Mannen en vrouwen

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Moderator

Mannen en vrouwen

Bericht door Peter van Velzen » 18 apr 2019 11:28

Welllicht is het van belang te weten dat er - in elk geval in de VS - veel feminsten zijn - dikwijls sociale wetenschappers - die bijna alle verschillen tussen manennen en vrouwen aan de opvoeding dan wel de heersende mannen-cultuur wijten, Biologen spreken dat tegen, doch dat zijn meestal mannen.

Zelf ben ik van mening dat eigenlijk het enige verschil is dat vrouwen vaak baby's krijgen en mannen nooit, maar dat heeft nogal wat consequenties. In deze video (helaas in het Engels) wordt dit door een vrouw uitgelegd. Ze praat wel erg snel . Jammergenoeg weet ik niet hoe ze heet, noch wat haar opleiding is.

Wat mij opviel was dat de verschillen ook zouden gelden voor transgenders. Hun hersene lijken vooral te werken zoals bij de meeste mensen van het geslacht waarmee ze zich identificeren. Dat kan dus anders zijn dan hun genetische geslacht,

Uiteraard is er ook wel degelijk invloed van de heersende cultuur. Die leidt er toe dat de uiteindelijke verschillen in gedrag tegenwoordig kleiner zijn en nog kleiner zullen worden dan voorheen, maar er is zeker een verschil in aanleg dat voor de meesten van ons geldt.
Ik wens u alle goeds

Petra
Superposter

Re: Mannen en vrouwen

Bericht door Petra » 19 apr 2019 03:06

En wat waren nou precies je gevoelens bij het bekijken van die video Peter?
Zou dat snelle praten ook een vrouwendingetje zijn?

Het geldt uiteraard niet voor elk individu, maar ik mag toch minimaal alle mogelijke hormonale (desnoods PMS) verschijnselen ter mijner voordeel gebruiken. :female:

Zag dit op haar YT pagina staan, toen had ze me al gewonnen. :lol:
Harass me @BraveTheWorld
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 19 apr 2019 04:54

Mijn gevoel was dat ze een belangrijk feit duidelijk maakte. De verschillen tussen de seksen komen voort uit evolutionair succes. Alhoewel onze cultuur waarschijnlijk een sterke invloed heeft op ons gedrag, moeten wij accepteren dat sommige verschillen nog lange tijd zullen persisteren.

IK heb het gevoel dat de dames uit mijn omgeving verbaal behoorlijk te keer plegen te gaan, terwijl ik er weinig van versta. Ik merk alleen op dat ze elkaar vaak aanraden hun moeder te neuken (de meest gebruikelijke Thaise krachterm). Ik moet toegeven dat ik ook slecht luister, maar dat is niet alleen een eigenschap die bij mannen voorkomt. Het komt hoogstens vaker voor bij mannen.
Ik wens u alle goeds

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 20 apr 2019 03:39

Peter van Velzen schreef:
19 apr 2019 04:54
Mijn gevoel was dat ze een belangrijk feit duidelijk maakte. De verschillen tussen de seksen komen voort uit evolutionair succes. Alhoewel onze cultuur waarschijnlijk een sterke invloed heeft op ons gedrag, moeten wij accepteren dat sommige verschillen nog lange tijd zullen persisteren.

IK heb het gevoel dat de dames uit mijn omgeving verbaal behoorlijk te keer plegen te gaan, terwijl ik er weinig van versta. Ik merk alleen op dat ze elkaar vaak aanraden hun moeder te neuken (de meest gebruikelijke Thaise krachterm). Ik moet toegeven dat ik ook slecht luister, maar dat is niet alleen een eigenschap die bij mannen voorkomt. Het komt hoogstens vaker voor bij mannen.
Ik mag toch hopen dat je al lang op de hoogte was van het feit dat er evolutie gedreven biologische verschillen zijn anders ben je iid wel een extreem slechte luisteraar. :lol:

P.S.
Wat een vreselijk scheldwoord. :shock:
M'n moeder is vandaag jarig, misschien komt het daarom zo naar over.

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 21 apr 2019 06:11

Petra schreef:
20 apr 2019 03:39

Wat een vreselijk scheldwoord. :shock:
M'n moeder is vandaag jarig, misschien komt het daarom zo naar over.
Het wordt pas echt bizar als een vrouw haar eigen zoon uitscheld. In het algemeen zijn krachttermen behoorlijk dwaas, maar ik vindt dit inderdaad ook uitzonderlijk.

MIjn eerste reactie op het zien van de video was overigens, dat ik 50 nogal veel vond, ik had er iets minder verwacht,
Ik wens u alle goeds

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 21 apr 2019 12:12

Mijn eerste reactie was:
Ik kan hier niks mee.
Ik krijg geen info, maar een half uur naar dit filmpje gaan zitten kijken.
Moet ik nu gaan zoeken naar die 50 punten?

Ook nu nog.
Zonder punten van aandacht is er niemand, die hier iets zinnig over weet te zeggen.
Ik ga dan ook afhaken.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 26 apr 2019 04:06

Naar aanleiding van - terechte kritiek - heb ik mijn openingsbericht aangepast en tevens ben ik op zoek gegaan naar een Nederlandse video over dit onderwerp.
Ik wens u alle goeds

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 26 apr 2019 04:26

Een video van Charlotte LAbree , die zichzelf een "Brain-balance expert" noemt.

Ze heeft het voornamelijk over de verbinding tussen beiden hersenhelften. Het corpus callosum dat bij vrouwen breder zou zijn dan bij mannen.

IK voeg nog even een playlist toe van de universiteit van Nederland welke ook verband houdt met dit onderwerp.

https://www.youtube.com/playlist?list=P ... uw4m8dfEc4.
Ik wens u alle goeds

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 26 apr 2019 05:52

Nice!

Dat kan best nog wel een heel leuk topic worden zei ik of ehhhhh.... zeiden wij na die nieuwe video :lol:
Maar helaas, nu moeten wij weer studeren, goddank geen navigatie!

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 26 apr 2019 07:47

Je hoeft niks hoor, het mag!
Ik wens u alle goeds

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 26 apr 2019 09:17

Nope!
Het is een verplichting.
Het allerergste is... er was me een makkie beloofd maar het valt bar tegen! (Ik vrees omdat ik vrouw ben ). :lol:
En dan ook nog een internet wat steeds uitvalt. Heb jij dat ook in Thailand?
Enfin; ik ben er voor vandaag gelukkig weer klaar mee.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 27 apr 2019 03:36

Petra schreef:
26 apr 2019 09:17
Nope!
Het is een verplichting.
Het allerergste is... er was me een makkie beloofd maar het valt bar tegen! (Ik vrees omdat ik vrouw ben ). :lol:
Het internet is hier vrij betroouwbaar, Het is de stroom die soms uitvalt. Wie heeft jou een makkie belooft?
Ik wens u alle goeds

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 27 apr 2019 05:03

Heremetiet Peter, ik probeer tenminste om ook nog een beetje on topic te blijven; zal wel met mijn vrouwelijke oog voor detail te maken hebben. :lol:

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 27 apr 2019 06:10

26 apr 2019 04:26
Een video van Charlotte LAbree , die zichzelf een "Brain-balance expert" noemt.
Ze wil duidelijk het verschil aantonen door de verschillen in de verbinding tussen beiden hersenhelften.
Het corpus callosum dat bij vrouwen breder zou zijn dan bij mannen.
Voor het wetenschappelijke deel.
Wie is Charlotte LAbree
Wikipedia Labee studeerde management aan Schoevers. Fotomodel en presentatrice.
Het is wsl. persoonlijke interesse en zelfstudie, die haar een mening laat hebben.
Gegevens, die ze lijkt te willen aandragen, nl. de verschillen in de brug tussen beide hersenhelften, dus in het brein zijn summier en de conclusies mi. voor een groot deel sterk cultureel en dus ook persoonlijk ingekleurd.
IK voeg nog even een playlist toe van de universiteit van Nederland welke ook verband houdt met dit onderwerp.
Ik de eerste van het lijstje gekozen.
Ik hoor geen gegevens over brein verschillen, maar wel hoe de wereld nu op dit moment de verschillen ervaart en hoe dat evolutionair gekomen zou kunnen zijn.
Interessant, maar voor de meesten van ons wsl. bekend.
Daar ik niets hoor over de lichamelijke verschillen vooral in spierkracht, die het mannelijke deel van oudsher een duidelijk dominantie positie geeft, maar wel een verder verschillende culturele ontwikkelingen beschrijft aan de hand van wat we al weten, krijg ik hier ook minder de gegevens over verschillen in psychisch functioneren bij mannen en vrouwen, die gebaseerd zouden kunnen zijn op natuurlijke aanleg, die aangeboren zou zijn.
Het grootste gedeelte van de lezing gaat het over wat de buitenwacht zou kiezen voor een bepaalde functie, een man of een vrouw, maar niet wie feitelijk het meest capabel zou zijn en de oorzaak daarvan.
Een waarom en op welk punt een man of vrouw zich kan handhaven in een al bestaande groepscultuur.
Aangetoond ook vnl. cultureel bepaald.

In beide gevallen worden duidelijke verschillen genoemd, die tot een halve eeuw geleden ook algemeen zo werden aanvaard en zoals men dat in de praktijk van alle dag meemaakte.
Bekend is dat de in de 2 hersenhelften een paar verschillende eigenschappen gezeteld zijn, zoals bijvoorbeeld taal en ruimtelijk inzicht.
Dat evenwicht en verbinding daartussen een belangrijke factor is voor het optimaal functioneren.
Dat er verschillen in mannen en vrouwen in de verbindingen ervan ook tot verschillen in eigenschappen en karaktereigenschappen zouden kunnen worden aangetoond is dan een logische gedachtegang, maar de invulling, zoals gegeven in de video's, zie ik nog niet als een logisch gevolg.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 28 apr 2019 04:30

27 apr 2019 03:36
Petra schreef:
26 apr 2019 09:17
Nope!
Het is een verplichting.
Wie heeft jou een makkie belooft?
Wil je geloven dat ik weer 's in onbegrip flink aan m'n hoofd zat te krabben.... wat is dat nu weer voor gekke vraag :?
Wat maakt het jou nou uit? Moet ik nou allemaal mensen gaan opnoemen die je niet kent?? Of mis ik weer de crux?

Toen bedacht ik me... verdomd; diegenen die dat zeiden... dat waren mannen!
En toen bedacht ik me vervolgens dat ik 's een YT had gezien over gekke vragen die vaak aan vrouwen worden gesteld maar nooit aan mannen.
Et voilá!
"Ga je weer werken als de baby geboren is" vond ik zelf de meest typerende! :lol:

Plaats reactie