Technorealisme

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

siger

Re: Technorealisme

Bericht door siger » 14 sep 2010 15:27

Variform schreef:Dit druist in tegen alle principes van de rechtstaat.

Allemaal mogelijk door ict technologie.

Misschien vind je dit een leuke site.

http://www.spaink.net/tag/privacy/
Opgelet, als je deze site opent word je getrackt door ShareThis en StatCounter.

herman van der helm
Forum fan

Bericht door herman van der helm » 14 sep 2010 16:35

Variform zegt: "Uiteindelijk. dat is wat jij stelt, blijf je het beste anoniem door je veelvoud van gegevens als cover te gebruiken. Ik denk dat dat een vals gevoel van veiligheid biedt. Maar een ding is zeker, de wereld is verandert.

Nu al zie je op internet films van mensen die gewoon aangehouden worden omdat ze als toerist of als geïnteresseerde in architectuur vanaf de openbare weg foto's nemen van gebouwen. Alsof ze terroristen zijn.

De wereld is verandert en niet te goede. Waar ik naartoe wil is dit, dat ik als een van de weinigen zonder GSM als zodanig al verdacht wordt, omdat ik niet met de stroom mee ga. Waarom heeft deze gast geen GSM. Heeft ie wat te verbergen soms! "

Ik vindt het op zich een duidelijk verhaal. Ik ben alleen niet zo negatief over de toekomst.
Ik heb 5 gsm's op mijn naam staan. Hebben allen een andere gebruiker. Die reizen alle kanten op. Ik denk dat ik er nog een aantal aanschaf en die onder een trein bindt, die het hele land doorcrost. :)

Aangehouden onder foutieve verdenking ben ik ook al een keer. Heeft de staat een lieve duit gekost. Accepteer ik, omdat we nu eenmaal leven in een maatschappij waar de dader en de schuldvraag belangrijker is dan het op een goede manier met elkaar samenleven.

Door een veelvoud van gegevens op internet en in databases, kun je je steeds veiliger gaan voelen. Zeker als je ook een hoop onzin over jezelf erop plaatst. Hoe meer je plaatst en hoe meer gegevens er ook door anderen geplaatst worden hoe meer er vervuiling optreedt. En als ik ben overleden blijft die info gewoon bewaard. De informatiemaatschappij wordt door zijn eigen groei en vernuftheid uiteindelijk de das omgedaan. Niets zinnigs is er dan nog uit te halen. (ooit van het legertje boeren gehoord die de zeer goed uitgeruste ridders in de pan hakte met simpele hooivorken?)
Het zware werk in de wereld een stuk leuker en veiliger: http://www.tiller.eu

Variform
Banned

Bericht door Variform » 14 sep 2010 21:16

Dat zou wel eens een mooi en leerzaam verhaal kunnen zijn. Misschien kun je er wat over kwijt, zonder meteen je privacy te schaden.

Vreemd genoeg lijken technorealisme en privacy elkaar steeds te vinden. Dat zal wel zijn omdat privacy onder druk staat juist door het gebruik van technologie. Dat bijt elkaar steeds vaker.
She makes her own cross and she
Hangs there for all the world to see
She makes her own cross as she
Locks up her mind and says I'm free

-- ' Make Your Own Cross' by Flash and the Pan

herman van der helm
Forum fan

Bericht door herman van der helm » 14 sep 2010 21:44

Variform schreef:Dat zou wel eens een mooi en leerzaam verhaal kunnen zijn. Misschien kun je er wat over kwijt, zonder meteen je privacy te schaden.

Vreemd genoeg lijken technorealisme en privacy elkaar steeds te vinden. Dat zal wel zijn omdat privacy onder druk staat juist door het gebruik van technologie. Dat bijt elkaar steeds vaker.

Google maar eens op mijn naam. Het verhaal staat er volgens mij ergens tussen. Dus zo privacygevoelig is het wat mij betreft niet. Als ik het moet opzoeken, ben ik er zelf ook wel even mee bezig.
Het zware werk in de wereld een stuk leuker en veiliger: http://www.tiller.eu

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 15 sep 2010 00:58

Het gekke is dat we nog nooit in de geschiedenis zo anoniem geleefd hebben als nu.
Vroegen kwam het echt niet voor dat iemand dagen, weken, of soms zelfs jaren dood in zijn huis ligt.
Iedereen kon iedereen in de buurt, nu weet men niet meer wie zijn buurman is.

Aan de andere kant willen de mensen juist geen privacy, ze zittten met heel hun hebben en houden op twitter, facebook, youtube en andere sites .

Dus wat privacy?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

mojo

Bericht door mojo » 15 sep 2010 03:41

Ik ben een technorealist. Zijn hier nog andere technorealisten?
De termen zijn voor mij nieuw, weer wat geleerd vannacht, maar door de duidelijke uitleg durf ik mij ook technorealist te noemen, ik huiver al jaren van "de big brother is watching you" - nadelen van de voortrazende wetenschap. Dat er onder de wetenschapsfilosofen nog geen front is gevormd als "green peace" met gepaste acties zodat de hele wereld weet wat technorealisme betekent, is mij nog een raadsel,, ik weet wel dat het zo zou moeten zijn.

Toen appie hein met z'n bonuskaart kwam nam ik die al bewust niet en had ik nog een beetje het gevoel dat je de technologie in de gaten kon houden als het ging om het verstrekken van prive gegevens, die tijd is natuurlijk allang achterhaald, iedereen heeft een mobieltje en is dus eenvoudig te volgen, alleen dat al, ik maak mij er ook zorgen over.

Variform ik ga zeker http://www.technorealism.org/ eens goed doornemen, (er is volgens mij nog geen nederlandse site, is het wel?) , ik ben vrij nieuw hier op dit forum, heb wel e.a. doorgenomen en zie jouw naam vaak staan, je stopt ernog al wat tijd in, wellicht dat je in de toekomst de technorealisten wil gaan verenigen dan hou ik mij aanbevolen.

Ga eerst mij nu verdiepen . . . .

Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa » 15 sep 2010 07:16

Fishhook schreef: Vroegen kwam het echt niet voor dat iemand dagen, weken, of soms zelfs jaren dood in zijn huis ligt.
Really??

Variform
Banned

Bericht door Variform » 15 sep 2010 10:09

Fishhook schreef:Het gekke is dat we nog nooit in de geschiedenis zo anoniem geleefd hebben als nu.
Vroegen kwam het echt niet voor dat iemand dagen, weken, of soms zelfs jaren dood in zijn huis ligt.

Aan de andere kant willen de mensen juist geen privacy, ze zittten met heel hun hebben en houden op twitter, facebook, youtube en andere sites .

Dus wat privacy?
Ik zit niet op twitter en sociale netwerk sites. Ik heb geen GSM. Ik vul praktisch niets meer in via internet. Machtigingskaarten stuur ik per post, ik doe zo min mogelijk elektronisch. Ik betaal steeds meer contant terwijl men ons de pin opdringt.

De brancheorganisaties voor supermarkten speculeren al over de 'cashless society'. Terwijl AH al proeven doet men betalen met vingerafdrukken.

Er is geen enkele terughoudendheid of rem op het gebruik van potentieel gevaarlijke en onderdrukkende technologie.

Wie denkt daar nu over na?

Bar weinig mensen.

Variform
Banned

Bericht door Variform » 15 sep 2010 10:17

mojo schreef:
Ik ben een technorealist. Zijn hier nog andere technorealisten?
De termen zijn voor mij nieuw, weer wat geleerd vannacht, maar door de duidelijke uitleg durf ik mij ook technorealist te noemen, ik huiver al jaren van "de big brother is watching you" - nadelen van de voortrazende wetenschap. Dat er onder de wetenschapsfilosofen nog geen front is gevormd als "green peace" met gepaste acties zodat de hele wereld weet wat technorealisme betekent, is mij nog een raadsel,, ik weet wel dat het zo zou moeten zijn.

Toen appie hein met z'n bonuskaart kwam nam ik die al bewust niet en had ik nog een beetje het gevoel dat je de technologie in de gaten kon houden als het ging om het verstrekken van prive gegevens, die tijd is natuurlijk allang achterhaald, iedereen heeft een mobieltje en is dus eenvoudig te volgen, alleen dat al, ik maak mij er ook zorgen over.

Variform ik ga zeker http://www.technorealism.org/ eens goed doornemen, (er is volgens mij nog geen nederlandse site, is het wel?) , ik ben vrij nieuw hier op dit forum, heb wel e.a. doorgenomen en zie jouw naam vaak staan, je stopt ernog al wat tijd in, wellicht dat je in de toekomst de technorealisten wil gaan verenigen dan hou ik mij aanbevolen.

Ga eerst mij nu verdiepen . . . .
Ik ben erg blij dat ik in staat was je dit onderwerp aan te reiken en dat je bereid bent je horizon te verbreden. Ik ben misschien een jaartje geleden achter dit fenomeen gekomen. Ik was me al langer bewust van de hele BB toestand maar er zijn dus ook anderen die zich bewust zijn van de gevaren van technologie.

Ik ben ook nieuw hier maar was nogal actief op de forums van 1V over deze materie.

Let wel dat technorealisme zich niet toespitst op ict. Er zijn ook andere potentieel gevaarlijke technologieën.

Ik ben niet zo'n geweldige voorzitter voor een technorealisten club. Maar als jij dit onderwerp helemaal te gek vind, be my guest :-)

Als je er werk van wilt maken, misschien zouden we dan die filosofen moeten aanschrijven en het attent maken op dit begrip en vragen hoe zij dit allemaal zien.

siger

Bericht door siger » 15 sep 2010 10:28

Ik ben een grote bewonderaar van technisch vernuft, en nog meer van hoe we dit technisch vernuft toepassen in sociale context op een wijze die voor iedereen voordelig is.

Ik kan ook moeilijk anders, want zonder dit technisch vernuft (en haar democratische toepassing) was ik nu al tien jaar dood. Ja, dan mochten ze me wel tracken.

Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 » 15 sep 2010 10:57

Ik kan ook moeilijk anders, want zonder dit technisch vernuft (en haar democratische toepassing) was ik nu al tien jaar dood. Ja, dan mochten ze me wel tracken.
idem dito

ik zeg maar ; "ieder voordeel hep zijn nadeel "
met een mes ( van een primitiever soort technologie ) kan je brood netjes snijden of kelen afsnijden ...
moeten we het mes weggooien , verbieden ?

Wees gerust iemand die een keel wil afsnijden kan bij gebrek aan een mes wel op een andere manier iets of iemand dood krijgen ...en we kunnen natuurlijk ook ons brood in hompen gaan afbrokkelen of iets anders gaan eten ...we kunnen bijvoorbeeld konijnen de strot afbijten en met haar en huid gaan verslinden ...Beetje riskant voor iemand die een streng dieet moet volgen , dat wel ...

Benidorm Bastard
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )

Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa » 15 sep 2010 14:37

Variform schreef:Ik zit niet op twitter en sociale netwerk sites. Ik heb geen GSM. Ik vul praktisch niets meer in via internet. Machtigingskaarten stuur ik per post, ik doe zo min mogelijk elektronisch. Ik betaal steeds meer contant terwijl men ons de pin opdringt.

De brancheorganisaties voor supermarkten speculeren al over de 'cashless society'. Terwijl AH al proeven doet men betalen met vingerafdrukken.

Er is geen enkele terughoudendheid of rem op het gebruik van potentieel gevaarlijke en onderdrukkende technologie.

Wie denkt daar nu over na?

Bar weinig mensen.
Misschien kan ik je uit je nachtmerrie helpen. Je klinkt als een 100% hollands stadsmens :D. Pak je brommer (wat mij part je fiets), rij een paar honderd kilometer naar het oosten of zuiden en ziehier: geen hond die meer twitter kent en geen buurtsupermarkt waar je kan chippen.

Het feit dat je er niet woont geeft me de indruk dat je ondanks je technoangst (doet me wat denken aan wat ze in Zen and the art of motorcycle maintenance bespreken) er al afhankelijker van bent dan je wil toegeven. Het feit dat je die angst moet uitleggen op een internetforum doet ook wat ironisch aan :P

Variform
Banned

Bericht door Variform » 15 sep 2010 16:16

siger schreef:Ik ben een grote bewonderaar van technisch vernuft, en nog meer van hoe we dit technisch vernuft toepassen in sociale context op een wijze die voor iedereen voordelig is.

Maar dat je gered werd door technologie, is dat een reden om meteen ook alle technologie te omarmen? De ene tech is de andere niet, toch?

Variform
Banned

Bericht door Variform » 15 sep 2010 16:17

Tsjok45 schreef:
idem dito
Maar begrijp je wat technorealisme is? Heb je de wiki gelezen? Het gaat er niet om ALLE technologie zonder discussie af te schieten.

Variform
Banned

Bericht door Variform » 15 sep 2010 16:23

Samsa schreef: Misschien kan ik je uit je nachtmerrie helpen. Je klinkt als een 100% hollands stadsmens :D. Pak je brommer (wat mij part je fiets), rij een paar honderd kilometer naar het oosten of zuiden en ziehier: geen hond die meer twitter kent en geen buurtsupermarkt waar je kan chippen.

Het feit dat je er niet woont geeft me de indruk dat je ondanks je technoangst (doet me wat denken aan wat ze in Zen and the art of motorcycle maintenance bespreken) er al afhankelijker van bent dan je wil toegeven. Het feit dat je die angst moet uitleggen op een internetforum doet ook wat ironisch aan :P
Elke dag, las ik toevallig vandaag, komen er 370.000 twitteraars bij. Ik denk dat in een straal van 300 km er weinig bedrijven zijn waar ik niet kan pinnen. Chippen is een volgens mij niet volledig doorgebroken systeem. Ik vond het altijd wel makkelijk maar de banken willen er vanaf geloof ik.

De ironie is grappig ja. :) Ik zeg dan ook niet dat alle ict slecht is. Dat is niet technorealistisch. Internet is niet neutraal. We kunnen meningen delen, contacten leggen. Maar ik denk dan wel eens aan briefwisselingen tussen schrijvers of geleerden, zeg, 100 jaar geleden. Een goed gevulde brief met enkele zware overpeinzingen geeft misschien aanleiding tot weken van bespiegeling. Internet...zelden een bespeigeling gezien :-)

Ik heb geen techno 'angst'. Ik ben techno realist. Ik snap niet waar je dit idee vandaan haalt. Ben je je soms niet bewust van de risico's van bepaalde technologieën? Je bent hopelijk niet zo iemand die nergens een gevaar in ziet?

Plaats reactie