VN-onderzoek naar Zwarte Piet

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Moderator

Re: VN-onderzoek naar Zwarte Piet

Bericht door Peter van Velzen » 29 okt 2014 04:02

lanier schreef:
et verschil tussen 1500 jaar en 155 jaar, is dat er nog altijd mensen leven, die mensen hebben gekend die nog slaaf zijn geweest.
Slavernij bestaat nog steeds, daarvoor hoef je niet 155 jaar terug. Ik betwijfel of iemand daadwerkelijk nog leeft die slaven heeft gekend onder het Nederlands bewind. Dan moet je 100+ zijn en iemand hebben gekend die 70+ was. Kan wel, maar het aantal is waarschijnlijk op één hand te tellen.
In Nederland zie je nu ook de laatste jaren meer sympathie van de Duitsers, dit terwijl opa's en oma's de oorlog nog hebben meegemaakt. 10 jaar geleden was het ondenkbaar, nu juichten Nederlanders voor de Duitse overwinning op het WK. Ik heb een hekel aan 'ik kan me nog herinneren...' ,daarover zijn de nodige oorlogen al gevochten.
Zoals in België al werd geopperd is van discriminatie geen sprake, en een link met het neerzetten van zwarte piet als slaaf is er ook niet.
Het zou wellicht interessant geweest zijn om de houding van diverse bevolkingsgroepen ten opzichte van Duitsland statistisch te onderzoeken. Persoonlijk, had ik altijd sterk de indruk, dat het anti-duitse sentiment, vooral veel voorkwam bij mensen die niet zelf de oorlog hadden meegemaakt, maar hem alleen kenden van horen zeggen. Met name mensen van mijn eigen leeftijd, geboren in de eerste 10 jaar ná de oorlog. Maar of dat juist was, zou breed onderzoek hebben vereist. Mijn vader en moeder- die net 18 jaar waren toen de oorlog uitbrak -waren in elk geval niet bevooroordeeld ten opzicht van Duitsers. Met name mijn moeder wees er altijd op dat het ook gewoon mensen waren. En dat was natuurliijk ook zo.

Mogelijk is het ten opzichte van slavernij niet anders.
Ik wens u alle goeds

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 29 okt 2014 08:21

Peter van Velzen schreef: Het zou wellicht interessant geweest zijn om de houding van diverse bevolkingsgroepen ten opzichte van Duitsland statistisch te onderzoeken. Persoonlijk, had ik altijd sterk de indruk, dat het anti-duitse sentiment, vooral veel voorkwam bij mensen die niet zelf de oorlog hadden meegemaakt, maar hem alleen kenden van horen zeggen. Met name mensen van mijn eigen leeftijd, geboren in de eerste 10 jaar ná de oorlog. Maar of dat juist was, zou breed onderzoek hebben vereist. Mijn vader en moeder- die net 18 jaar waren toen de oorlog uitbrak -waren in elk geval niet bevooroordeeld ten opzicht van Duitsers. Met name mijn moeder wees er altijd op dat het ook gewoon mensen waren. En dat was natuurliijk ook zo.

Mogelijk is het ten opzichte van slavernij niet anders.
Mijn ouders hadden het doorgaans over "de Moffen", meer dan over de gewone Duitsers. Dat laatste hebben ze mij wel proberen uit te leggen, maar ik voel nog steeds een "aangeleerde" anti-sypathie tegen de Duitsers. Volkomen ongegrond en onredelijk nu uiteraard. Maar om dan Duits getinte feesten te gaan verbieden omdat dit mij aan de oorlog doet denken?

NO WAY!
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 10 nov 2014 19:17

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... laas.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Kots-schijtziek word ik hiervan! Malloten, die dit aangezwengeld hebben. BAH
Een KINDERfeest.
Philip K. Dick

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 10 nov 2014 19:23

Ook, maar zeker ook een feest van het bedrijfsleven, zoals dat alles probeert te snaaien. :)
Ik hoef de pc maar aan te zetten..
Alles is tijdelijk en heel iets anders dan wij denken... Niets aan te doen...

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 10 nov 2014 20:22

Gerard R. schreef:Ook, maar zeker ook een feest van het bedrijfsleven, zoals dat alles probeert te snaaien. :)
Ik hoef de pc maar aan te zetten..
Natuurlijk, maar de commercie springt overal bovenop!
Jammer dat het fragment van Lucky TV van vanavond nog niet te zien is op youtube. De chinezen zijn nl. (terecht!)
WOEST!
Philip K. Dick

DiMensie

Bericht door DiMensie » 10 nov 2014 21:17

dikkemick schreef:Kots-schijtziek word ik hiervan! Malloten, die dit aangezwengeld hebben. BAH
Een KINDERfeest.
Zelf ben je één van de fanatiekste en hardnekkigste hoor, althans op deze forums, besef je dat wel?

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 10 nov 2014 21:25

DiMensie schreef:
dikkemick schreef:Kots-schijtziek word ik hiervan! Malloten, die dit aangezwengeld hebben. BAH
Een KINDERfeest.
Zelf ben je één van de fanatiekste en hardnekkigste hoor, althans op deze forums, besef je dat wel?
Ja

En?
Ik kan me hier dan ook vreselijk over opwinden. Het schijnheilige opgezochte gecreeerde verontwaardigde quasi verdriet uit vervlogen tijden. Het riekt naar toneelspel. Beseffen dat je een beerput gecreeerd hebt, waar je niet meer uitkomt en dan vooral blijven doorzetten om je gezicht niet te verliezen.
Philip K. Dick

DiMensie

Bericht door DiMensie » 10 nov 2014 22:03

dikkemick schreef: Het riekt naar toneelspel. Beseffen dat je een beerput gecreeerd hebt, waar je niet meer uitkomt en dan vooral blijven doorzetten om je gezicht niet te verliezen.
Inzicht in eigen gedrag en handelen is een grote verworvenheid
.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 10 nov 2014 22:05

http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/324147" onclick="window.open(this.href);return false;
Philip K. Dick

DiMensie

Bericht door DiMensie » 10 nov 2014 23:54

:lol:
Hilarisch, echte humor is vaak overwonnen droefheid
.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 11 nov 2014 08:06

DiMensie schreef:
:lol:
Hilarisch, echte humor is vaak overwonnen droefheid
.
Kon er wel om lachen, maar met een traan van droefenis. Heb dit dus nog niet overwonnen. Gewapende zwarte pieten... :angryfire:
Philip K. Dick

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 11 nov 2014 11:04

Wacht maar af tot ze met kanonnen beginnen...

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 11 nov 2014 13:14

zalwel schreef:De leugens tegen de kinderen vind ik storender.
Ook dát is kultuur (sommigen 'grappen' dan met 'koeltoer').

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 11 nov 2014 21:37

dikkemick schreef:
DiMensie schreef:
Een KINDERfeest.
Ja

En?
Dat jij het mee aanzwengelde.
dikkemick schreef:Ik kan me hier dan ook vreselijk over opwinden. Het schijnheilige opgezochte gecreeerde verontwaardigde quasi verdriet uit vervlogen tijden. Het riekt naar toneelspel. Beseffen dat je een beerput gecreeerd hebt, waar je niet meer uitkomt en dan vooral blijven doorzetten om je gezicht niet te verliezen.
Kijk eens in de spiegel. Zo kom jij ook over.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 11 nov 2014 22:05

axxyanus schreef:
dikkemick schreef:Ik kan me hier dan ook vreselijk over opwinden. Het schijnheilige opgezochte gecreeerde verontwaardigde quasi verdriet uit vervlogen tijden. Het riekt naar toneelspel. Beseffen dat je een beerput gecreeerd hebt, waar je niet meer uitkomt en dan vooral blijven doorzetten om je gezicht niet te verliezen.
Kijk eens in de spiegel. Zo kom jij ook over.
Geloof me maar als ik je zeg dat ik oprecht volledig verontwaardigd ben over deze hele slavernij-blamage.
Philip K. Dick

Plaats reactie