Kan materie door logica verklaard worden? (afsplitsing)

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

marc aka controle
Ervaren pen

Bericht door marc aka controle » 11 feb 2007 20:10

Kitty schreef:
marc aka controle schreef:@cymric

Kan alles door logica verklaard worden?
Nee, iets dat niet bestaat kan nooit logisch verklaard worden.
Kan materie door logica verklaard worden?

Achnaton
Forum fan

Bericht door Achnaton » 11 feb 2007 20:22

marc aka controle schreef:
Kitty schreef:
marc aka controle schreef:@cymric

Kan alles door logica verklaard worden?
Nee, iets dat niet bestaat kan nooit logisch verklaard worden.
Ach, dit word allemaal al weer veel te filosofisch, houd het nu maar gewoon simpel en neem jezelf als referentie. Dan is dat wat je waar kunt nemen wat bestaat en reeel, dit kun je ook benoemen, ook datgene wat hieruit valt af te leiden.

Als je twijfelt aan materie en of het door logica verklaard kan worden, ontken je jezelf.
Dit geleuter is al zo vaak herhaalt dat het gewoon irritant is dat het steeds maar weer terugkomt.
marc kom eens met wat nieuws, het word saai.

marc aka controle
Ervaren pen

Bericht door marc aka controle » 11 feb 2007 20:33

Achnaton schreef:
Kitty schreef: Nee, iets dat niet bestaat kan nooit logisch verklaard worden.
Ach, dit word allemaal al weer veel te filosofisch, houd het nu maar gewoon simpel en neem jezelf als referentie. Dan is dat wat je waar kunt nemen wat bestaat en reeel, dit kun je ook benoemen, ook datgene wat hieruit valt af te leiden.

Als je twijfelt aan materie en of het door logica verklaard kan worden, ontken je jezelf.
Dit geleuter is al zo vaak herhaalt dat het gewoon irritant is dat het steeds maar weer terugkomt.
Ok, als je even logisch uitlegt hoe materie ontstaat I'll shut up.

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 11 feb 2007 20:43

Dat materie zou zijn ontstaan door een vingerknip of een hard roepen door een soort van buitenaardse geest is in ieder geval het minst logisch van alles wat je maar zou kunnen bedenken en ook het meest onwaarschijnlijk.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

marc aka controle
Ervaren pen

Bericht door marc aka controle » 11 feb 2007 20:51

Kitty schreef:Dat materie zou zijn ontstaan door een vingerknip of een hard roepen door een soort van buitenaardse geest is in ieder geval het minst logisch van alles wat je maar zou kunnen bedenken en ook het meest onwaarschijnlijk.
Hoe vergelijk je onlogische zaken in termen van waarschijnlijkheid? Is het waarschijnlijker dat Jezus op water loopt dan dat hij uit een maagd geboren is?

Theoloog

Bericht door Theoloog » 11 feb 2007 20:55

Logica heeft daar om te beginnen al niet veel mee te maken, Marc. Is kwestie van natuurkunde.

Het is zowel onwaarschijnlijk dat Jezus uit een maagd geboren is als dat hij op water heeft gelopen. Beide zijn bovendien goed verklaarbaar als religieuze legenden en in die zin amusant en interessant, en als je - zoals ik - gelooft dat Jezus uniek was, dan is het ook nog een mooie manier om dat uit te drukken.

Maar ook dat heeft niet met 'logica' te maken.
Laatst gewijzigd door Theoloog op 11 feb 2007 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.

marc aka controle
Ervaren pen

Bericht door marc aka controle » 11 feb 2007 20:57

Theoloog schreef:Logica heeft daar om te beginnen al niet veel mee te maken, Marc. Is kwestie van natuurkunde.
Is natuurkunde niet logisch?

Theoloog

Bericht door Theoloog » 11 feb 2007 20:58

Natuurkunde is niet hetzelfde als logica. Snappie?

Achnaton
Forum fan

Bericht door Achnaton » 11 feb 2007 20:59

Achnaton schreef:
marc aka controle schreef: Kan materie door logica verklaard worden?

Ok, als je even logisch uitlegt hoe materie ontstaat I'll shut up.
Dat bedoel ik dus, materie is iets wat is en vooralsnog is dat het.

Ik ga en hoef jouw niet uitleggen hoe materie ontstaat als ik niet weet of het er ooit niet is geweest (Jij vraagt iets, waar ik uit afleid dat je denkt dat het ooit niet was maar is/was dat realiteit?)
Ik heb hier overigens wel gedachten over maar we hebben het over logica en dat is iets anders dan een mening.
Als jij ervan uitgaat dat het er ooit niet is geweest, en je wilt weten waarom het er nu wel is ga je gang maar vraag mij niet om een uitleg.
Hou het logisch aub.
Dus aub geen cirkelredenering en vraagteruglegging, je vroeg: Kan materie door logica verklaard worden?
En daaruit volgde mijn antwoord zoals je kon lezen.

marc aka controle
Ervaren pen

Bericht door marc aka controle » 11 feb 2007 21:01

Achnaton schreef:
Achnaton schreef:
Nee dus.

Achnaton
Forum fan

Bericht door Achnaton » 11 feb 2007 21:07

Achnaton schreef:
Ook niet, materie is voor zover een realiteit, niets meer en minder. De logica is dat je ergens begint. De referentie naar de realiteit, vandaar vertrek je en volgt een logica, voor iedere afleiding die daarin in overeenstemming blijft, blijft het dan logisch.

marc aka controle
Ervaren pen

Bericht door marc aka controle » 11 feb 2007 21:10

Achnaton schreef: Ook niet, materie is voor zover een realiteit, niets meer en minder. De logica is dat je ergens begint. De referentie naar de realiteit, vandaar vertrek je en volgt een logica, voor iedere afleiding die daarin in overeenstemming blijft, blijft het dan logisch.
Ja, maar juist dat verder kijken maakt het zo interessant. Dat wij voortkomen uit een onlogisch iets, I call that pretty interesting.

Theoloog

Bericht door Theoloog » 11 feb 2007 21:15

Bullshit Mark,

Als jij een paar eeuwen geleden had geleefd zou je hetzelfde hebben gezegd over het weer, en daar God in hebben aangewezen. Of gewezen hebben op vulkaanuitbarstingen en aardbevingen.

Newton kon niet verklaren waarom allerlei planeten om elkaar heen draaien. Behe kan de flagellum niet verklaren. Dus vult men op de X 'God' in. Totdat iemand geen genoegen neemt met die verklaring en een natuurkundige verklaring zoekt.

Enzovoorts, enzovoorts, enzovoorts.

marc aka controle
Ervaren pen

Bericht door marc aka controle » 11 feb 2007 21:18

Theoloog schreef:Bullshit Mark,

Als jij een paar eeuwen geleden had geleefd zou je hetzelfde hebben gezegd over het weer, en daar God in hebben aangewezen. Of gewezen hebben op vulkaanuitbarstingen en aardbevingen.

Newton kon niet verklaren waarom allerlei planeten om elkaar heen draaien. Behe kan de flagellum niet verklaren. Dus vult men op de X 'God' in. Totdat iemand geen genoegen neemt met die verklaring en een natuurkundige verklaring zoekt.

Enzovoorts, enzovoorts, enzovoorts.
This is different. Het is heel simpel: of materie is eeuwig, of het is plotseling ontstaan. Er zijn, ik herhaal, er zijn geen logische theorieen voor het ontstaan van materie. Kan je wel zeggen dat ze die ooit zullen verzinnen maar dat is natuurlijk onwetenschappelijk. Ik ga ook niet zeggen over 100 jaar zullen God kunnen bewijzen, zo kan je alles wel zeggen. En ik vraag alleen naar een theorie, ik vraag dus geen bewijs.
Laatst gewijzigd door marc aka controle op 11 feb 2007 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Achnaton
Forum fan

Bericht door Achnaton » 11 feb 2007 21:22

Achnaton schreef: Ook niet, materie is voor zover een realiteit, niets meer en minder. De logica is dat je ergens begint. De referentie naar de realiteit, vandaar vertrek je en volgt een logica, voor iedere afleiding die daarin in overeenstemming blijft, blijft het dan logisch.
Ja, maar juist dat verder kijken maakt het zo interessant. Dat wij voortkomen uit een onlogisch iets, I call that pretty interesting.
Wat bedoel je met: "Dat wij voortkomen uit een onlogisch iets" ??

Is er iets waarmee je deze uitspraak aannemelijk kunt maken?

Plaats reactie