Tijdreizen

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Mcmadtasty
Ervaren pen

Re: Tijdreizen

Bericht door Mcmadtasty » 15 feb 2019 10:56

tijdreizen.
Op het moment dat we terugreizen in de tijd, wordt het verleden toekomst. Op het moment dat we dan in het verleden zijn in het verleden het heden. Zouden we weer terug willen naar het heden, vanwaar we vertrokken zijn reizen we naar een toekomst. Echter reizen we nu naar een toekomstige heden waarvan we in het verleden zijn geweest en bepaald de impact van de tijdreis het toekomstige heden.
Het kan zelfs zo zijn dat op het moment dat je gaat tijdreizen en teruggaat naar het verleden, de impact in het verleden zo groot is dat de toekomstige jij niet bestaat en het dus is alsof er geen tijdreis is geweest.
Het verschil in wat wij hebben verandert niets in de gelijkheid van wat wij zijn.
In lack'ech, ik ben een andere jij, jij bent een andere ik.

TIBERIUS CLAUDIUS
Diehard

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 15 feb 2019 14:56

Petra schreef:
15 feb 2019 03:44
Het lijkt er op dat er i.i.g. meerdere dimensies zijn.
We Might Be Living In Higher Dimensions…But Our Senses Can’t Tell Yet
Dimensies bestaan niet.
De dimensie van een ruimte is het getal dat aangeeft hoeveel onafhankelijke richtingen er in die ruimte zijn.

Wat bedoelt wordt, is dat onze (3-dim) ruimte als het ware is ingebed in een ruimte met een hoger dimensie getal.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?

TIBERIUS CLAUDIUS
Diehard

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 15 feb 2019 14:59

Mcmadtasty schreef:
15 feb 2019 10:56
tijdreizen.
Op het moment dat we terugreizen in de tijd, wordt het verleden toekomst. Op het moment dat we dan in het verleden zijn in het verleden het heden. Zouden we weer terug willen naar het heden, vanwaar we vertrokken zijn reizen we naar een toekomst. Echter reizen we nu naar een toekomstige heden waarvan we in het verleden zijn geweest en bepaald de impact van de tijdreis het toekomstige heden.
Het kan zelfs zo zijn dat op het moment dat je gaat tijdreizen en teruggaat naar het verleden, de impact in het verleden zo groot is dat de toekomstige jij niet bestaat en het dus is alsof er geen tijdreis is geweest.
Dat hoeft helemaal niet.
Terug in de tijd gaan impliceert niet perse dat het verleden zoals men het kent daar nog existeert.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?

Mcmadtasty
Ervaren pen

Bericht door Mcmadtasty » 15 feb 2019 15:19

TIBERIUS CLAUDIUS schreef:
15 feb 2019 14:59
Mcmadtasty schreef:
tijdreizen.
Dat hoeft helemaal niet.
Terug in de tijd gaan impliceert niet perse dat het verleden zoals men het kent daar nog existeert.
Dat klopt, terug in te tijd gaan zoals ik het beschrijf impliceert dat er een verband bestaat tussen tijd en geschiedenis.
Het wordt wel lastig voor mij te verbeelden wat tijdreizen is zonder omgeving. Tijd is voor mij gebonden aan de inhoud van een moment. Zonder referentie aan dat moment heb ik geen besef van tijd.
Het verschil in wat wij hebben verandert niets in de gelijkheid van wat wij zijn.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 16 feb 2019 01:33

Mcmadtasty schreef:
tijdreizen.

Die had ik bij mijn TS geplakt; Over gelijktijdigheid/retrocausaliteit

http://rspa.royalsocietypublishing.org/ ... 1201314153
Hierin een uitleg van verstrengeling die niet botst met de relativiteitstheorie; de retrocausaliteit. Bij retrocausaliteit heeft de toekomst invloed op het verleden. Als dat klopt, gebeurt bij een meting aan een verstrengeld deeltjespaar iets heel raars. Op het moment van meting gaat een signaal terúg in de tijd naar het moment waarop de twee deeltjes verstrengeld raakten. Dat signaal vertelt het andere deeltje wat de uitkomst van de meting moet zijn, keert vervolgens om en reist met het deeltje terug naar het hier en nu. Dat lost het probleem van gelijktijdigheid op.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Mcmadtasty
Ervaren pen

Bericht door Mcmadtasty » 16 feb 2019 15:02

Petra schreef:
16 feb 2019 01:33

Hierin een uitleg van verstrengeling die niet botst met de relativiteitstheorie; de retrocausaliteit. Bij retrocausaliteit heeft de toekomst invloed op het verleden. Als dat klopt, gebeurt bij een meting aan een verstrengeld deeltjespaar iets heel raars. Op het moment van meting gaat een signaal terúg in de tijd naar het moment waarop de twee deeltjes verstrengeld raakten. Dat signaal vertelt het andere deeltje wat de uitkomst van de meting moet zijn, keert vervolgens om en reist met het deeltje terug naar het hier en nu. Dat lost het probleem van gelijktijdigheid op.
De uitleg van de retrocausiteit gaat m.i. alleen maar uit van de invloed van de toekomst op het verleden en vergeet daarbij de afhankelijkheid van de vormgeving van het heden door het verleden. op het moment dat je dat verleden verandert door een invloed van de toekomst op het verleden, Dan verandert dat het heden afhankelijk is van het verleden en de invloed die door het heden op het verleden wordt uitgeoefend. Je krijgt m.i. dan in het heden een heel andere situatie, waarin het heden onvoorspelbaar is.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 17 feb 2019 03:06

Mcmadtasty schreef:
16 feb 2019 15:02

De uitleg van de retrocausiteit gaat m.i. alleen maar uit van de invloed van de toekomst op het verleden en vergeet daarbij de afhankelijkheid van de vormgeving van het heden door het verleden. op het moment dat je dat verleden verandert door een invloed van de toekomst op het verleden, Dan verandert dat het heden afhankelijk is van het verleden en de invloed die door het heden op het verleden wordt uitgeoefend. Je krijgt m.i. dan in het heden een heel andere situatie, waarin het heden onvoorspelbaar is.
:lol: En nu heb je het over mijn tweede link
: Reversing the thermodynamic arrow of time using quantum correlations

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

Petra
Banned

Bericht door Petra » 19 feb 2019 03:53

TIBERIUS CLAUDIUS schreef:
15 feb 2019 14:56
Petra schreef:
15 feb 2019 03:44
Het lijkt er op dat er i.i.g. meerdere dimensies zijn.
We Might Be Living In Higher Dimensions…But Our Senses Can’t Tell Yet
Dimensies bestaan niet.
De dimensie van een ruimte is het getal dat aangeeft hoeveel onafhankelijke richtingen er in die ruimte zijn.

Wat bedoelt wordt, is dat onze (3-dim) ruimte als het ware is ingebed in een ruimte met een hoger dimensie getal.
Het lijkt erop dat we zijn ingebed in een bubbel. :idea:

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 19 feb 2019 11:22

Petra schreef:
03 nov 2018 04:11

Over tijd
https://wetenschap.infonu.nl/natuurkund ... ergie.html
Entropie is de enige grootheid in de natuurwetenschap die een bepaalde richting heeft in de tijd.
https://arxiv.org/abs/1711.03323?_sp=5d ... 1214055562
Reversing the thermodynamic arrow of time using quantum correlations
The second law permits the prediction of the direction of natural processes, thus defining a thermodynamic arrow of time. However, standard thermodynamics presupposes the absence of initial correlations between interacting systems. We here experimentally demonstrate the reversal of the arrow of time ...
We observe a spontaneous heat flow from the cold to the hot system. This process is enabled by a trade off between correlations and entropy that we quantify with information-theoretical quantities.
Daar gaat de thermodynamica. :D

Lijkt mij perfect mogelijk zolang ze niet zijn toegeklapt. Maar ga dit eens deftig opzoeken.

Tijdreizen is wiskundig mogelijk
https://www.scientias.nl/wiskundig-gezi ... -mogelijk/
Is tijdreizen sciencefiction? Niet als het aan onderzoeker Ben Tippett van de universiteit van Brits-Columbia ligt. Hij beweert dat tijdreizen wiskundig gezien gewoon kan.
Het heelal heeft vier dimensies: drie dimensies in ruimte (lengte, breedte en hoogte) en een dimensie in tijd (duur). De visie van wetenschappers is dat ruimte en tijd niet los van elkaar staan, maar dat de vier dimensies zijn verweven. Volgens Tippett biedt dit allerlei mogelijkheden, bijvoorbeeld om te tijdreizen.
Bel in de ruimtetijd
Volgens Tippett en astrofysicus David Tsang (universiteit van Maryland) kan niet alleen de fysieke ruimte gekromd en veranderd worden, maar ook de dimensie tijd. “Er is bewijs dat de tijd vertraagt in de nabijheid van een zwart gat”, zegt Tippett. “Mijn model voor een tijdmachine maakt gebruik van de kromming in de ruimtetijd, waardoor tijd voor passagiers in een cirkel wordt gebogen. Ze gaan zo terug in de tijd.”

Tippett en Tsang hebben het idee om een soort ‘bel’ in de ruimtetijd te maken. Als deze bel sneller beweegt dan de snelheid van het licht, gaan passagiers in deze bel terug in de tijd. “Hoewel dit wiskundig allemaal mogelijk is, kunnen we nog niet zo’n ruimtetijd-machine bouwen”, zegt Ben Tippett. “We hebben namelijk exotische materie nodig om de ruimtetijd extreem te buigen en deze exotische materie is nog niet ontdekt.”
Lijkt mij gelul maar zal het eens nalezen.
.
Over gelijktijdigheid/retrocausaliteit
http://rspa.royalsocietypublishing.org/ ... 1201314153

We show that our assumptions imply a timelike analogue of Bell's local causality criterion and, in doing so, give a new interpretation of timelike violations of Bell inequalities. Namely, they show the impossibility of a (non-retrocausal) time symmetric ontology.
Ok, geef je mij hier een weekje of 2 voor?

.
Over kwantummechanica
https://wibnet.nl/natuurkunde/de-toekom ... veranderen
In onze wereld is tijd chronologisch en komt vandaag vóór morgen. Maar deeltjes kunnen misschien heen en weer reizen en het verleden beïnvloeden. Zo is de grootste uitdaging van de natuurkunde op te lossen: het verenigen van Bohrs kwantummechanica en Einsteins relativiteitstheorie.
Yep, dat is waar. Causaliteit geldt enkel als de goffunctie is dichtgeklapt. Niet voor deeltjes waar de golffunctie niet is dichtgeklapt. Combineer je dit met het feit dat quantuminformatie niet verloren kan je vulgariserend en sensationeel stellen dat het dat de "toekomst" het verleden beïnvloedt. Eigenlijk is dit fout want voor dat deeltje bestaat geen verleden of toekomst. De causaliteit wordt niet verbroken, het deeltje doet wat het wil maar zal nooit het verleden wijzigen. Alleen doet nogmaals het deeltje wat het wil en dat houdt ook in buiten de tijd bestaan. En ja dat deeltje buiten de tijd kan een invloed hebben op deeltjes binnen de tijd maar niet 2 keer op een andere wijze. Althans zo heb ik het begrepen.

Ik zal eens door je monster van retrocausaliteit proberen te wroeten en dan waarschijnlijk alles wat ik hierboven heb uitgelegd volledig zal moeten intrekken.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

Petra
Banned

Bericht door Petra » 20 feb 2019 03:45

pallieter schreef:
19 feb 2019 11:22
Daar gaat de thermodynamica. :D

Lijkt mij perfect mogelijk zolang ze niet zijn toegeklapt. Maar ga dit eens deftig opzoeken.
Yep :lol:
Maar ja.. het kan altijd erreger...met wat gekat: Daar gaat de kwantummechanica
pallieter schreef:
Petra schreef:
03 nov 2018 04:11
Tippett en Tsang hebben het idee om een soort ‘bel’ in de ruimtetijd te maken. Als deze bel sneller beweegt dan de snelheid van het licht, gaan passagiers in deze bel terug in de tijd. “Hoewel dit wiskundig allemaal mogelijk is, kunnen we nog niet zo’n ruimtetijd-machine bouwen”, zegt Ben Tippett. “We hebben namelijk exotische materie nodig om de ruimtetijd extreem te buigen en deze exotische materie is nog niet ontdekt.”
Lijkt mij gelul maar zal het eens nalezen.
hmmm het is vooral theoretisch wiskundig gelul, wat ik helaaaaas niet kan narekenen, maar ... en dat is waar het om gaat: de wiskunde lijkt correct te zijn.
.

pallieter schreef:
Ok, geef je mij hier een weekje of 2 voor?
Nu ik weet dat Fish geheime oproepkrachten heeft trek ik wel bij hem aan de bel als het me te lang duurt.
Ik zal er maar niet bij vertellen hoe lang het heeft geduurd voor ík enigszins begreep wat er stond :lol:

.
pallieter schreef:
Over kwantummechanica
Yep, dat is waar. Causaliteit geldt enkel als de goffunctie is dichtgeklapt. Niet voor deeltjes waar de golffunctie niet is dichtgeklapt. Combineer je dit met het feit dat quantuminformatie niet verloren kan je vulgariserend en sensationeel stellen dat het dat de "toekomst" het verleden beïnvloedt. Eigenlijk is dit fout want voor dat deeltje bestaat geen verleden of toekomst. De causaliteit wordt niet verbroken, het deeltje doet wat het wil maar zal nooit het verleden wijzigen. Alleen doet nogmaals het deeltje wat het wil en dat houdt ook in buiten de tijd bestaan. En ja dat deeltje buiten de tijd kan een invloed hebben op deeltjes binnen de tijd maar niet 2 keer op een andere wijze. Althans zo heb ik het begrepen.

Ik zal eens door je monster van retrocausaliteit proberen te wroeten en dan waarschijnlijk alles wat ik hierboven heb uitgelegd volledig zal moeten intrekken.
Doet het deeltje wat HET wil of wat ik wil of wat jij wil? En kan het wel complexe materie beïnvloeden? Zie mijn kattige link bovenin.

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 20 feb 2019 12:05

https://www.quantamagazine.org/frauchig ... -20181203/

Petra,

Betere link hierboven.

Hoewel de kwantum mechanica gaat over elementaire deeltjes en niet over macroscopische zaken dienen de principes van de kwantum mechanica ook wel te werken in complexe kwantum mechanische systemen.

Komt er op neer dat QM perfect werkt voor elementaire deeltjes maar dat als je complexe kwantum mechanische systemen bouwt (zoals een kwantum computer) dienen die systemen wel niet plots andere wetten te gaan volgen. En nu hebben we een gedachte experimentje dat suggereert dat dat dit wel eens, eventueel, misschien zou kunnen.

Vraag nu is of het gedachte experiment fout is of de bepaalde interpretaties van de kwantum mechanica. Waarschijnlijk beidden.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

Petra
Banned

Bericht door Petra » 21 feb 2019 05:15

pallieter schreef:
20 feb 2019 12:05
https://www.quantamagazine.org/frauchig ... -20181203/

Petra,

Betere link hierboven.

Hoewel de kwantum mechanica gaat over elementaire deeltjes en niet over macroscopische zaken dienen de principes van de kwantum mechanica ook wel te werken in complexe kwantum mechanische systemen.

Komt er op neer dat QM perfect werkt voor elementaire deeltjes maar dat als je complexe kwantum mechanische systemen bouwt (zoals een kwantum computer) dienen die systemen wel niet plots andere wetten te gaan volgen. En nu hebben we een gedachte experimentje dat suggereert dat dat dit wel eens, eventueel, misschien zou kunnen.

Vraag nu is of het gedachte experiment fout is of de bepaalde interpretaties van de kwantum mechanica. Waarschijnlijk beidden.
Ah... je hebt het nu over Schrödingers katten, niet over tijdreizen. :( :wink:
Sja.. ik kan niet beoordelen of dat gedachte-experiment dusdanig theoretisch kloppend is dat het ook daadwerkelijk implicaties heeft. Het is ook niet te testen, helaas.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 04 apr 2019 05:02

Een leuke theorie: The block universe theory ( Prof Miller, joint director of the Centre for Time)

Centre for Time.
https://sydney.edu.au/arts/our-research ... -time.html
Exploring philosophies of time, physics and metaphysics.
Time is central to human life yet remains profoundly mysterious. As St Augustine noted, in analysing time, it slips through our grasp. We conduct multidisciplinary research to help us tighten our grip.

https://www.abc.net.au/news/science/201 ... l/10178386
The block universe theory, where time travel is possible but time passing is an illusion

blue-sky

Bericht door blue-sky » 15 sep 2019 20:55

dikkemick schreef:
03 nov 2018 22:09
Mocht tijdreizen (naar het verleden) ooit mogelijk zijn, zou ik heel graag getuige willen zijn van het ontstaan van leven.
het zou inderdaad erg mooi zijn om waar te nemen, maar was onze planeet toen al leefbaar voor huidige organismes? het zou zo kunnen dat we een speciaal (ruimte)pak aan zouden moeten trekken om te kunnen overleven op onze eigen planeet in die tijd

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 16 sep 2019 03:21

blue-sky schreef:
15 sep 2019 20:55
dikkemick schreef:
03 nov 2018 22:09
Mocht tijdreizen (naar het verleden) ooit mogelijk zijn, zou ik heel graag getuige willen zijn van het ontstaan van leven.
het zou inderdaad erg mooi zijn om waar te nemen, maar was onze planeet toen al leefbaar voor huidige organismes? het zou zo kunnen dat we een speciaal (ruimte)pak aan zouden moeten trekken om te kunnen overleven op onze eigen planeet in die tijd
Het is vrijwel zeker dat wij zuurstofgebrek zouden hebben. Er waren immers nog geen planten en bacteriën die de CO@ in Zuurstof een koolydraten konden omzetten. Toen die er wel waren, bevroor de aarde trouwens bijna compleet, omdatde zon toen minder energie produceerde en de CO2 bijna verdwenen was. Waarschijnlijk zouden wij pas de laatste 65 miljoen jaar overlev ein gskansen hebben. (na de inslag die oa de grote dinosaurussen uitroeide)
Ik wens u alle goeds

Plaats reactie