Tijdreizen

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Moderator

Re: Tijdreizen

Bericht door Peter van Velzen » 07 nov 2018 09:25

Mullog schreef:
06 nov 2018 16:11

Blijkt dat die nanorobot net die ene bacterie bij zich heeft die zich in dat milieu thuis voelt en dat het willen zien van het ontstaan van het leven de oorzaak van het ontstaan van het leven is :)
Allemaal de schuld van Dikke Mick!
Ik wens u alle goeds

Petra
Banned

Bericht door Petra » 08 nov 2018 01:52

Ik zocht naar Weyl omdat ik me afvroeg of het nou wel of niet tot exotische materie gerekend werd.
Blijkbaar toch niet. Maar wel i.v.m. wormholes een interessant artikel gevonden.
Nou heb ik me een paar jaar terug een vól jaar vól overgave op wiskunde gestort om dít allemaal te kunnen begrijpen... maar helaas pindakaas. Die plasticiteit van (mijn) hersenen viel bar tegen. En dan heb ik het echt over dagelijkse urenlange studie, dus heb ik het na dat jaar met letterlijk overgeven maar opgegeven. :crybaby: Wie weet zijn er mensen hier die 't snappen. Ik ging duizelig door naar de eindconclusie. :lol:

Nou had ik me als ik nu terug in de tijd kon reizen van meet af aan op fysica en wiskunde gestort, wie weet had het dan nog wat geworden. Aan de andere kant.. heb ik altijd gedacht dat ik er niet aan moet denken om terug in de tijd te reizen omdat elke klein lijkende verandering misschien wel gevolgen kan hebben waardoor je leven anders verloopt dan het liep. Vind ik een vreselijk idee. :shock:

https://arxiv.org/pdf/1701.05533.pdf
Weyl metrics and wormholes
We study solutions obtained via applying dualities and complexifications to the vacuum Weyl metrics generated by massive rods and by point masses. Rescal- ing them and extending to complex parameter values yields axially symmetric vacuum solutions containing singularities along circles that can be viewed as singular mat- ter sources. These solutions have wormhole topology with several asymptotic regions interconnected by throats and their sources can be viewed as thin rings of negative tension encircling the throats. For a particular value of the ring tension the geometry becomes exactly flat although the topology remains non-trivial, so that the rings literally produce holes in flat space
Wormholes are usually associated with exotic matter and it is little known that they exist also in General Relativity (GR) as classical solutions of vacuum Einstein equations.

Tóch nog exotic matter nodig. Hoeveel? Nououououoouou :lol:
To create a single ring wormhole of one metre radius one needs a negative energy equivalent to the mass of Jupiter
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 08 nov 2018 08:15

Petra schreef:
08 nov 2018 01:52
To create a single ring wormhole of one metre radius one needs a negative energy equivalent to the mass of Jupiter
En dan nog: Zo'n wormgat is warschijnlijk éénrichtingverkeer naar ik weet niet waar . . .
Ik wens u alle goeds

LonelyThinker
Ervaren pen

Bericht door LonelyThinker » 08 nov 2018 11:43

Petra schreef:
Nou heb ik me een paar jaar terug een vól jaar vól overgave op wiskunde gestort om dít allemaal te kunnen begrijpen... maar helaas pindakaas. Die plasticiteit van (mijn) hersenen viel bar tegen.
Ik denk dat dat komt omdat dit onderwerp in science fiction films en boekjes thuishoort. Het is fantasie. Volg een wetenschappelijke opleiding en je weet precies waar de grenzen van de kennis heden ten dage precies liggen. Als tijdreizen wetenschappelijk gezien reeds in het praktische domein lag hadden we het wel vernomen. Dat de kwantummechanica rare dingen doet wil niet zeggen dat we dan gelijk met hele autobussen mensen naar het verleden kunnen reizen. Wat je leest op het internet is vermoedelijk voornamelijk, gewoon oplichterij zullen we maar zeggen. Als je bedenkt dat we in het tijdperk van fake-news en hypes leven zeker! Ik krijg de indruk dat mensen vandaag de dag niet begrijpen hoe wetenschap eigenlijk werkt. Daarvoor is het het best een studie gevolgd te hebben... :shock: :wink:
Laatst gewijzigd door LonelyThinker op 08 nov 2018 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.

axxyanus
Moderator

Re:

Bericht door axxyanus » 08 nov 2018 12:08

Peter van Velzen schreef:
03 nov 2018 12:15
Wiskundig is het vast mogelijk. WIskundigen demken dat je omeindig lange getallen kunt opschrijven en als je uitlegt dAt dIt onzin is dat beginnen ze over Dunning-Krüger
Ik ben er vrij zeker van dat wiskundigen dat niet denken.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Peter van Velzen
Moderator

Re: Re:

Bericht door Peter van Velzen » 08 nov 2018 17:18

axxyanus schreef:
08 nov 2018 12:08
Wiskundig is het vast mogelijk. WIskundigen denken dat je omeindig lange getallen kunt opschrijven en als je uitlegt dAt dIt onzin is dat beginnen ze over Dunning-Krüger
Zeker weten?
HIer presenteert er een Hilberts hotel. Een verhaal dat die veronderstelling wél doet.

Toen een genie (Subramanyan Chandrasekhar) had uitgereknd dat er zo iets als een zwart gat kon bestaan, waren de geleerden nog zo voorzichtig om aan de wiskundige mogelijkheid niet te veel waarde te hechten (maar het bleek wél zo te zijn)., maar bij tijdreizen - wat mijns inziens veel onwaarschijnlijker is, is men veel onvoorzichtiger.
Ik wens u alle goeds

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 08 nov 2018 21:53

08 nov 2018 17:18
axxyanus schreef:
08 nov 2018 12:08
Wiskundig is het vast mogelijk. WIskundigen denken dat je omeindig lange getallen kunt opschrijven en als je uitlegt dAt dIt onzin is dat beginnen ze over Dunning-Krüger
Zeker weten?
HIer presenteert er een Hilberts hotel. Een verhaal dat die veronderstelling wél doet.
[filmpje]
Hilberts hotel doet zo'n veronderstelling helemaal niet. Het concept van hilberts hotel is op geen enkele manier afhankelijk van het idee dat we een oneindig lang getal kunnen opschrijven.

Het concept van hilberts hotel is gebaseerd op enkel de natuurlijke getallen. Geen enkel natuurlijk getal is oneindig lang. Hoe kan het concept van hilberts hotel veronderstellen dat we oneindig lange getallen kunnen opschrijven als er geen oneindig lange getallen bij aan de pas komen?
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Petra
Banned

Bericht door Petra » 08 nov 2018 23:39

LonelyThinker schreef:
08 nov 2018 11:43
Petra schreef:
Nou heb ik me een paar jaar terug een vól jaar vól overgave op wiskunde gestort om dít allemaal te kunnen begrijpen... maar helaas pindakaas. Die plasticiteit van (mijn) hersenen viel bar tegen.
Ik denk dat dat komt omdat dit onderwerp in science fiction films en boekjes thuishoort. Het is fantasie. Volg een wetenschappelijke opleiding en je weet precies waar de grenzen van de kennis heden ten dage precies liggen. Als tijdreizen wetenschappelijk gezien reeds in het praktische domein lag hadden we het wel vernomen. Dat de kwantummechanica rare dingen doet wil niet zeggen dat we dan gelijk met hele autobussen mensen naar het verleden kunnen reizen. Als je bedenkt dat we in het tijdperk van fake-news en hypes leven zeker! Ik krijg de indruk dat mensen vandaag de dag niet begrijpen hoe wetenschap eigenlijk werkt. Daarvoor is het het best een studie gevolgd te hebben... :shock: :wink:
:lol: Ja er is een hoop aan SF verhalen. Wat ik overigens erg leuk vind. Maar dan vooral die uit de jaren 50 en 60. Supergeinig!
LonelyThinker schreef:
08 nov 2018 11:43
Wat je leest op het internet is vermoedelijk voornamelijk, gewoon oplichterij zullen we maar zeggen.
In dit geval.. vraag ik me af of je de linkjes wel gezien hebt die ik geplaatst had. Dat zijn geen SF schrijvers maar wetenschappers en nou niet bepaald ehhh dommerikjes, (mild gezegd.)

Die autobussen bedenk jij er zelf bij. Van mij mag je hoor! Ik vind al snel leuk wat mensen allemaal weten te bedenken. :)
IK heb het i.i.g. niet over autobussen gehad. :lol:
Deze mensen trouwens ook niet.
Maar hé, iedereen die het beter weet dan die astrofysica en quantum wetenschappers... mijn zegen heb je! :lol:

P.S.
Ik vind het vooral opvallend om te zien hoe deze mensen in staat zijn om (op een wetenschappelijke manier) te stoeien met theoriën.
Kan het lekenvolk nog een puntje aan zuigen, IMO. :)
http://iopscience.iop.org/article/10.10 ... ld.iop.org

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 09 nov 2018 02:47

axxyanus schreef:
08 nov 2018 21:53
Hilberts hotel doet zo'n veronderstelling helemaal niet. Het concept van hilberts hotel is op geen enkele manier afhankelijk van het idee dat we een oneindig lang getal kunnen opschrijven.
Heb je de video wel beluisterd?
Ik wens u alle goeds

Petra
Banned

Bericht door Petra » 09 nov 2018 05:23

Leuk :D

A time machine for free fall into the past

http://iopscience.iop.org/article/10.10 ... 382/aace6e
Abstract
Inspired by some recent works of Tippett–Tsang and Mallary–Khanna–Price, we present a new spacetime model containing closed timelike curves (CTCs).

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 09 nov 2018 09:29

09 nov 2018 02:47
axxyanus schreef:
Ja ik heb de video beluisterd. Er wordt daar nergens de term "oneindig lang getal" gebruikt.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 09 nov 2018 10:07

axxyanus schreef:
09 nov 2018 09:29
09 nov 2018 02:47
axxyanus schreef:
Ja ik heb de video beluisterd. Er wordt daar nergens de term "oneindig lang getal" gebruikt.
Dát is waar. Er wordt gesproken van "komma-getallen" waarmee irrationele getallen worden bedoeld.
Maar nu genoeg off-topic. dat iets wiskundig gezien mogelijk wordt geacht (zoals tijdreizen) wil niet zeggen dat het ook kan!
Ik wens u alle goeds

LonelyThinker
Ervaren pen

Bericht door LonelyThinker » 09 nov 2018 11:11

Petra schreef:
Nou heb ik me een paar jaar terug een vól jaar vól overgave op wiskunde gestort om dít allemaal te kunnen begrijpen... maar helaas pindakaas. Die plasticiteit van (mijn) hersenen viel bar tegen. En dan heb ik het echt over dagelijkse urenlange studie, dus heb ik het na dat jaar met letterlijk overgeven maar opgegeven. :crybaby: Wie weet zijn er mensen hier die 't snappen. Ik ging duizelig door naar de eindconclusie. :lol:
Dat je dat gedaan hebt vind ik ongelofelijk knap. Maar het heeft niet geholpen? Dat komt dan m.i. omdat het studiemateriaal niet allemaal deugt.

LonelyThinker
Ervaren pen

Bericht door LonelyThinker » 09 nov 2018 11:17

Petra schreef:
09 nov 2018 05:23
Leuk :D

A time machine for free fall into the past

http://iopscience.iop.org/article/10.10 ... 382/aace6e
Ja hallo, dat IS een studie! :D (Tenminste, als er meer tekst is dan de inleiding alleen. :lol: )

Petra
Banned

Bericht door Petra » 10 nov 2018 01:31

LonelyThinker schreef:
09 nov 2018 11:11
Dat je dat gedaan hebt vind ik ongelofelijk knap. Maar het heeft niet geholpen? Dat komt dan m.i. omdat het studiemateriaal niet allemaal deugt.
:lol: Jemig de pemig, je neemt maar aan hè.
Eerst noem je wetenschappelijke artikelen internet oplichterij, en nu was mijn studiemateriaal weer niet deugdelijk. :lol:

Ik was bij TUDelft te rade gegaan. Nou was ik in die tijd ook groot fan van hun online Collegerama, en held Coen Vermeeren.
Aangezien zij het aanbevelen, lijkt het mij best wel deugend hoor. :lol:
https://ocw.tudelft.nl/course-readings/studieboeken/
Natuurlijk heeft het wel wat geholpen, maar mijn doel was om Einstein te snappen. Ik had er een jaar voor ingepland om te kijken of dat haalbaar zou zijn. Nee dus.

P.S.
Het is overigens een enorm leuk jaar geweest hoor. Mijn echtgenoot is een wandelende rekenmachine en die was danig onder de indruk. Alleen dat was al leuk. Helaas maakte ie me helemaal gek door bij m.i. vreselijk ingewikkelde opgaven even uit de losse pols een schattinkje te doen... tot twee cijfers achter de komma. :twisted: En dan moi uren ploeteren, zonder enig benul of ik ergens in de minus of miljoenen zou uitkomen. :lol:

Plaats reactie