axxyanus schreef: ↑02 aug 2019 10:11
Dat vind ik raar, waarom is homoseksualiteit een interessant onderwerp om op dit vlak te onderzoeken en niet linkshandigheid? Zolang er geen redenen zijn die mogelijk wijzen op een bepaald risico, lijkt het me weggegooid geld om energie te steken in een dergelijk onderzoek.
Waarom denk je dat ik het niet interessant zou vinden om te onderzoeken waarom sommige mensen linkshandig en andere mensen rechtshandig zijn? Het lijkt mij juist heel interessant om dit te onderzoeken. Maar mijn persoonlijke interesse ligt voornamelijk bij menselijke gedragspatronen, vandaar dat het mijn persoonlijke voorkeur heeft om homo-seksualiteit te onderzoeken als ik zou moeten kiezen.
Maar stel dat jij uitgebreid onderzoek naar linkshandigheid wilt doen, dan lees ik graag en met veel interesse je onderzoeksresultaten.
Bedankt voor het delen. Interessant artikel. Alhoewel ik dit gedrag eerder bi-seksueel dan homo-seksueel zou noemen.
appelfflap schreef: ↑02 aug 2019 11:43
eigenlijk moet je kijken wat het evolutionaire voordeel zou kunnen zijn van homoseksualiteit tout court. 10% is het en het blijft bestaan.
met 4 of 6 vingers zou ik niet vergelijken
homoseksualiteit hoort erbij en van geboorte te weinig/veel vingers is gewoon een medische afwijking
Waarom is 4 of 6 vingers een medische afwijking? Bestaat er zoiets als een "bouwplan" dat bepaalt hoe een mens hoort te zijn? Alhoewel axxyanus je deze vraag ook al had gesteld en je hem al beantwoord hebt.
Mcmadtasty schreef: ↑02 aug 2019 12:06
Je verwacht 5 vingers aan iedere hand, echter zijn die vingers niet identiek aan de vingers van de ouders.
Met geaardheid verwacht je wel een identiek resultaat?
Op het moment dat je kijkt: De ouders hebben een seksuele voorkeur. Hé, dat is dus ook bij het kind aanwezig. En net als bij vingers is het niet identiek. Smaak is net zo veranderlijk, Hoewel er niet dezelfde smaak aanwezig is is er toch sprake van aanwezigheid van smaak.
Ik kan meegaan in wat je zegt, maar ik zou het op deze manier beschrijven:
Mijn ouders hebben vijf vingers, maar toch zijn hun vingers net iets anders dan die van mij, want de nagels van mijn moeder zijn langer dan die van mij.
Om het te vergelijken met vingers: Mijn vader heeft een hetero-seksuele geaardheid en ik ook. Toch is de hetero-seksuele geaardheid van mijn vader net iets anders dan die van mij. Hij geeft bijvoorbeeld de voorkeur aan brunettes en ik aan blondines.
axxyanus schreef: ↑02 aug 2019 14:45
Maar als je gehandicapt als maatstaf neemt, waar ik je wel in kan volgen, dan lijkt zes vingers i.p.v. vijf geen probleem te zijn.
Zeker als het een overlevingsvoordeel (makkelijker vissen vangen) of voortplantingsvoordeel (het andere geslacht vindt het sexy) oplevert, kan een zes-vingerige hand dat begon als afwijking op een gegeven moment zelfs de norm worden. (Houdt in gedachten dat ik hier het woord "afwijking" gebruik met de betekenis "het wijkt af van de norm".)
Maar zelfs als zes vingers de norm zou worden, dan zou ik zeggen dat "het bouwplan van de mens" door een evolutionair proces is aangepast van 5 naar 6 vingers. Hoe ik het momenteel begrijp is dat het bouwplan niet vast staat en dat het voortdurend bijgeschaafd wordt door de evolutionaire processen genaamd natuurlijke selectie (overlevingsvoordeel) en seksuele selectie (voortplantingsvoordeel).
doctorwho schreef: ↑02 aug 2019 16:05
dbdb521 schreef: ↑01 aug 2019 21:22
Ik kan mij zelf niet voorstellen dat er zoiets als een "vrije wil" mogelijk is, gezien mensen biologische robots zijn met artificiele intelligentie. Er vanuit gaan dat er zoiets zou bestaan als "je eigen geaardheid kiezen", doet mij juist heel erg denken aan de kerk, die beweert dat God de mens heeft geschapen met een vrije wil. Het lijkt mij daarmee alsof er een dogma gehandhaafd wordt vanuit religieuze normen, als "er bestaat zoiets als een vrije wil".
A. De vrije wil bestaat mogelijk niet.
B. Maar dat heeft niet te maken met het gegeven dat wij om uit de bewoordingen van Heeck te putten "vleselijke robots" zouden zijn
C AI zit bij ons (helaas) nog niet tussen de oren "Kunstmatige intelligentie (KI) of artificiële intelligentie (AI) is de wetenschap die zich bezighoudt met het creëren van een artefact dat een vorm van intelligentie vertoont." Wiki
Wat maakt mensen (maar ook honden, koeien, varkens, enzovoort) anders dan bijvoorbeeld
Siri of
Deep Blue? Ons lichaam is onze hardware en onze hersenen zijn geprogrammeerd met software.
Natuurlijk zijn we op detail-niveau heel verschillend, maar in grote lijnen zie ik geen verschil.
Ik wens elk mens een gelukkig en vreedzaam leven. De Nederlandse grondwet is mijn leidraad. Ik wil met geradicaliseerde mensen in gesprek gaan met als doel om hen te de-radicaliseren. Geradicaliseerde mensen zijn namelijk nog steeds voor rede vatbaar.