Heeft Koude Kernfusie (of LENR) een toekomst ?

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

MNb
Diehard

Re: Heeft Koude Kernfusie (of LENR) een toekomst ?

Bericht door MNb » 15 nov 2010 01:25

Fleming en MenM waren niet bepaald uitzonderingen, als ik deze lijst bekijk:

http://en.wikipedia.org/wiki/Serendipity
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff

sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian » 15 nov 2010 12:18

MNb schreef:Fleming en MenM waren niet bepaald uitzonderingen ...
Zelfs al dubbel ik die lijst, dan nog is het aantal slechts een uiterst minieme fractie van alle wel zorgvuldig op een thesis afgestemde experimenten over de zelfde tijdsperiode .

Net als jij zou ik ook experimentele data willen zien die de mogelijkheid van koude kernfusie bevestigen.
Maar je hebt gelijk dat sommige vindingen ongepland en toevallig waren.

Waar wij verschillen van opinie is dat ik de voorkeur geef aan door een thesis onderbouwde experimenten, waardoor de effectiviteit van die experimenten veel en veel hoger wordt.
Zeker op het vlak van kernfusie techniek dat nog steeds in de kinderschoenen staat, heet zowel koud.

Wat mij veel meer interesseert is niet alleen de mogelijkheid van welke kernfusie techniek dan ook, maar meer of die techniek economisch, massaal, en effectief kan worden ingezet als vervanger van het verbranden van fossiele brandstoffen voor energie opwekking.

De mogelijkheid van koude fusie mag dan een groot vraagteken zijn, maar hete fusie - alhoewel mogelijk - is nog steeds een heel eind weg van een effectief proces van energie opwekking (mocht dat überhaupt mogelijk zijn).

:)
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)

MNb
Diehard

Bericht door MNb » 16 nov 2010 00:36

sarnian schreef:Zelfs al dubbel ik die lijst, dan nog is het aantal slechts een uiterst minieme fractie van alle wel zorgvuldig op een thesis afgestemde experimenten over de zelfde tijdsperiode .
De verleiding is groot om jou een duizendvoudige lijst van al dat soort experimenten te vragen die niet een bevestiging van de bestaande theorieën produceerden, maar een verbetering of zelfs omverwerping van die theorieën. Maar dat zal ik niet doen.
sarnian schreef:Net als jij zou ik ook experimentele data willen zien die de mogelijkheid van koude kernfusie bevestigen.
Maar je hebt gelijk dat sommige vindingen ongepland en toevallig waren.

Waar wij verschillen van opinie is dat ik de voorkeur geef aan door een thesis onderbouwde experimenten, waardoor de effectiviteit van die experimenten veel en veel hoger wordt.
Zeker op het vlak van kernfusie techniek dat nog steeds in de kinderschoenen staat, heet zowel koud.
Ja hoor, ik was me er goed van bewust dat we niet erg veel van mening verschillen. :)
Bovendien is mijn opstelling in deze draad erg formeel. Persoonlijk geloof ik er geen m van dat koude kernfusie mogelijk is. Ik houd alleen maar de mogelijkheid open dat ik er naast zit; in mijn leven zijn er nog wel een paar dingen gebeurd die ik voor onmogelijk hield. Zoals Kasparov die verloor van Deep Blue (een paar maanden daarvoor had ik nog net een weddenschap over dit onderwerp gewonnen).
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 24 jan 2011 03:22

Commerciële Koude Kernfusie?

Echt of nep? De tijd zal het leren.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian » 24 jan 2011 03:47

vegan-revolution schreef:Echt of nep? De tijd zal het leren.
In dit specifieke geval is het antwoord nep.
Al hoewel je van " Cold Fusion Now " niets anders dan juichende artikelen mag verwachten over "koude kernfusie", is de afwezigheid van enige zelfs maar semi-wetenschappelijke uitleg hoe dat proces precies werkt tezamen met enige ondersteuning van het theoretische hoe en waarom meer dan genoeg zeggend. Ook in dit geval is de "uitleg" en "ondersteuning" in het gelinkt artikel veelzeggend afwezig, ook al wordt er verwezen naar een website over een mogelijk hydrogen/nickel cold fusion probable mechanism.
Het "probable" zegt meer dan genoeg.

Tot nu toe is de "hete" fusie reactie de enigste die in de praktijk werkt.
Vreemd dat ondanks de vele miljarden Euri en Dollars die reeds in het onderzoek zijn gepompt, dat proces door de mens nog steeds niet effectief op gang kan worden gehouden, alhoewel vrijwel iedere bol waterstof gas van voldoende formaat er geen enkel probleem mee schijnt te hebben :D
(Ja ik weet : extreem hoge temperatuur en extreem hoge druk ... )

Trouwens : deze vorm van koude kernfusie is in principe slechts bedoeld voor lage energie opbrengst.
Vandaar LENR : Low Energy Nuclear Reactions. Een geheel andere tak van "sport" dan wat de meeste mensen bedoelen met (hete) kernfusie energie, waar het doel vele megawatts is.

Maar ja : wie weet wat er in de toekomst allemaal kan ?

A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 25 jan 2011 01:54

Hier nog wat commentaar op de Italiaanse publiekelijk gedemonstreerde LENR-stunt.

sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian » 25 jan 2011 14:19

vegan-revolution schreef:Hier nog wat commentaar op de Italiaanse publiekelijk gedemonstreerde LENR-stunt.
Na afloop minder een zaak van koude kernfusie en meer iets als van een "koude kernmis" thuis komen !

:lol:

MNb
Diehard

Bericht door MNb » 26 jan 2011 10:53

MNb schreef:Ik wil een herhaalbare waarneming. Ik wil een gedetailleerde beschrijving van de proefopstelling, de gebruikte onderdelen en de werkwijze.
Ik zie geen reden om hier ook maar een punctuatieteken aan te wijzigen. Popiejopie flashberichtjes zijn volstrekt onvoldoende.

Johan Cruijff

sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian » 27 jan 2011 04:36

MNb schreef:
MNb schreef:Ik wil een herhaalbare waarneming. Ik wil een gedetailleerde beschrijving van de proefopstelling, de gebruikte onderdelen en de werkwijze.
Ik zie geen reden om hier ook maar een punctuatieteken aan te wijzigen. Popiejopie flashberichtjes zijn volstrekt onvoldoende.
Dat zal best, maar ik denk toch niet dat Focardi en Rossi van je eisen erg onder de indruk zullen zijn !

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 08 feb 2011 04:34

sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian » 08 feb 2011 15:35

vegan-revolution schreef:16th International Conference on Condensed Matter Nuclear Science (cold fusion)
Ach ja. en dan lees je verder en ziet dat niemand van de "kerngeleerden" met naam, toenaam, en titel genoemd wil worden ...

"The national steering committee for the five-day conference, which will kick off at the GRT Grand Convention Centre in T Nagar, includes a number of distinguished Indian Scientists.

Niet dat ik ze ongelijk geef : als je als wetenschapper serieus genomen wilt worden moet je je naam daar vooral niet op de congres papieren laten pronken, want dan is je toekomst verwachting als wetenschapper zo ongeveer op de zelfde temperatuur als het beoogde fusie proces.

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 08 feb 2011 18:29

Even aansluiten dan maar met warme kernfusie welke m.i. wel zeker toekomst heeft. Viel vandaag onderweg in de auto in programma dat hierover handelde en waar een fusiedeskundige aan het woord kwam om uit te leggen welke hobbels er nog te nemen waren. Verhalen over supergeleidende magneten nodig om het plasma in toom te houden en zo. In samenwerking met Japan doet Europa hier een groot onderzoek naar waarin maar liefst 10 miljard gepompt wordt. Maar al met al een hoopvol verhaal en de weg naar een energiebron voor de toekomst lijkt open te liggen. Althans als de greenpeace lobby er geen stokje voor steekt. Er kwam namelijk een woordvoerster van deze organisatie aan het woord. Zij vond het allemaal maar overbodig want met windernergie en zo die er nu al was ging het toch ook.(het topic blauwe energie leert anders http://www.withouthotair.com/download.html) Het opperen van der interviewster of het dan niet verstandig was om beide wegen te bewandelen kon de greenpeace dame niet tot betere gedachten brengen. Want wisten wij wel niet (stukje demagogie) dat die kernfusie misschien wel helemaal niet zo schoon was en dat er rest materieel overbleef dat maar liefst 50 jaar radio-actief zou zijn. Kortom ik wist ineens weer zeker dat mijn besluit te stoppen met doneren aan greenpeace onverminderd van kracht kon blijven.
Zo ik moest even mijn gram hierover spuien nu gerust weer on topic :)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 08 feb 2011 19:36

mrBE schreef:De tijd tot (hete) kernfusie (nog ongeveer 50 jaar :wink: ) gaan we waarschijnlijk opvullen met thorium-reactors.

http://en.wikipedia.org/wiki/Thorium_fission

De rest zal wel prietpraat blijven...
Zit daar toekomst in dan? Er zijn er alleen in India nog een paar, de rest is allang buiten bedrijf gesteld.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 01 nov 2011 08:40

Een recent bericht over koude kernfusie:

1 MW E-Cat Cold Fusion Device Test Successful met links naar video's van de demonstratie.

Citaat:
On October 28, 2011, Andrea Rossi demonstrated his 1 megawatt E-Cat system to his first customer, who had engineers/scientists on hand to test/validate its performance. Due to a glitch, it provided 479 kW of continuous power for 5.5 hours during the self-sustained mode.
Hier refereerde ik al eerder aan Andrea Rossi's koude kernfusie avontuur. Toen nog met een constructie die 12 kiloWatt zou hebben geproduceerd. Er heeft sinds januari van dit jaar dus duidelijk een significante opschaling plaatsgevonden.

Het geheel is nog steeds met de nodige dosis skepsis en geheimzinnigheid omgeven. Ik ben benieuwd of er in de nabije toekomst van een tevreden klant van het bedrijf waaraan Andrea Rossi is geliëerd (de Leonardo Corporation in de Verenigde Staten) kan worden gesproken.

Zie ook:

After the E-Cat Test: Report and Q&A with Rossi (gisteren geplaatst)

kasperFT

Bericht door kasperFT » 01 nov 2011 20:04

Experimenteren is nooit verkeerd. Kan me nog goed herinneren dat diamanten ook alleen maar met grote drukken enz gemaakt konden worden. Nu kan het ook bij ca een 0,5 bar. Zo zie je maar dat niets echt zeker is. We wachten gewoon af en wensen de mensen succes met hun experimenten.

.

Plaats reactie