Tijdreizen

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

outremer
Forum fan

Re: Tijdreizen

Bericht door outremer » 19 sep 2019 14:54

Maria schreef:
19 sep 2019 14:37
outremer schreef:
19 sep 2019 12:32
Maria schreef:
18 sep 2019 16:17
:lol: :lol:
Sorry, dat ik alleen maar kan lachen, als ik de laatste berichten van dit topic lees.
Ze bevestigen ook meteen het kaliber van dit hele topic,
Het fenomeen van het zo intrigerende voor de mens om zich bezig te houden met tijdreizen.
Waarom is dit van alle tijden en zelfs ook bij de zo logisch denkende mensen, die normaal gesproken dit forum bevolken? :D

Toch enerzijds willen geloven in sprookjes en wat je allemaal zou kunnen doen, als je door de tijd zou kunnen reizen?
En dan direct daarop heel simpel redeneren om dit geheel aan fantasievolle gedachten te ontnuchteren, door gewoon je gezonde verstand te gebruiken.
sorry dat ik alleen maar gepikeerd kan zijn
ik meld een extra probleem als je over tijdreizen wil palaveren.
zelf ben ik genoeg down to earth om niet in sprookjes te geloven
Waarom voel je je dan aangesproken? :)
''k vind dat je een toontje aanslaat dat nergens toe dient
lachen met iemand zijn berichten ... echt ?
als het kaliber niet hoog genoeg is voor u, waarom dan deelnemen ?

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 19 sep 2019 21:16

Toch zit er wel iets in de observatie van Maria....

Het idee van terug in de tijd reizen is volgens de huidige inzichten van de wetenschap flauwekul.
Wie weet wordt ooit nog een escape gevonden in de natuurkundige wetten, zoals het feit dat niets sneller dan het licht kan gaan (zou dat wel kunnen, dan loopt de tijd wellicht andersom? Maar het kan dus niet voor zover we nu weten). Niet realistischer dan fantaseren over kabouters of over de god van de bliksem. Wellicht hooguit interessanter als gedachte experiment.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Mcmadtasty
Ervaren pen

Bericht door Mcmadtasty » 20 sep 2019 01:59

Het gaat over de vraag van waar precies is het moment gelokaliseerd is, gezien vanuit een groter perspectief dan alleen maar van de coördinaten van een bepaalde plek op aarde. Wil ik bijvoorbeeld terug naar mijn geboorte plek, zijn er waarschijnlijk niet genoeg gegevens beschikbaar om die exacte locatie te bepalen en ligt deze al zover achter ons dat het niet eens meer bereikbaar is, volgens bekende wegen.
Dus tijdreizen betreft meer dan alleen maar het bereiken van een snelheid groter dan het licht.
Het verschil in wat wij hebben verandert niets in de gelijkheid van wat wij zijn.
In lack'ech, ik ben een andere jij, jij bent een andere ik.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 23 sep 2019 09:53

gerard_m schreef:
19 sep 2019 21:16
Het idee van terug in de tijd reizen is volgens de huidige inzichten van de wetenschap flauwekul.
Volgens mij heb jij de TS niet gelezen of niet begrepen.
Het idee is in de wetenschap helemaal geen flauwekul.
Hoe haalbaar of mogelijk het al dan niet moge zijn is een vraag, die geprobeerd wordt om beargumenteerd te beantwoorden
Het zijn * juist de wetenschappers die hierover op een onderbouwde manier van gedachten kunnen wisselen.

*Naar wat ik aan wetenschappers spreek en volg vind ik het overigens opvallend hoe zij met een open mind op een prettige manier over de meest uiteenlopende onderwerpen van gedachten kunnen wisselen. Onderbouwd! Dat vind ik wat anders dan een beetje welles/nietes roepen.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 23 sep 2019 19:56

Petra schreef:
23 sep 2019 09:53
gerard_m schreef:
19 sep 2019 21:16
Volgens mij heb jij de TS niet gelezen of niet begrepen.
Het idee is in de wetenschap helemaal geen flauwekul.
Hoe haalbaar of mogelijk het al dan niet moge zijn is een vraag, die geprobeerd wordt om beargumenteerd te beantwoorden
Het zijn * juist de wetenschappers die hierover op een onderbouwde manier van gedachten kunnen wisselen.

*Naar wat ik aan wetenschappers spreek en volg vind ik het overigens opvallend hoe zij met een open mind op een prettige manier over de meest uiteenlopende onderwerpen van gedachten kunnen wisselen. Onderbouwd! Dat vind ik wat anders dan een beetje welles/nietes roepen.
Ik geef direct toe dat ik nooit wetenschappers spreek over het onderwerp tijdreizen en op dit gebied een leek ben. Dat sommige wetenschappers de mogelijkheid open houden, geldt voor vele onderwerpen - van buitenaardse Ufo's tot homeopathie -maar wat zegt dat, anders dan dat veel wetenschappers een open mind hebben?

Toch blijft het tijdreizen (terug in de tijd dan ) m.i. slechts speculeren.
Dat het "wiskundig gezien " kan, zegt niet zo veel. De wiskunde kent bijvoorbeeld ook imaginaire getallen ( i kwadraat = -1 ) die alleen in de wiskunde betekenis hebben. En als je er bijvoorbeeld materie met een negatieve zwaartekracht voor nodig hebt, dan kom je al gauw in de categorie speculeren en "wat als... " terecht. Ik vraag me of dit meer met wetenschap te maken heeft dan geloof in bijvoorbeeld een god (waar je ook heel wat wetenschappers over kunt spreken maar waar geen experimenten mee uit te voeren zijn).
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Petra
Banned

Bericht door Petra » 24 sep 2019 11:24

gerard_m schreef:
23 sep 2019 19:56

Dat het "wiskundig gezien " kan, zegt niet zo veel.
Wetenschappers speculeren niet maar onderzoeken en onderbouwen.
De wiskunde zegt *jou misschien niet zoveel maar het is niet voor niks de taal van de wetenschap.

*Ik krijg het ook niet nagerekend, :roll: maar begrijp wel dat het grote betekenis heeft als het kloppend is.

P.S.
Een open mind hebben wordt IMO nogal 's verkeerd geïnterpreteerd.
Dat je met een open mind onderzoek doet wil vooral zeggen dat je niet vooraf al invult wat de uitkomst moet gaan worden.

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 24 sep 2019 12:34

Van gisteren naar morgen gegaan om vandaag hier een beetje bij te lezen :)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 24 sep 2019 12:50

doctorwho schreef:
24 sep 2019 12:34
Zolang je morgen niet tegen kunt houden hoef je niet zo ver te kijken.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Henry II
Diehard

Bericht door Henry II » 24 sep 2019 15:28

Het probleem van tijdreizen zie ik voornamelijk in de materie. Materie waar mij van gemaakt zijn, is een vorm van energie. Die materie zit op dit moment in mijn lichaam bijvoorbeeld, maar als ik terug ga in de tijd, dan zit die energie ergens anders in. Het reizen in de tijd zou dus het dupliceren van materie inhouden.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 24 sep 2019 18:10

heeck schreef:
24 sep 2019 12:50
doctorwho schreef:
24 sep 2019 12:34
Zolang je morgen niet tegen kunt houden hoef je niet zo ver te kijken.

Roeland
Dat had ik gisteren al kunnen weten :wink:

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 24 sep 2019 18:31

Zijn de wormgaten al voorbij gekomen?

Een wormgat, ook bekend als een Einstein-Rosen brug, is een hypothetische mogelijkheid om binnen de ruimtetijd sneller dan het licht te reizen. In de normale ruimte kan men tussen twee punten niet sneller reizen dan het licht, maar volgens de theorie van een wormgat bestaat er een "korte weg" in het universum. Langs deze korte weg is het dan mogelijk om sneller naar een ander punt in de ruimte te reizen dan wanneer je zou "omreizen" over de normale weg, ook al zou je dat doen met de snelheid van het licht.(wiki)

https://wetenschap.infonu.nl/natuurkund ... iteit.html
https://www.thoughtco.com/is-time-trave ... e-2699431w

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 24 sep 2019 22:02

Petra schreef:
24 sep 2019 11:24
gerard_m schreef:
23 sep 2019 19:56

Dat het "wiskundig gezien " kan, zegt niet zo veel.
Wetenschappers speculeren niet maar onderzoeken en onderbouwen.
De theoretische mogelijkheid openhouden, is iets anders dan wetenschap bedrijven (al is het wel een voorwaarde).
Wetenschappers doen experimenten om een hypothese te onderbouwen of te ontkrachten.
Daarnaast kan een wetenschapper, net als ieder ander mens, filosoferen en speculeren.

quote]
De wiskunde zegt *jou misschien niet zoveel maar het is niet voor niks de taal van de wetenschap. [/quote]
Ik schreef niet dat de wiskunde mij niets zegt, maar dat iets dat wiskundig mogelijk is, niet persé daadwerkelijk mogelijk is. Als voorbeeld gaf ik dat we prima kunnen rekenen met imaginaire getallen.
*Ik krijg het ook niet nagerekend, :roll: maar begrijp wel dat het grote betekenis heeft als het kloppend is.
Wat bedoel je met "kloppend"? Volgens mij zijn we niet verder dan hypotheses die iets nodig hebben waarvan we niet weten of het bestaat, zoals wormgaten of negatieve zwaartekracht.
P.S.
Een open mind hebben wordt IMO nogal 's verkeerd geïnterpreteerd.
Dat je met een open mind onderzoek doet wil vooral zeggen dat je niet vooraf al invult wat de uitkomst moet gaan worden.
Volledig mee eens! Ik hoop van harte dat we experimenten weten te ontwerpen om het terug in de tijd reizen te onderzoeken.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 26 sep 2019 09:11

lanier schreef:
17 sep 2019 14:10
Ook kom je danig in de problemen wanneer je in de tijd terug zou kunnen reizen en je opa dood zou schieten.
Hoeft niet een probleem te zijn.
Lees de TS nog eens m.b.t. retrocausaliteit en kwantummechanica.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 26 sep 2019 14:55

Petra schreef:
26 sep 2019 09:11
lanier schreef:
17 sep 2019 14:10
Ook kom je danig in de problemen wanneer je in de tijd terug zou kunnen reizen en je opa dood zou schieten.
Hoeft niet een probleem te zijn.
Lees de TS nog eens m.b.t. retrocausaliteit en kwantummechanica.
Zeker is het wel een probleem; je gaat tegen de wetten in van oorzaak en gevolg. Die kunnen niet omgekeerd plaatsvinden. Stel dat jij één minuut in de tijd kunt terugkeren. Pak een pistool en schiet jezelf dood. Wie heeft dat schot gelost? Die paradox kun je niet oplossen.
Ook Stephen Hawking geloofde niet in tijdreizen. Zo organiseerde hij in 2009 een feest voor tijdreizigers, niemand kwam opdagen. En Stephen Hawking wist het nodige over kwantummechanica.

Mcmadtasty
Ervaren pen

Bericht door Mcmadtasty » 26 sep 2019 15:20

lanier schreef:
26 sep 2019 14:55

Ook Stephen Hawking geloofde niet in tijdreizen. Zo organiseerde hij in 2009 een feest voor tijdreizigers, niemand kwam opdagen. En Stephen Hawking wist het nodige over kwantummechanica.
Welk effect zou het op de toekomst ,die vanwaar de tijdreizigers eventueel zouden komen, hebben wanneer alle tijdreizigers waren komen opdagen?
Dat niemand kwam opdagen zegt niets.
Het verschil in wat wij hebben verandert niets in de gelijkheid van wat wij zijn.
In lack'ech, ik ben een andere jij, jij bent een andere ik.

Plaats reactie