VN-onderzoek naar Zwarte Piet

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Optimist
Forum fan

VN-onderzoek naar Zwarte Piet

Bericht door Optimist » 19 okt 2013 13:09

http://www.nu.nl/binnenland/3606121/ver ... -piet.html

Ik zal mijn commentaar maar achterwege laten hier. Om het enigszins netjes te houden.
Worf: I prefer Klingon beliefs.
Kira: I suppose your gods aren't as cryptic as ours.
Worf: Our gods are dead. Ancient Klingon warriors slew them a millennia ago. They were more trouble then they were worth.

Knutselsmurf
Forum fan

Re: VN-onderzoek naar Zwarte Piet

Bericht door Knutselsmurf » 19 okt 2013 14:18

Dat hele Sinterklaas gedoe zou moeten worden afgeschaft.
Niet wegens de kleur van Piet, maar omdat het een promotie is voor onveilig werken.
De ARBO wet geld ook voor Sint & Piet, dus op het dak moeten ze valbescherming gebruiken.
Dit spotje over donororganen is ook van de buis gehaald omdat het nemen van onnodige risico's wordt gepromoot.
In Nederland hebben moslims meer vrijheid om hun versie van de islam
te volgen en te verspreiden als dat zij dat in de "islamitische" landen hebben.

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 19 okt 2013 14:52

En de discriminatie van ouderen. Sinterklaas wordt afgeschilderd als een oude suffe man met baard, wankel zittend op een paard, tegenover de vitale, slimme, lenige, acrobatische zwarte Pieten.
Ouderen zijn heden ten dage juist vitaal, doen nog volop intellectueel mee, sporten. En niet alle mensen met een donkere huid zijn zo slim en vitaal als zwarte Pieten doen voorkomen.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 19 okt 2013 15:21

Zwarte Piet is geen neger, Hij zit alleen maar onder het roet!
Ik wens u alle goeds

Optimist
Forum fan

Bericht door Optimist » 19 okt 2013 15:37

Twee filmpjes:

vorig jaar...

eergister in PowNews
Worf: I prefer Klingon beliefs.
Kira: I suppose your gods aren't as cryptic as ours.
Worf: Our gods are dead. Ancient Klingon warriors slew them a millennia ago. They were more trouble then they were worth.

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 19 okt 2013 16:52

Ik vind het ook een walgelijk, de mensen die hier tegen protesteren, en het betitelen als 'discriminatie' van negers.
Het is kunst om met argumenten aan te tonen dat ze geen gelijk hebben.
Het is niet moeilijk om ze belachelijk te maken (wel leuk, dat dan weer wel).

Het argument dat ik vandaag door veel protestanten hoor zeggen is: Als het als beledigend wordt ervaren door een (kleine) groep mensen in de samenleving, dan moet je het niet doen.
Dit is zo'n beetje wel het meest vreemde argument in tijden.
Dat zou betekenen dat het hebben van lange tenen automatisch betekent dat de samenleving maar altijd rekening met je houdt.
Zo werkt een samenleving niet.
Sterker nog, als een samenleving zo zou werken zou hij binnen de kortste tijd naar de kloten gaan, want er zou niets meer van de grond komen.
Er is immers altijd wel een kleine groep te vinden die zich bij een ontwikkeling beledigd voelt.
Hét argument van Eberhard van der Laan is dus lulkoek.

Wat is er hier nou aan de hand?
Er is, zo hebben de afgelopen decennia aangetoond een groep mensen die die te pas, maar vooral te onpas discriminatie roepen, als ze maar denken dat het om discriminatie gaat.
Ook, in gevallen waarin ze vrezen dat het wel eens om discriminatie zou kunnen gaan, terwijl dat helemaal niet het geval is.
En dat is hier het geval.
Discriminatie betekent : "het onrechtmatig onderscheid maken tussen mensen of groepen".
Zwarte Piet kan dus nooit discriminatie zijn, degenen die het wel zo noemen snappen gewoon niet wat de term discriminatie inhoudt.

Het zou wel als beledigend kunnen worden ervaren door bepaalde mensen.
Zoals door mensen die kunnen worden vergeleken met de figuur, door bv hun uiterlijk of naam.
Opvallend is dan wel dat er alleen een groep mensen protesteert die zichzelf in Piet herkent door uiterlijke kenmerken.
Er is geen enkele "Piet" in Nederland die protesteert omdat hij zich beledigd voelt door de figuur "Piet".
Dat is dan weer opvallend.
Alleen te verklaren door het feit dat de "Pieten" in Nederland toleranter zijn dan de "negers".
Misschien zit het daarin en moeten de negers nog leren net zo tolerant te zijn als de Pieten.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 19 okt 2013 17:01

Er wordt tegen mij al 'Hé sinterklaas ouwe lul waar is je mijter' gescholden. :mrgreen:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 19 okt 2013 17:29

Fish schreef:Er wordt tegen mij al 'Hé sinterklaas ouwe lul waar is je mijter' gescholden. :mrgreen:
Negeren!
Ik wens u alle goeds

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 19 okt 2013 17:57

Ei van Columbus.
Laten we een religie beginnen.

Sint-en-pietisme.
We geloven in Sint en Piet, en wel van 1 november 07.00 uur tot 6 december 00.00 uur.
Iedereen die niet bij onze religie hoort blijft gewoon weg en als Sint en Piet worden aangevallen, zijn dat ongelovigen en die mogen zich niet met onze religie bemoeien (vrijheid van godsdienst).
Geen burgemeester zo dom dat hij zich inhoudelijk gaat bemoeien met religies, maar ze komen wel altijd bij festiviteiten, dus de inhuldiging kunnen ze blijven doen.
Bovendien beledigen ongelovigen ze onze godsdienst en dan krijg je in dit land altijd gelijk.
Dit idee is zo waanzinnig goed, ik ga hem uitwerken en zal de uitgewerkte versie hier later plaatsen.

Piet, gooi hem op Facebook !
We hebben onze eigen religie !
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 19 okt 2013 19:29

Optimist schreef:http://www.nu.nl/binnenland/3606121/ver ... -piet.html
Ik zal mijn commentaar maar achterwege laten hier. Om het enigszins netjes te houden.
oudjes laten werken i uitbuiting, Konijnen/hazen uitbuiten is dierenmishandeling
mensen levend aan het kruis hangen is folter en baby's in stallen leggen is duidelijk kindermishandeling

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 19 okt 2013 19:47

Heeft iemand zich al verdiept in de achterliggende argumenten, of is dat niet nodig zodra het om traditie gaat?
Ik sta wat ambivalent tegenover de actie, maar dit soort reactie's (En ergere) zie je op de FB pagina van "zwarte piet is racisme" ook ontzettend veel voorbij komen.

Aan de ene kant vind ik dat men wat al te gemakkelijk de koppeling tussen slavernij en de hedendaagse zwarte pieten maakt, aan de andere kant vind ik de reactie's soms ook erg fel en goedkoop, en ook de reactie's hier vind ik beneden het gebruikelijke FT niveau.
Men doet soms net alsof men rukken achter eigen gordijnen wil gaan verbieden, terwijl het meer om een bescheiden wijziging aan het fenomeen "piet" gaat, en zo erg lijkt dat laatste me nou ook weer niet.

De traditie is bovendien wel vaker aan de tijdsgeest aangepast, en de discussie moet haar verloop m.i. maar hebben. De reactie "Blijf van onze traditie af!" is een Pavloviaanse drogreden, evenals "Dan rot je maar op naar je eigen land!".
Het zijn veelal Nederlandse burgers, en daarmee hebben ze ook recht op inspraak.
Bij veel van dit soort reactie's begin ik toch steeds meer plaatsvervangende schaamte te voelen.
Bovendien voeden ze de verbetenheid van de activisten.

Dit is het argument/verhaal dat op de FB pagina veel wordt gekopieerd en geplakt, omdat er ook ontzettend veel van dezelfde reactie's binnenkomen..

https://www.facebook.com/zwartepietisbl ... ion=stream" onclick="window.open(this.href);return false;
Zwarte Piet: de feiten

De Sinterklaasviering kende tot het einde van de 19de eeuw veel regionale varianten. Als Sinterklaas een knecht had, was dat soms een duivelachtig figuur of simpelweg iemand die Jan Knecht heette. Geen van deze helpers was zwart van huidskleur of zwart van het roet. Sinterklaas werd overigens slechts zelden door mensen in een Sinterklaaspak uitgebeeld. Op het beroemde Sinterklaas schilderij van Jan Steen komt Sinterklaas niet voor, laat staan Zwarte Piet.

In 1850 verscheen het prentenboek Sinterklaas en zijn knecht van Jan Schenkman. In dit boek werd onder meer de stoomboot geïntroduceerd en een zwartgekleurde knecht.

Het leeft in den schoorsteen,
Hoor, hoor dat geraas!
Hoe rollen hier de app'len,
‘t Is vast Sint Niklaas!
Maar neen...
't Is zijn knechtje,
Dat zwart is van kleur;

Uit deze tekst zou wellicht op te maken kunnen zijn dat de knecht zwart is door de schoorsteen. De illustraties in het boek laten echter geen twijfel bestaan over de etniciteit van de knecht: hij is duidelijk zwart van ras, niet door het roet van de schoorsteen of omdat hij een duiveltje is.

De illustrator van Sinterklaas en zijn knecht tekende een zwarte man in een oriëntaliserend kostuum. Waarschijnlijk omdat er in Europa in de tweede helft van de 19de eeuw onder invloed van de kolonisatie een grote belangstelling ontstond voor exotische onderwerpen in de literatuur en de beeldende kunst. Het boek van Schenkman werd tot in het begin van de 20ste eeuw herdrukt vaak met nieuwe illustraties. In die illustraties ontwikkelt de zwarte knecht zich tot de Zwarte Piet die we nu nog kennen met een pagepakje, een baret met veer, zwarte huid, rode lippen, kroeshaar en gouden oorringen.

In de eerste druk lijkt het kostuum van de knecht nog het meest Ottomaans. Latere afbeeldingen lijken terug te grijpen op de 17de en 18de eeuw. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het gegeven dat Sinterklaas volgens de traditie een zeer oude man oud was wiens oorspronkelijk katholieke feestdag de reformatie in de tweede helft van de 16de eeuw had overleefd. De verwijzing naar Spanje hangt daarmee samen alsmede de uitdossing van Zwarte Piet.

Uit recent onderzoek van John Helsloot van het Meertensinstituut blijkt dat Schenkman en/of zijn illustrator de figuur van Zwarte Piet wellicht heeft gebaseerd op een herinnering van Alberdingk Thijm aan een ‘strooiavond’ op de Herengracht in 1828 in het huis van de Italiaanse koopman Dominico Arata, tevens de consul-generaal van Sardinië in Nederland.

…ging plotseling de deur open en de kinderlievende Bisschop, in eigen persoon kwam, met een choorkap [koorkap] om, met een langen witten baard en een mijter, de kamer binnen. “Pieter me knecht” was in zijn gevolg, een kroesharige neger, die, bij de familie Arata, geen “gard” onder den arm droeg, maar, in tegendeel, een ruimen korf, waar allerlei elegante prezentjens [...] gestapeld waren.

De kroesharige neger van Dominico Arata moet worden gezien in de traditie van zwarte huisslaven die in Nederland in het begin van de 17de eeuw werd geïntroduceerd door Sefardische joden uit Portugal en Spanje. Rijke Amsterdamse kooplieden namen deze gewoonte in de 17de eeuw over en zo kwam er een aantal zwarte huisslaven naar Nederland. De bekendste zwarte huisslaven in Nederland waren Cupido en Cedron die in de jaren zestig van de 18de eeuw door de WIC aan stadhouder Willem V cadeau werden gedaan.

Sinds de 17de eeuw waren er ook zwarte muzikanten in de Europese (huurlingen) legers. Op de tentoonstelling Black is Beautiful in De Nieuwe Kerk waren enkele voorbeelden van zwarte huisslaven en muzikanten in Nederland te zien. De gelijkenis met de Zwarte Piet uit de late 19de eeuw is overduidelijk.

Tegen het eind van de 19de eeuw wordt het verhaal van Schenkman in school- en familieverband uitgebeeld door mensen die zich in Sinterklaas en Zwarte Piet kostuums hijsen. In deze tijd was Afrika een missie- en zendingsgebied geworden voor respectievelijk de katholieke- en de protestante kerken. Het beeld van de Afrikaanse wilde was daarmee geboren. Dit is terug te zien in de manier waarop Zwarte Piet werd uitgebeeld: dom, wild, buitelend en brabbelend in een bedacht accent dat in de jaren zestig Surinaams werd.

De Amerikaanse blackface traditie, waarin blanke entertainers zich zwart schminken om zwarte mensen na te doen of te persifleren kan ook een rol hebben gespeeld. The Jazz Singer (1927) waarin Al Jolson zich transformeert in een zwarte zanger, was de allereerste geluidsfilm en ook populair in Nederland.

Onze Zwarte Piet is opgebouwd uit verschillende beelden die van zwarte mensen in Nederland (hebben) bestaan: dat van een exotische bediende en een domme wilde. Zwarte Piet wordt ook nu nog vaak uitgebeeld als een buitelende, speelse, simpele ziel. Het gebeurt ook nog dat Zwarte Pieten met een soms ondefinieerbaar, soms Surinaams accent praten.

Veel Nederlanders beweren bij hoog en bij laag dat Zwarte Piet zwart is door het roet van de schoorsteen en dat verhaal wordt ook regelmatig aan kinderen verteld. Hoe je het ook wendt of keert: Zwarte Piet is een historische karikatuur van de zwarte mens, met verwijzingen naar de historische ondergeschiktheid van zwarten en verwijzingen naar het beeld van zwarten als wild en dom.

Er zijn zwarte mensen die geen problemen hebben met Zwarte Piet. Er zijn zwarte mensen die niet zeggen dat ze problemen hebben met Zwarte Piet en er zijn zwarte mensen die er openlijk voor uitkomen dat ze liever niet met dit stereotype beeld van zwarten worden geconfronteerd. Er zijn mensen die in de kritische benadering van Zwarte Piet een aanval zien op de Nederlandse cultuur. Er zijn mensen die vinden dat zwarte mensen niet zo gevoelig moeten zijn en er zijn ook mensen die vinden dat zwarte mensen hun mond moeten houden en zich aan ‘onze’ cultuur moeten aanpassen. Het volstaat niet simpelweg af te spreken dat Zwarte Piet zwart is door het roet van de schoorsteen.

Het vaak gebezigde excuus dat kinderen Zwarte Piet niet als zien etnisch zwart, neemt ook niet weg dat het beeld van Zwarte Piet bewust of onbewust stereotypische beelden van zwarte mensen in stand houden. Daar kan geen Hoofd Piet, Coole Piet of Wegwijs Piet iets aan veranderen zolang ze kroeshaar hebben en zijn zwart geschminkt. De oplossing is simpel. Piet kan prima functioneren zonder de ‘zwarte’ parafernalia: gouden oorringen, rode lippen, zwarte schmink en kroeshaarpruik. In de geschiedenis van de viering van Sinterklaas is Zwarte Piet een relatief recente toevoeging die zonder problemen kan worden bijgezet in de geschiedenis. Op die manier kan iedere Nederlander - ongeacht kleur - genieten van dit unieke feest, zonder zich te hoeven schamen.
Voor de rest moet ieder er maar het zijne van maken, maar ik wilde het tenminste even belichten.
Het is wat dat betreft jammer denk ik, dat we toevallig vooral een "blank forum" zijn.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 19 okt 2013 20:43

Kan zijn, ik vind het vooral getuigen van lange tenen.
Mijn kinderen zien Piet alleen maar als vriendelijke man, bij Piet durfden ze altijd wel op schoot maar bij Sint niet.

Het is een traditie en het is maar net hoe je er mee omgaat.
Ik hoorde van één van de actievoerders dat zijn moeder eens bij een bedrijf binnen kwam en toen hoorde: Ha, we hadden net een Zwarte Piet nodig.
Dat ligt niet aan het verschijnsel Piet, maar de persoon die deze opmerking plaatst, die zou hem misschien lelijk kunnen (met de nadruk op kunnen) hebben bedoeld.
Ik ben ook wel eens ergens binnen komen lopen waarbij een opmerking werd gemaakt waarbij mij niet duidelijk was wat er nou werd bedoeld. Ik vroeg om uitleg en toen werd duidelijk dat ik niet kwaad hoefde te worden.
Wat ik bij deze actievoerders mis is deze vraag.
Ze zien of horen iets en hebben gelijk hun conclusie klaar, zonder even te vragen wat er nou precies wordt bedoeld.
En dat houden ze structureel vol.
Bij interviews zie je ook dat ze mensen die gewoon in discussie willen gaan niet laten uitpraten en er overheen schreeuwen.
Dat zegt mij genoeg.
Gewoon niet voor rede vatbaar.
Dat was jammer, daarmee hebben ze de goodwill die ze wellicht hier en daar hadden wel verspeeld.

What's next, Sinterklaas afschaffen omdat hij de typerende kleding van een pedofiel draagt ?
(Star Trek, seizoen 1)

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 19 okt 2013 20:51

Sint-en-Pietisme.

Wij geloven en zijn getuigen van de waarheid.
De waarheid is Sint-en-Pietisme en is als volgt.

- Er is een Sinterklaas. Dit is een oude witte man met een lange baard.
- Er is een Zwarte Piet. Dit is een jonge zwarte man zonder baard en met krullen.
Sint-en-Pietisme sluit mensen die naast het Sint-en-Pietisme een andere religie aanhangen niet uit. Dachten andere religies van kunt kant daar ook maar zo over.
- Sinterklaas en Zwarte Piet (hierna te noemen: Sint en Piet) komen met elkaar in november vanuit Madrid per stoomboot naar Nederland. Hun aankomst is bekend als “De Intocht van Sint en Piet”.
- Zij verblijven hier enkele weken. Aan het eind van hun verblijf, op de avond van 5 december, ontvangen alle Nederlandse kinderen cadeautjes.
- Belgische kinderen ontvangen hun cadeautjes op 6 december.
De ouders die verhinderen dat hun kind een cadeautje krijgt, krijgen zelf geen cadeautje. Daarboven zal de toorn van Boze Piet tot deze ouders komen door hun kinderen.
- Sint verplaatst zich per paard en Piet te voet. Dit is niet vanwege discriminatie van jongere mensen, zwarte mensen, of mensen met krullen, maar alleen omdat Sint zo oud is.
- Niemand weet hoe oud Sint is.
- Sint en Piet hebben dezelfde rechten en plichten en opereren op basis van gelijkheid en broederschap, doch wel uitgaand van hun eigen specifieke individuele competenties.
- Er is maar 1 Sint, maar er zijn vele Pieten.
- Sint kan, als hij dit wenst, in bepaalde situaties een vervanger aanwijzen. De wegen van Sint zijn hierin ondoorgrondelijk.
- Piet kan, als hij dit wenst, in bepaalde situaties een vervanger aanwijzen, behalve in die gevallen, waarin hij dit doet om zijn blunders te verbergen. De wegen van Piet zijn hierin ondoorgrondelijk.
- Het aanwijzen van vervangers gebeurt zonder aanzien des persoons op de vreemdste, meest onverwachte momenten. Het is om die reden dan Sint en Piet aan winkels door heel Nederland de verplichting hebben opgelegd om geschikte kleding en schmink voorradig te hebben. Dat is de reden dat kinderen in de maand november deze goederen in etalages tegen kunnen komen. Hij die een vervangingsaanbod van Sint weigert krijgt dit jaar geen kadootje.
- Hij die een ingerichte etalage bezoedeld wordt door de IND-Piet voorgedragen bij de Vreemdelingendienst ter verwijdering uit Nederland. Het is een misverstand dat Piet deze mensen zelf meeneemt naar Spanje. Waarschijnlijk komt dit door een foute vertaling van het woord 'Jutezakken', wat in het Spaans 'saco de tela de yute' is.
- Er is een boek waarin Sint alles wat hij weet op schrijft. In tegenstelling tot andere religies mag dit boek nimmer worden gekopieerd of op andere wijze vermenigvuldigd worden om onder de gelovigen te worden verspreid. Er is maar 1 'Het Grote Boek Van Sinterklaas' en dat exemplaar is eigendom van Sint.
- Om te bewijzen dat Sinterklaas en Zwarte Piet gelijkwaardig zijn is er behalve Sint nog 1 persoon ter wereld die het boek in mag zien. Dat is een speciaal hiervoor aanwezige Piet. Hem is de eer ten deel gevallen het Boek te mogen dragen.
- De onbevoegde die het Het Grote Boek Van Sinterklaas toch inziet, krijgt dit jaar geen kadootje.
- Sint heeft al eeuwenlang dezelfde kleding. Deze kleding lijkt heel veel op kleding die door bepaalde gezagsdragers in een andere religie (de RK-kerk) worden gebruikt. Het is onbekend bij welke religie deze kleding als eerste werd gebruikt, maar door wederzijds respect en uit het oogpunt van vrijheid van godsdienst, laten beiden het maar zo. Zelden past Sint zijn kleding aan, doch recentelijk bleek hij toch een wijziging heeft doorgevoerd. Het plus-teken op zijn mijter werd door moslims verward met het kruis op de mijter van de RK gezagsdragers. Hierdoor werden moslim kinderen door hun ouders uitgesloten van het krijgen van kadootjes. Omdat dit Sint erg verdriet deed, heeft hij dat plus-teken er maar afgehaald. Sint heeft daarbij een aanbod van Albert Heijn, om het teken van de Plus-supermarkt te vervangen door het AH-logo, afgeslagen: “Sint laat zich niet sponsoren”.
- Piet is in de regel iets vrijer in zijn kleding. Wat kleur betreft kijkt Piet niet zo nauw. Maar hij heeft wel altijd gympen of zwarte schoenen, daarboven witte lange kousen, een witte kraag en een hoed met een veer. Degene die weet waar deze veer vandaan komt, krijgt dit jaar een extra kadootje.
- Deze religie is slechts voorbehouden voor kinderen tot de leeftijd van 9 jaar, en in de periode van 1 november 7.00 uur tot 6 december 00.00 uur.
- Belgische aanhangers van onze religie hebben recht op 24 uur verlenging.
- Aanhangers van dit geloof worden aangesproken met 'Lief kind' of 'braaf kind'. Ze kunnen naar hun geloof worden gevraagd door het stellen van de vraag “Ben jij een lief/braaf kind?” Indien daarop uit de grond van het hart met “Ja” wordt geantwoord, voorwaar, ik zeg U, dit is een gelovige.
- Nooit kan het aanhangen van dit geloof lichamelijke verminking of tuchtiging in wat voor vorm dan ook tot gevolg hebben, danwel het verplicht dragen of verbieden van bepaalde kledingstukken. Voorwaar, ik zeg U, dit zijn geen gelovigen.
- Gelovigen die de leeftijd van 9 jaar hebben bereikt, krijgen van hun ouders voorlichting over hoe zij hun toekomstige kinderen kunnen voorbereiden op hun eerste intocht.

Hoppa.
(Star Trek, seizoen 1)

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 19 okt 2013 21:17

Dat beloof ik schreef:Ei van Columbus.
Laten we een religie beginnen.

Sint-en-pietisme.
We geloven in Sint en Piet, en wel van 1 november 07.00 uur tot 6 december 00.00 uur.

Piet, gooi hem op Facebook !
We hebben onze eigen religie !
Ik ben al bekeerd [-o<
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

zalwel
Forum fan

Bericht door zalwel » 19 okt 2013 21:20

De leugens tegen de kinderen vind ik storender.
god is a word and the argument ends there -Bill Callahan

Reality is that which, when you stop believing in it, doesn’t go away -Philp K. Dick

Plaats reactie