sint al eeuwen oud is (onsterfelijk?), een boek heeft waar alles in staat over ieder kind (Heilig Boek?), en kinderen zelfs tot hallucinaties gedreven worden door ze er van te overtuigen dat het paard in staat is over daken te rijden.

Het ergst en tot overmaat van ramp kinderen met de double-binding op te zadelen dat het een GoedHeiligMan betreft, een heuse kindervriend, terwijl diezelfde persoon zonder blikken of blozen de armste kinderen onder ons, zij die toch al bijna niets hebben, op zijn verjaardag nagenoeg niets tot vaak genoeg helemaal niets cadeau doet en de allerrijkste kinderen onder ons, zij die toch al tot op de draad bedorven zijn met alle geschenken die ze het gehele jaar door ontvangen, dat onze GoedHeiligMan die kinderen op zijn verjaardag nog eens ff extra overlaadt met de grootste een duurste cadeaus.

Nog ff deze drogredentaart bekronen:

Afbeelding
.

MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime » 14 nov 2014 15:03

Nu we toch met grapjes bezig zijn:

http://www.speld.nl/2014/11/10/kies-je- ... ctieve-tv/" onclick="window.open(this.href);return false;

:wink:
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.

DiMensie

Bericht door DiMensie » 15 nov 2014 00:52

.
Er gaan nu meer partijen garen spinnen bij het politiseren van de Zwarte Pieten discussie,
Zwarte Piet gaat internationaal op tournee als een soort van stervende zwaan.
Movement X schreef:
Movement X tackles racist "Black Pete" tradition :
The party should be enjoyed by all children, also black children.
A notice of default will be handed over to Bart De Wever Tomorrow at 12:00

Brussels- 14-11-2014

Movement X urges the city of Antwerp through judicial channels to annul the racist tradition of Black Pete ( Zwarte Piet)

Tomorrow morning, the lawyers of Movement X will send a “notice of default” to Antwerp Mayor Bart De Wever demanding that the racist elements in the celebration of “Sinterklaas” named “Black Pete” will be annulled. The notice, which is also supported by members of the Black, White and other communities, including coloured children, recognizes that the main goal of the event should be the happiness of children, and therefore demands that the feelings of all children should be respected, including black children. It is also a crime against childhood to subject children to racial prejudice and stereotyping at this early age. This is not only potentially harmful for black children, but also for white children.
“Black Pete” is a symbol of slavery, and also a reproduction of negative colonial and racist stereotypes that are offensive to Black people. In the notice, historical and judicial proofs of this fact are elaborated upon.
A small adjustment of the tradition, dropping the racial and colonial connotation will not ruin the party, but will instead guarantee that everybody can enjoy it together. This is already the case in the French speaking parts of Belgium and the rest of Europe.
Movement X therefore demands that the city of Antwerp settles this matter through way of dialogue with the involved parties. If this does not happen by the 15th of January 2015, Movement X will take further judicial measures to make sure that the offensive racist elements in this tradition are neutralised.
The default notice will also be handed over by a delegation of Movement X to De Wever at the city hall of Antwerp, tomorrow, Saturday 15 November at 12:00 pm.

Bron
Beyond blackface: emancipation through the struggle against Black pete, Dutch racism and Afrophobia

Black Pete is sooo 1850

“Black Pete” and the Legacy of Racism in the Netherlands

Uit bovenstaande laatste link:
This is by no means an excuse for some of my fellow countryman, who tell Dutch people who do take issue with Black Pete, to 'get the hell out of here'. There are complete idiots like that in any country.
.

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 15 nov 2014 06:55

Engels ?
Vreemd.
ik zou niet eens reageren op dergelijke anonieme dreigementen.
Men zegt een gesprek aan te willen gaan en op deze manier tot een oplossing te willen komen.
en aan al hun eisen moet voor 15 januari zijn voldaan.
Ja dan geef je de gesprekspartner lekker veel ruimte...
belachelijk dus.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

DiMensie

Bericht door DiMensie » 15 nov 2014 08:22

Dat beloof ik schreef:Engels ?
Vreemd.
Eerder slim, of eigenlijk sluw!

Welke taal anders dan Engels zou jij adviseren aan partijen die garen willen spinnen bij het politiseren van de Zwarte Pieten discussie, rekening houdend met het de intentie dat zulks op internationaal niveau het meeste op zal leveren?

Zwarte Piet is niet langer slechts onderdeel van het Sinterklaasfeest:
Zwarte Piet is een internationaal politiek symbool aan het worden. Misschien zelfs een politieke melkkoe?

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 15 nov 2014 08:42

Dat lijkt me nog wel vrij simpel.
In een gebied waar Nederlands wordt gesproken, wordt de burgemeester door zijn bevolking aangesproken over iets waar ze het niet mee eens zijn.
Het gaat om een typische Nederlands gebruik waar alleen Nederlanders naar komen kijken.
Dan lijkt me dat je dit in de gangbare spreek en schrijftaal doet, in casu Nederlands.

Verder ga je voorbij aan mijn constatering dat het een anonieme brief is.
Dat de brief anoniem is zegt veel, en daardoor komt de brief eerder over als een dreigbrief dan een serieuze uitnodiging tot constructief gesprek.
DiMensie schreef: Je bestrijdt dus niet dat ook extreem rechts zoals de PVV voorstanders zijn van onveranderde Zwarte Pieten cultuur? Een drogreden is een reden of redenering die niet klopt, maar wel aannemelijk lijkt. Zijn we het daar ook over eens?
Dit heeft niets te makken met eens zijn, dit zijn vastliggende feiten.
Nu dan waarom jou stelling een drogreden is.
Jij stelt
Extreem rechts denkt hetzelfde over onveranderde Zwarte Pieten cultuur als de voorstanders
Ik stel dat voorstanders van Piet zich onder alle geledingen van de bevolking bevinden.

[Persoonlijke aanval verwijderd. Gelieve het gesprek zakelijker te voeren.
Rereformed]

Ik ben het al jaren kotsmoe dat onnodig gedoe rondom de kinderreligie Sinterklaas, al die leugens waarmee kinderen geïndoctrineerd en gehersenspoeld worden waardoor ze zelfs tot waandenkbeelden komen zoals dat Piet door de schoorsteen naar binnen komt en daarom zwart is, ,,,,,,,,etcetc.
Ehhhh. Wacht even. Dan doe je toch gewoon niet mee ? Dat mag, ik zal het je niet kwalijk nemen. Ik zal je niet vergelijken met extreem politieke groeperingen. Ik zal je niet bestoken met beelden van kinderen in een klas die geen kadootjes krijgen en eeuwige trauma's oplopen. Ik zal je niet gaan vertellen wat er gebeurt met kinderen die nooit hun fantasie mogen gebruiken en nooit horen van kabouters, elfjes, roodkapje en sneeuwwitje en zwarte piet. Echt niet. Dat mag, je hoeft er allemaal niet aan mee te doen.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

DiMensie

Bericht door DiMensie » 15 nov 2014 10:12

Dat beloof ik schreef:
DiMensie schreef: Je bestrijdt dus niet dat ook extreem rechts zoals de PVV voorstanders zijn van onveranderde Zwarte Pieten cultuur? Een drogreden is een reden of redenering die niet klopt, maar wel aannemelijk lijkt.
Zijn we het daar ook over eens?
Dit heeft niets te makken met eens zijn, dit zijn vastliggende feiten.
Nu dan waarom jou stelling een drogreden is.
Jij stelt
Extreem rechts denkt hetzelfde over onveranderde Zwarte Pieten cultuur als de voorstanders
Ik stel dat voorstanders van Piet zich onder alle geledingen van de bevolking bevinden.
Die stelling klopt zeker niet: alleen al onder de groep tegenstanders van Piet bevindt zich geen enkele voorstander!
Dat beloof ik schreef:
Ik ben het al jaren kotsmoe dat onnodig gedoe rondom de kinderreligie Sinterklaas, al die leugens waarmee kinderen geïndoctrineerd en gehersenspoeld worden waardoor ze zelfs tot waandenkbeelden komen zoals dat Piet door de schoorsteen naar binnen komt en daarom zwart is, ,,,,,,,,etcetc.
Ehhhh. Wacht even. Dan doe je toch gewoon niet mee ? Dat mag, ik zal het je niet kwalijk nemen. Ik zal je niet vergelijken met extreem politieke groeperingen. Ik zal je niet bestoken met beelden van kinderen in een klas die geen kadootjes krijgen en eeuwige trauma's oplopen. Ik zal je niet gaan vertellen wat er gebeurt met kinderen die nooit hun fantasie mogen gebruiken en nooit horen van kabouters, elfjes, roodkapje en sneeuwwitje en zwarte piet. Echt niet. Dat mag, je hoeft er allemaal niet aan mee te doen.
Typisch dat je nu het over een religie gaat waar jij graag aan mee doet zo reageert, maar als het over andere religies gaat die andere gelovigen weggezet worden als gestoorden met waandenkbeelden die hun kids indoctrineren. Heb je trouwens in de gaten dat ook jouw laatste alinea drogredeneren is?

Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg » 15 nov 2014 12:00

DiMensie schreef:.
Movement X schreef:
Movement X tackles racist "Black Pete" tradition :
The party should be enjoyed by all children, also black children.
A notice of default will be handed over to Bart De Wever Tomorrow at 12:00

Brussels- 14-11-2014.
Mooi dat er met Movement X nu ook een groter aangepakt protest in Belgie op poten komt. Kunnen we die onnozele reportages dat men 'het' in Vlaanderen totaal niet begrijpt tenminste ook achterwege laten vanaf vandaag.
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann

Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg » 15 nov 2014 16:36

Intocht loopt uit de hand, 60 arrestaties. Helaas, maar het was te verwachten.
Uit de berichtgeving is niet duidelijk van welke kant de agressie kwam,
maar zoals vorig jaar ook demonstranten die niets anders deden dan stil, passief protest werden aangevallen, verbaast het me niet als dit ook nu weer het geval is.

http://www.volkskrant.nl/binnenland/aan ... ~a3791152/" onclick="window.open(this.href);return false;

tenslotte volgen de incidenten van propieten-agressie zich op:

Bedreigingen van optocht-organisatoren:
http://www.nieuws.nl/algemeen/20141111/ ... emenpieten" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.metronieuws.nl/nieuws/organi ... 0S0nqX336/" onclick="window.open(this.href);return false;

ongeleide projectielen zoals deze:
http://www.spitsnieuws.nl/binnenland/20 ... warte-piet" onclick="window.open(this.href);return false;

En we vergeten natuurlijk ook de Indonesische dame niet, die aandacht vroeg voor een totaal andere zaak en belaagd werd door een groep opdringerige heethoofden op een propietendemonstratie die geloofd werd vanwege haar rustige gemoedelijke karakter. (ja, het kan inderdaad erger, zie boven)
http://gerritdeheus.wordpress.com/2013/ ... day-after/" onclick="window.open(this.href);return false;
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann

Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante » 15 nov 2014 16:52

Demiurg schreef:Intocht loopt uit de hand, 60 arrestaties. Helaas, maar het was te verwachten.
Uit de berichtgeving is niet duidelijk van welke kant de agressie kwam,
maar zoals vorig jaar ook demonstranten die niets anders deden dan stil, passief protest werden aangevallen, verbaast het me niet als dit ook nu weer het geval is.
De demonstranten bevonden zich op een plek waar ze niet mochten verblijven, Die agressie is dus door hen ontstaan. Ze hadden dat kunnen voorkomen door op de aangewezen demonstratieplaatsen te gaan staan.

Ik denk, dat als we het over trauma's hebben, dat veel kindertjes die daar aanwezig waren ernstig zijn geschaad door de ongeregeldheden.
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 15 nov 2014 17:48

Veelzeggende foto:

Afbeelding

Bron en meer foto's:
http://nieuws.thepostonline.nl/2014/11/ ... anno-2014/" onclick="window.open(this.href);return false;
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 15 nov 2014 18:26

Zo zag ik er vast ook uit, toen ze mij vertelden, dat die Mijter en die Pieten niet bestonden. :)
Alles is tijdelijk en heel iets anders dan wij denken... Niets aan te doen...

Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg » 15 nov 2014 18:50

Samante schreef: De demonstranten bevonden zich op een plek waar ze niet mochten verblijven, Die agressie is dus door hen ontstaan. Ze hadden dat kunnen voorkomen door op de aangewezen demonstratieplaatsen te gaan staan.
Voor zover ik het kunnen zien deden ze niet veel meer dan een T-shirt met een tekst dragen en er werden leuzen geroepen. Of dat moet is één ding, maar met agressie heeft dat natuurlijk niets te maken.
verder heb ik wel gelachen om die demonstratieplaatsen. Leuke pleintjes buiten het centrum, zo werkt dat natuurlijk niet.
Ik denk, dat als we het over trauma's hebben, dat veel kindertjes die daar aanwezig waren ernstig zijn geschaad door de ongeregeldheden.
Ik ben absoluut met je eens dat kinderen niet het slachtoffer mogen worden van dit soort toestanden.
Maar evenzeer vind ik dat kinderen niet blootgesteld zouden mogen worden aan het gif dat racisme heet.
Tijd dus voor het zoeken naar een echte oplossing voor iedereen.
R.J. Hoffmann

Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante » 15 nov 2014 20:18

Demiurg schreef: Ik ben absoluut met je eens dat kinderen niet het slachtoffer mogen worden van dit soort toestanden.
Maar evenzeer vind ik dat kinderen niet blootgesteld zouden mogen worden aan het gif dat racisme heet.
Tijd dus voor het zoeken naar een echte oplossing voor iedereen.
Het demonstreren in Gouda vind ik echt buiten alle proporties. Bij de intocht waren er diverse andere soorten Pieten, zoals ook clowntjespieten, witte pieten etc.

In het Sinterklaasjournaal, waar velen boos over waren, werd getoond hoe de Pieten hun bruine of zwarte kleur kregen tijdens het schoorsteenglijden. Witte Pieten werden steeds zwarter door de schoorsteen.
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."

Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg » 15 nov 2014 21:27

http://www.joop.nl/leven/detail/artikel ... _ons_hart/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Bij de intocht in Gouda zijn niet 60, maar wel 90 mensen aangehouden. Dat laat een woordvoerder van het Openbaar Ministerie weten. De meeste arrestaties waren voor overtreding van de manifestatiewet, de overige voor verstoring van de openbare orde. De demonstranten hadden twee locaties aangewezen gekregen buiten het centrum, maar zijn toch gaan demonstreren in het centrum. Voorstanders van Zwarte Piet, onder wie mensen uit extreem-rechtse hoek, zochten de confrontatie met anti-Zwarte Piet-activisten. Uit beide kampen zijn mensen aangehouden. Alle arrestanten worden vandaag nog verhoord door de politie. Mensen die demonstreerden op een plek waar dat niet mocht, kunnen rekenen op een boete van 220 euro. De meeste arrestanten komen vanavond nog vrij."

Zoals blijkt uit deze update op Joop.nl hebben de anti-pieters vooral de manifestatiewet overtreden: met andere woorden, ze hebben zich niet laten dirigeren naar een verlaten terrein waar niets te doen is. De agressie kwam, zoals ik al dacht, van de propieters, net als vorig jaar weer flink geïnfiltreerd met extreem-rechts gespuis.
R.J. Hoffmann

Plaats reactie