Technorealisme

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Samsa
Bevlogen

Re: Technorealisme

Bericht door Samsa » 15 sep 2010 16:53

Variform schreef: Elke dag, las ik toevallig vandaag, komen er 370.000 twitteraars bij.
Maak je niet druk, de groei van de wereldbevolking was in 2005 zo'n 200.000 mensen/dag en vorig jaar 220.000 mensen/dag. Als dat zo doorzet wordt de aanwas van nieuwe mensen nog groter dan de twitteraanwas nog vóórdat we allemaal bekeerd zijn tot twitterdom. En vanaf dat moment zal het relatieve aantal twitteraars dus weer langzaam afnemen :lol:

Hoeveel ongebruikte accounts zullen er eigenlijk tussenzitten, ik heb er ook een stuk of 3 maar God weet wat de wachtwoorden zijn.
Variform schreef: Ik denk dat in een straal van 300 km er weinig bedrijven zijn waar ik niet kan pinnen. Chippen is een volgens mij niet volledig doorgebroken systeem. Ik vond het altijd wel makkelijk maar de banken willen er vanaf geloof ik.
Oh ja ik bedoelde pinnen. Geen idee eerlijk gezegd ik heb ze nooit geteld. Aan de andere kant, ik kan geen enkel bedrijf noemen waar je niet met cash kan betalen (nou ja tenzij de NS strippenkaartmachine als een bedrijf telt :P).

Variform schreef: Ik heb geen techno 'angst'. Ik ben techno realist. Ik snap niet waar je dit idee vandaan haalt. Ben je je soms niet bewust van de risico's van bepaalde technologieën? Je bent hopelijk niet zo iemand die nergens een gevaar in ziet?
Nah, ik zie er ook wel een gevaar in alleen wat zal ik zeggen, daar hou ik wel van? :P (Hoe noem je zo iemand? Psychopatisch zeker ;)) Wel lullig als je bankrekening leeg is maar ja.. tenminste weer een uitdaging in het leven hè.

EDIT: forget it, ik heb net een aantal flinke bronnen twittervrije zones aangeboord:
Afbeelding

Variform
Banned

Bericht door Variform » 16 sep 2010 10:18

Samsa schreef:
Variform schreef: Ik denk dat in een straal van 300 km er weinig bedrijven zijn waar ik niet kan pinnen. Chippen is een volgens mij niet volledig doorgebroken systeem. Ik vond het altijd wel makkelijk maar de banken willen er vanaf geloof ik.
Oh ja ik bedoelde pinnen. Geen idee eerlijk gezegd ik heb ze nooit geteld. Aan de andere kant, ik kan geen enkel bedrijf noemen waar je niet met cash kan betalen (nou ja tenzij de NS strippenkaartmachine als een bedrijf telt :P).
http://www.nrc.nl/economie/article22680 ... geld_weren

Wat vind je daarvan, vanuit een technorealistisch standpunt gezien? Dus, de technologie die het pinnen mogelijk maakt, dus het pin automaatje, de verbinding met de banken en de systemen die de financiële transactie regelen.

"De Nederlandse supermarkten willen contant geld definitief in de ban doen. Dat zegt de directeur van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de overkoepelende organisatie van Nederlandse supermarkten."

Zie je hier een mogelijkheid, het scheppen van de voorwaarden tot totalitaire controle niet?
She makes her own cross and she
Hangs there for all the world to see
She makes her own cross as she
Locks up her mind and says I'm free

-- ' Make Your Own Cross' by Flash and the Pan

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 16 sep 2010 12:47

Variform schreef:
Zie je hier een mogelijkheid, het scheppen van de voorwaarden tot totalitaire controle niet?
Hier gaat het eigenlijk om Vari, je bent als de dood voor alom aanwezige controle van big brother. In zo een druk bevolkt land als Nederland kan je daar niet buiten, anders krijg je anarchie.
Wen er maar aan anders heb je geen leven.
Ik reken er op dat de democratie voldoende tegenwicht geeft, en gebeurd dat niet trek ik wel mijn eigen plan.
Weet je wel hoe inventief mensen zijn?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

siger

Bericht door siger » 16 sep 2010 13:51

Neem nu autorijden. Ik was erg tevreden toen overal in Europa de tolautowegen overschakelden op creditcards. Je bent op één seconde door de controle, vroeger stond je eindeloos aan te schuiven. Onvermijdelijk heeft dit comfort als prijs dat men nu weet waar mijn wagen zich bevindt. Maar moet ik daar echt paniekerig over zijn?

Identificatie heeft een aantal voordelen. Zo zal binnen afzienbare tijd elke automobilist betalen volgens zijn weggebruik, dus bvb meer op drukke punten, zodat fileproblemen eindelijk aangepakt worden en veelrijders meer zullen betalen, dus een rechtvaardiger systeem dan dat waarbij iedereen evenveel taks betaalt.

Trouwens, als mijn wagen doorheen Belgie of Nederland rijdt kan ook iedereen mijn nummerplaat noteren. Al sinds we nummerborden hebben rijden we niet meer anoniem. Moeten we die nummerplaten dan ook afschaffen?

Wil je dat vliegtuigpassagiers niet geidentificeerd worden omdat Big Brother niet mag weten dat je je verplaatst? Ik weiger in een vliegtuig te stappen waarvan niet alle passagiers gekend én gescreend zijn.

In Europa, maar ook in Nederland en België, heeft de overheid commissies van privacydeskundigen opgericht die hen adviseren en werkelijke problemen aankaarten. Het centrale Europese forum is de Article 29 Working Party. Hierin werken nationale databeveiligingsinstellingen samen met de Europese instelling (EDPS) en de Europese Commissie.
Zie:
http://www.edps.europa.eu/EDPSWEB/edps/EDPS?lang=nl
http://www.privacycommission.be/nl/
http://www.cbpweb.nl/Pages/home.aspx

Deze organisaties rapporteren hun activiteiten en staan op hun beurt onder democratische controle.

Ik zeg niet dat dat allemaal perfect is, en ik zal geinteresseerd meelezen als er topics over concrete onvolmaaktheden, misbruiken, verbeteringen, etc... worden geopend . Maar ik zie geen enkel nut in algemene vage klachten, die enkel een onbestemd wantrouwen oproepen.

Variform
Banned

Bericht door Variform » 16 sep 2010 16:44

Fishhook schreef:
Variform schreef:
Hier gaat het eigenlijk om Vari, je bent als de dood voor alom aanwezige controle van big brother. In zo een druk bevolkt land als Nederland kan je daar niet buiten, anders krijg je anarchie.
Wen er maar aan anders heb je geen leven.
Ik reken er op dat de democratie voldoende tegenwicht geeft, en gebeurd dat niet trek ik wel mijn eigen plan.
Weet je wel hoe inventief mensen zijn?
Een van de dingen die ik zie is dat de mogelijkheid om je te verzetten wordt weggenomen m.b.v. technologie. Ik herinner je aan 1V uitzendingen over de man die jaren moest procederen omdat men weigerde een fout ten aanzien van zijn vermeend daderschap in een zaak te corrigeren. En men hem dus elke keer soms met veel machtsvertoon uit zijn huis sleepte.

Omdat alles digitaal wordt opgeslagen en men blindelings vertrouwd op wat de computer zegt, heb je weinig meer te betekenen.

Vraag eens aan de besnorde vrouw die je vaak in het nieuws op de achtergrond ziet staan en waarover zelfs al eens een item is geweest, hoe onterecht het was dat ze werd verwijderd terwijl ze gewoon gebruik maakte van haar rechten, VVM.

Vraag het aan die Gregorius Nekschot toen die werd gepakt.

Je kunt inventief zijn maar de crimineel is inventiever en de overheid kan jouw kapot maken. Ze kunnen je uitkering blokkeren, ze kunnen beslag leggen op je tegoeden, ze kunnen je huursubsidie en toeslagen stopzetten. Ze kunnen je blokkeren bij het aanvragen van wat dan ook, je paspoort aanduiden als 'daar moet je geen zaken mee doen'.

Het punt is, beste kerel, dat we in een SPECIALE TIJD terecht zijn gekomen.

Duizenden jaren kon je je verzetten tegen onderdrukking. Voordat de landheer het wist stond je emt je dorp voor zijn kasteel met je hooivork.

Tegenwoordig is alles zo gecontroleerd dat zij eerder weten dan jij wanneer je de straat op gaat.

De tijd die we nu bereikt hebben is uniek en voorgaande ervaringen gelden niet langer. Omdat we vroeger de technologie niet hadden om grote troepen mensen tegelijkertijd te controleren en te registeren, op allerlei mogelijke manieren.

Dat is essentieel aan deze tijd, dit is waar het om gaat. Nog NOOIT was er zo'n groot gevaar van zo'n groot misbruik.

Je kunt inventief zijn maar wat doe jij als je geen geld pinnen kunt, je credit kaartyen niet kunt gebruiken, je je huur niet kunt betalen. omdat je rekening geblokkeerd worden. Hoe wil je protesteren als aan alle kanten de mogelijkheden ongedaan zijn gemaakt die je een basis geven van verzet.

siger

Bericht door siger » 16 sep 2010 16:59

Variform schreef:Duizenden jaren kon je je verzetten tegen onderdrukking. Voordat de landheer het wist stond je emt je dorp voor zijn kasteel met je hooivork.
Je hebt echt niet het minste benul van sociale geschiedenis. Dat verklaart een hoop.

Variform
Banned

Bericht door Variform » 16 sep 2010 17:01

siger schreef:Neem nu autorijden. Ik was erg tevreden toen overal in Europa de tolautowegen overschakelden op creditcards. Je bent op één seconde door de controle, vroeger stond je eindeloos aan te schuiven. Onvermijdelijk heeft dit comfort als prijs dat men nu weet waar mijn wagen zich bevindt. Maar moet ik daar echt paniekerig over zijn?

Ik zie dat ik nog veel werk te verzetten heb hier.

Waar je je bewust van moet zijn en de vragen die je je moet stellen zijn niet die over het gebruiksgemak maar over de ongezien wereld achter de gleuf waar je je kaart door haalt.

Wordt er geregistreerd dat je daar was op dat tijdstip. Wat wordt er gedaan emt die data. Wie heeft toegang tot die data. Zijn er protocollen die jouw privacy beschermen. Hoe wordt daarop toegezien. Wat zijn de consequenties als jouw data op straat komt te liggen, hoe is de database beveiligd. Is er een meldingsplicht als het mis gaat. Waar kun jij terecht als het mis gaat en hoe repareert men de schade. Mag jouw data gebruikt worden in een strafzaak.

Identificatie heeft een aantal voordelen. Zo zal binnen afzienbare tijd elke automobilist betalen volgens zijn weggebruik, dus bvb meer op drukke punten, zodat fileproblemen eindelijk aangepakt worden en veelrijders meer zullen betalen, dus een rechtvaardiger systeem dan dat waarbij iedereen evenveel taks betaalt.
Maar tegelijkertijd heeft de overheid absoluut bewezen onbetrouwbaar te zijn als het gaat om ict. Gisteren nog op tv dat de cipiers systemen waar men al miljoenen voor heeft uitgegeven niet werkt. Dat is een wkestie van geld. Maar dat is niet de enige problematiek.

Toen het sofi-nummer werd ingevoerd bezwoer de overheid ons dat het ALLEEN voor de belastingdienst was. Nu kun je geen openbaar toilet in zonder je BSN te melden, bij wijze van spreken.

De camera's op de A28 zouden ALLEEN gebruikt worden voor file meldingen, nu grasduinen justitie in die gegevens om autodieven te pakken.

Het punt is, dat er altijd mensen die meer willen. Zo werden camera;s langs wegen in Limburg of Brabant misbruikt door justitie i.v.m. drugstoerisme. De rechter moest dat verbieden.

Keer op keer blijkt de overheid onbetrouwbaar en vooral ook incompetent. Als je op tweakers.net leest, dan vind je daar heel veel ictérs en veel van hen maken zich zorgen en zeggen dat ze de overheid niet vertrouwen. Dat zijn wel de lui die verstand van zaken hebben.

Ik zag op 1V in een uitzending hoe een woordvoerder van de...brancheorganisatie of zo van huurautobedrijven het jammer vond dat er niet meer werd gedaan met dat kastje in je auto! M.a.w. men ziet mogelijkheden en het kan ze geen ruk schelen of er gevaren zijn van misbruik.

Jij noemt voordelen maar zie je ook nadelen?
Trouwens, als mijn wagen doorheen Belgie of Nederland rijdt kan ook iedereen mijn nummerplaat noteren. Al sinds we nummerborden hebben rijden we niet meer anoniem. Moeten we die nummerplaten dan ook afschaffen?
Nee maar dat is een oneigenlijk argument. Want het noteren van nummerplaten kost arbeidskracht. Terwijl een camera automatisch ELKE plaat kan noteren en opslaan. het is niet doenlijk om handmatig zulke registraties vast te leggen. En dat is het punt van de vergevorderde techniek. Al deze scan technieken vergroten exponentieel de mogelijkheden van massa registratie.

Hetzelfde argument geld als je praat over dat je vingerafdrukken overal achter laat. Dat is zo, maar het is niet doenlijk voor een ander om ze te gaan bepoederen en te registeren.

Wil je dat vliegtuigpassagiers niet geidentificeerd worden omdat Big Brother niet mag weten dat je je verplaatst? Ik weiger in een vliegtuig te stappen waarvan niet alle passagiers gekend én gescreend zijn.
Ik ben niet tegen een redelijke vorm van controle en identificatie.
In Europa, maar ook in Nederland en België, heeft de overheid commissies van privacydeskundigen opgericht die hen adviseren en werkelijke problemen aankaarten. Het centrale Europese forum is de Article 29 Working Party. Hierin werken nationale databeveiligingsinstellingen samen met de Europese instelling (EDPS) en de Europese Commissie.
Zie:
http://www.edps.europa.eu/EDPSWEB/edps/EDPS?lang=nl
http://www.privacycommission.be/nl/
http://www.cbpweb.nl/Pages/home.aspx

Deze organisaties rapporteren hun activiteiten en staan op hun beurt onder democratische controle.

Ik zeg niet dat dat allemaal perfect is, en ik zal geinteresseerd meelezen als er topics over concrete onvolmaaktheden, misbruiken, verbeteringen, etc... worden geopend . Maar ik zie geen enkel nut in algemene vage klachten, die enkel een onbestemd wantrouwen oproepen.
Een mooie graftekst. Ik vertrouw de EU helemaal niet en er zijn zeer weinig europarlentariers die privacy en databescherming op hun agenda hebben staan. Een er van is D66ér Sophie in 't Veld.

http://www.privacybarometer.nl/

Kijk hier eens.

Variform
Banned

Bericht door Variform » 16 sep 2010 17:02

siger schreef:
Variform schreef:Duizenden jaren kon je je verzetten tegen onderdrukking. Voordat de landheer het wist stond je emt je dorp voor zijn kasteel met je hooivork.
Je hebt echt niet het minste benul van sociale geschiedenis. Dat verklaart een hoop.
Ga weg troll.

Schuttingtaal mag hier niet maar kerel zeg wat ben jij een irritant wezen.

Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 » 16 sep 2010 17:07

Als men je waterstroom en electricitiet afsluit
of men geen medicamenten meer levert aan de apotheek
of een stad in quanrantaine zet
.....is het zo gepiept ....
Niet nodig om dat allemaal individueel aan te pakken ; er zijn toch al veel te veel mensen

Ook niet op straat komen hoor , want je weet maar nooit wie je als schietschijf gaat gebruiken
het alternatief is dat camera's ook jou in het oog houden ....

Pas op ook maar op voor het nummmer van "het beest" in deze speciale tijden .
Waar moet een solipsist bang voor zijn ?
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )

Variform
Banned

Bericht door Variform » 16 sep 2010 20:31

Tsjok45 schreef:Als men je waterstroom en electricitiet afsluit
of men geen medicamenten meer levert aan de apotheek
of een stad in quanrantaine zet
.....is het zo gepiept ....
Niet nodig om dat allemaal individueel aan te pakken ; er zijn toch al veel te veel mensen

Ook niet op straat komen hoor , want je weet maar nooit wie je als schietschijf gaat gebruiken
het alternatief is dat camera's ook jou in het oog houden ....

Pas op ook maar op voor het nummmer van "het beest" in deze speciale tijden .
Waar moet een solipsist bang voor zijn ?
Nog een troll. Ga je me nu de rest van mijn leven op de huid zitten omdat ik in al mijn naieve oprechtheid mijn visie deelde of ga je me ook een keer respecteren?

Of vind je het gewoon lekker om andere af te zeiken. Ik aanvaard graag je excuses, bitch.

Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 » 16 sep 2010 20:51

Ga je me nu de rest van mijn leven op de huid zitten
Zeker niet , het is niet interessant genoeg ... snappie ?
ga je me ook een keer respecteren?
Respect verdien je ... en op is op
Ik aanvaard graag je excuses
ik ben jouw voetveeg niet ... je kunt een klacht indienen
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 16 sep 2010 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 16 sep 2010 21:03

Variform schreef:[Een van de dingen die ik zie is dat de mogelijkheid om je te verzetten wordt weggenomen m.b.v. technologie. Ik herinner je aan 1V uitzendingen over de man die jaren moest procederen omdat men weigerde een fout ten aanzien van zijn vermeend daderschap in een zaak te corrigeren. En men hem dus elke keer soms met veel machtsvertoon uit zijn huis sleepte.
[/quote/
En wat precies had dit kunnen voorkomen?
Je kunt inventief zijn maar de crimineel is inventiever en de overheid kan jouw kapot maken.
Ik bedoelde inventief tegenover big brother toestanden.
En een crimineel is niet persé inventiever, eerder agressiever. Jij kijkt naar uitzonderingen, maar die bevestigen alleen maar deregel dat de overheid een zorgplicht heeft tegenover haar burgers.

En kom dan weer niet met gevallen waarin dat niet gebeurt, die zijn hoe vervelend ook voor diegene die ze overkomen, anekdotisch.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 16 sep 2010 21:09

Variform schreef:Nog een troll. Ga je me nu de rest van mijn leven op de huid zitten omdat ik in al mijn naieve oprechtheid mijn visie deelde of ga je me ook een keer respecteren?
In al je naïeveteit had je natuurlijk nooit kunnen beseffen dat zo een kwasi-oprechtheid traploos overgaat in toetsenbordincontinentie en het in het wilde weg lozen van een 14 berichten per dag, waarvan 3/4 ook nog om een volkomen loos bericht blijkt te gaan.
En dan ook nog gadvergeten betweteren over het modereren van een forum waar je kersvers binnenkomt.

En dan nog respect + excuses eisen.
Irritante klaploper, die van de moderatoren teveel consideratie krijgt. Dat ben je.
r.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Variform
Banned

Bericht door Variform » 16 sep 2010 21:24

Tsjok45 schreef:
Ga je me nu de rest van mijn leven op de huid zitten
Zeker niet , het is niet interessant genoeg ... snappie ?
ga je me ook een keer respecteren?
Respect verdien je ... en op is op
Ik aanvaard graag je excuses
ik ben jouw voetveeg niet ... je kunt een klacht indienen
Dat heeft toch geen zin. Het is duidelijk dat mijn ideeën een persoonlijk affront voor jouw zijn. Dat is jammer voor je maar ik laat me door jouw niet wegpesten. Op 1V zaten een aantal misselijke mannetjes, maar geen er van was er zo op uit als jij om een ander te irriteren en aldoor persoonlijk aan te vallen. Je valt maar lekker dood imbeciel, ik zal je killfilen vanaf nu af aan.

Variform
Banned

Bericht door Variform » 16 sep 2010 21:26

heeck schreef:
Variform schreef:Nog een troll. Ga je me nu de rest van mijn leven op de huid zitten omdat ik in al mijn naieve oprechtheid mijn visie deelde of ga je me ook een keer respecteren?
In al je naïeveteit had je natuurlijk nooit kunnen beseffen dat zo een kwasi-oprechtheid traploos overgaat in toetsenbordincontinentie en het in het wilde weg lozen van een 14 berichten per dag, waarvan 3/4 ook nog om een volkomen loos bericht blijkt te gaan.
En dan ook nog gadvergeten betweteren over het modereren van een forum waar je kersvers binnenkomt.

En dan nog respect + excuses eisen.
Irritante klaploper, die van de moderatoren teveel consideratie krijgt. Dat ben je.
r.

Val toch dood sukkel, ik praat niet met klokken.

Plaats reactie