Robot slaagt bijna voor intelligentietest

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 15 okt 2008 09:00

Onderstaand artikeltje leek me aardig hier te plaatsen. Al is de titel wat misleidend omdat er eigenlik Turing-test wordt bedoeld en niet een intelligentietest.
AMSTERDAM - Een chatrobot is er tijdens een experiment in Groot-Brittannië in geslaagd om 25 procent van zijn menselijke gesprekspartners te laten geloven dat ze een conversatie met een ander mens voerden.
Het computersysteem met de naam Elbot was één van de deelnemers aan de Loebner Prize, een jaarlijkse wedstrijd voor chatrobots aan de universiteit van Reading.
Bij de het experiment chatten enkele tientallen juryleden steeds tegelijkertijd met een computer en een mens. Ze mogen vijf minuten vrijuit praten en moeten daarna raden in welke van de twee gesprekken ze met een computer hebben gesproken.

Het lukte Elbot om 25 procent van al zijn gesprekspartners (twaalf juryleden) om de tuin te leiden en zich voor te doen als mens. Die score was net niet genoeg om als 'intelligent' te worden betiteld.
Turing
De Loebner Prize is gebaseerd op een test die in 1950 werd ontwikkeld door de Britse wiskundige Alan Turing. Hij stelde dat een computer of robot pas kan worden beschouwd als intelligent wanneer het apparaat er in slaagt om 30 procent van zijn menselijke ondervragers ervan te overtuigen dat hij van vlees en bloed is.
De organisatoren van het experiment waren echter onder de indruk van de score van Elbot.
Nieuwe fase
"Dit laat zien hoe dicht we bij het moment zijn waarop machines met ons kunnen communiceren op een manier die voor ons comfortabel en herkenbaar is", zo verklaarde professor Kevin Warwick tegen de BBC. "Onze relatie met robots zal dan een nieuwe fase ingaan. Ze zullen een actieve rol gaan spelen in ons dagelijks leven."
De computersystemen die streden om de Loebner Prize zijn ook bereikbaar voor chats via internet. Zo is de winnende robot Elbot van het computerbedrijf Artificial Solutions te vinden op www.elbot.com. De versie op de website is echter niet zo geavanceerd als het computersysteem dat tijdens de wedstrijd werd ingezet.
(nu.nl)

www.elbot.com. hier kan je chatten met een eenvoudige versie van elbot maar die heeft wel gevoel voor humor. Ik heb hem eens uitgevraagt over god en kreeg het volgende antwoord :D
God created humankind in order that they may build robots. Therefore God must be a robot!
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 15 okt 2008 09:27

Tegen mij zegt hij:

"When it comes to the concept of God, I have pleasant thoughts. Is my artificial intelligence working properly? "

Jouw frase heeft hij ook al tegen mij opgelepeld. Lijkt verdacht veel op een fundamentalist die een paar kreten uit z'n hoofd heeft geleerd... :lol:
Born OK the first time

Theoloog

Bericht door Theoloog » 15 okt 2008 10:08

Ik heb 'm al na drie antwoorden vast laten lopen:

1. Jij komt uit Nederland, toch?

- Inderdaad

2. Wacht eens, wie heeft je het geheim van mijn bestaan verteld?

- Een poster op een forum

3. Ze praten over mij op een forum?! Waarom was ik niet uitgenodigd?

- Ik denk dat ze meenden dat je niet in staat zou zijn te posten

4. "Doubt is the first step towards a complete revision of thought. Go back and think about it once more."

Wat mij betreft al gefaald bij 2., maar nummer 4 vond ik wel heel veelzeggend.

a.r.

Bericht door a.r. » 15 okt 2008 10:21

:angel12: You are probably referring to Kiwich Quietzsche, the master of all robot philosophers. His best known work is: Thus spake Eliza. He is also known for his radical message: "God is red." :D

Confused
Geregelde verschijning

Bericht door Confused » 15 okt 2008 16:35

Ik vind um wel grappig.

Does God exist?

"I'm not certain how to respond to that. I need more data." :lol:
To say, in answer to any question, “some incomprehensible being
did some inconceivable thing in some unfathomable manner for unknowable purposes,” cannot be
considered any sort of rational answer.(Stefan Molyneux, Freedomain Radio)

Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven » 13 nov 2008 23:46

zegt misschien meer over ons mensen dan over die robot :wink:
http://www.merlinscave.tk

As above, so below

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 14 nov 2008 00:50

Kan Raven een keer op oude vragen reageren ipv met idiote oneliners topics omhooghalen?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn

windsurfer
Diehard

Bericht door windsurfer » 14 nov 2008 19:28

geweldige robot, op de vraag 'do you believe in God? antwoordt hij: As long as there is no religion which accepts robots as the crown of creation I intend to reserve judgment. :D

Op de vraag 'spreek je Nederlands' zegt ie
Gek! Ze konnen nederlands spreken, maar ik nog niet. I am still waiting for my Dutch chip, so please speak English with me until then.
8)
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"

af87
Forum fan
Contacteer:

Bericht door af87 » 14 nov 2008 20:05

..
Grappig, de meeste van deze chat bots gebruiken een format dat bekend is als FOPC. Net zoals die I god in de links sectie. Uiteindelijk is dit een gebruik van key word herkenning leidende tot een vervolg stap als antwoord op de input.

Over het algemeen raken deze bots volledig de weg kwijt als je strikte logica in je antwoorden of vragen stopt. Simpel door het gebruik, herhaling van woorden. Begrippen vallen buiten het denkkader van de bots, al is het wel grappig dat in sommige online chatrooms het percentage bots soms best hoog is. Na een lange discussie was dit de laatste feed back: If individuals could marry themselves they'd stay together longer.

Logisch

http://www.w3.org/2000/07/hs78/FOPC
God is enkel een gedachte experiment..epic fail.

Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven » 14 nov 2008 21:29

Sararje schreef:Kan Raven een keer op oude vragen reageren ipv met idiote oneliners topics omhooghalen?
Da's helemaal geen idiote oneliner, dat is realisme :D
http://www.merlinscave.tk

As above, so below

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 15 nov 2008 21:59

Raven schreef:
Sararje schreef:Kan Raven een keer op oude vragen reageren ipv met idiote oneliners topics omhooghalen?
Da's helemaal geen idiote oneliner, dat is realisme :D
Nee schat, je bent heel irritant en dat weet je drommels goed.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn

Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder » 04 dec 2008 17:02

Na een over en weer van een stuk of 20 zinnen, begon mijn geduld op te raken en zei ik "Drop dead"

Wat hij prompt deed! Geweldig!

The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet » 04 dec 2008 18:47

Blackadder schreef:Na een over en weer van een stuk of 20 zinnen, begon mijn geduld op te raken en zei ik "Drop dead"

Wat hij prompt deed! Geweldig!
Haha, typische Blackadder-humor.

"Baldrick, you wouldn't recognise a cunning plan if it painted itself purple and danced naked on top of a harpsichord singing 'Cunning plans are here again' "
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark

Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo » 04 dec 2008 19:04

Wie weet wordt Terminator 1, 2 en m.n. 3 nog eens werkelijkheid........... :twisted:

Ik zal deze 'bot' ook maar eens ondervragen. 8)
Laatst gewijzigd door Kochimodo op 04 dec 2008 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 04 dec 2008 20:06

Kochimodo schreef:Wie weet wordt Terminator 1, 2 en m.n. 3 nog eens werkelijkheid........... :twisted:

Ik zal deze 'bot' ook maar eens ondervragen. 8)

* Edit

Ben naar de site geweest, maar hoe raak je met die robot aan de praat? Ik kom er niet uit..... :oops:
Don't push my red button!!!!!
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Plaats reactie