Grote twijfels rond DNA-onderzoek

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kitty
Ontoombaar

Grote twijfels rond DNA-onderzoek

Bericht door Kitty » 15 aug 2010 19:51

Vaak wordt gedacht dat met het DNA-onderzoek bij het bepalen van daders, je klip en klaar het bewijs kunt leveren wie de misdaad heeft begaan. Nu blijkt dit helemaal niet zo'n sluitend bewijs op te leveren. DNA blijkt vaak vervuild, dus er is zelden of nooit een zuivere conclusie te trekken. Dit hebben wetenschappers aangetoond en de bevindingen van dit onderzoek zijn gepubliceerd in het vakblad New Scientist.
De conclusie is dat men nooit alleen op het DNA mag afgaan bij het aanwijzen van de dader van een misdrijf.

Lees het artikel hier: http://www.standaard.be/artikel/detail. ... =GAK2U1GCS

Ik vraag mij af of er momenteel bij forensisch onderzoek niet al te makkelijk wordt afgegaan op de uitkomsten van DNA-onderzoek en er daardoor ook mensen onschuldig veroordeeld worden, waarbij men juist door de grote waarde die men hecht aan de uitkomsten van DNA-onderzoek, nauwelijks nog recht heeft op het verkrijgen van verdere bewijslast.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

Jinny

Re: Grote twijfels rond DNA-onderzoek

Bericht door Jinny » 17 aug 2010 19:18

Hier heeft R Dawkins in 'de regenboog ontrafeld' of zo iets nog een hoofdstukje aan gewijd.
Punt is de vervuiling, zodra vervuiling uitgesloten is gaat het verhaal statistisch verder.
En is er meestal geen speld meer tussen te krijgen.

Variform
Banned

Re: Grote twijfels rond DNA-onderzoek

Bericht door Variform » 24 aug 2010 19:22

Ik herinner mij dat ik vele jaren geleden al op de BBC een programma zag over dit onderwerp. De manier waarop zij het uitlegden was deze, dat wanneer je een stukje DNA materiaal vind, dat deel overeen kan komen met een deel van het DNA van een ander individu. De kans dat dit kon gebeuren zou groot zijn.

Dat was eigenlijk al bekend toen het DNA als bewijs erg in opmars begon te komen. Tegenwoordig huiver ik als ik de stelligheid zie waarmee men meent een zaak rond te krijgen op basis van DNA materiaal.

Dat 'geloof' in de onfeilbaarheid van wetenschap kan mensen onschuldig in de nor doen belanden. :evil3: Het staat zwart op wit, dus moet je het wel gedaan hebben, ziehier het DNA bewijs.
She makes her own cross and she
Hangs there for all the world to see
She makes her own cross as she
Locks up her mind and says I'm free

-- ' Make Your Own Cross' by Flash and the Pan

Plaats reactie