Informatie (of data) bevindt zich enkel binnen een mentale ruimte van een onstoffelijk bewustzijn

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

MaartenV
Diehard

Re: Informatie (of data) bevindt zich enkel binnen een mentale ruimte van een onstoffelijk bewustzijn

Bericht door MaartenV » 14 jul 2019 20:47

Waar deze topic voor mij om begonnen was, is dat mentale inhouden wel degelijk hun rol spelen in tegenstelling tot wat sommige filosofisch materialisten stellen alsdat het enkel om blinde biochemisch wetmatig agerende stoffen in de hersenen zou gaan. De topic is vervolgens overgegaan naar de aard van de waarnemer/ultieme bewustzijn met verwijzingen naar de Advaita Vedanta leer uit Azïe. Interessant.

De vraag is ook: zijn we nog on topic en hoort dit nog onder 'wetenschap'? Is dit niet eerder 'filosofie'?
De grenzen van het kenbare, een verhandeling.

Een stelling is gemakkelijker te weerleggen dan op te stellen (Aristoteles)

chromis
Technologist

Re: Informatie (of data) bevindt zich enkel binnen een mentale ruimte van een onstoffelijk bewustzijn

Bericht door chromis » 14 jul 2019 21:10

MaartenV schreef:
14 jul 2019 20:45
Je bedoelt dat we ons eerst bewust moeten worden van dat we niet weten? Dat begrijp ik toch uit je tekst.
Ik probeerde te verwoorden dat we ons eerst bewust zouden moeten worden dat dit "niet-weten" (en vooral: dat toegeven) door allerlei culturele redenen moeilijk lijkt, eigenlijk vanwege "emotionele betrokkenheid" (zoals Hopper dat misschien zo zou verwoorden)? althans ik heb dat sterke vermoeden. Maar wellicht praat ik vanuit mijn eigen zelf-onderzoek en projecteer ik dit naar andere (met name) "non-theisten" en wetenschappelijk getrainde individuen?

Maar wellicht is dat inderdaad off-topic.

Een Advaita Vedanta topic zou misschien geen slecht idee zijn... :D
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.

Hopper
Ervaren pen

Bericht door Hopper » 15 jul 2019 00:08

MaartenV schreef:
14 jul 2019 20:47
Waar deze topic voor mij om begonnen was, is dat mentale inhouden wel degelijk hun rol spelen in tegenstelling tot wat sommige filosofisch materialisten stellen alsdat het enkel om blinde biochemisch wetmatig agerende stoffen in de hersenen zou gaan. De topic is vervolgens overgegaan naar de aard van de waarnemer/ultieme bewustzijn met verwijzingen naar de Advaita Vedanta leer uit Azïe. Interessant.

De vraag is ook: zijn we nog on topic en hoort dit nog onder 'wetenschap'? Is dit niet eerder 'filosofie'?

Strikt genomen is wetenschap geordende kennis. Daar valt de kenner zelf niet onder. Als je het echter over Advaita Vedanta hebt, dat is ook geen filosofie. Vedanta sterkt zich immers uit buiten het weten. En filosofie gaat over het beschouwen van 'het leven’.

Je kan strikt genomen bewustzijn nergens onder scharen. Dat komt omdat we geen bewustzijn hebben, maar bewustzijn zijn. Het effect van waarnemen is nu juist dat het een scheiding aanbrengt. Door het waarnemen van allerlei zaken om je heen ontstaat er het (onbewuste) idee dat je bent t.o.v. dat wat je waarneemt. Dat is het universele ik-idee waar ook dieren over beschikken.

Dat is het moeilijke van dit onderwerp, omdat bewustzijn onstoffelijk is, valt het ook nergens onder. Bewustzijn is letterlijk niets. En toch valt bewustzijn voor niemand te ontkennen.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 15 jul 2019 07:32

In zekere zin is er niets onstoffelijks. Alles bestaat uit materie en energie. Maar de betekenis van ons denken ligt niet in de materiële uitvoering ervan maar in wat het symboliseert. En hoewel het dus uit materie en en ergie is opgebouwd, is het niet bepalend uit welke materie en welke energie, maar wat men er mee weergeeft. Dit leidt tot veel misverstanden als men ons bewustzijn bespreekt. Heeft men het over de materiële basis of over de symbolische betekenis?. Beiden zijn onmisbaar, Maar de materie is inwisselbaar terwijl de betekenis dat niet is. Hier worstelt de mens al mee sinds Plato. (misschien zelfs daarvoor)
De wetenschap kan prima met materie omgaan, maar met betekenis heeft ze nog veel moeite.
Ik wens u alle goeds

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 15 jul 2019 10:33

MaartenV schreef:
Waar deze topic voor mij om begonnen was, is dat mentale inhouden wel degelijk hun rol spelen in tegenstelling tot wat sommige filosofisch materialisten stellen alsdat het enkel om blinde biochemisch wetmatig agerende stoffen in de hersenen zou gaan.
En je blijft negeren dat het filosofisch materialisme niet tegenstrijdig is met het idee dat mentale inhouden hun rol spelen. Voor materialisten spelen mentale inhouden hun rol doordat ze op een of andere manier in een materiaal gecodeerd zijn. De mentale rol die ze spelen komt naar voor door de manier hoe de blinde biochemisch wetmatig agerende stoffen op die codering inwerken.

Te vergelijken met hoe getallen gecodeeerd worden in rekenmachines/computers en de bewerkingen die ze op die getallen uitvoeren het gevolg zijn van blinde electronische reacties op die codering.
MaartenV schreef:
De topic is vervolgens overgegaan naar de aard van de waarnemer/ultieme bewustzijn met verwijzingen naar de Advaita Vedanta leer uit Azïe. Interessant.

Wat mij betreft is het off topic want het antwoord op de vraag naar de aard van de waarnemer/ultiem bewustzijn is wat mij betreft verenigbaar met zowel een dualistische als een monistische visie.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 15 jul 2019 11:17

Hopper schreef:Het punt wat ik ter berde brengen is niet muggenziften over informatie, maar het inzicht dat je je zelf ook als informatie ziet.
De mens als verschijnsel zijnde is informatie.

Als eenmaal informatie gescheiden is van degene die de informatie waar neemt, kom je bij je zelf uit.
Wat jij nu doet is een afleiding om niet tot de kern te komen. Dat doe je niet bewust, maar het voorkomt dat je ziet waar ik op doel.
Hopper,

Ik probeer te begrijpen wat je bedoelt of zou kunnen bedoelen, dat is wat anders dan muggenzifterij.
Het blijkt nu wel al dat je kennelijk een geheel eigen begrip aan "informatie" verbindt en dat maakt het lastiger.

Zeg maar wat de kern zou zijn, en op een manier dat ik kan zien waar jij op doelt.
Zonder verdere aanwijzingen van jouw kant wordt het anders een soort ezeltje-prik.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Hopper
Ervaren pen

Bericht door Hopper » 15 jul 2019 12:48

heeck schreef:
15 jul 2019 11:17

Hopper,

Ik probeer te begrijpen wat je bedoelt of zou kunnen bedoelen, dat is wat anders dan muggenzifterij.
Het blijkt nu wel al dat je kennelijk een geheel eigen begrip aan "informatie" verbindt en dat maakt het lastiger.

Zeg maar wat de kern zou zijn, en op een manier dat ik kan zien waar jij op doelt.
Zonder verdere aanwijzingen van jouw kant wordt het anders een soort ezeltje-prik.

Roeland
Wat ik hier bedoel met informatie is dat informatie bestaat uit tegenstellingen. Met alle bijbehorende gradaties.
Informatie dient iets uit te drukken en dan kan het zo begrepen worden dat informatie betekenis krijgt aan de hand van een tegendeel(en) c.q. tegenstelling(en).

De dag krijgt betekenis dankzij de tegenstelling van de nacht. Vroeg krijgt betekenis dankzij laat.

Alles wat jij als ik-waarnemer waarneemt krijgt betekenis dankzij de tegenstellingen. En nog weer dieper: de gradaties in de tegenstellingen.
Je kan immers ook een beetje te laat zijn. Maar het hoofdprincipe van informatie zoals ik bedoel is in tegenstellingen.
Door de tegenstelling krijgt het ook een plaats of ruimte. De kern van informatie is dat je twee of meerdere zaken naast elkaar kan zien en dat je deze kan onderscheiden van elkaar. Dan is Jan andere informatie dan Piet.

Het punt wat echter weinigen beseffen is dat men zichzelf ook als informatie ziet. Roeland ziet zowel Jan als Piet als andere informatie dan Roeland.
Jij hebt een x-aantal informatie over je zelf en hoewel er raakvlakken zijn met Jan en Piet zijn er ook tegenstellingen waardoor Roeland als zelfbeeld tot leven komt. En dat is ook logisch, als jij in de spiegel kijkt zie jij ook informatie en onbewust stel je vast: dat ben ik!

Echter, de informatie-ik is niet dezelfde als de waarnemer-ik. In de kern kun jij (en iedereen) vast stellen dát je waarneemt. En dat zuiver door het waarnemen zélf er een scheiding ontstaat tussen de waarnemer en datgene wat je waarneemt. Althans, die conclusie valt te trekken als je in staat bent om afscheid te nemen van je informatie-ik. Maar de informatie-ik doet er alles aan om zichzelf in stand te houden. En dat in stand houden, dat doen vrijwel alle mensen op onbewust niveau. De mens houdt zichzelf vast aan informatie welke uit een aantal tegenstellingen bestaat.

Keer je echter naar de diepste kern die jij (en ieder mens) bent, dan hou je letterlijk niks (niks = onstoffelijk) over. Mensen willen niet niks zijn, mensen willen iets (stoffelijke informatie) zijn. Maar jij gaat bij jezelf nooit degene vinden die waarneemt, denkt enz omdat je diegene bent. En daar kom je bij een punt uit (maar nu loop ik wel erg ver op de troepen vooruit) dat zonder iets om waar te nemen 'ik’ niet kan bestaan. Dat is zo’n beetje het toppunt van atheïsme. Degene die zich ik noemt bestaat bij de gratie van alles wat hij waarneemt en zijn gedachten er over. In jouw droomloze slaap doet zich die situatie zich al voor: dan besta jij niet en gaat de tijd ook heel erg snel.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 15 jul 2019 15:06

“Hopper” schreef:knip
Knip
Keer je echter naar de diepste kern die jij (en ieder mens) bent, dan hou je letterlijk niks (niks = onstoffelijk) over. Mensen willen niet niks zijn, mensen willen iets (stoffelijke informatie) zijn. Maar jij gaat bij jezelf nooit degene vinden die waarneemt, denkt enz omdat je diegene bent. En daar kom je bij een punt uit (maar nu loop ik wel erg ver op de troepen vooruit) dat zonder iets om waar te nemen 'ik’ niet kan bestaan. Dat is zo’n beetje het toppunt van atheïsme. Degene die zich ik noemt bestaat bij de gratie van alles wat hij waarneemt en zijn gedachten er over. In jouw droomloze slaap doet zich die situatie zich al voor: dan besta jij niet en gaat de tijd ook heel erg snel.
Je verduidelijking leest tamelijk makkelijk als ik jouw “informatie” telkens vervang door “onderscheidingsvermogen”.
De hierboven aangehaalde tekst zegt me dan weinig meer dan dat leven niet zonder onderscheidingsvermogen kan.
Het hebben van gedachten en je daar mee vereenzelvigen lijkt mij dan de last die aan het niet bij alle leven voorkomende bewustzijn kleeft.
Zonder bewustzijn kan je echt alleen maar zijn wat je doet.
Vind ik niet zo’n punt.
De vorige week uitgekomen koolmezen waarschijnlijk ook niet, noch de stokrozen.

Begrijp ik je nu beter?

Roeland

Hopper
Ervaren pen

Bericht door Hopper » 15 jul 2019 17:25

heeck schreef:
15 jul 2019 15:06

Je verduidelijking leest tamelijk makkelijk als ik jouw “informatie” telkens vervang door “onderscheidingsvermogen”.
De hierboven aangehaalde tekst zegt me dan weinig meer dan dat leven niet zonder onderscheidingsvermogen kan.
Het hebben van gedachten en je daar mee vereenzelvigen lijkt mij dan de last die aan het niet bij alle leven voorkomende bewustzijn kleeft.
Zonder bewustzijn kan je echt alleen maar zijn wat je doet.
Vind ik niet zo’n punt.
De vorige week uitgekomen koolmezen waarschijnlijk ook niet, noch de stokrozen.

Begrijp ik je nu beter?

Roeland
Ik denk niet dat we elkaar begrijpen. Onderscheidingsvermogen komt dichter bij waarnemingsvermogen (de waarnemer) dan bij datgene wat de waarnemer waarneemt: informatie. In het woord 'informatie’ zit ook het woord 'vorm’. De waarnemer neemt de vormen waar. Waarbij het vanzelf spreekt dat de vormen van elkaar verschillen, anders kunnen ze niet van elkaar onderscheiden worden.

Waarnemer------------->>vorm. (Waarnemer ziet de vorm/informatie.)

Merk ook op dat je je zintuigen niet uit kan zetten. Zolang je je ogen open hebt ben je wel 'gedwongen’ om het visuele beeld waar te nemen. Je oren kan je niet dicht doen. In je droomloze slaap nemen je oren niets waar, het ik is dood. Maar het geluid van de wekker wordt direct waar genomen. Dat betekent dat de waarnemer er wel was, maar 'ik’ niet. Waarnemen en informatie is een eenheid. Doch het waarnemen op zich (los van de informatie dus) veroorzaakt het ik-gevoel.

Je schrijft: Zonder bewustzijn kan je echt alleen maar zijn wat je doet.

Zonder bewustzijn heb je geen weet van wat je doet. Dan is er nooit een punt. In jouw slaap gaan je lichaamsfuncties gewoon door, maar dat is alleen achteraf vast te stellen (door je zelf) als je weer wakker bent. Op het moment dat je droomloos slaapt is er niks wat jou interesseert, zelfs niet als je lichaam het begeeft.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 15 jul 2019 22:12

Hopper,

Je kiest nu wel een hele specifieke, geheel in onbruik geraakte betekenis, die ik wel kan terugvinden maar vandaag de dag niet meer geldt:
http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/informatie

Ook vergeet je het wereldvermaarde voorbeeld van de slaapwandelende moordenaar:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Homicidal_sleepwalking
Dat wel bij mijn zienswijze past, maar minder bij de jouwe.

Zelf vergeet ik nog de gevoelens die vele andere dieren ook kennen en waarvoor jouw model geen plaats heeft.

Roeland

Henry II
Diehard

Bericht door Henry II » 09 aug 2019 09:17

Vilaine schreef:
02 jul 2019 16:26
De onstoffelijke data (elektromagnetisme) van een computer worden bij overdracht naar de mens in de hersenen opgeslagen als stoffelijk geheugen (neuronen, eiwitten). Daarom kunnen computers werken op afstand via wifi, blue tooth, NFC enz. Mensen (en dieren en planten) hebben materie nodig om te communiceren.
Besef je wel dat ALLE draadloze communicatie verloopt via materiële overdracht? Fotonen worden gebruikt om electromagnetische golven te produceren, die dan weer informatie overdragen via een frequentie die wij dan WIFI etc noemen. Fotonen zijn wel degelijk materie. De mens doet hetzelfde als hij schreeuwt naar een ander mens, alleen is het bereik veel kleiner. En hiervoor gebruiken we geen fotonen, maar lucht is net zo goed materie als fotonen.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

Henry II
Diehard

Bericht door Henry II » 09 aug 2019 09:20

Hopper schreef: Er zijn veel onstoffelijke zaken: emoties, liefde, dromen,gedachten, een gevoel en ook dat wat we 'ik’ noemen.
Alles wat je hier noemt kun je beschouwen als chemische processen die plaatsvinden in de hersenen. Volledig materieel zou ik durven stellen. Ze zijn met een hersenscan ook te plaatsen in de bijbehorende delen van de hersenen.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

Hopper
Ervaren pen

Bericht door Hopper » 09 aug 2019 09:59

Henry II schreef:
09 aug 2019 09:20
Hopper schreef: Er zijn veel onstoffelijke zaken: emoties, liefde, dromen,gedachten, een gevoel en ook dat wat we 'ik’ noemen.
Alles wat je hier noemt kun je beschouwen als chemische processen die plaatsvinden in de hersenen. Volledig materieel zou ik durven stellen. Ze zijn met een hersenscan ook te plaatsen in de bijbehorende delen van de hersenen.
Dat wat men 'ik' noemt bestaat secundair uit een identificatie. De identificatie echter is onstoffelijk. Identificatie bestaat namelijk uit 'iets' wat je niet bent. Als voorbeeld: Ik ben Nederlander, dat is een identificatie. Maar het zijn van Nederlander bestaat bij de gratie van niet-Nederlanders. Immers, zouden alle Belgen, Turken, Duitsers enzovoorts ophouden te bestaan, dan besta ik als Nederlander ook niet meer. Bij iedere identificatie heb je het tegendeel nodig om deze te kunnen bepalen.

(Terzijde: daarom is die wij/zij discussie feitelijk een onzin discussie. Men kent bovengenoemd principe kennelijk niet.)

Als men de identificatie-ik heeft gezien als onstoffelijk, dan blijft het "ik ben" over. Dan kan de mens gaan zien dat "ik ben" ontstaat omdat men iets waarneemt buiten zichzelf. Zou er niets waar te nemen zijn, dan is er letterlijk niets om het "ik ben" te bepalen. Dat besta 'ik' niet langer. Dat wat we 'ik' noemen ontstaat als gevolg van een proces waar ik als mens niet eens invloed op heb. Ik kan namelijk het waarnemen niet stoppen. Daarom is waarnemen ook synoniem met bewustzijn, niemand kan zijn bewustzijn uit zetten.

(Hilarische terzijde voor gelovigen: een hiernamaals is alleen mogelijk als er iets is om waar te nemen. In je eentje kun je niet in het hiernamaals vertoeven, dan kun je niet bestaan.)

Hopper
Ervaren pen

Bericht door Hopper » 09 aug 2019 10:12

Ook wat bijvoorbeeld liefde betreft kunnen we naar chemische stofjes kijken. Die zijn er ook inderdaad. Maar wat het wezen van liefde is, dat blijft een raadsel. Er is niemand die tegen een verse weduwe zegt: "het zijn maar chemische stofjes mevrouw, dat gaat vanzelf weer over hoor". Ook ik weet niet waarom ik ooit verliefd werd op een vrouw. Het gebeurde, het is wat het is. De chemische stofjes zijn i.m.o. gevolg, geen oorzaak.

We kunnen dan ook gemakkelijker zeggen wat liefde niet is. Wat liefde niet is, is eigen belang. Als mijn vrouw de voorkeur geeft aan een man die jonger, rijker en knapper is, waar blijft mijn liefde dan? Daadwerkelijke liefde is ontdaan van eigenbelang. Ik zou dus blij moeten zijn als mijn vrouw een betere partij zou vinden dan ik zelf. Ik denk dat er maar weinig mensen zijn, die blij zijn als hun partner een betere partij aan de haak slaat.

Het wezen van de liefde is ondoorgrondelijk. Kleine beetjes van begrijpen zijn slechts te bereiken door degene die we 'ik' noemen te veronachtzamen en te ontkennen.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 09 aug 2019 12:04

Hopper schreef:
09 aug 2019 10:12
Ook wat bijvoorbeeld liefde betreft kunnen we naar chemische stofjes kijken. Die zijn er ook inderdaad. Maar wat het wezen van liefde is, dat blijft een raadsel. Er is niemand die tegen een verse weduwe zegt: "het zijn maar chemische stofjes mevrouw, dat gaat vanzelf weer over hoor". Ook ik weet niet waarom ik ooit verliefd werd op een vrouw. Het gebeurde, het is wat het is. De chemische stofjes zijn i.m.o. gevolg, geen oorzaak.

We kunnen dan ook gemakkelijker zeggen wat liefde niet is. Wat liefde niet is, is eigen belang. Als mijn vrouw de voorkeur geeft aan een man die jonger, rijker en knapper is, waar blijft mijn liefde dan? Daadwerkelijke liefde is ontdaan van eigenbelang. Ik zou dus blij moeten zijn als mijn vrouw een betere partij zou vinden dan ik zelf. Ik denk dat er maar weinig mensen zijn, die blij zijn als hun partner een betere partij aan de haak slaat.

Het wezen van de liefde is ondoorgrondelijk. Kleine beetjes van begrijpen zijn slechts te bereiken door degene die we 'ik' noemen te veronachtzamen en te ontkennen.
Zo een verhaal kan je vereenvoudigen door het over de smaak van worteltjes te hebben, of over andere smaken die sommige mensen wel en sommige niet proeven.
Daarbij zijn de stofjes bekend, wat wil zeggen dat er een regelrechte link is tussen de materie en het ervaren.

Haal je de stofjes weg dan zijn er geen ervaringen.
Wie vindt dat er ervaringen zonder stofjes zijn, die mag dat demonstreren.
Dat nalaten stelt je wel in staat om in je fantasie te blijven rondsoppen. maar dat is alles.
En zo een rondsoppen blijft ook afhankelijk van het continu functioneren van je hersenen.

Roeland

Plaats reactie