Voortplantingssysteem

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

dbdb521
Forum fan

Re: Voortplantingssysteem

Bericht door dbdb521 » 01 aug 2019 21:22

Mcmadtasty schreef:
30 jul 2019 22:44
Het principe van je verhaal ligt in het verlengde van een kerk, die beweerd dat God de mens heeft geschapen volgens een bepaald plan met een bepaald doel. Het lijkt daarmee alsof er een dogma gehandhaafd wordt vanuit religieuze normen, als "er is iets dat bepaald heeft hoe het hoort te zijn". Dat iets schijnt tot nu toe alleen maar het denken geweest te zijn.
Ik kan mij zelf niet voorstellen dat er zoiets als een "vrije wil" mogelijk is, gezien mensen biologische robots zijn met artificiele intelligentie. Er vanuit gaan dat er zoiets zou bestaan als "je eigen geaardheid kiezen", doet mij juist heel erg denken aan de kerk, die beweert dat God de mens heeft geschapen met een vrije wil. Het lijkt mij daarmee alsof er een dogma gehandhaafd wordt vanuit religieuze normen, als "er bestaat zoiets als een vrije wil".
Ik wens elk mens een gelukkig en vreedzaam leven. De Nederlandse grondwet is mijn leidraad. Ik wil met geradicaliseerde mensen in gesprek gaan met als doel om hen te de-radicaliseren. Geradicaliseerde mensen zijn namelijk nog steeds voor rede vatbaar.

dbdb521
Forum fan

Bericht door dbdb521 » 01 aug 2019 22:02

Ik ga proberen even de grote lijnen te schetsen om te voorkomen dat we afdwalen.

1. Aangaande een bouwplan zie ik twee mogelijkheden:
  • 1A. Het menselijk lichaam ontwikkelt zich tijdens de zwangerschap volgens een bouwplan.
  • 1B. Het menselijk lichaam ontwikkelt zich tijdens de zwangerschap niet volgens een bouwplan.
2. Aangaande geaardheid zie ik twee mogelijkheden:
  • 2A. Geaardheid is een seksuele voorkeur die je zelf tijdens je leven kunt kiezen. Het is geen voorgeprogrammeerde voorkeur, maar een bewuste keuze om homo-seksueel te zijn. Iedere hetero-seksuele man kan kiezen om homo-seksueel te zijn en andersom.
  • 2B. Geaardheid is een seksuele voorkeur die je niet zelf tijdens je leven kunt kiezen. Het is een voorgeprogrammeerde voorkeur en een hetero-seksuele man kan zelf zijn voorkeur niet wijzigen naar homo-seksueel en andersom ook niet.
3. Aangaande het ontstaan van een homo-seksuele geaardheid zie ik twee mogelijkheden als je uitgaat van punt 1A in combinatie met punt 2B:
  • 3A. In het bouwplan staat een hetero-seksuele geaardheid. Een homo-seksuele geaardheid ontstaat doordat er een fout optreedt tijdens de ontwikkeling van een foetus of als er tijdens het latere leven lichamelijke schade optreedt (bijvoorbeeld in de hersenen, hormoonsysteem, enz.) die de voorgeprogrammeerde hetero-seksuele geaardheid ontregelt.
  • 3B. In het bouwplan staan verschillende geaardheden (waaronder hetero-seksualiteit en homo-seksualiteit). Hetero-seksualiteit is een dominant gen waardoor het vaker voorkomt. Homo-seksualiteit is een recessief gen waardoor het minder vaak voorkomt.
Dit is hoe ik het momenteel zie:
  • Als punt 1A waar is, begrijp ik waarom elk mens zich op dezelfde manier ontwikkeld. Een hoofd, een hart, een maag, tien vingers, enzovoort.
  • Als punt 1B waar is, begrijp ik niet hoe elk mens zich op dezelfde manier kan ontwikkelen met een hoofd, een hart, een maag, tien vingers, enzovoort.
  • Als punt 2A waar is, begrijp ik niet waarom het mij niet lukt om mij seksueel aangetrokken te voelen tot een mannenlichaam, want ik doe echt mijn best hiervoor. We bestuderen de diersoort homo sapiens en ik ben zelf een mannelijk exemplaar van deze diersoort. Vandaar dat ik mijn ervaring met mijn eigen seksuele voorkeur serieus neem.
  • Als punt 2B waar is, begrijp ik waarom het mij niet lukt om mij seksueel aangetrokken te voelen tot een mannenlichaam.
  • Punt 3A klinkt mij momenteel het meest voor de hand liggend.
  • Punt 3B klinkt mij niet voor de hand liggend, maar het zou mogelijk kunnen zijn.
Kort samengevat zou ik gaan voor de combinatie: 1A + 2B + 3A

Welke combinatie lijkt jou het meest voor de hand liggend? Het is overigens aan wetenschappers om het uit te zoeken. Ik kan er alleen maar over speculeren.
Ik wens elk mens een gelukkig en vreedzaam leven. De Nederlandse grondwet is mijn leidraad. Ik wil met geradicaliseerde mensen in gesprek gaan met als doel om hen te de-radicaliseren. Geradicaliseerde mensen zijn namelijk nog steeds voor rede vatbaar.

Mcmadtasty
Ervaren pen

Bericht door Mcmadtasty » 01 aug 2019 22:19

Hoe kom je bij een vrije wil en zelf kiezen van je geaardheid?
Het lijkt daarmee alsof er een dogma gehandhaafd wordt vanuit religieuze normen, als "er is iets dat bepaald heeft hoe het hoort te zijn"
Ik heb het hier over de invulling van geaardheid, waarbij Hetero seksuele geaardheid als juiste betiteld kan worden en iedere andere geaardheid als onjuiste. Dat doet religie b.v. met het verkondigen van Gods plan en Gods bedoelingen.
Met "dat iets"verwijs ik naar een een of andere intelligentie die door middel van planning en bedoelingen het hele universum construeert.
Er is verder nergens sprake van een vrije wil
Het verschil in wat wij hebben verandert niets in de gelijkheid van wat wij zijn.
In lack'ech, ik ben een andere jij, jij bent een andere ik.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 02 aug 2019 03:30

Ik moet even iets rechtzetten dat dbdb521 zget.
Ons DNA is alllerminst een blaauwdruk. Het is meer een recept. Ze beantwoorden de vraag: "Welke eitwiiten zijn omnder welke omstndigheden nodig" De beschrijving van de eiwitten is ook geen blauwdruk, want ze is 1-dimensionaal waar de resulterende eiwitten 3-dimensionaal zijn, ALs deproductie van bepaaalde stoffem (lokaal) bij toeval iets groter of kleiner blijkt te zijn treden äfwijkingen" op. Die zijn er altijd. Sommige vallen op, andere niet. Kunnen jullie aan mijn foto zien dat ik een kaak heb die links kleiner is dan rechts, en dat mij kin dus schuin staat? Ik denk het niet,
Ik wens u alle goeds

dbdb521
Forum fan

Bericht door dbdb521 » 02 aug 2019 08:25

Mcmadtasty schreef:
01 aug 2019 22:19
Het lijkt daarmee alsof er een dogma gehandhaafd wordt vanuit religieuze normen, als "er is iets dat bepaald heeft hoe het hoort te zijn"
Ik heb het hier over de invulling van geaardheid, waarbij Hetero seksuele geaardheid als juiste betiteld kan worden en iedere andere geaardheid als onjuiste. Dat doet religie b.v. met het verkondigen van Gods plan en Gods bedoelingen.
Met "dat iets"verwijs ik naar een een of andere intelligentie die door middel van planning en bedoelingen het hele universum construeert.
Ik zie geaardheid net zoals de vijf vingers aan mijn hand. Als twee mensen een kind krijgen, verwacht je dat het vijf vingers aan zijn hand krijgt. Dat is hoe een mens zich ontwikkelt als alles goed gaat tijdens de zwangerschap. Ik zie geaardheid op dezelfde manier. Maar er zit voor zover mij bekend is geen opperwezen achter het ontwerp van mijn hand die het aan een tekentafel heeft ontworpen.

Ik dacht te menen dat je de optie openliet voor een vrije wil bij de menselijke seksuele voorkeur, maar dan zal ik je waarschijnlijk verkeerd begrepen hebben.
Laatst gewijzigd door dbdb521 op 02 aug 2019 08:32, 1 keer totaal gewijzigd.

dbdb521
Forum fan

Bericht door dbdb521 » 02 aug 2019 08:29

Peter van Velzen schreef:
02 aug 2019 03:30
Ons DNA is alllerminst een blaauwdruk. Het is meer een recept. Ze beantwoorden de vraag: "Welke eitwiiten zijn omnder welke omstndigheden nodig" De beschrijving van de eiwitten is ook geen blauwdruk, want ze is 1-dimensionaal waar de resulterende eiwitten 3-dimensionaal zijn, ALs deproductie van bepaaalde stoffem (lokaal) bij toeval iets groter of kleiner blijkt te zijn treden äfwijkingen" op. Die zijn er altijd. Sommige vallen op, andere niet. Kunnen jullie aan mijn foto zien dat ik een kaak heb die links kleiner is dan rechts, en dat mij kin dus schuin staat? Ik denk het niet,
Als twee mensen een kind krijgen, ziet het kind eruit als een mens en niet als een hond. Hier ben ik 99,99999999% zeker van. Als ik spreek over een "bouwplan" of "blauwdruk" dan bedoel ik hiermee: "datgene" dat er voor zorgt dat het kind van twee mensen er uit zal zien als een mens en niet als een hond.

Welk woord zou ik beter kunnen gebruiken?

Stel dat je "recept" zou voorstellen, dan zou ik zeggen: een hetero-seksuele geaardheid is onderdeel van het recept.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 02 aug 2019 10:11

dbdb521 schreef:
31 jul 2019 21:11
axxyanus schreef:
31 jul 2019 19:51
Er is op dit moment geen enkele reden om aan te nemen dat homoseksualiteit gezondheidsrisico's met zich zou meebrengen. Je kan evengoed de vraag stellen of blauwe ogen een gezondheidsrisico zijn.
Klopt. Maar ik zou het wel een interessant onderwerp vinden om te onderzoeken. Alhoewel ik mij op basis van mijn ervaring met homo-seksuele mensen niet kan voorstellen dat er gezondheidsrisico's aan verbonden zijn.
Dat vind ik raar, waarom is homoseksualiteit een interessant onderwerp om op dit vlak te onderzoeken en niet linkshandigheid? Zolang er geen redenen zijn die mogelijk wijzen op een bepaald risico, lijkt het me weggegooid geld om energie te steken in een dergelijk onderzoek.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 02 aug 2019 10:26

dbdb521 schreef:
02 aug 2019 08:29
Peter van Velzen schreef:
02 aug 2019 03:30
Als twee mensen een kind krijgen, ziet het kind eruit als een mens en niet als een hond. Hier ben ik 99,99999999% zeker van. Als ik spreek over een "bouwplan" of "blauwdruk" dan bedoel ik hiermee: "datgene" dat er voor zorgt dat het kind van twee mensen er uit zal zien als een mens en niet als een hond.

Welk woord zou ik beter kunnen gebruiken?

Stel dat je "recept" zou voorstellen, dan zou ik zeggen: een hetero-seksuele geaardheid is onderdeel van het recept.
Zelfs recept heeft zijn problemen. Dat is omdat de ontwikkeling niet alleen afhankelijk is van het DNA maar ook van de omgeving. Zo is het best mogelijk dat bij een ééneiige tweeling de ene persoon een homoseksuele geaardheid heeft en de ander een heteroseksuele geaardheid.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 02 aug 2019 10:35

dbdb521 schreef:
02 aug 2019 08:25
Mcmadtasty schreef:
01 aug 2019 22:19
Ik zie geaardheid net zoals de vijf vingers aan mijn hand. Als twee mensen een kind krijgen, verwacht je dat het vijf vingers aan zijn hand krijgt. Dat is hoe een mens zich ontwikkelt als alles goed gaat tijdens de zwangerschap. Ik zie geaardheid op dezelfde manier. Maar er zit voor zover mij bekend is geen opperwezen achter het ontwerp van mijn hand die het aan een tekentafel heeft ontworpen.
Maar er is geen gen voor vijf vingers. Voor zover ik mij herinner van de uitleg die ik daar ooit over gekregen heb, heeft een hand gewoon een bepaalde breedte die in vingers opgedeeld wordt en is vijf vingers gewoon een gevolg van hoe die opdeling gewoonlijk binnen die breedte gebeurd. Iemand kan dus met zes vingers geboren worden, zonder dat daar een genetische oorsprong voor is.

Dat is iets dat bij honden duidelijker te merken zou zijn. Sommige hondenrassen hebben vier tenen en andere rassen hebben vijf tenen en dat zou dus het gevolg zijn van het feit dat sommige rassen kleiner zijn en dus minder brede poten hebben en andere rassen zijn groter en hebben dus bredere poten. De zelfde ontwikkeling zorgt dan in het eerste geval voor vier tenen en in het andere geval voor vijf tenen.

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 02 aug 2019 11:28

https://www.iflscience.com/plants-and-a ... exual-sex/

Soms zijn genen die niet interessant lijken voor de voortplanting bij 1 sekse net wel interessant voor de voortplanting bij de andere sekse. En dan bestaat de kans, zoals bij homoseksualiteit, dat dit gen zich verspreid over meer dan 1500 soorten.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 02 aug 2019 11:43

eigenlijk moet je kijken wat het evolutionaire voordeel zou kunnen zijn van homoseksualiteit tout court. 10% is het en het blijft bestaan.
met 4 of 6 vingers zou ik niet vergelijken
homoseksualiteit hoort erbij en van geboorte te weinig/veel vingers is gewoon een medische afwijking

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 02 aug 2019 11:44

appelfflap schreef:
02 aug 2019 11:43
eigenlijk moet je kijken wat het evolutionaire voordeel zou kunnen zijn van homoseksualiteit tout court. 10% is het en het blijft bestaan.
met 4 of 6 vingers zou ik niet vergelijken
homoseksualiteit hoort erbij en van geboorte te weinig/veel vingers is gewoon een medische afwijking
Op welke basis is dat een medische afwijking i.p.v. gewoon een variatie?

Mcmadtasty
Ervaren pen

Bericht door Mcmadtasty » 02 aug 2019 12:06

dbdb521 schreef:
02 aug 2019 08:25

Ik dacht te menen dat je de optie openliet voor een vrije wil bij de menselijke seksuele voorkeur, maar dan zal ik je waarschijnlijk verkeerd begrepen hebben.
Je verwacht 5 vingers aan iedere hand, echter zijn die vingers niet identiek aan de vingers van de ouders.
Met geaardheid verwacht je wel een identiek resultaat?
Op het moment dat je kijkt: De ouders hebben een seksuele voorkeur. Hé, dat is dus ook bij het kind aanwezig. En net als bij vingers is het niet identiek. Smaak is net zo veranderlijk, Hoewel er niet dezelfde smaak aanwezig is is er toch sprake van aanwezigheid van smaak.
Het verschil in wat wij hebben verandert niets in de gelijkheid van wat wij zijn.
In lack'ech, ik ben een andere jij, jij bent een andere ik.

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 02 aug 2019 14:42

axxyanus schreef:
02 aug 2019 11:44
de praktische gevolgen? hoe vaak het voorkomt?
nu is dat dan snel een semantische discussie rond definities en daaruit vloeiende grijze zones.

Ik zou zeggen, uiteraard volstrekt onwetenschappelijk en onbewezen en enkel gebaseerd op gevoel.

variaties vallen binnen de norm, haarkleur of uw geaardheid
geboren worden met maar 4 vingers? Die mensen kun je volgens mij op 1 hand tellen :)
als je dan je duim mist heb je een serieus probleem denk ik en ikzou hier direct aan een handicap denken

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 02 aug 2019 14:45

appelfflap schreef:
02 aug 2019 14:42
axxyanus schreef:
02 aug 2019 11:44
de praktische gevolgen? hoe vaak het voorkomt?
nu is dat dan snel een semantische discussie rond definities en daaruit vloeiende grijze zones.

Ik zou zeggen, uiteraard volstrekt onwetenschappelijk en onbewezen en enkel gebaseerd op gevoel.

variaties vallen binnen de norm, haarkleur of uw geaardheid
geboren worden met maar 4 vingers? Die mensen kun je volgens mij op 1 hand tellen :)
als je dan je duim mist heb je een serieus probleem denk ik en ikzou hier direct aan een handicap denken
Maar als je gehandicapt als maatstaf neemt, waar ik je wel in kan volgen, dan lijkt zes vingers i.p.v. vijf geen probleem te zijn.

Plaats reactie