Kan materie door logica verklaard worden? (afsplitsing)

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 14 dec 2008 01:25

Besef je wel dat je reageert op een post van februari 2007?
Laatst gewijzigd door collegavanerik op 14 dec 2008 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

AnaxBeatis

Bericht door AnaxBeatis » 14 dec 2008 09:57

Ja, maar te laat :D

The Black Mathematician
Ervaren pen

Bericht door The Black Mathematician » 14 dec 2008 11:02

AnaxBeatis schreef:@ marc aka controle,

Ik heb sterk de indruk dat je weinig weet van logica.
Het oneindigheidsaxioma wordt o.a. gebruikt in de getaltheorie. Er zijn overigens ook wiskundigen die het oneindigheidsaxioma afwijzen.
Weet je eigenlijk wel wat een axioma is?
Ik ben ze nog niet tegengekomen. Of het moet gaan om wiskundigen binnen de combinatoriek, maar dat is slechts een heel erg klein gedeelte binnen de wiskunde en zelf dan betwijfel ik of ze toch niet gewoon het oneindigheidsaxioma gebruiken, want in het algemeen is hogere wiskunde (o.a. die dus van oneindigheid gebruik maakt) nodig om problemen binnen de lagere wiskunde (zonder oneindigheid) op te lossen. Alle andere wiskundigen gebruiken gewoon het oneindigheidsaxioma.

Je bent denk ik in de war met het keuzeaxioma. Dat is nou wel een axioma dat door veel wiskundigen nadrukkelijk niet gebruikt wordt, omdat een bewijs met het keuzeaxioma altijd een niet-constructief bewijs is. Veel wiskundigen willen graag dat een bewijs voor een stelling van de vorm "Er is een getal p zodat blabla" ook een methode geeft om p te vinden. Een bewijs dat gebruik maakt van het keuzeaxioma kan nooit zo'n methode bieden en is slechts een bewijs voor het bestaan ervan.
Shut up Murdock, crazy fool!

Plaats reactie