De spiegel

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Peter van Velzen
Moderator

De spiegel

Bericht door Peter van Velzen » 16 mei 2019 04:37

Zie Wikipedia. Ongetwijfeld weet iedereen dat een “normale” spiegel helemaal links en rechts niet verwisseld, maar alleen voor en achter. Maar mischien beseft nog niet iedereen hoe simpel je dat kunt controleren. Dus bij deze even verteld:

Ga voor een grote spiegel staan. En steek je linker hand op, Je ziet dat je spiegelbeeld de hand links van de kijker (jij) opsteekt. Steek nu je rechterhand op en je ziet dat je spiegelbeld de hand rechts van de kijker opsteekt, Je hoofd zal boven zijn en je benen onder. Tot zover is er niets veranderd. Maar kijk nu naar het puntje van neus van je spiegelbeeld. Dat puntje lijkt zich dichter bij jou (niet bij je spiegelbeeld) te bevinden dan de rest van het hoofd. Terwijl het puntje van je eigen neus zich toch zeker verder van je af bevindt! Het omgekeerde geldt voor de achtergrond. Die bevindt zich in werkelijkheid achter je rug, maar in de spiegel zie je hem als verder naar voren (ten opzichte van jou uiteraard, niet ten opzichte van je spiegelbeeld) dan je spiegelbeeld.

Dat je je verbeeldde dat links en rechts verwisseld waren, komt natuurlijk omdat je, wat de wiskunde een projectie noemt, hebt verward met een rotatie. Maar (platte) spiegels roteren niet. Ze projecteren (evenwijdig, ten opzichte van het vlak van de spiegel).
Ik wens u alle goeds

Petra
Superposter

Re: De spiegel

Bericht door Petra » 16 mei 2019 05:43

:lol: Heerlijk Peter al dat gespiegel.

Joh.. het enige voordeel van ouder worden is dat je ogen met je meegroeien, en dat gaat best, je ziet alleen dat puntje van je neus niet meer zo goed. Maar kan 't schelen. Zolang je d'r maar niet scheel van gaat kijken.

Weet je deze nog? Was een superleuk gesprek.
viewtopic.php?f=13&t=17223
Peter van Velzen schreef:
03 mar 2018 04:12
Na me lange tijd door de plaatselijke kapper te hebben laten scheren, kreeg ik vorige week een prachtig nieuw scheerapparaat kado. Ik beschik weliswaar niet over een spiegel, maar met een philishave, kun je geen bloedbad aanrichten. Een echte scheerspiegel - ik had er vroeger wel een - vergroot, en is in zekere zin een lachspiegel. Je ziet er vervormd in uit. Elke afbeelding wijkt af van hetgeen er wordt afgebeeld. Daar moeten we mee leven. En dat gaat best.

Ennnehhhh....
Giovedico en Encyclopedist, ik mis ze nog steeds. :(

Petra schreef:
02 mar 2018 02:24
Giovedico delle Fate schreef:
01 mar 2018 09:26
Petra schreef:
01 mar 2018 03:38
Ik ben gek op sprookjes!
Als je erbij vertelt dat sprookjes bij fantasialand horen kunnen ze mij niet dol genoeg zijn.
Maar, mag ik aannemen dat jij dan toch tenminste een kind van bóven de zestien bent?
Alleen als ik in de spiegel kijk weet ik 't zeker. Ik schrik me dan ook elke ochtend weer de rambam :lol:
Petra schreef:
03 mar 2018 00:51
De Encyclopedist schreef:
02 mar 2018 10:38
Giovedico delle Fate schreef:
02 mar 2018 09:26
Ongevraagd (maar gratis) advies:
Kijk des morgens niet meer in de spiegel! Het is ongezond om je zo vroeg op de dag al een onvervalste rambam op de hals te halen.
Of wissel je spiegel in voor een lachspiegel...
Ik heb een flinke tijd zonder spiegel geleefd en dat ging best, maar door omstandigheden die elders op dit forum beschreven staan kan ik me tegenwoordig niet meer scheren zonder spiegel en zonder er een bloedbad van te maken. Een lachspiegel heb ik daarvoor nog niet geprobeerd, maar ik vrees dat als ik dat zou doen het lachen me spoedig zou vergaan.
Hier dat bedoel ik, als ík niet voor die spiegel sta dan staat m'n man d'r, schrik ik me daar weer een rolberoerte van.

- Huh... moet dat jong zich al scheren :?
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 22 jul 2019 08:45

Mijn kinderen attendeerden mij op deze miniserie; Chernobyl.
In dit artikel (uit de reeks “de Meedenkers”) wordt de serie gebruikt als spiegel voor de samenleving.

“Op IMDb werd het met gemiddeld een 9,5 beoordeeld als de beste serie ooit, beter dan Planet Earth of Game of Thrones. Zou de serie, naast ons te vermaken, ook iets kunnen vertellen over onze tijd? Kunnen we Chernobyl duiden als spiegel voor de samenleving”

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/07/19/he ... d-a3967692
dit komt mij voor als off-topic.
Peter van Velzen

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 23 jul 2019 10:03

Sja Peter daar zeg ( #-o schrijf) je wat.
Het artikel heeft ook nogal wat samenhang met veel andere topics.
Een spiegel voor de maatschappij, of klimaat, kernenergie, rationaliteit, aanbevolen tv of films. Een nieuw topic kan natuurlijk ook, aan mogelijkheden geen gebrek.

Plaats reactie