Heeft Koude Kernfusie (of LENR) een toekomst ?

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Samsa
Bevlogen

Re: Heeft Koude Kernfusie (of LENR) een toekomst ?

Bericht door Samsa » 02 nov 2011 18:40

Helemaal gelijk heb je, ik heb geen poot om op te staan dus ik zal mij uit deze discussie terugtrekken, dan hoef ik ook geen drogredenen meer te gebruiken om gelijk te krijgen.

Veel succes met wikipedia verder..

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 02 nov 2011 18:46

Samsa schreef:ik zal mij uit deze discussie terugtrekken
Wel, dat is een wel erg drastisch besluit alleen maar om de reden dat je eens een keertje iets niet kunt uitleggen.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 02 nov 2011 19:28

Wat was er volgens jou nou instabiel en waarmee kun je die instabiliteit staven? Daar heb je nu dus nog steeds geen antwoord op gegeven met je 5 jaar studie.
Kan niet duidelijker zijn volgens mij:
In de berekening die je hierboven laat zien gaat het om Ni-62 en Ni-64.. die zijn isotopen die niet zoveel voorkomen..Ni-58 en Ni-60 maken 95% uit van nikkel zoals het normaal voorkomt.. de producten van deze fusiereactie zijn niet stabiel
er staat nergens dat hij specifiek die isotopen gebruikt, het is gewoon nikkelpoeder. dat betekent dat zijn lange experiment van 6 maanden absoluut niet zoveel koper kan opleveren via een Ni-p fusiereactie.
- als de reactieproducten niet stabiel zijn dan vervallen ze natuurlijk (halfwaardetijd van de een ligt op 3 sec en die ander op 3 jaar).
Cu-59 en Cu-61 vervallen en dan moet je toch ~1.5 MeV gammas
Cu-63 en Cu-65 worden nauwelijks gevormd in de beschreven reactie... Reken zelf maar uit hoeveel Cu (63/65) er gevormd kan worden uit de gespecificeerde hoeveelheid nikkel
Een perfect juiste uitleg, voor nog meer info raad ik je een cursus nucleaire fysica aan.

Kom, dromen mag maar als dit geen scam is vreet ik mijn schoen op.
http://blog.newenergytimes.com/2011/10/ ... ot-enough/
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 02 nov 2011 20:05

pallieter schreef:
Wat was er volgens jou nou instabiel en waarmee kun je die instabiliteit staven? Daar heb je nu dus nog steeds geen antwoord op gegeven met je 5 jaar studie.
Kan niet duidelijker zijn volgens mij:
Fijn dat je ermee bemoeit, pallieter, maar hiermee is er nog geen antwoord op wat die instabiele koper-isotopen dan wel zijn. Kun jij daar DUIDELIJKHEID over verschaffen?
pallieter schreef:Een perfect juiste uitleg, voor nog meer info raad ik je een cursus nucleaire fysica aan.
Doe niet zo belachelijk badinerend. Ook weer zo'n argument op basis van authority. Van nucleaire fysica weet ik trouwens zo wel het een en ander (niet dat ik mij daarop wil beroepen).
pallieter schreef:Kom, dromen mag maar als dit geen scam is vreet ik mijn schoen op.
Tsja, het kan heel goed een scam zijn, maar ik kan nou niet bepaald zeggen dat je met jouw bijdrage (enkel kretologie) hebt aangetoond dat het zeer onwaarschijnlijk is wat Andrea Rossi claimt.
Ik heb hier al eerder kritiek van Steven B. Krivit op Andrea Rossi aangehaald. Op zichzelf geeft dat echter nog geen uitsluitsel over de (on)juistheid van de claim van Andrea Rossi.

Als Steven B. Krivit gelijk heeft dan zit Andrea Rossi de zaak inderdaad te flessen. Dat zou natuurlijk kunnen.

Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa » 02 nov 2011 20:17

Decay chains:

http://www.nndc.bnl.gov/chart/decaysear ... CU&unc=nds" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nndc.bnl.gov/chart/decaysear ... CU&unc=nds" onclick="window.open(this.href);return false;

Interaction crosssections:

http://www-nds.iaea.org/exfor/endf.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 02 nov 2011 20:18

Cu-59 en Cu-61
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 02 nov 2011 20:26

pallieter schreef:
Cu-59 en Cu-61
Ja, maar dàt waren juist net NIET de producten van de op visionair.nl beschreven fusie-reacties, want dat waren Cu-63 en Cu-65. Vandaar ook mijn vraag aan Samsa daarover, maar ik kreeg daar geen duidelijk antwoord op. Dus daarom vroeg ik daarnaar.
Laatst gewijzigd door vegan-revolution op 02 nov 2011 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 02 nov 2011 20:29

Inderdaad Vegan, en dat was net Samsa's punt.

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 02 nov 2011 20:31

pallieter schreef:Inderdaad Vegan, en dat was net Samsa's punt.
Leg uit.

Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa » 02 nov 2011 20:33

Dat was inderdaad m'n punt ja...

De isotopen die voornamelijk in zijn nikkel zitten ondergaan fusie naar producten die instabiel zijn. Nu gaat hij achteraf meten en hij meet *geen* straling (terwijl die reactieproducten op dat moment nog aan het vervallen moeten zijn en hij dus zeker 1.5 MeV gamma's moet registreren) en hij meet daarnaast een hoeveelheid geproduceerd koper (dus stabiel koper!) die niet uit die hoeveelheid nikkel kan zijn gekomen.

Voor neutron vangen moet je zelf maar wat googelen..

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 02 nov 2011 20:46

Samsa schreef:Dat was inderdaad m'n punt ja...

De isotopen die voornamelijk in zijn nikkel zitten ondergaan fusie naar producten die instabiel zijn. Nu gaat hij achteraf meten en hij meet *geen* straling (terwijl die reactieproducten op dat moment nog aan het vervallen moeten zijn en hij dus zeker 1.5 MeV gamma's moet registreren) en hij meet daarnaast een hoeveelheid geproduceerd koper (dus stabiel koper!) die niet uit die hoeveelheid nikkel kan zijn gekomen.
Ja, dat snap ik ook wel. Vooropgesteld dat er inderdaad fusie-reacties met 58Ni en 60Ni plaatsvinden, maar dat is nou juist de vraag of dat gebeurt. Als er uitsluitend fusie-reacties zijn met 62Ni en 64Ni, zoals voorgesteld in het artikel op visionair.nl, dan zou er stabiel koper kunnen ontstaan.

Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa » 02 nov 2011 21:05

Ja.. als als en als.. dan wellicht zus en zo etcetera.

Onderzoekers met geheime commerciele agenda's die hun experimenten niet goed beschrijven mag je wel wat skeptischer benaderen hoor... Zo onderhand heeft iedereen al het werk voor die vent ingevuld terwijl hij dit eenvoudig in 1 papertje had kunnen oplossen...

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 02 nov 2011 21:28

Samsa schreef:Onderzoekers met geheime commerciele agenda's die hun experimenten niet goed beschrijven mag je wel wat skeptischer benaderen hoor...
Het zijn op zichzelf inderdaad geen zaken die in het voordeel van Andrea Rossi spreken. Verbazen zou het mij niet als het een scam blijkt te zijn. Ik ben wel benieuwd of daar dan nog hard bewijs voor komt.

Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa » 03 nov 2011 11:16

Als ik zo teruglees heb je het argument ook niet helemaal begrepen. Als er enkel fusie zou plaatsvinden bij Ni-62 en Ni-64 én hij wil dat percentage reactieproducten aan koper hebben dan zou dat betekenen dat hij dus verrijkt nikkel gebruikt.. Dat monoisotopische metaal is bijzonder duur en technologisch zeker geen optie voor Rossi! (Om maar even te vergeten hoe het energiebudget verschuift als we de kosten voor het produceren van die hoeveelheid waterstof en verrijkte nikkel erbij gaan rekenen...weet je hoeveel energie het inmiddels heeft gekost om die paar liter water te verwarmen? Ik betwijfel sterk of die 0.04 MeV die vrijkomt bij die fusie uberhaupt nog zou opwegen tegen al deze onkosten..).

Enfin, ik dook dus maar even Rossi's onduidelijke nuclear journal in en wat wil nou... iemand anders vroeg zich dat ook al af precies een half jaar geleden.. Het antwoord van Rossi was wederom bijzonder: inderdaad gebruikten ze verrijkt Nikkel, daarvoor hadden ze een geheim proces ontwikkeld dat bijna gratis was en natuurlijk super efficient... maar hij kan daar niks over vertellen ivm zijn 'patenten'. Het merkwaardige is dat hij naar het lab in Zweden (die z'n experiment gingen testen) gewone nikkel heeft meegegeven uit de reactor.. dus niks verrijkt..

Het lijkt erop dat de briljante man dus niet alleen koude fusie heeft ontdekt, maar ook een manier om een normaal heel prijzig technisch proces in een garage uit te voeren voor een prikkie.. Laat Iran het maar niet horen, straks werkt het ook nog bij Uranium..

Moet je nog meer horen of beginnen de alarmbellen al te rinkelen? :lol:

En bemerk ook een patroon dat je vaak ziet bij christen/moslim geloofsapologeten als ze geconfronteerd worden met een probleem: ze pretenderen dat het er al die tijd al in zat (terwijl daarvoor er NIKS over vermeld is). Dat bedoelde ik dus een paar posts terug met dat men al het werk voor Rossi aan het invullen is: hij wacht gewoon tot iemand iets uitrekent (zelf heeft hij niks op papier staan) en daarna doet hij alsof het precies is wat zij doen.. het is wel erg opvallend dat hij nergens rept over zijn nikkelsamenstellingen, en vanaf het moment dat iemand er iets over vraagt blijkt opeens dat hij een gehele installatie ergens heen gebouwd in het geheim die blijkbaar iets kan wat de rest van de wereld ook nog niet is gelukt... tjaa

Plaats reactie