Hoe ver wil je dat de wetenschap gaat?

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

mouvement
Forum fan

Bericht door mouvement » 23 feb 2007 21:50

Waarom zou je dat doen? En wat is de relevantie hiervan in deze discussie?
in plaats van dat je smoorverliefd achter iemand aanloopt denk je goed na en het is gewoon een opmerkinkje tussendoor, als dat niet mag moet je het zeggen.
het feit dat er DNA bestaat is al een onomstotelijk bewijs voor evolutie.

Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven » 02 mar 2007 09:47

Wijsheid is de kunde om met kennis om te gaan, en dus OOK weten wat je beter niet kan doen. (een oude heksenwijsheid die altijd opgaat)
http://www.merlinscave.tk

As above, so below

Devious
Erelid
Contacteer:

Re: Hoe ver wil je dat de wetenschap gaat?

Bericht door Devious » 02 mar 2007 10:13

salparadise schreef: Waar ik persoonlijk meer moeite mee heb is met pogingen tot wetenschappelijke verklaringen van bijv. de liefde. Verliefdheid kan zorgen voor de meest ‘verheven’ gevoelens, kan iemand dagen- zelfs wekenlang bezighouden. De vraag is; wil je dan weten dat verliefdheid een tijdelijke chemische reactie is in de hersenen?
Waarom niet? Ik zie geen enkele reden waarom gevoelens opeens minder waardevol en minder mooi zouden worden door het feit dat deze veroorzaakt worden door elektrische en chemische reacties in het brein.
Ten tweede kun je je afvragen of verliefdheid altijd wel zo verheven is. Verliefdheid zorgt er voor dat mensen de verkeerde eigenschappen van anderen niet zien. Verliefdheid kan gezinnen en families uit elkaar rukken, heeft mensen aangezet tot de meest verschrikkelijke moorden, en zelfs zijn er oorlogen gevoerd omdat mensen verliefd waren. Het is niet alleen rozegeur en maneschijn en romeo en julia. Verliefdheid maakt blind.
Ten derde moet je verliefdheid niet verwarren met liefde. De meeste mensen zijn alleen verliefd tijdens de eerste maanden van de relatie. De liefde komt later.
Hoe ver wil je dat de wetenschap gaat op een gebied als de liefde? Hoeveel wil je verklaard zien, ontdaan zien van geheimzinnigheid? Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die met sommige verklaringen moeite hebben, of dat ik de enige ben die behoor tot het uitstervende ras van romantici :wink:
Ik denk dat het ene het andere niet uitsluit. Nogmaals, waarom zou liefde of verliefdheid waardevoller en mooier zijn als het niet door chemische reacties en elektrische ontladingen in het brein veroorzaakt wordt, maar door iets onverklaarbaars?
Toen ik leerde dat ik koekjes lekker vond vanwege geurreceptoren in de neusholte en smaakpapillen op mijn tong, vond ik ze nog net zo lekker als vroeger.

Grtz..
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

Raven
Bevlogen
Contacteer:

Re: Hoe ver wil je dat de wetenschap gaat?

Bericht door Raven » 02 mar 2007 10:22

Devious schreef:
salparadise schreef: Waar ik persoonlijk meer moeite mee heb is met pogingen tot wetenschappelijke verklaringen van bijv. de liefde. Verliefdheid kan zorgen voor de meest ‘verheven’ gevoelens, kan iemand dagen- zelfs wekenlang bezighouden. De vraag is; wil je dan weten dat verliefdheid een tijdelijke chemische reactie is in de hersenen?
Waarom niet? Ik zie geen enkele reden waarom gevoelens opeens minder waardevol en minder mooi zouden worden door het feit dat deze veroorzaakt worden door elektrische en chemische reacties in het brein.
Ten tweede kun je je afvragen of verliefdheid altijd wel zo verheven is. Verliefdheid zorgt er voor dat mensen de verkeerde eigenschappen van anderen niet zien. Verliefdheid kan gezinnen en families uit elkaar rukken, heeft mensen aangezet tot de meest verschrikkelijke moorden, en zelfs zijn er oorlogen gevoerd omdat mensen verliefd waren. Het is niet alleen rozegeur en maneschijn en romeo en julia. Verliefdheid maakt blind.
Ten derde moet je verliefdheid niet verwarren met liefde. De meeste mensen zijn alleen verliefd tijdens de eerste maanden van de relatie. De liefde komt later.
Hoe ver wil je dat de wetenschap gaat op een gebied als de liefde? Hoeveel wil je verklaard zien, ontdaan zien van geheimzinnigheid? Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die met sommige verklaringen moeite hebben, of dat ik de enige ben die behoor tot het uitstervende ras van romantici :wink:
Ik denk dat het ene het andere niet uitsluit. Nogmaals, waarom zou liefde of verliefdheid waardevoller en mooier zijn als het niet door chemische reacties en elektrische ontladingen in het brein veroorzaakt wordt, maar door iets onverklaarbaars?
Toen ik leerde dat ik koekjes lekker vond vanwege geurreceptoren in de neusholte en smaakpapillen op mijn tong, vond ik ze nog net zo lekker als vroeger.

Grtz..
Maar waarom maakt die ene persoon die "stofjes" bij jou dan los
en waarom belt ze op het moment dat jij aan haar denkt.
waarom weet je dat ze achter je staat, al had je nog niet gekeken.
;)

As above, so below

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 02 mar 2007 10:28

"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn

Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven » 02 mar 2007 10:59

Sararje schreef:Feromonen?
door de telefoon ? :shock:

As above, so below

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 02 mar 2007 11:13

Dacht je ook wel eens aan autosuggestie dan?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn

Gralgrathor
Diehard

Bericht door Gralgrathor » 02 mar 2007 11:22

Sararje schreef:Dacht je ook wel eens aan autosuggestie dan?
Met autosuggestie kun je inderdaad dezelfde biochemische toestanden bereiken als die "echte" verliefdheid worden veroorzaakt. Wetenschappelijk aangetoond.

Overigens heeft, ondanks de verschillen tussen verliefdheid en liefde, ook dit laatste fenomeen aantoonbaar een biochemische component, zonder welke men niet van liefde kan spreken.
If I want to manufacture biological weapons with my copy of iTunes, I will, fascists. Ditch this bullshit. -- Maddox

Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven » 02 mar 2007 11:24

Gralgrathor schreef:
Sararje schreef:Dacht je ook wel eens aan autosuggestie dan?
Met autosuggestie kun je inderdaad dezelfde biochemische toestanden bereiken als die "echte" verliefdheid worden veroorzaakt. Wetenschappelijk aangetoond.

Overigens heeft, ondanks de verschillen tussen verliefdheid en liefde, ook dit laatste fenomeen aantoonbaar een biochemische component, zonder welke men niet van liefde kan spreken.
Het feit dat er een biochemisch proces plaats vind wil nog niet zeggen dat dat het hele verhaal is ;)

As above, so below

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 02 mar 2007 11:30

Wat zou er meer moeten zjin dan dat en toon die meerwaarde ajb aan.

Gralgrathor
Diehard

Bericht door Gralgrathor » 02 mar 2007 11:48

Sararje schreef: Dacht je ook wel eens aan autosuggestie dan?
Gralgrathor schreef: Met autosuggestie kun je inderdaad dezelfde biochemische toestanden bereiken als die "echte" verliefdheid worden veroorzaakt. Wetenschappelijk aangetoond.

Raven schreef: Het feit dat er een biochemisch proces plaats vind wil nog niet zeggen dat dat het hele verhaal is ;)
Dat zeg ik ook niet. Zie het volgende:
Sararje schreef: Wat zou er meer moeten zjin dan dat en toon die meerwaarde ajb aan.
Verliefdheid en liefde zijn niet *slechts* biochemische processen. Tenslotte kun je een eenvoudige chemische reactie uitvoeren met wat erlenmeyers en een pipet, en verliefdheid en liefde niet. De menselijke geest is in staat tot analytische verwerking van externe en intern gegenereerde gegevens. De bewuste menselijke geest is dus deels het kader van, de bron voor de verliefdheid en de liefde, maar ook de manier waarop die verliefdheid en liefde zich uiten. *Niets* in de menselijke geest bestaat slechts uit één component, net zomin als men de menselijke geest kan beschouwen los van het menselijk lichaam.
If I want to manufacture biological weapons with my copy of iTunes, I will, fascists. Ditch this bullshit. -- Maddox

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 02 mar 2007 12:32

Verliefdheid en liefde zijn niet *slechts* biochemische processen. Tenslotte kun je een eenvoudige chemische reactie uitvoeren met wat erlenmeyers en een pipet, en verliefdheid en liefde niet. De menselijke geest is in staat tot analytische verwerking van externe en intern gegenereerde gegevens. De bewuste menselijke geest is dus deels het kader van, de bron voor de verliefdheid en de liefde, maar ook de manier waarop die verliefdheid en liefde zich uiten. *Niets* in de menselijke geest bestaat slechts uit één component, net zomin als men de menselijke geest kan beschouwen los van het menselijk lichaam.
Dit kan dus wel prima gedaan worden in laboratoria. Ik zie nog steeds de meerwaarde niet.

mouvement
Forum fan

Bericht door mouvement » 02 mar 2007 12:40

hoever willen we over ons eigen denken weten, dus over psychologie weten. je ontdekt het maar het gebeurt tegelijkertijd bij jou en kun je jezelf dan nog vertrouwen.
het feit dat er DNA bestaat is al een onomstotelijk bewijs voor evolutie.

Gralgrathor
Diehard

Bericht door Gralgrathor » 02 mar 2007 12:41

Sararje schreef:
Dit kan dus wel prima gedaan worden in laboratoria. Ik zie nog steeds de meerwaarde niet.
Kun jij in een erlenmeyer de visuele impulsen simuleren die verliefdheid triggeren? 2 mol brunette, 50 picogram billen en borsten, en een paar groene ogen? I don't think so.

Mensen geven *invulling* aan de staat van verliefdheid. De signalen die in de mens verliefdheid triggeren worden gevormd door de geest, verliefdheid wordt gevormd door de geest, en de ervaring van verliefdheid wordt gevormd door de geest.

Wat is de meerwaarde? Laat jij maar eens een erlenmeyer verliefd worden en vraag het hem.

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 02 mar 2007 12:49

Ik zeg niet dat een erlenmeyer verliefd kan worden. Ik zeg dat het verliefd worden in een lab uitstekend kan worden gesimuleerd en dus wat de meerwaarde van "echt" verliefd worden is tov de labversie? Smaakt de soep soms minder lekker als je weet waar die van gemaakt wordt?

Plaats reactie