Handhaving van de orde?

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
HenkM
Superposter

Handhaving van de orde?

Bericht door HenkM » 03 jul 2012 14:08

Wat denken jullie hier nu van?
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Bin ... medium=RSS" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit voorval deed me (bijna) schrikken. Na de verklaring door OM en korpsleiding is dat niet verdwenen: integendeel.

Dit artikel staat dichter bij mijn beleving, hoewel er ook 1 of 2 fouten in zitten. (de man werd niet door 2 agenten in elkaar getremd).
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)

Juglans
Forum fan

Re: Handhaving van de orde?

Bericht door Juglans » 03 jul 2012 14:22

Bij een escalatie gaat het er soms niet zo deftig aan toe, dat is een gegeven. De-escaleren heeft dan geen zin meer omdat het al is geescaleerd. Een trap in zijn zak lijkt me zelf een tamelijk onschuldige manier om de escaltie uiteindelijk te beeindigen. Hij ziet er misschien groggy uit op het moment van de trap, maar hij zal dan ook onberekenbaar zijn, daar hebben die agenten op geanticipeerd.
Our spontaneous experience is far richer than any abstractions about it. Arne Naess

Chronos
Ervaren pen

Bericht door Chronos » 03 jul 2012 14:58

HenkM schreef:Wat denken jullie hier nu van?
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Bin ... medium=RSS" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit voorval deed me (bijna) schrikken. Na de verklaring door OM en korpsleiding is dat niet verdwenen: integendeel.

Dit artikel staat dichter bij mijn beleving, hoewel er ook 1 of 2 fouten in zitten. (de man werd niet door 2 agenten in elkaar getremd).
Geen probleem.
Hoe dacht je het anders opgelost willen hebben?
De agenten de man uitnodigen voor een goed gesprek?
Overdreven zou zijn dat de agente de man meteen door zijn hoofd schiet.

Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob » 03 jul 2012 15:00

Ik denk dat de meeste agenten zijn / haar partner (politiepartner) wel hadden aangesproken of zelfs een andere partner aangevraagd hadden als deze agressief, instabiel of onberekenbaar is. Ik weet niet of agenten met vaste partners werken, maar dat lijkt me in ieder geval een goed idee, zodat niet een cultuur kan ontstaan van "ik zit mijn dienst uit, dan morgen weer een betere partner" .

Verder wil ik mij er niet te veel mee bemoeien. De experts hebben gesproken, en ik heb de beelden zelf niet eens goed gezien.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 03 jul 2012 17:27

Wat ik me kan herinner, is dat men alvorens een besluit te nemen over de zaak, gesproken heeft met getuigen. Als ik me niet vergis oa de vriendin van degene die de opnames maakte. Aangezien je pas gaat filmen als je iets bijzonders ziet. Kunnen we er vrij zeker van zijn dat het filmpje een voorgeschiedenis hád. Blijkbaar gaf de beschikbare kennis over die voorgeschiedenis aanleiding tot het door het OM genomen besluit. Verder weet ik er niets van. Ik heb op de TV wel wat gezien, maar uit wat ik zag was niet eens te bepalen of er überhaupt iets geraakt was. Dus vraag míj niet om een oordeel.
Ik wens u alle goeds

HenkM
Superposter

Bericht door HenkM » 03 jul 2012 17:59

Peter van Velzen schreef:Wat ik me kan herinner, is dat men alvorens een besluit te nemen over de zaak, gesproken heeft met getuigen. Als ik me niet vergis oa de vriendin van degene die de opnames maakte. Aangezien je pas gaat filmen als je iets bijzonders ziet. Kunnen we er vrij zeker van zijn dat het filmpje een voorgeschiedenis hád. Blijkbaar gaf de beschikbare kennis over die voorgeschiedenis aanleiding tot het door het OM genomen besluit. Verder weet ik er niets van. Ik heb op de TV wel wat gezien, maar uit wat ik zag was niet eens te bepalen of er überhaupt iets geraakt was. Dus vraag míj niet om een oordeel.
Zoals ik het zie:
men heeft gesproken met getuigen dingen te zien zoals zij dat zagen. Zij = de politie
Die voorgeschiedenis, inderdaad, is echt anders dan de politie/OM voorstelde.

Volgens het artikel was de werkelijke gang van zaken toch wel anders.

Ik heb het hierover omdat mij opviel dat 'onze' politie angstig die van de Amerikaanse opgaat.
Blijkbaar ben ik de enige ... (en de auteur van het artikel)
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)

Jinny

Bericht door Jinny » 03 jul 2012 19:05

Neehoor, dat ben je niet.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 03 jul 2012 21:45

HenkM schreef:Volgens het artikel was de werkelijke gang van zaken toch wel anders.
Dat heb ik er niet uit gelezen, alleen dat de schrijver er bepaalde conclusies uit trok. Maar die gingen niet meer over wat er op het filmpje te zien was, maar over het eerderr stadium. Aangezien ik niet weet hoe men om moet gaan met iemand die in een portiek ligt te slapen, ga ik me ook dáár niet over uitlaten. Ik heb nog nooit een dronkaard in een portiek zien liggen en ken dit soort situaties uitsluitend van horen zeggen. Blijkbaar denkt de schrijver wel te weten hoe je daar als politieagent mee om moet gaan, al vergeet hij - geloof ik - uit te leggen wat dat precies is. Ik zou daarentegen niet weten hoe ik met mijn beste kamaraad om zou moeten gaan, in die toestand. Wie weet zou ik de politie bellen. . . . .

Is er iemand op het forum die hier ervaring mee heeft ?
Ik wens u alle goeds

Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob » 03 jul 2012 22:51

Beste Henk,

In het zeer vermakelijke t.v. programma Law and Order kun je prachtig het Amerikaanse stelsel van opsporing, onderzoek en vervolging zien. Hier in Nederland heeft het OM, ook in het (voor)onderzoek veel meer een eigen verantwoordelijkheid, en is de officier van justitie veel meer in staat een eigen verhoor tijdens het onderzoek te plegen. Waar in de USA meer waarheidsvinding gedaan wordt, ten tijde van de vervolging (in de rechtzaak) tijdens het opvoeren van bewijs. Ik kan het niet goed uitleggen, maar (hoewel ook daar spanningen kunnen zijn tussen de opspoorders van de politie en de vervolgers) zijn beide partijen (vervolging en opsporing) meer vriendjes van elkaar dan hier, als ik zo een vlugge inschatting maak.

Dus wees gerust als het gaat om amerikaanse praktijken, de vraag is hier veelmeer hoe ver men mag gaan bij opsporing. Ik weet niet of hier die grens overschreden is. Wel hoorde ik 1 advocaat in de media spreken dat zijn ervaring is dat er (in zijn mening) vaker meer heftige middelen ingezet worden (in zijn ogen niet legitiem) bij de opsporing. Ik heb het idee dat veel mensen menen dat politie gelijk ook meer een vervolgende rol spelen. Hiertoe zijn ze echter nauwelijks bevoegd, enkele schikkingsvoorstellen in specifieke veel voorkomende gevallen (boetes) uitgezonderd. Het is verstandig deze rollen (en scheiding daartussen) binnen het domein van vrouwe justitia goed in het visier te houden.

Groet,

Bob

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 08 jul 2012 10:47

De agente die vorige week bij de arrestatie van een dronken man schoppen uitdeelde, krijgt een bloemetje van de Rotterdamse gemeenteraad. Bijna alle partijen waren het er vanavond in een spoeddebat over eens dat zij juist had gehandeld. Alleen GroenLinks vond dat de arrestant ook een bloemetje moet krijgen.

De agente gaat maandag weer aan de slag, zei burgemeester Ahmed Aboutaleb. De dronken man, een Let, heeft een boete gekregen van 480 euro.
Is de totale periode waarin deze Let in Nederland overlast geeft wel eens in kaart gebracht?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen » 06 aug 2012 14:26

Dan hebben we nog dit:
Fok schreef:
Politie erkent wissen film arrestatie The Flexican

De politie erkent dat een agent van het korps Brabant Zuid-Oost een filmpje met daarop mogelijk politiegeweld van de telefoon van een 46-jarige Eindhovense heeft gewist. Op het filmpje zou onder meer de aanhouding van dj The Flexican te zien zijn geweest.

De agent heeft het filmpje volgens het korps bij het uitzetten 'onder druk van omstandigheden' verwijderd, laat de politie vrijdagavond weten. De agent heeft spijt betuigd. Het korps stelt de actie van de agent te betreuren. Bekeken wordt nog of stappen tegen hem worden ondernomen.

De zaak kwam de afgelopen dagen volop in de media. De vrouw werd zaterdagnacht op het Stadhuisplein in haar woonplaats aangehouden voor belediging van een agent. Vlak daarvoor had zij echter met haar mobiele telefoon een filmpje gemaakt.

Dj The Flexican beweert bij zijn arrestatie te zijn mishandeld. Volgens The Flexican reed er een politieauto over zijn voet, waarna de dj een opmerking maakte. Vervolgens zouden agenten hem verbaal en fysiek mishandeld hebben.

Ook de vrouw zou zijn mishandeld. Op het politiebureau wilde de vrouw de beelden laten zien aan de hulpofficier van justitie, maar het filmpje bleek van haar mobieltje te zijn verwijderd terwijl ze in de cel zat.

De vrouw heeft aangegeven aangifte te willen doen tegen de politie. De politie stelt vrijdagavond de Eindhovense ondertussen te hebben benaderd voor verdere gesprekken.
Fok schreef:
Agent die bewijsvideo vernietigde werkt lekker door

De agent die afgelopen week doelbewust bewijsmateriaal vernietigde door een video van een mobiele telefoon ruwweg te verwijderen is nog aan het werk alsof er helemaal niks aan het handje is. Dat meldt De Telegraaf vandaag.

De agent wiste een filmpje waarop te zien zou zijn geweest hoe dj The Flexican hardhandig werd aan gepakt door een groep agenten. Ook zou op het filmpje te zien zijn geweest dat de filmende vrouw op gewelddadige wijze werd aangehouden.

Een van de betrokken agenten heeft na in beslagname van de mobiele telefoon op het bureau de video doodleuk gewist. Naar nu blijkt is dat vernietigen van bewijsmateriaal onbestraft gebleven.

De politie bevestigt dat de agent in afwachting van het interne onderzoek gewoon aan het werk mag blijven.

Inmiddels is bekend dat de telefoon naar een data-recoverybedrijf is gezonden met het verzoek het vernietigde bewijsmateriaal terug te halen.

De maakster van het filmpje gaat aangifte doen tegen de agent die de beelden van haar telefoon heeft gewist. Haar advocaat Yehudi Moszkowicz denkt dat de politieman een misdrijf heeft gepleegd omdat hij sporen heeft gewist en de opsporing heeft bemoeilijkt.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna

Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus » 10 aug 2012 19:24

Bijna iedere week lees je in de krant dat bejaarden, vaak invaliden worden beroofd endaarbij ook nog eens zwaar mishandeld worden voor vaak peanuts wat geld betreft. Dat een agent wel eens in de fout gaat is niet altijd goed te praten maar als je b.v. de daders te pakken krijgt van zulk schorem dat bejaarde invaliden met geweld berooft ,dan mag de politie daartegen nog veel harder optreden. Dat uitschot mag wat mij betreft helemaal in elkaar getremd worden zodat ze nooit meer kunnen lopen.

http://www.hartvannederland.nl/tag/beroofd/

siger

Bericht door siger » 10 aug 2012 20:07

Uit het artikel:
Erger is nog dat de agenten de ellende zelf veroorzaakt hadden. Voor zover bekend - en niet tegengesproken - lag de man dronken te slapen in een portiek, een onmetelijk gering vergrijp. Hij werd met de wapenstok wakker gepord, wat de dronkaard - hoe verrassend - nijdig deed ontwaken. De escalatie ging snel: de zatlap deelde een mep uit of probeerde dat, en kreeg, hup, pepperspray in de ogen gespoten, een probaat middel om een benevelde, zich belaagd voelende geest door het lint te laten gaan.
Als je dat neutraal leest, wordt de politie verweten deze man gewekt te hebben, en mochten ze niet reageren toen deze man geweld tegen de politie gebruikte.

En alles bij mekaar was het dus de schuld van de politie dat deze man door het lint ging? Een absurde redenering. Gelukkig zijn er nog agenten die de straat opgaan en niet terugschrikken als iemand hen een mep wil geven. De man heeft dit volledig aan zichzelf te danken.

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 11 aug 2012 19:27

Blues-Bob schreef:Beste Henk,

In het zeer vermakelijke t.v. programma Law and Order kun je prachtig het Amerikaanse stelsel van opsporing, onderzoek en vervolging zien.
Denk je dat TV series een realistische weergave van de werkelijkheid zijn?
Ik zou daar toch wat voorzichtig mee zijn.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob » 11 aug 2012 20:56

Jagang schreef:
Blues-Bob schreef:Beste Henk,

In het zeer vermakelijke t.v. programma Law and Order kun je prachtig het Amerikaanse stelsel van opsporing, onderzoek en vervolging zien.
Denk je dat TV series een realistische weergave van de werkelijkheid zijn?
Ik zou daar toch wat voorzichtig mee zijn.
Men is vrij andere bronnen te gebruiken, natuurlijk. Maar de conclusie zal denk ik niet veel verschillen. Het Amerikaanse stelsel van opsporing, onderzoek en vervolging is een tactisch spel met zowel de politie, als de openbaar aanklager en verdediging, waarin selectief (men zou kunnen betogen willekeurig) tactisch samengewerkt en tegengewerkt kan worden.

Groet,

Bob

Plaats reactie