Homo roboticus

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Petra
Superposter

Re: Homo roboticus

Bericht door Petra » 24 feb 2019 03:55

Nice! :D

https://www.eoswetenschap.eu/technologi ... ng-en-doem
‘We volgen in het boek bewust een gulden middenweg’, zegt Bram Vanderborght, robotica-expert aan de VUB en een van de coördinators van het project, alsook auteur van het hoofdstuk over killer robots. ‘In elk hoofdstuk proberen we de balans te bewaren tussen utopie en dystopie.’
In het boek worden de termen ‘robot’ en ‘AI’ door elkaar gebruikt. Wat is volgens Vanderborght het belangrijkste verschil? ‘Een robot is een machine die bestaat en opereert in de fysieke, reële wereld, en heeft sensoren die als machinale zintuigen de omgeving waarnemen. Via die sensoren maakt een interne computer een beslissing, die vervolgens wordt uitgevoerd met motoren. Kenmerkend voor robots is dat ze geen vaste vorm of grootte bezitten.’

‘Kunstmatige intelligentie behelst systemen die zelflerend zijn, een kenmerk dat gewone robots niet noodzakelijk moeten bezitten. Deze systemen beschikken niet over een vooraf bepaald model. Maar door ze data voor te schotelen kunnen ze dit model zelf ontwikkelen, en op basis daarvan beslissingen nemen.’
Omdat er bij AI geen vooraf door de mens ontwikkeld model is, dreigt het gevaar dat zelflerende systemen onbevattelijke zwarte dozen worden. Ze maken beslissingen waarvan niemand weet hoe ze daartoe zijn gekomen. ‘Het is zeer belangrijk dat de AI van de toekomst zichzelf kan uitleggen. Als zo’n systeem je bijvoorbeeld een autoverzekering weigert, dan moet het kunnen uitleggen of staven waarop die beslissing is gebaseerd.’ Volgens Vanderborght is dat bij de huidige prille prototypes van AI nog niet het geval. ‘Daarom moet de technologie niet alleen zelflerend worden, maar ook zelfuitleggend. We noemen dat explainable AI.’
Tot slot pleiten de auteurs van Homo Roboticus voor een zekere terughoudendheid op het vlak van de ontwikkeling van robots en AI.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 24 feb 2019 11:21

Petra schreef:
EOS schreef:Tot slot pleiten de auteurs van Homo Roboticus voor een zekere terughoudendheid op het vlak van de ontwikkeling van robots en AI.
Tsjonge, jonge en bij wie bepleiten ze dat op welke wijze?

Ik vond dat artikel maar matig en deze afsluiting is zelfs het toppunt van nietszeggende, vrijblijvende, aspecifieke sulligheid.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 25 feb 2019 03:59

heeck schreef:
24 feb 2019 11:21
EOS schreef:Tot slot pleiten de auteurs van Homo Roboticus voor een zekere terughoudendheid op het vlak van de ontwikkeling van robots en AI.
Tsjonge, jonge en bij wie bepleiten ze dat op welke wijze?

Ik vond dat artikel maar matig en deze afsluiting is zelfs het toppunt van nietszeggende, vrijblijvende, aspecifieke sulligheid.

Roeland
Sjonge, wat heb je dat goed onderbouwd!

P.S.
Er stond een link bij. Daar kun je op klikken :idea:
in het artikel staat er vervolgens dit:
Ze grijpen daarmee terug naar het befaamde voorzorgsprincipe, dat tot de kern behoort van een groot deel van de Europese gezondheids- en milieuwetgeving. ‘We vinden het inderdaad belangrijk dat dit principe, samen met andere Europese waarden, wordt ingebouwd in de door ons ontwikkelde robotica.’

‘Daarmee kunnen we ook een verschil maken met Amerikaanse en Aziatische bedrijven. Co-creatie kan hierbij helpen, waarbij de eindgebruiker mee zeggenschap krijgt in het ontwikkelingsproces. We maken immers technologie die een grote rol zal spelen in het dagelijkse leven van mensen. Dan is het niet meer dan normaal dat met die specifieke leefomstandigheden rekening wordt gehouden. Robots mogen zeker niet enkel gebouwd worden vanuit de leefwereld van mannelijke, kinderloze ingenieurs.’

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 25 feb 2019 09:28

Petra,

De doorlink had ik ook gelezen.
En wat blijkt?
Je herhaalt nu zelfs de vrome wensen daaruit.

En troost je het ligt niet aan jou want ik had me via andere bron al net wat eerder aan het artikel geergerd.

Roeland

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 25 feb 2019 14:13

Heeck,

Zou je even wat kunnen verduidelijken waar je je aan ergert en wat je bezorgdheden of mening over dit onderwerp is?
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 25 feb 2019 16:57

"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 25 feb 2019 22:04

pallieter schreef:
25 feb 2019 14:13
Heeck,

Zou je even wat kunnen verduidelijken waar je je aan ergert en wat je bezorgdheden of mening over dit onderwerp is?
Mijn mening is dat zakelijk of machtsbelang met hooguit wat lippendienst voorbij zal denderen aan wat er ook aan voorbehoud wordt gesteld.
En dat is de grond van mijn ongenoegen in deze; voorbehoud dat wordt gemaakt door mensen die het voorbehoud niet kunnen opleggen.

Het in de samenleving indalen van nieuwe technologie laat zich nauwelijks beteugelen als er grote voordelen te behalen zijn.

De groei in de IT heb ik nauw betrokken vanaf 1961 ruim 30 jaar meegemaakt; vandaar.

Als naijlende beroepsdeformatie houd ik eea aardig bij.

Roeland

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 26 feb 2019 04:31

heeck schreef:
25 feb 2019 22:04

Het in de samenleving indalen van nieuwe technologie laat zich nauwelijks beteugelen als er grote voordelen te behalen zijn.

Roeland
Die samenleving... dat zijn WIJ. :!: :idea:
De boel maar gelaten over je heen laten vallen? NEE! En daarom is dit een verdomd goed project!
De club die ontwikkelt en de club die voor winstbejag meent te gaan zijn wel degelijk te beteugelen met regelgeving.
Vrouwe Justitia moet het verschil maken.

viewtopic.php?f=25&t=17378&p=552387&hil ... er#p552387
Petra schreef:Overigens vind ik niet alleen die stilte merkwaardig, het gemak waarmee het hele onderwerp als geaccepteerd gegeven wordt beschouwd vind ik verbijsterend.
CRISPR-Caspionier Jennifer Doudna roept zelf geregeld op tot behoedzaamheid: 'Ik denk dat het heel belangrijk is niet te overhaasten en niet direct een CRISPR-baby te maken', zei ze afgelopen maandag nog in NRC Handelsblad. Maar daarmee doet ze toch een beetje denken aan uitvinders als Alfred Nobel (dynamiet) of J. Robert Oppenheimer (atoombom), die lijdzaam moesten toezien hoe andere kinderen met hun vuur gingen spelen.
Volgens Denker des Vaderlands Marli Huijer , tevens arts en filosoof, is het antwoord op de vraag wie uiteindelijk gaat beslissen over nieuwe technieken zoals genome sequencing of genome editing niet te geven.

Economische krachten bepalen wat er al dan niet wordt aangeboden, er is te weinig maatschappelijke en politieke tegenkracht.'

Zoals ik als roepende in de woestijn telkens maar blijf herhalen... ontwikkelaars kun je niet stoppen. Moet je ook niet willen.
Het is WIJ de maatschappij die m.b.v. onze politiek en ons rechtssysteem de boel aan banden moet leggen. Evenals bij de atoombom bv.

viewtopic.php?f=19&t=14129&p=545587&hil ... er#p545587
petra schreef:Hoe dom zijn wij?
Bij die vraag denk ik altijd aan Oppenheimer en de atoombom.

Wat bedacht kan worden zullen we bedenken. Wat gedaan kan worden zullen we doen.
Wat stoppen wij in een KI? Onszelf!
Oppenheimer
"It is a profound and necessary truth that the deep things in science are not found because they are useful; they were found because it was possible to find them."

viewtopic.php?f=19&t=14129&p=556384&hil ... ij#p556384
Petra schreef:Dus JA, technology has evolved. Het heeft veel goeds gebracht maar ook een hoop ellende. Alleen al het in de klauwen zien te houden van het atoombomgevaar bv.
Maar wat ik telkens zie gebeuren over de gehele linie.. is dat de technologie op de mens vooruit loopt. Het is nooit 's anders geweest dan dat er dingen ontwikkeld werden en we daarna gingen NAdenken. Het vóórdenken, wil o.e.a. manier niet zo lukken.
En ik vraag me wederom af.. waarom?

Affijn, ik denk dat er nog ergens winst is te halen. Altruïsme in de puurste vorm bestaat niet; soit. Maar dat wil niet zeggen dat al die andere dingen die in de volksmond altruïsme worden genoemd, ook niet bestaan. Coöperatie, Mutual benefit, maatschappelijk belang etc etc.
Volgens mij zijn dat de tools om het winstbejag eruit te toveren en de menselijke maat erin (en in de AI) te krijgen.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 26 feb 2019 10:24

Petra schreef:De club die ontwikkelt en de club die voor winstbejag meent te gaan zijn wel degelijk te beteugelen met regelgeving.
Positieve voorbeelden zijn er ook, maar de keerzijde is dat recht niet alleen Vrouwe Justitia heet, maar ook alleen maar een afspraken systeem behelst over na te leven spelregels.
De supergrote bedrijven hebben geheel eigen methoden om daar mee om te gaan.

Als de scheidrechter dan elke keer anders moet fluiten dan is er ook heel wat anders aan de hand.
Zie bijvoorbeeld de groei van de luchtvaart in Nederland vanaf 1965, waar ik al eerder naar verwees.

Ook zal de Vrouwe zich moeten begeven op het glibberige terrein van toegepaste A.I. met het zogenaamde data-vangnet en hadden we het al -dacht ik- over de functie van de Burgum-schotels.

En hoe de Vrouwe overeind blijft bij https://en.wikipedia.org/wiki/Surveillance_capitalism , dat wil ik nog wel eens zien.

Roeland

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 27 feb 2019 04:34

heeck schreef:
26 feb 2019 10:24
Petra schreef:De club die ontwikkelt en de club die voor winstbejag meent te gaan zijn wel degelijk te beteugelen met regelgeving.
Ook zal de Vrouwe zich moeten begeven op het glibberige terrein van toegepaste A.I. met het zogenaamde data-vangnet en hadden we het al -dacht ik- over de functie van de Burgum-schotels.

En hoe de Vrouwe overeind blijft bij https://en.wikipedia.org/wiki/Surveillance_capitalism , dat wil ik nog wel eens zien.

Roeland
Idd. En dat is precies waar deze club voor pleit.
Burgum schijnt een enig dorp te zijn maar bedoel je niet Burum schotels?

Surveillance_capitalism :shock: Noooooooit van gehoord. Moet ik me maar 's over inlezen.

Ik zie hier genoeg corruptie om me heen, edoch, ondanks het magere vertrouwen in het globale justitiële apparaat, behoud ik wel een 'heilig' geloof in het principe van Vrouwe Justitia. Er zijn er genoeg die de dans proberen te ontspringen, maar waar waren we zonder?! En wat motten we anders?

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 05 apr 2019 05:24

Goed artikel dat de volgende vraag opwerpt:
Gaat er niets verloren als we ons tevreden stellen met synthetische emoties en geëmuleerde socialiteit?

https://m.knack.be/nieuws/belgie/wannee ... 1554427101
'Wanneer vervangen we onze vrienden door robots?'

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 20 apr 2019 03:29

Can This Bionic Lens Give You Smart Vision?

blue-sky

Bericht door blue-sky » 05 sep 2019 18:41

het eerste waar ik aan denk bij homo roboticus zijn positieve dingen zoals gehoorapparaten, lenzen en exo-skeletten. zeg maar de mooie en nuttige innovaties in de zorg

maar ook de aanvulling van artificiele intelligentie (AI) op onze eigen intelligentie biedt veel mogelijkheden. zoals een dokter die AI gebruikt om betere diagnoses te kunnen stellen. AI is dan wel geen verlengstuk van zijn eigen lichaam, maar hij werkt er wel nauw mee samen

schaken is hier een leuk voorbeeld van. is de mens, de AI of de combinatie mens plus AI momenteel de beste schaker? ik denk dat in de toekomst AI de beste schaker zal worden

ook met zelfrijdende auto's zal er misschien ooit een punt komen of het te gevaarlijk is om mensen zelf nog te laten rijden als ongelukken met zelfrijdende auto's zelden tot nooit zouden voorkomen

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 06 sep 2019 08:29

blue-sky schreef:
05 sep 2019 18:41
het eerste waar ik aan denk bij homo roboticus zijn positieve dingen zoals gehoorapparaten, lenzen en exo-skeletten. zeg maar de mooie en nuttige innovaties in de zorg
Die positieve dingen zijn er uiteraard. Maar dat neemt niet weg dat er vele haken en ogen zitten die een behoorlijk negatieve impact kunnen hebben.
Om daar je ogen voor te sluiten schiet natuurlijk niet op. Precies de reden dat deze werkgroep is opgericht. (Zie mijn TS).

Wat die negatieve kanten betreft, hier wat voorbeelden: viewtopic.php?f=19&t=17669&start=15#p561085

blue-sky

Bericht door blue-sky » 06 sep 2019 19:13

Petra schreef:
06 sep 2019 08:29
blue-sky schreef:
05 sep 2019 18:41
Die positieve dingen zijn er uiteraard. Maar dat neemt niet weg dat er vele haken en ogen zitten die een behoorlijk negatieve impact kunnen hebben.
Om daar je ogen voor te sluiten schiet natuurlijk niet op. Precies de reden dat deze werkgroep is opgericht. (Zie mijn TS).

Wat die negatieve kanten betreft, hier wat voorbeelden: viewtopic.php?f=19&t=17669&start=15#p561085
ik snap je zorgen wel. waar ik dan toch als eerste aan denk zijn stoplichtsystemen of waterzuiveringsinstallaties. als niemand deze systemen meer begrijpt en een zelflerend systeem maakt een fout, dan kan het gevaarlijk worden. hoe lossen we een fout op in een systeem dat we gedeeltelijk niet meer begrijpen?

toch moeten een waterzuiveringsinstallatie zo snel mogelijk weer in de lucht gebracht worden na een fout want de meeste mensen zullen geen eigen watervoorraad hebben om het een week zonder kraanwater uit te houden. en supermarkten kunnen waarschijnlijk de plotselinge zeer grote vraag naar fleswater niet op korte termijn kunnen bieden aan voldoende mensen

ik denk dat er trial en error nodig zal zijn om te weten te komen wat wel en niet reeel is qua wetgeving. te voorzichtig zijn belemmert innovatie en te zorgeloos zijn kan onvoorziene gevolgen hebben

Plaats reactie