Rusland en Oekraïne

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

B.S.
Geregelde verschijning

Re: Rusland en Oekraïne

Bericht door B.S. » 02 jul 2022 18:07

De website van Frans Verhagen https://www.meiguo.nl/

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 03 jul 2022 02:57

B.S. schreef:
02 jul 2022 18:05
Nou, de huidige strategie van de NAVO voor de 'verdediging' van de Baltische Staten is op dit moment niet zo gunstig
https://youtu.be/lLtNe9sA9AU voor hen...maar gelukkig wordt de strategie gewijzigd...
Precies. Maar juist dat laatste wijzigt de situatie radikaal en essentieel. Tot voor kort, nog in januari, zou Poetin met de gedachte kunnen spelen dat hij de Baltische staten met een bliksemoorlog zou kunnen overrompelen waarna het westen voor het blok gezet zou zijn: jullie zullen toch niet zo dom zijn om vanwege die paar kleine landjes een wereldoorlog te gaan beginnen? Met de gegevens die hij toen had zou hij in principe kunnen denken dat hij dat risico zou kunnen nemen.
Maar het voorjaar heeft laten zien dat het westen niet passief, krachteloos, ingeslapen en verdeeld is. En met het besluit van afgelopen week de NAVO-troepen in Oost-Europa op te voeren tot meer dan 300.000 is definitief deze mogelijke zet van Poetin van de baan.
De Amerikanist Frans Verhagen, ook iemand met een mening over alles, spreekt al jaren scepsis uit over de bereidheid van met name de VS om de Baltische Staten echt te verdedigen. Zoiets oefent invloed uit. Maar dit is ook de man die 'Finlandisering' van Oekraïne als gemiste kans zag. De man kleunt weleens behoorlijk mis : 'Ja, ze wint' over Hilary Clinton op de avond van de verkiezingen van 2016, 'Nee, Poetin gaat Oekraïne niet binnenvallen', eind januari 2022 of zo. Onlangs 'Nee, Trump is in 2024 geen kandidaat' - wij zullen zien...De man ziet eigenlijk geen toekomst meer voor de VS - 'Amerika is over' - en met of zonder Trump, de VS zijn binnen afzienbare tijd een rechts-autoritair land - laten we hopen dat hij vaker miskleunt...
Bovenstaande gang van zaken verrast niet enkel Poetin, het verrast ons allemaal! Dat van die 300.000 nieuwe troepen kwam zomaar uit de lucht vallen. Een paar weken geleden sprak niemand er nog over! Verhagen ken ik niet, maar in al die zaken waar hij miskleunt zou ik waarschijnlijk ook hebben misgekleund. Het laat ons allemaal zien dat het een hachelijke zaak is te denken de toekomst in je hand te hebben. Men moet op dit moment bijna dagelijks zich afvragen of verwachtingen die men heeft moeten worden bijgesteld!
Born OK the first time

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 03 jul 2022 03:29

B.S. schreef:
02 jul 2022 18:07
De website van Frans Verhagen https://www.meiguo.nl/
Ik las de pagina waar de link naar verwijst, en ook dit essay en dit essay over de failing state America. De man kan zeer goed schrijven! En spreekt met een hoop kennis van zaken. Ben meteen een fan van hem. Bedankt voor de link.
Born OK the first time

B.S.
Geregelde verschijning

Bericht door B.S. » 03 jul 2022 04:15

Inderdaad, de man kan behoorlijk schrijven. Maar dat kan ook iets dwingends krijgen. Het risico dat analyse en mening door elkaar gaan lopen.
Dat is het natuurlijk het risico dat alle analisten gaan lopen.

Ik denk ook hij voor zijn ideeën over Finlandisering nooit met iemand uit Finland gesproken heeft...
Fijn dat ik mensen een plezier kan doen met nieuwe informatiebronnen.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 03 jul 2022 16:10

B.S. schreef:
03 jul 2022 04:15
Inderdaad, de man kan behoorlijk schrijven. Maar dat kan ook iets dwingends krijgen. Het risico dat analyse en mening door elkaar gaan lopen.
Ja, dat klopt. En het probleem voor de luisteraar/lezer is dat het moeilijk is kritisch te blijven wanneer een schrijver/spreker boeiend is. Dan word je gemakkelijk meegesleept ongeacht wat hij/zij naar voren brengt. Peter Zeihan heeft ook zo'n effect.
Born OK the first time

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 04 jul 2022 19:59

Rereformed schreef:
03 jul 2022 16:10
B.S. schreef:
03 jul 2022 04:15
Ja, dat klopt. En het probleem voor de luisteraar/lezer is dat het moeilijk is kritisch te blijven wanneer een schrijver/spreker boeiend is. Dan word je gemakkelijk meegesleept ongeacht wat hij/zij naar voren brengt. Peter Zeihan heeft ook zo'n effect.
Daarom ben ik altijd terughoudend in het opvolgen van allerlei advies van wie ik allemaal moet lezen en zien.
En áls ik dat al doe ben ik zeer, zeg maar extreem kritisch.
Alles is tijdelijk. Dat is Universeel... Wacht maar...

B.S.
Geregelde verschijning

Bericht door B.S. » 05 jul 2022 02:22

Je moet ergens discussies op baseren. Anders wordt het maar wat roepen.
Persoonlijk, ik moet ook uitleggen waarom ik hier opeens ben gaan opduiken.

Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen » 05 jul 2022 03:20

B.S. schreef:
05 jul 2022 02:22
Je moet ergens discussies op baseren. Anders wordt het maar wat roepen.
Persoonlijk, ik moet ook uitleggen waarom ik hier opeens ben gaan opduiken.
Dat was geen plicht hoor. Slechts een vriendelijke uitnodigiing.
Ik wens u alle goeds

B.S.
Geregelde verschijning

Bericht door B.S. » 05 jul 2022 21:24

Ik kan deze historicus nog aanbevelen Stephen Kotkin, schrijver van Armageddon Averted. The Soviet Collapse 1970-2000 en schrijver van een driedelige nieuwe biografie van Stalin waarvan er nu twee delen verschenen zijn.
Een diepgaand gesprek van maar liefst 2 uur en 41 seconden, maar iemand die weet weet hij het over heeft
https://youtu.be/2a7CDKqWcZ0
Veel minder op effect gericht dan een Peter Zeihan denk ik.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 06 jul 2022 04:56

B.S. schreef:
05 jul 2022 21:24
Ik kan deze historicus nog aanbevelen Stephen Kotkin, schrijver van Armageddon Averted. The Soviet Collapse 1970-2000 en schrijver van een driedelige nieuwe biografie van Stalin waarvan er nu twee delen verschenen zijn.
Een diepgaand gesprek van maar liefst 2 uur en 41 seconden, maar iemand die weet weet hij het over heeft
https://youtu.be/2a7CDKqWcZ0
Ik ben niet bekend met Kotkins boeken, maar een fan van Lex Fridman podcasts, en heb op deze manier een paar weken geleden kennis met hem gemaakt. Voor het beluisteren van Fridmans interviews moet men welhaast met pensioen zijn, maar ze zijn om van te smullen.

Kotkin verzet zich sterk tegen de opinie dat de oorlog de schuld van NAVO is. Eveneens tegen de veelgehoorde opinie dat de Russen "altijd uit zijn op verovering van buurlanden", alsof het een eigenschap van dat volk is.
De reden voor de veroveringsoorlog ziet hij in de zwakke respons van het westen na eerdere veroveringsavonturen, hetgeen Poetin het gevoel gaf dat hij vrijwel ongestraft alles kan doen wat hij maar wil.
Born OK the first time

B.S.
Geregelde verschijning

Bericht door B.S. » 06 jul 2022 18:15

Hij behandelt heel veel.
Wat hij onder andere aanstipt is dat Aleksy Navalny misschien nog achter de hand gehouden wordt door het regime als politieke reserve. Interessante gedachte..misschien.

Ik weet dat ik wel erg in een doorgeefluik begin te veranderen maar deze meneer, Vlad Vexler, een Brit van Russische afkomst stipt ook nog wel eens zaken aan, en niet alleen over Rusland. Deze lijkt me wel relevant b.v. https://youtu.be/_j6Vg7yLx54 gaat niet direct over Oekraïne maar hoe Rusland tegenwoordig propaganda bedrijft.

Ik zoek naar een vorm om relevant te kunnen reageren, nogmaals, het is niet de bedoeling alleen maar doorgeefluik te zijn.

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 06 jul 2022 18:42

Rereformed schreef:
06 jul 2022 04:56
[..]
De reden voor de veroveringsoorlog ziet hij in de zwakke respons van het westen na eerdere veroveringsavonturen, hetgeen Poetin het gevoel gaf dat hij vrijwel ongestraft alles kan doen wat hij maar wil.
Dan moet hij nodig opgenomen worden in een instelling die zich met geestelijke gezondheid en overmatige agressie bezighoudt. Leider van een z.g. 'supermacht' lijkt me geen optie.
Een geestelijk gezond mens, een leider, houdt zich een beetje in met oorlog (en vrede) als hij/zij denkt dat alles kan.
Kasteeltje veroveren was toch een beetje in het verleden? Of heb ik wat gemist??

B.S.
Geregelde verschijning

Bericht door B.S. » 07 jul 2022 00:10

Ik weet niet of Poetin als rijp voor de psychiater beschouwen zoveel zin heeft. Hitler een gek noemen verklaart ook niet zoveel. Trump daarentegen lijkt wel een ziektebeeld te vertonen, maar ook hier moet je oppassen daar alles aan op te hangen.
Het Russische leiderschap lijkt collectief wel in een soort anti-westerse psychose te zijn geraakt. Maat of hè dat in een psychiatrische hoek moet trekken vraag ik me ook af.

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 12 jul 2022 17:45

Mensen die steeds moorden en verwoesten worden over het algemeen zwaar gestraft en soms wordt ook onderzocht om te ontwaren wat er aan ten grondslag ligt. Nou ja, dat zal hier wel weer fout gaan in onze mooie wereld...

En dat in een tijd met de James Webb kijker... https://www.nasa.gov/content/goddard/we ... -from-nasa

Of je een nieuwe bril hebt gekregen....

Zomaar een gedachte hoor. :oops: Dit terzijde.

Gerard R.
Bevlogen

Bericht door Gerard R. » 15 jul 2022 22:35

Dit vond ik interessant:

https://www.dw.com/en/us-renews-space-f ... 3-xml-mrss
Despite geopolitical tensions between the US and Russia, NASA and Roskosmos will keep using each other's bases to send astronauts and cosmonauts to the International Space Station. [..]
Ik heb er niet echt een verklaring voor, maar het is beter dan oorlog.

Plaats reactie